Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:48:00 GMT

آبی بر آتش التهابات انتخاباتی عراق

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۵۹۷۶۱

آبی بر آتش التهابات انتخاباتی عراق

بغداد– ایرنا – اعلام غیرمنتظره ائتلاف دو فهرست انتخابی پیروز انتخاب یعنی الفتح به رهبری هادی العامری و سائرون به پشتیانی سید مقتدا صدر، به اعتقاد کارشناسان به منزله نفس راحتی بود که سینه ملتهب فضای سیاسی عراق کشید و آبی روی آتش این التهابات ریخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به باور کارشناسان، اعلام این ائتلاف حاوی دو نکته مهم بود که دو قطب ائتلاف در کنفرانس خبری شب گذشته به آن اشاره کردند و چند پرسش که هنوز بی جواب مانده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



***اشتراکات سائرون و الفتح
نکته اول اینکه این مقتدا صدر بوده که از هادی العامری برای سفر به نجف اشرف دعوت به آورده و تمایل خود را به ائتلاف با الفتح اعلام کرده است و این در تقویت و پایداری این ائتلاف سیاسی - به اعتقاد کارشناسان - در آینده بسیار حائز اهمیت است.
دومین نکته اینکه دو قطب این ائتلاف تصریح کردند که در فضای سیاسی و ملی عراق، هیچ خط قرمزی بر روی هیچ یک از جریان های سیاسی که قرار است در این فضا با این ائتلاف همکاری کنند، وجود ندارد.
این بدان معنا است که ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی که مقتدا صدر روی آن خط قرمز گذاشته بود و همچنین گروه های مقاومت اسلامی به ویژه عصائب اهل الحق که مقتدا صدر از آن به عنوان گروه های ناآرام یاد می کرد، برداشته شده است.
اصرار هادی العامری در نشست خبری دیشب برای چندین بار بر روی اصطلاح 'فضای ملی' به اعتقاد ناظران، اشاره غیرمستقیم به برداشتن این خطوط قرمز از روی فهرست انتخاباتی نوری المالکی – خصوصا - بوده است.
برهمین اساس، همزمان با دیدار العامری با مقتدا صدر، شیخ قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق و متحد الفتح، دیدارهای موازی و جداگانه با جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم و نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون به منظور بستر سازی برای پیوستن این دو جریان به این ائتلاف جدید آغاز کرد.

***ملاحظاتی درباره ائتلاف جدید
به رغم فضای امیدبخشی که اعلام این ائتلاف در فضای ملتهب سیاسی امروز عراق ایجاد کرده اما پیرامون اعلام این ائتلاف سیاسی شتابزده کارشناسان ملاحظاتی را عنوان کرده اند:
اول این که آیا این ائتلاف بین سائرون و الفتح است یا اینکه ائتلاف بین هادی العامری به عنوان دبیر سازمان بدر و مقتدا صدر به عنوان رهبر جریان صدر بوده است.
کارشناسان بین دو ائتلاف فوق، اختلاف ماهوی می بینند بدین معنا که اگر بین صدر و العامری باشد، سهم صدری ها از کرسی های پارلمان در ائتلاف سائرون نه 54 کرسی بلکه 32 کرسی است و هادی العامری نیز به همین میزان سهم کرسی هایش به کمتر از 40 کرسی می رسد.
این سوال هنوز بی پاسخ مانده است که همه رایزنی های مقتدا صدر با گروه های سیاسی در عراق به نمایندگی از همه اعضای سائرون است یا فقط بخشی از آن را تشکیل می دهد زیرا حزب کمونیست که 15 کرسی در سائرون دارد قبلا به روش رایزنی های مقتدا صدر به نمایندگی از کل ائتلاف سائرون اعتراض کرده بود.
همین اشکال نیز بر الفتح وارد است و برخی خبرهای غیرموکد حاکیست که گروه های مقاومت اسلامی خصوصا عصائب اهل الحق از این ائتلاف شب گذشته حمایت نکرده، برهمین اساس گفته می شود که شیخ قیس الخزعلی به طور جداگانه رایزنی ها را با نوری المالکی و سید عمار برای اعلام یک ائتلاف سیاسی موازی آغاز کرده است.
اما اشکال بزرگتر، این که همه این رایزنی ها و تشکیل ائتلاف های سیاسی در حالی انجام می شود که اصولا کل مشروعیت انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت ماه که بر مبنای آن ائتلاف های انتخاباتی شکل گرفته اند، در هاله ای از ابهام است.
بدین معنا که شورای عالی قضایی که متولی اداره کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق شده اگر تشخیص بدهد که انتخابات بشکل جزیی یا کامل بایستی از نو برگزار شود، همه این ائتلاف کان لم یکن خواهد بود.

***دربرابر امر انجام شده
به رغم این پرسش های بی جواب در خصوص سرنوشت نتائج انتخابات 22 اردیبهشت ماه اما کارشناسانی چون 'هاشم الهاشمی' و 'وفیق السامرایی' معتقدند که اعلام این ائتلاف، فضا را از حالت تنش به سمت تفاهم و تشکیل دولت سوق می دهد.
وفیق السامرایی کارشناسان برجسته عراقی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است که این ائتلاف جدید، زمینه را سریعتر از آنچه تصور می رفت برای تشکیل دولت آینده فراهم می کند.
هاشم الهاشمی دیگر کارشناس عراقی نیز نوشته است که ائتلاف بین سائرون و الفتح یک ائتلاف عمیق و جدی و راهبردی است که می تواند تضمین کننده ثبات سیاسی در عراق باشد.
در همین راستا، دو حزب عمده کردستان عراق (اتحادیه میهنی و حزب دمکرات) از اعلام تشکیل این ائتلاف استقبال کرده و آن را گامی مثبت ارزیابی کرده اند.
پیش بینی می شود با تشکیل این ائتلاف و پیوستن گروه های دیگر از جمله الحکمه (عمار حکیم)، النصر (حیدر العبادی)، الوطنیه (ایاد علاوی) و دو حزب عمده کردستان عراق (اتحادیه میهنی و دمکرات) و عضویت احتمالی ائتلاف دولت قانون، مجموع کرسی های این ائتلاف به فراتز از 200 کرسی برسد.
این بدان معنا است که ائتلاف مزبور از مرز حداقل لازم برای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی گذشته و با 200 کرسی از مجموع 329 کرسی، به راحتی تصمیمات خود را بر پارلمان به ویژه در قضیه تشکیل کابینه می تواند تحمیل کند.
کارشناسان همچنین معتقدند که این ائتلاف تضمین کننده نتائج انتخابات 22 اردیبهشت ماه و عدم رفتن به سمت ابطال کل نتائج است و احتمال برگزاری انتخابات محدود در برخی مناطق مورد اعتراض که تخلفات بالا بوده، را به وجود خواهد آورد.
اعلام ائتلاف سائرون و الفتح از بامداد امروز فضای التهاب آور روزهای گذشته را به تکاپو واداشته و نوری المالکی در ادامه وساطت های صلح بین او و مقتدا صدر، بعد از ظهر امروز هادی العامری را به ضیافت افطار فراخوانده است.

***چرا سعودی ها عصبانی شده اند؟
سعودی ها در شبکه های اجتماعی از بامداد امروز چهارشنبه که بانگ تشکیل ائتلاف راهبردی بین سائرون و الفتح در سطح رسانه های منطقه پیچیده، به شدت به خشم آمده اند.
کاربرانی که به نام سعودی ها در شبکه های اجتماعی حضور یافته، تا دیروز که برای مقتدا صدر به به و چه چه می کردند بعد از اعلام ائتلاف او با الفتح، او را به باد بدترین انتقادات گرفته اند.
کاربران عراقی در مقابل از این ائتلاف استقبال کرده اند زیرا معتقدند از یکسو شبح احتمال درگیری داخلی میان شیعیان و تنش را از عراق دور کرد و دوم اینکه فضا را برای نفوذ سعودی ها به صحنه سیاسی عراق بست.
اما طرفداران محور مقاومت، تحقق این ائتلاف را پیروز مهم دیگری برای محور مقاومت در منطقه و شکست محور دوم شامل آمریکایی ها – سعودی ها و صهیونیست ها دانستند.
خاورم *353*380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ائتلاف سائرون ائتلاف الفتح انتخابات2018

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت صبح شنبه در ستاد انتخابات خراسان جنوبی اظهار کرد: در دور اول نماینده سه حوزه انتخابیه خراسان جنوبی مشخص شدند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اما در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف کار به دور دوم کشیده شد که دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

قناعت ادامه داد: انتظار بر این است که همان حساسیت‌ها و پیگیری‌های دور اول در دور دوم نیز وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تنور انتخابات در دور دوم باید با مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی گرم بوده ولی از چالش‌های بیهوده پرهیز شود، گفت: همه دستگاه‌ها چون دور اول برای برگزاری یک انتخابات باشکوه پای کار باشند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سیلاب در زیرکوه و خوسف و درمیان و برخی نقاط بیرجند داشته‌ایم که اگر به زیرساخت‌ها آسیب وارد کرده باید پای کار بهبود آن باشیم تا در روز انتخابات مشکلی به وجود نیاید.

قناعت ادامه داد: نیاز است که در روز انتخابات پیش بینی هواشناسی را نیز مد نظر داشته باشیم و با توجه به وضعیت جوی تدابیر لازم را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: حوزه رسانه و صدا و سیما نیز همچون گذشته انعکاس‌های خوبی در حوزه انتخابات داشته و تنور انتخابات را گرم نگه دارند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتظار بر این است که از همان ثانیه‌های شروع انتخابات همه دستگاه‌های مرتبط و شعب آنلاین باشند.

قناعت اظهار کرد: نباید با این استدلال که انتخابات تنها در یک حوزه انتخابیه برگزار می‌شود کار را سهل بگیریم بلکه نیاز است همه دستگاه‌ها پای کار باشند.

وی یادآور شد: در دور اول انتخابات در خراسان جنوبی مشکل امنیتی نداشتیم و انتظار است در دور دوم نیز آمادگی‌های اطلاعاتی و امنیتی لازم وجود داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: امیدواریم و تلاش می‌کنیم انتخابات در فضایی آرام و گرم و با یک رقابت سالم و با حضور باشکوه مردم برگزار شود.

کد خبر 6089553

دیگر خبرها

  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • چشم عقاب: فخرفروشی لیگ روشن به لالیگا!