Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@21:02:09 GMT

قزوین| خشکسالی تالاب الله‌آباد را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۶۲۷۳۵

قزوین| خشکسالی تالاب الله‌آباد را تهدید می‌کند

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی، تالاب الله آباد در خطر خشک شدن است. ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱ استانها قزوین نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین حسن پسندیده در نشست با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل محیط‌زیست برگزار شد با بیان اینکه پسماندها دارای خاصیت هستند اظهار داشت:  یکی از ویژگی‌هایی که پسماندها دارند این است که منابع بازیافت هستند و از همین طریق می‌شود به اقتصاد کشور کمک کرده و حتی اشتغال زایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به اینکه یکی از موادی که در زندگی روزمره بسیار استفاده می‌شود و مقدار زیاد پسماند را نیز تشکیل می‌دهد پلاستیک است عنوان کرد: سالانه 300ملیون تن  مواد پلاستیکی در جهان تولید می‌شود که سهم ایران در این تولید177 هزار تن است.

پسندیده با اشاره به اینکه باید مواد پسماند از یکدیگر تفکیک شود ادامه داد: مواد پسماند باید در ابتدا از یکدیگر تفکیک شوندبه نحوی که کاغذ و پلاستیک و فلز با پسماند تر جداسازی شوند.

مدیرکل اداره محافظت محیط زیست قزوین گفت: حفاظت محیط زیست بدون همکاری و مشارکت مردمی امکان پذیر نیست و باید با بالا بردن فرهنگ و آموزش و آگاهی به مردم به حفظ هرچه بیشتر محیط زیست بپردازیم؛ مردم نخستین حلقه زنجیره حفظ محیط زیست هستند.

وی افزود: اگر مردم خود از سر نوشت محیط زیستی آگاه شوند بهره برداری و استفاده سالم تری از محیط اطراف دارند بنابراین نقش مسئولان و تصمیم سازان در تصمیماتی است که باید به درستی اتخاذ شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: مردم و مسئولان باید قوانین و ظوابط برای رشد و توسعه پایدار محیط را اجرا کرده و حقوق طبیعی نسل‌های بعدی را حفظ کنند و در حفظ منابع آب خاک و هوای پاکیزه بکوشند.

وی با بیان اینکه حوزه مدیریت پسماندها باید فعالیت خود را جدی تر ادامه بدهد تصریح کرد: نزدیک به دو دهه است که حوزه مدیریت پسماندها شروع به کار کرده است ولی با توجه به طرح ها و کارهایی که در این دو دهه انجام شده اکنون باید کمترین دغدغه‌ها را در این موضوع داشته باشیم ولی بر خلاف این روزانه 50 هزار تن پسماند در شهرها تولید می‌شود که سهم استان قزوین بیش از هفتصد تن پسماند در روز است که مقدار قابل توجهی است و باید تفکیک شود.

پسندیده افزود: جمعا 4٪ از پسماند کل استان تفکیک می‌شود و این نگران کننده است؛ در کارگروه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها تصمیماتی گرفته شده که طی آن آموزش و اطلاع رسانی به شهروندان صورت گیرد؛ یکی از گام‌های خوبی که در استان در چند سال اخیر برداشته شده این است که مجموعه‌ای صد هکتاری برای تفکیک پسماند در نظر گرفته شده و کار تفکیک انجام می‌شود.

مدیر کل اداره محیط زیست با اشاره به اینکه پسماندها قابل استفاده دوباره هستند عنوان کرد: 30 تن پسماند صنعتی و 8  تن پسماند ویژه در استان تولید می‌شود که عمده پسماندهای صنعتی قابل استفاده و بازیافت هستند و می‌توانند به چرخه تولید برگردند.

وی افزود استان قزوین قطب صنعتی کشور است که 15 ناحیه و شهرک صنعتی در قزوین وجود دارد که  3900 واحد صنعتی مستقر در این شهرکها رعایت استانداردهای محیط زیستی را برای جلوگیری از تولید پسماند دارند.

پسندیده با بیان اینکه خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر باعث به وجود آمدن مشکلاتی در محیط زیست قزوین  شده گفت: منابع آبی محدود در استان و دشت‌های قزوین که باید مراقبت بیشتری از آنها شود، بیش از اندازه از ظرفیت آنها استفاده شده  است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: اراضی که تحت پوشش و حفاظت اداره محیط زیست قرار دارد 458 هزار هکتار است که از این مساحت 120 هزار هکتار نیازمند توجه بیشتری است.

پسندیده با بیان اینکه وجود خشکسالی و پایین آمدن سطح آبهای زیر زمینی باعث کم آب شدن تالاب الله آباد شده عنوان کرد: تالاب الله آباد در خطر  خشک شدن و از بین رفتن است و باید به سرعت احیا شود چرا که اگر این تالاب احیا شود زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر و اکو توریسم می‌شود.

در استان 191گونه پرنده، 14 گونه ماهی، 400گونه گیاهی و 66 گونه پستاندار و همچنین حیوانات وحشی چون پلنگ، گرگ،گربه وحشی و خرس،کل، بز وحشی، آهو و میش در قسمت الموت زیست می‌کنندکه شهروندان باید در حفظ و نگهداری آن بکوشند.

انتهای پیام/ش

R41364/P1377/S6,63/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۲۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار مخرب دفع غیر بهداشتی پسماند‌ها به ویژه زباله‌های بیمارستانی گفت:رهاسازی مقداری از این پسماند‌ها منجر به آلودگی زیست محیطی زمین‌های کشاورزی و در نتیجه آلودگی محصولات و مواد غذایی می‌شود.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛«فاطمه محمدبیگی» سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون میزان آسیب‌زا بودن عدم بازیافت و یا معدوم‌سازی بهداشتی پسماند‌ها اظهار کرد:یکی از مهمترین مواردی که در فراکسیون محیط زیست مجلس پیگیری می‌کنیم موضوع دفع بهداشتی پسماند‌ها به ویژه پسماند‌های عفونی و بیمارستانی است.


سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخرب بودن زباله‌های بیمارستانی افزود: این نوع پسماند‌ها به دلیل شاخص آلایندگی بسیار بالای خود می‌تواند مضرات و خطرات زیادی برای بهداشت انسان، حیوان و یا محیط انباشته شده در آن داشته باشد؛ لذا، با توجه به این موضوع، آیین نامه‌ای تدوین شده که طی آن دفع پسماند‌های بیمارستانی به شکل ویژه‌ای صورت بپذیرد.


وی تصریح کرد: هر ساله سازمان نظام پزشکی کشور با قراردادی که بین مطب‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بیمارستانی با سازمان دفع پسماند‌ها منعقد می‌سازد این چالش را مدیریت می‌کند. در حال حاضر ما نیازمند ارتقاء سطح استاندارد دفع پسماند‌ها و همچنین تفکیک آن‌ها از مبداء به ویژه زباله‌های بیمارستانی هستیم.


این عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: رهاسازی مقداری از پسماند‌های بیمارستانی منجر به آلودگی زیست محیطی زمین‌های کشاورزی و سپس آلودگی مواد و محصولات غذایی می‌شود.


مشروح گفته‌های محمدبیگی را در کلیپ زیر مشاهده کنید؛

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: دفع پسماند ، پسماند مخرب ، محیط زیست ، آلودگی محیط زیست ، فاطمه محمدبیگی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TAG

دیگر خبرها

  • ضرورت تغییر رویکردهای محیط زیستی در مسیر توسعه دریامحور
  • اصفهان قطب مدیریت پسماند در کشور است
  • اعلام وضعیت نامناسب دفن زباله به دستگاه قضایی
  • وضعیت نامناسب دفن زباله در استان به دستگاه قضایی اعلام شد
  • وضعیت نامناسب دفن زباله به دستگاه قضایی اعلام شد
  • عرصه مناسبی برای دفع پسماند در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر