Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، با وجود وعده معاون وزیر صنعت ، معدن وتجارت مبنی بر آغاز پیش فروش خودروهای داخلی باهدف آرام شدن بازار پر التهاب این روزهای خودرو ، مشاهدات میدانی نشان می دهد، ثبت نام خرید قسطی خودرو از پایگاه فروش اینترنتی «ایران خودرو» در حالی از ساعت 10 صبح امروز(چهارشنبه) آغاز شد که مراجعه کنندگان به جای فروش فوری با پیش فروش یکساله مواجه شدند در همان دقایق اولیه ورود، با عبارت «ظرفیت تکمیل شد» مواجه شده و مشخص گردید که اصلا سایت برای مردم باز نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نابسامانی بازار خودرو در هفته های اخیر به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده و کارشناسان یکی از دلایل اصلی این نابسامانی ها را عدم فروش خودرو از سوی خودروسازان داخلی به ویژه سایپا و ایران خودور می دانند.

هرچند خودروسازان داخلی در هفته های اخیر ماجرای «احتکار خودرو» و یا « نفروختن به امید گران شدن» را کتمان و انکار کردند و دلیل اصلی نابسامانی بازار را ورود نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و افزایش غیر منطقی تقاضا عنوان می کنند. اما با اعلام قیمت های جدید از سوی شورای رقابت و افزایش 5 تا 7 درصدی قیمت خودروهای داخلی، سایپا و ایران خودرو به بهانه عید سعید فطر، پیش فروش خودرو را کلید زدند.

به همین منظورگروه خودروسازی سایپا اطلاعیه فروش نقدی و شرایطی خود را اعلام کرد و مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می دهد این وعده در خصوص برخی خودروهای این گروه همچون تیبا ، پراید ، چانگان ، برلیانس و خودروهای تجاری سبک (زامیاد) عملیاتی شده است. با این وجود هنوز خبری از فروش خودروهای پرطرفداری چون ساندرو، ساندرو استپ وی ، تندر 90 و سراتو نیست و این شرکت هیچ اقدامی برای عرضه این محصولات خود انجام نداده است.

اما شرایط ساکن دیگر جاده مخصوص یعنی ایران خودرو از این هم بدتر است. این شرکت در تازه ترین اقدام خود برای عمل به وعده معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت که گفته بود از روزچهارشنبه عرضه محصولات ایران خودرو ازسرگرفته می شود و تایک ماه آینده بازار به آرامش می رسد ، اعلام کرد سایت فروش این شرکت از ساعت 10 صبح امروز (چهارشنبه 23 خرداد ) باز می شود و برای جلوگیری از دلالی و واسطه گری، افرادی که در 6 ماه گذشته از این شرکت خرید داشته باشند، امکان ثبت نام نخواهند داشت.

با این حال، مشاهده خبرنگار ما نشان می دهد سایت ایران خودرو دقایقی پیش از رسیدن به ساعت 10 صبح، از دسترس عامه مردم خارج شد و این قطع شدن سایت تا چند دقیقه پس از ساعت 10 نیز ادامه یافت.

و جالب اینکه وقتی هم مردم حدود ساعت 10 و 10 دقیقه به سایت این شرکت دسترسی پیدا کردند، با عبارت «ظرفیت تکمیل شد»، مواجه شدند. تعجب برانگیز تر اینکه ظرفیت پیش فروش خودرویی مثل هایما درحالی ظرف 10 دقیقه تکمیل شده که این خودرو ساز به مردم وعده داده خودروهای پیش فروش شده را تقریبا یکسال دیگر یعنی سال 98 به مشتریان تحویل می دهد آن هم نه با قیمت قطعی بلکه با محاسبه قیمت روز .

همچنین ایران خودرو نیز مثل همسایه جاده مخصوصی خود، محصولات پرطرفداری چون تندر90 ، گراند ویتارا ، پژو 2008 و رنو کپچر را حذف کرد و تنها برخی محصولات خانواده پژو ، رانا ، سمند ، دنا و وانت را عرضه کرد که این خودروها نیز به صورت پیش فروش و با اولین موعد تحویل در آبان 97 یعنی پنج ماه دیگر پیش فروش شدند.

با این حال نمایندگی های ایران خودرو در سطح شهر، به خبرنگار ما گفتند؛ ثبت نام امروز برای تعداد محدودی خودرو از طریق نمایندگی ها انجام شده وتمام ظرفیت بلافاصله بعد از مراجعه حضوری تعدادی خریدار به نمایندگی ها تکمیل شده است.

با این شرایط آیا همچنان نباید به این شنیده ها مبنی بر اینکه «نمایندگی ها و عوامل خودروسازهای داخلی پیش از عموم مردم با دسترسی ویژه به سایت، محصولات را پیش خرید می کنند» توجه کرد؟ وهنوز هم خودروسازان داخلی معتقدند، نابسامانی این روزهای بازار خودرو تقصیر آنها نیست ؟

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سایت فروش خودروهای داخلی خودروسازان احتکار خودرو معاون وزیر صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود

علی رضایی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به جزئیات طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و اخذ مالیات از ۴ دارایی مسکن، طلا، ارز و خودرو بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در طی سال‌های اخیر مردم با آن روبرو بوده، شکل گیری بازار سفته بازی است؛ این بازار باعث شده تا قیمت برخی از دارایی‌ها از جمله ارز، طلا ،مسکن و خودرو به دلیل ورود به بازار سفته بازی، افزایش پیدا کرده و آثار تورمی آن به شدت بر معیشت مردم اثر منفی گذارد.

وی تاکید کرد: برای اینکه این موضوع برطرف شده و مشکلات در این بخش از جلوی راه برداشته شود، موضوع بحث مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سفته بازی و سوداگری بیان کرد: مفاد این طرح و قانون هیچ ارتباطی با آحاد مردم ندارد. بنده این موضوع را به صراحت اعلام می‌کنم که اساس این مالیات، بر رویکرد سفته بازی و سوداگری است و حتی یک درصد مردم هم شامل این قانون نخواهند شد.

رضایی با بیان اینکه مجوز معاملات خودرو و واحدهای مسکونی اساساً به تعداد اعضای خانوار در قانون داده شده و خانوارها می توانند در کوتاه و بلند مدت معاملات خودشان را انجام دهند، گفت: اساساً مردم ما مشمول این قانون نخواهند شد؛ حتی بنده باید به این نکته اشاره کنم که متمکنین جامعه هم مشمول این قانون نمی‌شوند. این در حالی است که این قشر از جامعه حتی به تعداد فرزندان خودشان خودرو و ملک در اختیار دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مالیات بر سوداگری و سفته بازی اساساً به توده‌های مردم و حتی متمکنین هم اصابت نمی‌کند و فقط بازار سفته بازی، دلالی و سوداگری را زیر ذره‌بین قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز دوشنبه دهم اردیبهشت
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول
  • دستگاه‌های نظارتی مشکلات شرکت پیش فروش خودرو را هشدار می‌دادند