Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا:عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم موفق به ابداع روشی نوین به منظور مهار ریزگردها و ماسه‌های روان شد.

تأثیر خشک‌سالی‌های مداوم، استفاده بی‌رویه از منابع آبی مناطق بیابانی، از بین رفتن نیزارها، موجب خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و تنک شدن پوشش گیاهی در برخی مناطق شده است. نتیجه چنین وقایعی گسترش شدید ریزگردها و ماسه های روان بوده که توانسته در کوتاه‌مدت اثرات نامطلوبی بر محیط‌زیست، اقتصاد و سلامت ساکنین ۱۷ استان کشور بر جای گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سید علی اکبر باقریان، عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم در این خصوص گفت: در راستای یافتن راهی کم هزینه، مؤثر و سریع‌الاثر برای مهار این پدیده مخرب، پژوهش‌های متعددی انجام شد که نتیجه این تحقیقات در قالب اختراعی با عنوان "توری بذر مال جهت مهار ریزگردها و ماسه‌های روان" ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه این اختراع می‌تواند از طریق کاهش تنش برشی باد، از خاک حفاظت کند و به نحو شگفت انگیزی مانع فرسایش بادی خاک شود، افزود: همه این فواید از طریق حفاظت مکانیکی خاک توسط یک نوع توریِ از جنس پلی اتیلن پُرچگال (HDPE) با منافذ بسیار ریز که توسط بذور گیاهانی همچون شاهی و خاک شیر آغشته و بدواً به کمک سنگریزه‌های کم تراکم مستقر بر روی توری، مهار و بعداً استقرار و کارایی آن با کمک ریشه‌ها و شاخساره استقرار یافته گیاهان فوق‌الذکر، به مدت بیش از 10 سال، تضمین خواهد شد و در عملیات میدانی، بیش از ۸۰ درصد ریزگردهای منطقه هدف را کنترل کرده است.

دکتر باقریان افزود: به وسیله این توری، یک لایه نفوذپذیر، محکم، یکدست با ماندگاری چشمگیر، ارزان قیمت و سریع الاحداث، سازگار با محیط زیست و افزاینده تعداد و تنوع میکروارگانیسم‌های خاک در قسمت قشری خاک منطقه مورد حفاظت برپا می‌شود و علاوه بر کنترل بی‌نظیر پدیده شوم ریزگردها و همچنین ماسه‌های روان، از تبخیر سطحی آب موجود در لایه‌های قشری خاک به مقدار حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد نسبت به شاهد، حفاظت می‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم با بیان اینکه طبق برآورد دقیق متخصصان ذی‌ربط و در ابعاد کوچک، حداکثر هزینۀ تولید و راه‌اندازی سیستم مبتنی بر این اختراع کمتر از پنج هزار تومان برای هر متر مربع است، اظهار امیدواری کرد: این طرح با مساعدت مسئولان و تأمین اعتبارات لازم جهت ورود دانشگاه جهرم به عرصه مهار ریزگردهای استان‌های درگیر با این پدیده باعث کاهش آلام و خسارات ناشی از گرد و غبار و ریز گردها در کشور شود.

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت ماه رمضان مهم ترین های 24 ساعت عضو هیئت علمی دانشگاه گرد و غبار حفاظت متخصصان جهرم عکس زن جوان حوادث تهران حوادث اخبار تهران دام ایران فیلم مرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۳۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟