Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به دیدگاه قرآن در خصوص انسان اظهار کرد: قرآن کریم، همه انسان‌ها را یک نفس واحده می‌داند و براساس آیات این کتاب آسمانی، انسان نباید به نفس خودش ظلم کند.

وی ادامه داد: ماه حرام از احترام خاصی برخوردار بوده و قانون شکنی در این ماه ممنوع شمرده شده است، اگر انسانی در ماه‌های حرام کسی را کشت، باید دو جریمه بدهد، یعنی علاوه بر دیه کامل، یک سوم دیه را به عنوان جریمه قتل در ماه حرام پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: مسجد الحرام از احترام زیادی برخوردار است و مشرکان حق ورود به این مکان قدس را ندارند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های انسان‌های متقی اظهار کرد: چنین انسان‌هایی، احترام ماه‌های حرام را نگه می‌دارند و خداوند با چنین کسانی است.

وی ادامه داد: حواریان حضرت عیسی، ۱۲ نفر بودند، تعداد نقبای قوم بنی اسرائیل هم ۱۲ نفر بود، در کتاب‌های اهل سنت هم به این مساله اشاره شده است که خلفای پس از رسول اکرم (ص) ۱۲ نفر هستند و اسلام با شرایع قبلی هماهنگ است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: مراد از ۱۲ خلیفه پس از رسول اکرم (ص) در روایت‌های اسلامی همان ائمه معصومین (ع) هستند، خلفای اموی و خلفای عباسی هیچ کدام شایستگی خلافت پس از پیامبر (ص) را نداشتند.

آیت‌الله سبحانی ایمان مردم را یک سرمایه دانست و تصریح کرد: باید این سرمایه برای روحانیت و نظام اسلامی حفظ شود، نباید کاری انجام بدهیم و مسائلی را مطرح کنیم که عقاید جوانان متزلزل شود، افتخار بزرگی است که پیرو مکتب اهل‌بیت (ع) هستیم و باید قدر آن را بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کار‌هایی که متولیان کعبه پیش از ظهور اسلام انجام می‌دادند، جا به جایی ماه‌های حرام به دلیل منافع شخصی و قبیله‌ای بود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۴۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند

به گزارش مبلغ مراسم سخنرانی ماه مبارک رمضان روز یکشنبه 5 فروردین سال جاری مصادف با سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی میرباقری در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد.

میرباقری سخنان خود را در این برنامه این گونه آغاز کرد: کلام ما در جلسه قبل در شش آیه اول سوره حدید و بحث اسماء حسنی الهی و مباحث توحیدی بود و گفته شد که این آیات از اصلی‌ترین آیات توحیدی قرآن است. نکته‌ای که اشاره نکردیم این است که اسماء حسنی الهی که در آغاز سوره ذکر شده و خدای متعال به آنها معرفی می‌شود، گویا مقدمه‌ای برای تبیین بقیه سوره است که این خدایی است که رسول را فرستاده و برنامه‌ای دارد، شما باید این خدا را باور کنید و سپس باور کنید که این رسول او است و او بناست که این اسماء را در این عالم جاری کند، اگر با این پیامبر حرکت کردید از این معارف و حقایق برخوردار می‌شوید، راه برخورداری از معارف توحیدی همین است که انسان با وجود مقدس نبی اکرم(ص) همراه شود.

وی در ادامه به نکاتی که در این آیات آمده اشاره کرد و گفت: آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ کَبِیرٌ؛ یعنی به خدا ایمان آورید و باورش کنید که این خدا رسولی فرستاده است و از آنچه خدای متعال شما را در آن مستخلف آفریده است انفاق کنید.

وی فرمود: لغت مستخلف در اینجا دو احتمال دارد؛ یک احتمال این است که این امکاناتی که در دست پیشینیان بوده است می‌گیرد و به شما می‌دهد و بعد از شما به نسل آینده منتقل می‌شود و دست شما نخواهد ماند، بدین معنا که این امکاناتی که در دست شما نمی‌ماند را انفاق کنید.

و احتمال دیگر این است که خداوند متعال کانّه ما را خلیفه خود قرار داده است و انتظار دارد که تصرفات ما در مسیر خلافت او باشد و تصرفات، مستقل از مشیت و سنت و تدبیر الهی نباشد؛ بدین معنا که شما تصرفات نیابتی بر این امکانات دارید. بنابراین هر کدام از این دو معنا را در نظر بگیرید اشاره به این است که وظیفه و منفعت شما این است که این امکانات را در عالم به کار بگیرید و بر اساس این طرح و برنامه امکانات را در طرح خداوند متعال انفاق کنید و باید این انفاق ریشه در ایمان داشته باشد؛ اگر اینگونه ایمان آورید و اینگونه انفاق کردید شما به اجر کبیر می‌رسید.

َمَا لَکُمْ لَا تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ لِتُؤْمِنُوا بِرَبِّکُمْ وَقَدْ أَخَذَ مِیثَاقَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛ در ادامه خداوند سوال می‌کند که چرا ایمان نمی‌آورید که خدا و رسولی است؟ چه بهره‌ای از فرار از پیامبر می‌برید؟ در حالی که این رسول داعی الی الله است و منادی خدا است، خداوند به پیامبر دستور داده است که این‌ها را صدا کنید و به سوی من دعوت کنید، این خداوند است که شما را آفریده و رها نکرده است، خدایی که برنامه ربوبیت و تدبیر شما را دارد.

وَقَدْ أَخَذَ مِیثَاقَکُمْ؛ وی گفت: این آیه خطاب به مومنین است شما که مومن شدید و با خدا قرار گذاشتید که در کنار پیامبر بایستید و دعوت او را اجابت کنید، این ایمانی است که التزامات عملی می‌آورد و معنی ایمان این است که بپذیرید او رب شما است و در طرح او حرکت کنید و به طرح و تدبیری که خداوند برای شما دارد باور کنید. و یک احتمال دیگر نیز وجود دارد که در جایی دیگر خداوند از ما میثاق ربوبیت گرفته است، وَأَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ یعنی ما قبول کرده‌ایم و قول داده‌ایم که ربوبیت خداوند را بپذیریم، حال که خداوند ما را به این عالم آورده و رسولی برای ما فرستاده است، همانطور که قبلاً قرار گذاشته‌اید و اکنون یادتان رفته است ایمان به پروردگارتان بیاورید.

وی در تبیین این آیه گفت: هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ عَلَی عَبْدِهِ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِکُمْ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ؛ این خدایی است که این رسول را فرستاده است و این رسول عبد او است و همراه با این عبد آیات و بیناتی فرستاده است و با نشانه‌ها و آیات واضح و روشن شما را به سمت خدا می‌برد و اگر به پیامبر ایمان آوردید شما را از وادی ظلمات به سمت نور می‌برد و در پایان آیه می‌گوید: خداوند متعال نسبت به ما رأفت و رحمت دارد.

وی افزود: در تفاوت رحمت و رأفت گفته شده است که رأفت آن رحمت و محبت ظاهری است که واضح است و همه حس می‌کنند ولی رحمت رحیمیه خداوند گاهی دیده نمی‌شود و پنهان است.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: این خدایی که به سوی او دعوت شده‌ایم، طرحش نور و رأفت و رحمت است و مسیری که برای شما باز می‌کند ولو جهاد و انفاق آن از رحمت و رأفت او می‌باشد و این طرحی است که شما را از ظلمات به سمت نور می‌برد. بنابراین به این پیامبر که رسول ما و عبد و منادی ما است و شما را دعوت می‌کند ایمان بیاورید و در این طرح سراسر رحمت و رأفت امکاناتی را خرج کنید و اگر این پول را کنار خدا و رسول او خرج نکنید تلف می‌شود و بدانید که این شما هستید که فقیرید به اینکه امکاناتتان را برای پیامبر بیاورید و آگاه باشید این توهم باطلی است که گمان کنید خداوند به مال شما محتاج است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888265

دیگر خبرها

  • دین، بدون اعتقاد و ایمان به نبوت، معنایی ندارد
  • هوشیار باشیم توطئه انشقاق بین مردم و نظام عملیاتی نشود
  • کلید‌های حال خوش به روایت حافظ
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • دستگیری سه نفر در لرستان به جرم توهین به نظام و مقدسات
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟|حسین سرآبادانی
  • اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • هرکس چشم خود را از نگاه حرام نگه دارد به قلبش ایمنی داده است
  • شعار سال جهت حرکت کلی نظام و کشور را مشخص خواهد کرد