Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-01@03:20:01 GMT

آیا فصل چهارم شهرزاد در راه است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۶۶۰۸۰

آیا فصل چهارم شهرزاد در راه است؟

به گزارش پارس نیوز، 

 ماجرای فصل چهارم «شهرزاد» که حسن فتحی از احتمال ساخت آن صحبت کرده بود، چیست؟ آیا می توان به ساخت فصل چهارم سریال امیدوار بود؟ این گزارش در پی پاسخ این پرسش هاست.

یک نامه، یک جمله

همه چیز از پست اینستاگرامی کارگردان سریال شروع شد. حسن فتحی که اتفاقاً در اینستاگرام فعال هم نیست و هر از چند گاهی تصویری بی ربط با فضای سینما و تلویزیون منتشر می کند، این بار از صفحه اش برای انتشار متنی خطاب به بینندگان «شهرزاد» استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این متن بیش از هرچیز به ماجرای اتهامات مالی به سازندگان سریال پرداخت و از راه سختی که برای ساخت «شهرزاد» طی کرده بودند، سخن گفته بود. با این حال تمام متن بلندبالا به خاطر یکی از جملات مقدمه، به حاشیه رفت. جمله ای که احتمال ساخت فصل چهارم را مطرح می‌کرد: «امید است در آینده نزدیک امکان ساخت فصل چهارم آن که در آن شاهد بازگشت مجدد قباد، شهرزاد و فرهاد به متن قصه خواهیم بود، فراهم گردد!»

حالا بحث مهم مخاطبان، احتمال ساخت فصل چهارم «شهرزاد» است. جالب آن جاست که با وجودی که بارها و بارها گفته شده بود که فصل سوم، پایان قطعی سریال است و مخاطبان هیچ امیدی به ادامه «شهرزاد» نداشتند، با این جمله حالا سر ذوق آمده اند. حتی برخی مخاطبان هم که بیشتر از بقیه دوست داشتند این خبر را باور کنند، در شبکه های اجتماعی با اطمینان از ساخت فصل چهارم صحبت می کنند و منتظر آن هستند.

چرا به ساخت فصل 4امیدوار نیستیم؟

اگر بخواهیم واقع بینانه به ماجرا نگاه کنیم، شواهدی که ساخت فصل چهارم «شهرزاد» را منتفی می کنند، خیلی زیاد است. اول از همه، نقل قول های متعدد بازیگران و عوامل سریال در طول ساخت و پخش فصل 3بود که بدون استثنا بر پایان قطعی سریال «شهرزاد» در پایان فصل سوم تأکید داشتند.
دلیل دوم اقلام تبلیغاتی سریال است. از پوسترهای «شهرزاد» گرفته تا پست های صفحه اینستاگرامی سریال، ذهن را به سمت پایان قطعی سریال می برند. صفحه اینستاگرام سریال حتی از هشتگ #پایان_دوشنبه_های_شهرزاد استفاده کرده است. علاوه بر آن تفاوت پوستر قسمت آخر با پوسترهای همه 58 قسمت قبلی، بر این پایان تأکید دارد.

دلیل سوم اما به منطق قصه بازمی گردد. در پایان فصل سوم، تقریباً تکلیف همه شخصیت های اصلی یعنی «شهرزاد»، «قباد»، «فرهاد»، «شیرین» و حتی «صابر» روشن شد و قصه شان ناتمام نماند. حالا حسن فتحی می خواهد با این قصه که دیگر به سرانجام رسیده، چه کار کند؟ مخصوصاً وقتی گره های زندگی شخصیت اصلی که تمام درام قصه را پیش می برد، گره گشایی شده است.

شاهد چهارم پایان قطعی قصه، پروژه های بعدی حسن فتحی است. او در حالی از «آینده ای نزدیک» صحبت کرده که همین الان دو پروژه کاملاً رسمی و یک پروژه احتمالی دارد. خود او پیشتر از مستندی صحبت کرده که می خواهد درباره کارلوس کی روش بسازد؛ پروژه ای که با وسواس حسن فتحی و سختی های تولید این اثر، احتمالاً بیش از مستندهای عادی طول بکشد. علاوه بر آن مدت هاست خبرهای رسمی از ساخت سریال تاریخی «هفت پهلوان» برای تلویزیون منتشر شده و قرار است خود حسن فتحی فیلم نامه این سریال را بنویسد و خودش هم کارگردانی کند. قاعدتاً ساخت سریال 40 قسمتی درباره عهد صفوی، به راحتی «شهرزاد» نیست که در چند خانه تاریخی و شهرک سینمایی غزالی تصویربرداری شود. به این پروژه ها، اقتباس سریالی از رمان مشهور «بامداد خمار» را هم اضافه کنید؛ خبری که دو روز پیش خبرگزاری فارس منتشر کرد و هنوز تأیید یا تکذیب نشده است.

پنجمین دلیلی که باعث می شود ساخت «شهرزاد 4» را منتفی بدانیم، اصل نگارش این نامه است. حسن فتحی بعد از تولید و پخش فصل اول یا دوم «شهرزاد»، نه نامه نوشت و نه درباره اتفاقات حاشیه ای توضیح داد. نفس انتشار نامه، نشان دهنده تفاوت پایان فصل سوم، با فصول اول و دوم است. با این دلایل احتمالاً باید پذیرفت که امیدواری برای تماشای «شهرزاد 4»، از یک «امیدواری» فراتر نیست.

چرا به ساخت فصل 4 امیدواریم؟

برای این فرضیه هم که پرطرفدارتر هم هست، می توانیم دو دلیل پیدا کنیم. دلیل اول و مهم تر، همین جمله جنجالی حسن فتحی است که خب خودش گویاست.

دلیل دوم به صحبت هایی برمی گردد که حسن فتحی سه سال پیش مطرح کرده بود. او در تیرماه 94 و در حاشیه مراسم معرفی سریال، در گفت وگو با مهر درباره فیلم نامه سریال گفته بود که هر فصل آن، بین 26 تا 30 قسمت دارد. بنابراین با توجه به این صحبت، می توان دریافت چیزی که حالا به عنوان فصل سوم منتشر شده، قسمت های میانه به بعدِ فصل دوم در قصه اصلی بوده است. اما چرا فصل دوم (در قصه اصلی) به دو فصل تبدیل شد؟ می دانیم در اواسط فصل دوم به دلیل استقبال پایین مخاطبان، سازندگان تصمیم به تغییر مسیر قصه گرفتند و فصل دوم را که قرار بود در حدود 30 قسمت ساخته شود، در 15 قسمت جمع کردند. با تغییرات اعمال شده در قصه، مخاطبان با «شهرزاد» آشتی کردند و فصل سوم بدون فاصله نسبت به فصل دوم، به بازار آمد. فتحی در گفت وگوی یادشده توضیح می دهد که دو فصل اول در دهه 30 و فصل سوم در دهه 70 شمسی رخ می دهد. بنابراین می توان انتظار داشت فصل سوم قصه اصلی (که حالا می شود فصل 4)، قصه زندگی «امید» فرزند «شهرزاد» و «قباد» باشد.

شایعه و یک چالش بزرگ

اگر این فرضیه صحت داشته باشد و حسن فتحی سریالش را در دهه 70 ادامه بدهد، بدون تردید چالشی بزرگ را پیش رو دارد. او بعد از مرگ «بزرگ آقا» و حذف علی نصیریان، «شهرزاد» را ادامه داد و با وجود افت در فصل دوم، توانست در فصل سوم، اثر را احیا کند. اما او با چالش بزرگ تری روبه روست؛ حذف «شهرزاد» اصلی ترین شخصیت قصه. به تازگی شایعه ای نیز در فضای مجازی به راه افتاده که شاید بی راه هم نباشد. می گویند قرار است شهاب حسینی در نقش «امید» به سریال بازگردد. شایعه ای که با صحبت های فتحی هم تناسب دارد. با وقوع قصه فصل چهارم در دهه هفتاد، «امید» حدوداً 40 ساله و مناسب چهره شهاب حسینی است. اما نکته مهم آن است که این دیگر قصه «امید» است نه «شهرزاد» . بنابراین اگر شایعات مطرح شده درست از آب دربیایند، ممکن است در آینده شاهد ساخت سریال شبکه نمایش خانگی «امید 1» به کارگردانی حسن فتحی باشیم؛ نه «شهرزاد 4» .


انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سینما و تلویزیون ذهن تلویزیون رمان مرگ فضای مجازی سینما و تلویزیون فضای مجازی کارلوس کی روش مرگ پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۶۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهم‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر است که حاشیه‌های زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژه‌های مهم و بین‌المللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.

بازیگران و عوامل فیلم مست عشق

یکی از ویژگی‌های جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شده‌اند و می‌توان این فیلم را یکی از مهم‌ترین و پرستاره‌ترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقش‌های اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.

بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند. اما شاید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مهران برومند تهیه‌کننده این اثر است که با سرمایه‌گذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.

خلاصه داستان

داستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را به تصویر می‌کشد. این فیلم درباره‌ی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر می‌کشد.

پرسش بزرگی که مست عشق مطرح می‌کند

صفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش می‌دهد درباره ساختار فیلم می‌نویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلوده‌ترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع می‌دهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکرد‌های سینما، تصویری کردن شنیده‌ها و خوانده‌شده‌ها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.

مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فراز‌هایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرم‌کننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازی‌های خوب و ... کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیس‌سازی و تاکید اغراق‌آمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بار‌ها شمس بیان می‌کند: «عشق یا تکلیف؟» و آن‌چه مولانا را از مرحله زهد به عرفان می‌رساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.

روایتی عامه‌پسند با حضور کم‌جانِ مولانا

الهه آرانیان در روزنامه خراسان می‌نویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و این‌که چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آن‌چه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کرده‌است. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانی‌بودن مولانا و زاده‌شدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.

تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بوده‌است. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیت‌ها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابل‌توجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کرده‌اند. به هر حال «مست عشق» را با همه کم‌وکاستی‌هایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهره‌ها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.

نظر کاربران چیست؟

آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟

سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوق‌العاده‌ای داشت. هرچند میشه انتقاد‌هایی مثل دوبله شدن دیالوگ‌های ترکی و کم بودن صحنه‌های شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل این‌بار عالی بود.

پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟

محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.

مهرو: یه جوری از مست عشق بد می‌گید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.

ماندانا: "مست عشق" رو دیدیم و به نظرم:

۱: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.

۲: فیلمنامه‌ش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایت‌های سطحی داشت.

۳: جلوه‌های بصری قشنگی داشت.

۴: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذاب‌تره؛ که من نخوندمش!

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • نشان دادن کولبرها، «نون خ ۵» را جذاب کرد/تصمیمی برای ساخت فصل بعد وجود ندارد
  • سوژه امسال نون خ لب مرز بود | ۲ خط قرمز مهم که در این سریال رعایت شد
  • واکنش تهیه‌کننده «نون‌خ۵» به شکایت یک خواننده/ فعلا تصمیمی بر ساخت فصل بعدی نداریم
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • عامل جنایت گاندی نمی‌دانست قاتل است | گفت و گو با متهم
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • با«مست عشق» کرک و پر حسن فتحی ریخت؟!
  • تکلیف پخش سریال جدید حسن فتحی مشخص شد
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟