Web Analytics Made Easy - Statcounter

276 تن از نمایندگان در تذکرهای جداگانه به رئیس‌جمهور پیرامون گرانی افسارگسیخته قیمت خودروهای داخلی و عدم نظارت دولت؛ همچنین کاهش ارزش پول ملی انتقاد کردند، همچنین یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب گفت که به خاطر شرایط اقتصادی خجالت می‌کشد بگوید از این دولت حمایت کرده است. به گزارش بلاغ، دیروز جلسه علنی مجلس به صورت کامل حال و هوای اقتصادی داشت و نمایندگان از طیف‌های مختلف انتقادهای خویش را به عملکرد دولت اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه منتقدان در سال‌های گذشته می‌گفتند ناظر بر همین روزها بود که متاسفانه شاهدش هستیم. البته کار دشواری نبود وقتی دولت تدبیر و امید را می‌نگریستی که تنها راهکارش برای اقتصاد در مذاکرات خلاصه می‌شد. حتی به فرض رفع تحریم‌ها و عمل کردن آمریکا و اروپا به تعهداتشان نیز این بی‌برنامگی دولت آسیب زننده بود، چرا که مثلا سرازیر شدن پول نفت به جامعه‌ای که برای اقتصادش برنامه ندارد منجر به بیماری‌های دیگر اقتصادی می‌شود.

تذکرهای اقتصادی مجلس
در جلسه علنی دیروز تعداد 68 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور و وزیر صنعت درباره عدم نظارت بر بازار خودرو و شرکت‌های تولیدکننده خودرو در داخل و افزایش حداقل دو برابری خودروهای تولید داخل و وارداتی در بازار آزاد تذکر دادند.
همچنین مجید کیانپور نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی همراه با ۷۱ نماینده در تذکری به رئیس‌جمهور، نسبت به کاهش ارزش پول ملی اعتراض کردند. این نمایندگان در تذکر خویش آورده اند: کاهش ارزش پول ملی 2/5 برابر بوده و امروز هر هزار تومان به اندازه ۴۰۰ تومان ارزش دارد.
علاوه‌بر این، 73نماینده در تذکری به رئیس‌جمهور و وزرای اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نسبت به عدم نظارت بر ثبت کالا در سامانه‌ها و افزایش دو برابری ثبت سفارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعتراض کرده و این امر را موجب ایجاد رانت خواندند.

یک روز اقتصادی در هفته آینده
«سیدتقی کبیری» نماینده مردم خوی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق،‌ طی تذکری با استناد به ماده 110 آیین‌نامه داخلی مجلس، خطاب به لاریجانی اظهار داشت: با توجه به وضعیت اخیر و گرانی کالاها از جمله خودرو دستور دهید مجلس در جلسه علنی یا غیرعلنی این موضوع را پیگیری کند؛‌ خوب بود شما تذکری در این رابطه می‌دادید.
بر اساس این گزارش،‌ علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر کبیری عنوان کرد: ‌این مسئله در هیئت‌رئیسه مجلس بحث شده است. مقرر شده است هفته آینده جلسه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

خجالت می‌کشم!
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز اظهار داشت: وضع قاچاق کالا و ارز طوری است که به عنوان نماینده خجالت می‌کشم بگویم که از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کردم. وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در حال حاضر مناسب نیست، شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم می‌بینیم قیمت‌ها از این رو به آن رو شده است. به عنوان مثال؛ تفاوت قیمت خودروها نسبت به یک ماه گذشته 20 میلیون تومان تفاوت کرده است و مردم می‌گویند شما برای چه می‌روید مجلس و در آنجا چه کار می‌کنید؟

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: ما با این لایحه‌ای که در مجلس آورده‌ایم نمی‌توانیم وضعیت اقتصادی را سر و سامان دهیم، به عقیده من اسکله‌های غیرقانونی در این لایحه دیده می‌شود.

کواکبیان ادامه داد:‌ برخی به من گفتند منظور تو در مخالفت با این لایحه در واقع سپاه و نیروهای نظامی است،‌ خیر، هرگز اینگونه نیست، سپاه که نمی‌رود کالا وارد کرده و تجارت کند، اگر سپاه باشد مسئله دفاعی خود را دنبال می‌کند.

امیدوارم آمار دولت درست باشد
کواکبیان در ادامه عنوان کرد: عناصری در این کشور هستند که واقعا قاچاق کالا را دارند، آنگاه ما به کولبران بدبخت گیر می‌دهیم و می‌گوییم تو که کولبر هستی بیخود کردی که کالا جابجا می‌‌کنی. ما سرمنشأهای اصلی قاچاق را فراموش می‌کنیم و به افراد جزئی ایراد می‌گیریم.
این نماینده طیف اصلاح‌طلب که اصلی‌ترین حامی روحانی در جریان انتخابات بودند با‌اشاره به آمار دولت در حوزه قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: امیدواریم این آمار درست باشد که می‌گویند قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسیده است، اما وضعیت جامعه غیر از این را نشان می‌دهد.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: علت اصلی مخالفت من با این لایحه این است که این لایحه به دلیل اینکه 19 ماه قبل تهیه شده است، با توجه به شرایط فعلی پاسخگو نیست، بسیاری از گزارش‌های ما حاکی از این است که گمرک خود ایکسری‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که قاچاق کالا به صورت قانونی انجام شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این تشکیک ایجاد شده است، این طرح به کمیسیون اقتصادی بازگردد و در شرایط فعلی لایحه‌ای که تمام منافذ قاچاق کالا و به ویژه قاچاق ارز را ببندد، ارائه شود.

یک کار خوب نمایندگان
«همایون یوسفی» نماینده مردم اهواز قصد داشت تذکری را بیان کند درباره حفظ شأن مجلس در زمینه اعلام اسامی نمایندگانی که قرار است به جام جهانی بروند، اما علی لاریجانی خطاب به همایون یوسفی گفت: الآن زمان بیان این تذکر نیست، البته حرف شما در جای خود درست است و نمایندگان انصراف‌دهنده از سفر به جام‌جهانی نیز کار خوبی کردند به خاطر شرایط اقتصادی کشور انصراف دادند.
همچنین نمایندگان کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
مسعود پزشکیان نایب‌رئیس‌اول مجلس پس از تصویب کلیات این لایحه، گفت: تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس این است که این لایحه به صورت دو شوری بررسی شود به همین دلیل لایحه مذکور مجدداً به کمیسیون اقتصادی بازمی‌گردد.

جبهه اقتصاد مقاومتی در غیبت فرمانده!
گزارش کمیسیون حمایت از تولید ملی درخصوص نحوه اجرای قانون اقتصاد مقاومتی در نشست علنی دیروز قرائت شد. نماینده دولت ضمن آن،‌ گزارش آماری از افزایش تولید در بخش‌های مختلف ارائه کرد و در ادامه علی لاریجانی رئیس‌مجلس خطاب به نماینده دولت عنوان کرد که قرار بود جلسات هماهنگی اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اول قوه قضائیه و نایب‌رئیس‌مجلس برگزار شود.
وی همچنین انتقاد کرد که چرا جلسات هماهنگی اقتصاد مقاومتی تاکنون با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اول قوه قضائیه و نایب‌رئیس‌مجلس برگزار نشده است.

لازم به ذکر است که در ابلاغ رهبر با توجه به مشغله‌های بسیاری که رئیس‌جمهور دارد، شخص معاون اول دولت به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی برگزیده شد. اما چنانکه از شواهد پیداست فرمانده اقتصاد مقاومتی اهتمام چندانی به این جبهه ندارد!
توجیه نماینده دولت پس از چندسال!
نماینده دولت در پاسخ به لاریجانی گفت: این قانون در عمل اجرا شده است اما دارای ابهاماتی بود که مشخص نبود چه کسی مسئول این کار است و دبیرخانه باید در کجا تشکیل شود.

سپس لاریجانی در پاسخ گفت: قانون ابهام نداشته، اعلام شده است که ستادی با حضور معاون اول دو قوه و نایب‌رئیس‌مجلس تشکیل شود، اگر ابهام داشت در دو سه سال گذشته از ما سؤال می‌کردید.
نماینده دولت پاسخ داد: تلقی دولت این بود که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نهادسازی خوبی است که می‌تواند اهداف ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی را محقق کند. ما عملاً قانون را در این چارچوب با دعوت از نایب‌رئیس‌مجلس و معاون اول قوه قضائیه اجرا کردیم و دولت اقداماتش را انجام داد.

لاریجانی گفت: در این رابطه تخلف صورت گرفته، توضیحات شما‌اشکال عدم اجرای قانون را رفع نکرده است. در سطح قوه مجریه جلساتی برقرار شده، اما قرار بود جلساتی برای هماهنگی قوا تشکیل شود؛ قانون به دولت ابلاغ شده بود و باید اجرا می‌شد.
قوه مجریه، اجرا و این همه مشکل؟!

مسعود گودرزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جریان بررسی گزارش نماینده دولت درباره نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: باید با کار تیمی، مشارکتی و استفاده از همه دستگاه‌ها به دنبال حل مشکلات اقتصادی بود.

وی افزود: مگر هدف از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، پیشرفت اقتصادی، دفع تکان‌های اقتصادی و... نیست؟ مگر این سیاست‌ها برای تسهیل امر تجارت و رشد اقتصاد تدوین نشده‌اند که تا این میزان در اجرا ناکام مانده اند؟

گودرزی عنوان کرد: در ایران افق‌ها به خوبی ترسیم می‌شوند، اما در اجرا به شدت مشکل داریم. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روشن و شفاف است و اگر چه دولت باید متولی اجرای این سیاست‌ها باشد، اما تمام قوا و دستگاه‌ها باید در کنار قوه مجریه بوده و آن را حمایت کنند، چرا که اکنون در جریان جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم.

گودرزی در خاتمه از تعصب‌های سازمانی در اجرای سیاست‌های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی انتقاد  کرد و گفت: باید با تمام ظرفیت قوا وارد شویم نه با تعصب‌های سازمانی، در واقع مشکل اجرای قانون است.

1400قرارداد واردات توسط دو وزارتخانه
هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، اظهار داشت: قانونگذار در قانون اقتصاد مقاومتی چند ماده به تصویب رسانده بود که باید اجرا می‌شد اما در این زمینه تخلف صورت گرفته چرا که اجرا نشده است.

وی با طرح این سؤال که آیا اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شده است و اقتصاد ما مقاوم‌سازی شده است،‌افزود: اگر اقتصاد ما مقاوم‌سازی شده بود، این تکانه‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو به وجود نمی‌آمد. باید بگویم گزارش نماینده دولت درباره پروژه‌های عمرانی هم که این پرو‍ژه‌ها عملکرد روتین دولت بوده است. اینکه در پروژه‌های عمرانی لباس اقتصاد مقاومتی بپوشانیم، اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق نمی‌کند.
قوامی با بیان اینکه دو وزارتخانه دولت 1400 قرارداد واردات بسته اند، آیا این اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است، ادامه داد: ما دچار خطای تشخیص در انتخاب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شده‌ایم. اگر به اهداف اقتصاد مقاومتی می‌رسیدیم، جلوی خروج ارز از کشور گرفته می‌شد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۷۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور رئیس‌جمهور برای اتخاذ تدابیر لازم برای جنگ روانی دشمن

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  حجت‌الاسلام سید ابرئیسی، رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن پس از ناامیدی از ضربه زدن به امنیت مردم و همچنین ضربه خوردن از نیروهای مسلح کشورمان به دنبال ایجاد اخلال در اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود، هوشیاری، تلاش مضاعف و هماهنگی بین بخش‌های اداری و اجرایی کشور را برای خنثی‌سازی چنین توطئه‌هایی خواستار شد.

رئیسی در جلسه عصر یکشنبه هیئت دولت، ضمن تجلیل از عملیات مقتدرانه، تاریخی و پیروزمندانه نیروهای مسلح کشورمان در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، «هماهنگی میدان و دیپلماسی»، «هماهنگی بین بخش‌های صف و ستاد» و همچنین «دقت بسیار بالا در اجرای عملیات» را از جلوه‌های کم‌نظیر و افتخارآمیز این عملیات برشمرد و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدا، مجاهدت و جان‌فشانی نیروهای مسلح و هدایت‌های داهیانه و پیامبرگونه رهبری معظم انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت و عظمت قرار دارد و با این اقدام غرورانگیز، علاوه بر عملی شدن وعده تنبیه دشمن متجاوز، قلوب تأثر یافته مردم جهان، امت اسلامی و مردم مظلوم فلسطین از جنایات این رژیم متجاوز نیز آرام گرفت.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه دشمن پس از ناامیدی از ضربه زدن به امنیت مردم و همچنین ضربه خوردن از نیروهای مسلح کشورمان به دنبال ایجاد اخلال در اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود، هوشیاری، تلاش مضاعف و هماهنگی بین بخش‌های اداری و اجرایی کشور را برای خنثی‌سازی چنین توطئه‌هایی خواستار شد و بر اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع اقدامات اقتصادی دولت به منظور حفظ ثبات بازار و اطمینان‌بخشی به فعالان اقتصادی تأکید کرد.

آیت‌الله رئیسی ضمن یادآوری نقش و وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به تحقق شعار سال و مشارکت دهی مردم در جهش تولید، تأکید کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند با گفتمان سازی، مشارکت مردم در امر تولید، توانمندسازی بخش خصوصی، تعاونی‌ها و نهادهای مردمی و همچنین رفع موانع نقش‌آفرینی مردم در تولید و اقتصاد کشور شعار امسال را تحقق ببخشند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه هیئت دولت با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران که حضور حماسی و بی‌نظیر مردم در راهپیمایی روز قدس را مسئولیت آور عنوان کرده بودند، تصریح کرد: دولت و خدمتگزاران نظام، خود را موظف می‌دانند که با تمام وجود، مجدانه، مجاهدانه و زمان شناسانه نسبت به پیگیری و رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز
  • یک نماینده: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند
  • تذکر یک نماینده مجلس درباره تلاطمات بازار ارز و دستکاری دولت در جداول بودجه ۱۴۰۳ /قالیباف پاسخ داد
  • مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم
  • شکستن سلطه دلار بر اقتصاد کشور مرحله بعدی بازدارندگی است
  • زلنسکی: وضعیت میدان نبرد اوکراین بدتر می‌شود
  • دستور رئیس‌جمهور برای اتخاذ تدابیر لازم برای جنگ روانی دشمن
  • اعلام نگرانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت/برخی مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد
  • هشدار حاجی‌دلیگانی نماینده اصولگرا به خاندوزی و فرزین
  • روند مثبت تعامل دولت و قوه قضائیه در یزد