Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@02:16:59 GMT

فرسودگي خط توليد چالش مزمن صنايع

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۷۰۴۴۴

فرسودگي خط توليد چالش مزمن صنايع

خبرگزاري آريا - سمنان-ايرنا- نوسازي ماشين‌آلات فرسوده خط توليد صنايع کشور باهدف کيفيت بخشي محصولات توليدي، رقابت با بازارهاي جهاني، کاهش ضايعات و هدررفت انرژي و بازار مطمئن فروش و کاهش بيکاري با حمايتهاي دولتي و مشارکت واحدها امري اجتناب ناپذير است.

به گزارش ايرنا، توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در بخش صنايع به ويژه استان سمنان در گرو تامين زيرساخت هاي لازم و نوسازي ماشين آلات خط توليد براي پذيرش سرمايه گذاري و بهره گيري از سامانه هاي به روز خدمات رساني براي جذب فعالان اقتصادي کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آمار موجود ماشين آلات خط توليد حدود 65 هزار واحد کوچک و متوسط کشور فرسوده بوده که اين رقم معادل 30 درصد از کل واحدهاي توليدي کشور است.
همچنين حدود 20 درصد از ماشين آلات خط توليد واحدهاي صنعتي بزرگ کشور فرسوده بوده و به پيش بيني کارشناسان در چند سال آينده اين روند افزايش مي يابد.
کيفيت پايين محصولات توليدي و نبود بازار فروش و در مجموع افزايش آمار بيکاري و عدم توان رقابت در بازار داخلي و خارجي از عواقب فرسودگي ماشين آلات خط توليد صنايع است که نياز است براي اين چالش جدي تصميمات اصولي و زود هنگام اتخاذ شود.
کارشناسان مي گويند با ادامه روند موجود بيکاري کارگران به دليل فرسودگي ماشين آلات خط توليد صنايع محتمل است که دولت بايد جلوي اين‌ چالش مزمن واحدهاي توليدي و صنعتي را بگيرد.
در دولت تدبير و اميد ماشين آلات خط توليد حدود 6 هزار واحد صنعتي کوچک، بزرگ و متوسط کشور نوسازي شد و براي اجراي اين طرح به گفته مسوولان امر حدوو 30 هزار ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
به گفته مسوولان نوسازي ماشين آلات خط توليد واحدهاي صنعتي کشور حدود 700 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است.
همچنين در سه سال آينده به تاکيد معاون وزير صنايع 31 هزار و 500 واحد توليدي نوسازي، بازسازي و يا به صورت دانش بنيان راه اندازي مي شود.
دولت تدبير و اميد براي تحقق شعار سال، افزايش کيفيت محصولات توليدي و تامين بازار فروش کالاها با ارايه تسهيلات، نوسازي 40 درصد از ماشين آلات فرسوده خط توليد واحدهاي صنعتي سمنان را آغاز کرده است.
در جهان امروز، صنعت بيش از هر پديده ديگري در مسير تغيير و تحول قرار دارد، به نحوي که دور ماندن از اين فرآيند به معناي شکست و کنار رفتن از فضاي رقابتي ايجاد شده است.
استان سمنان حدود 2 هزار پروانه بهره برداري در بخش صنعت دارد که ماشين آلات خط توليد بيش از 800 واحد صنعتي اين استان نيازمند نوسازي است.
به گفته مسوولان امر سال گذشته ماشين آلات خط توليد بيش از 150 واحد صنعتي سمنان با صرف حدود 650 ميليارد ريال اعتبار نوسازي شد.
کارشناسان صنعتي معتقدند با نوسازي ماشين آلات واحدهاي توليدي، کيفيت کالاهاي توليدي به ميزان قابل توجه اي افزايش مي يابد و اين امر در کاهش هدر رفت انرژي و رفع مشکل بازار فروش تاثيرگذار است.
** نوسازي خط توليد هدررفت انرژي را کاهش مي دهد
يکي از پژوهشگران بخش صنعت در گفت و گو با ايرنا افزود: افزايش بهره وري در بخش توليد که يکي از مهمترين راه هاي تحقق آن، نوسازي ماشين آلات واحدهاي صنعتي است، شاه کليد تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي و حمايت از کالاي ايراني است و مي تواند از هدر رفت سالانه ميلياردها ريال هزينه در بخش انرژي کشور جلوگيري کند.
عليرضا باباخان گفت: اگر به مساله بهره وري بيش از پيش توجه شود مي توانيم از اعتبارات اين بخش که بيش از 100 ميليارد دلار در سال است براي تجهيز و نوسازي صنايع کشور و همچنين ايجاد اشتغال بيشتر در اين بخش استفاده کنيم.
وي اظهارداشت: منافع اقتصادي ناشي از اين اقدام مي تواند در کاهش بدهي هاي دولت و همچنين توانمند شدن واحدهاي صنعتي کوچک و متوسط و حتي شرکت هاي دانش بنيان بسيار موثر باشد.
وي خاطرنشان کرد: استفاده از ماشين آلات جديد در واحدهاي توليدي کشور همچنين موجب کاهش هزينه تمام شده محصول و بالا رفتن سطح رقابت پذيري آن با محصولات مشابه خارجي مي شود.
باباخان تصريح کرد: زماني که توليد باکيفيت داخلي با قيمت کمتري در بازار عرضه شود، استقبال مردم براي خريد آن افزايش مي يابد و به همين ترتيب شرايط براي حضور موفق شرکت هاي ايراني در فعاليت هاي اقتصادي بيش از گذشته فراهم مي شود.
وي ادامه داد: بيشتر واحدهاي صنعتي فعال استان از ظرفيت نيروي انساني توانمند و کارشناس برخوردار هستند که با استفاده از اين قابليت در کنار تجهيزات مدرن صنعتي، مي توان در مدت کوتاهي سهم ارزش افزوده اقتصادي استان را به ميزان قابل توجهي افزايش داد.
اين پژوهشگر صنعتي بيان داشت: واحدهاي توليدي از جمله شرکت هاي صنعتي فعال کشور براي موفقيت در بازار هاي مالي و تجهيز خود به فناوري روز دنيا، نبايد تنها نگاهشان به حمايت هاي دولت باشد، بلکه آنان با اتکا به ظرفيت هاي دورني خود مي توانند وسايل موردنياز خود را تهيه کنند، همچنين هزينه هاي توليد را کاهش و سطح رقابت پذيري خود را گسترش دهند.
**تسهيلات براي نوسازي صنايع پرداخت مي شود
رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان سمنان در گفت و گو با ايرنا افزود: ماشين آلات خط توليد بيش از 20 واحد صنعتي اين استان در سه ماه سال جاري نوسازي شده است.
علي اصغر جمعه اي گفت: براي نوسازي ماشين آلات خط توليد اين واحدهاي صنعتي، حدود 15 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
وي اظهارداشت : همچنين تا پايان سال 97 ماشين آلات خط توليد حدود 200 واحد صنعتي ديگر با ارايه تسهيلات، نوسازي خواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: با نوسازي ماشين آلات واحدهاي صنعتي ، کيفيت کالاهاي توليدي به ميزان قابل توجه اي افزايش مي يابد و اين امر در کاهش هدر رفت انرژي و رفع مشکل بازار فروش تاثيرگذار است.
رييس اتاق بازرگاني استان سمنان ادامه داد: اکنون بيش از 25 درصد از واحدهاي صنعتي و توليدي استان غيرفعال و نيمه فعال است که بايد با اتخاذ تدابير راهبردي براي کاهش نرخ بيکاري و بازگرداندن اين واحدها به چرخه توليد تلاش کرد.
جمعه اي تصريح کرد: بيش از 6 هزار و 500 ميليارد ريال تسهيلات رونق توليد در 2 سال گذشته به واحدهاي صنعتي و توليدي سمنان پرداخت شد که اين امر در ميان و بلندمدت به کاهش آمار بيکاري مي انجامد.
**تحقق شعار سال نيازمند نوسازي خط توليد
مديرعامل انجمن صنايع استان سمنان در گفت و گو با ايرنا افزود: براي تحقق شعار سال و حمايت از کالاي ايراني بايد تجهيزات و ماشين آلات واحدهاي صنعتي، نوسازي و دستگاه هاي قديمي کنار گذاشته شود.
رستم سعدالهي گفت: بيشتر واحدهاي صنعتي فعال در استان سمنان کوچک است که به ماشين آلات روز دنيا نياز دارند و نوسازي خط توليد اين واحدها در تحقق شعار سال بسيار تاثيرگذار است.
وي اظهارداشت: زماني که واحدهاي صنعتي به تجهيزات روز مجهز باشند مي توانند در مدت کوتاهي و با صرف هزينه کمتري نسبت به ساير واحدهاي قديمي، فرآيند توليد خود را به انجام رسانند و همين نکته موجب بالا رفتن قابليت رقابت پذيري آنان در بازارهاي داخلي و بين المللي مي شود.
وي خاطرنشان کرد: در شرايط کنوني که شکل ظاهري محصول اهميت بسيار زيادي در فرآيند اسقبال مشتري از آن دارد؛ استفاده از دستگاه هاي بسته بندي جديد در واحدهاي صنعتي استان يکي ديگر از پيش نيازهاي حمايت از کالاي ايراني است.
سعداللهي اضافه کرد: استفاده از تجهيزات نوين در کارخانه ها باعث کاهش ضايعات توليد مي شود و همين نکته مي تواند قيمت تمام شده کالا را تا ميزان قابل توجهي کاهش دهد.
مديرعامل انجمن صنايع استان سمنان اظهارکرد: سياست دولت حمايت از واحدهاي صنعتي براي نوسازي ماشين آلات و تجهيز آنان به دستگاه هاي جديد است و در همين رابطه از سال گذشته، تسهيلات رونق توليد در بخش بازسازي و نوسازي ماشين آلات و تجهيزات واحدهاي صنعتي پرداخت مي شود.
**فرسودگي خط توليد مانع توسعه صادرات مي شود
نماينده مردم شهرستان دامغان در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايرنا افزود: نوسازي ماشين آلات خط توليد واحدهاي صنعتي استان براي توليد و صادرات کالاهاي با کيفيت به نقاط مختلف جهان نيازمند اعتبار است.
ابوالفضل حسن بيگي بيان داشت: تاکنون يکصد واحد صنعتي استان براي دريافت تسهيلات براي نوسازي ماشين آلات خط توليد در سامانه بهين ياب وزارت صنعت، معدن و تجارت نام نويسي کرده اند.
وي اظهارداشت: هيچ محدوديت و سهميه بندي در پرداخت اين تسهيلات وجود ندارد و هر واحد صنعتي که در سامانه بهين ياب نام نويسي کند و تقاضايش مورد تاييد گروه هاي نظارتي قرار بگيرد، مشمول اين تسهيلات است.
وي بازسازي تجهيزات توليدي را يکي از اولويت هاي اساسي براي افزايش اشتغال در استان اعلام کرد و افزود : براي ايجاد فرصت شغلي جديد بايد هزينه بسياري را متحمل شد و ايجاد فرصت هاي جديد شغلي و به روزرساني عوامل توليداز جمله اين اقدامات است.
حسن بيگي با بيان اين که، توليد و فعاليت هاي صنعتي بايد بر اساس دانش و پژوهش باشد، تصريح کرد : با بهره گيري پژوهش و شرکت هاي دانش بنيان مي توان کالاي رقابت پذير توليد کرد و شرکت هايي که به دانش و پژوهش در روند توليدي بي تفاوت باشد، محکوم به شکست هستند.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: رفع مشکلات زيرساختي در واحدهاي صنعتي از اولويت هاي اساسي براي افزايش اشتغال در استان بوده و فرسودگي خط توليد مانع توسعه بخش صادرات سمنان است.
**فرسودگي 40 درصدي ماشين آلات واحدهاي صنعتي در سمنان
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به فرسودگي 40 درصد ماشين آلات واحدهاي صنعتي اين استان گفت: نوسازي اين ماشين آلات دغدغه اساسي صنعتگران سمناني است.
بهروز اسودي در گفت و گو با ايرنا افزود: براي کيفيت بخشي محصولات توليدي و رقابت با بازارهاي جهاني راهي به جز به روزرساني ماشين آلات واحدهاي صنعتي در سمنان وجود ندارد.
وي اظهارداشت: بيش از30 درصد واحدهاي متوسط و کوچک سمنان هم براي توليد محصولات نيازمند به روز رساني ماشين آلات هستند که دولت بايد با ارايه ساز و کارهايي براي رفع اين چالش اقدام کند.
وي خاطرنشان کرد: واحدهاي بزرگ استان سمنان به نسبت واحدهاي صنعتي متوسط و کوچک در بحث استفاده از ماشين آلات به روز از جايگاه خوبي قرار دارند و براساس آمار موجود بيش از 80 درصد اين واحدها از علوم روز در توليد محصولات استفاده مي کنند.
اسودي تصريح کرد: يکي از علت هاي اساسي در تعطيلي واحدهاي توليدي و بيکاري کارگران، نبود بازار فروش است و بايد با نوسازي ماشين آلات خط توليد براي افزايش اشتغال و رونق کسب و کار در سمنان تلاش کرد.
استان سمنان 2 هزار پروانه بهره برداري در بخش صنعت بيش از 40 هزار بهره بردار در بخش هاي مختلف کشاورزي دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بيش از 38 درصد و در کشاورزي بيش از 14 درصد و توليد ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزي و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
در استان سمنان يکهزار و 800 واحد توليدي و صنعتي فعاليت دارد.
6026/7339
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۰۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلاتکلیفی هزار و ۶۲ دستگاه ماشین آلات راهسازی در بندرشهید رجایی/ تعیین تکلیف به زودی

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: پرونده هزار و ۶۲ دستگاه ماشین آلات وارداتی معطله در بندر و گمرک شهید رجایی بندرعباس بزودی تعیین تکلیف می‌شود.

مجتبی قهرمانی در نشست خبری افزود: این ماشین آلات راهسازی به ارزش حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از حدود یکسال پیش تاکنون بلاتکلیف مانده است که زمینه برگزاری مزایده برای فروش آنان در چند روز آینده اجرایی می‌شود.

وی گفت: این ماشین آلات را بخش خصوصی وارد کرده، اما برای ترخیص آن اقدام به موقع صورت نگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ایی رئیس قوه قضاییه سیزدهم اردیبهشت به هرمزگان سفر کرد و پس از بازدید از این ماشین آلات وارداتی به رئیس کل دادگستری هرمزگان برای تعیین تکلیف آنها تفویض اختیار کرد.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در جمع خبرنگاران گفت: بهره گیری از این تفویض اختیار، ترخیص و تعیین تکلیف کالا‌های معطله را سرعت می‌دهد و هماهنگی‌ها و استعلام‌هایی که برای ترخیص سریع کالا‌های وارداتی و یا صادراتی نیاز است از این پس با دستور قضایی در استان امکان پذیر است.

خبرنگاران شرکت کننده در این نشست از نمایشگاه دستاورد‌های دادگستری هرمزگان هم بازدید کردند.

در ۲۶ غرفه این نمایشگاه اداره‌ها و سازمان‌های وابسته به دستگاه قضا آخرین دستاورد‌های خود را در محل دادگستری هرمزگان در بندرعباس به نمایش گذاشته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • صنایع شیمیایی، معدنی و ماشین‌آلات باید شناسه کالا بگیرند
  • ماجرای رسوب ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی در بندرعباس
  • باید از ماشین‌آلات معدنی تولید داخل حمایت شود
  • ثبت برنامه تولید ۱۶۰ واحد صنعتی نیازمند ارز در گیلان
  • بلاتکلیفی هزار و ۶۲ دستگاه ماشین آلات راهسازی در بندرشهید رجایی/ تعیین تکلیف به زودی
  • فروش ماشین آلات پرابهام براساس قانون/ ۱۵۰۰ دستگاه فروخته شد
  • نجات راه‌سازی با اقدام به‌موقع دستگاه قضا
  • یخساز صنعتی و یخساز قالبی: افزایش بهره وری در صنایع مختلف
  • سیستم کنترلی واحد یک بخار نیروگاه بندرعباس نوسازی شد
  • پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!