Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:50:38 GMT

آشنايي با ايمپلنت دنداني

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۷۲۵۸۰

آشنايي با ايمپلنت دنداني

خبرگزاري آريا - ايمپلنت‌هاي دنداني جايگزين ريشه‌هاي دندان هستند و پايه محکمي براي جايگزين دنداني دائمي يا قابل‌برداشتي ايجاد مي‌کنند که هم‌اندازه دندان طبيعي شما ساخته شده است.
ايمپلنت‌هاي دنداني نسبت به ساير روش‌هاي جايگزيني و ترميم دندان مانند دندان مصنوعي و بريج دنداني مزايايي دارند، ازجمله:
- ايمپلنت‌هاي دنداني مانند دندان خودتان به نظر مي‌رسند و نيز چون طوري طراحي شده‌اند که با استخوان فک متصل شوند، جايگزين‌هاي دائمي دندان ازدست‌‌رفته‌تان مي‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


- اگر اندازه کردن دندان مصنوعي به‌درستي انجام نگيرد، هنگام حرف زدن درون دهان جابه‌جا مي‌شوند و باعث مي‌شوند نتوانيد کلمات را به‌درستي بيان کنيد؛ اما با ايمپلنت‌هاي دنداني مي‌توانيد بدون نگراني از جابجايي جايگزين دندان حرف بزنيد.
- لغزيدن دندان مصنوعي مي‌تواند جويدن را هم مشکل کند؛ اما ايمپلنت‌هاي دنداني مانند دندان طبيعي عمل مي‌کنند و مي‌توانيد به‌راحتي با آن‌ها غذا بخوريد.
- با کارگذاري ايمپلنت‌هاي دنداني مي‌توانيد بدون نگراني از جاي خالي دندان لبخند بزنيد و اعتمادبه‌نفستان بازمي‌گردد.
- کار گذاشتن ايمپلنت مانند بريج‌هاي دنداني نياز به کاهش اندازه دندان‌هاي مجاور ندارد. بنابراين مقدار بيشتري از دندان‌هاي خودتان سر جاي خودش سالم باقي مي‌ماند و سلامت درازمدت دهان بهبود پيدا مي‌کند. همچنين با ايمپلنت‌ها برخلاف بريج دنداني، امکان دسترسي براي فاصله ميان دندان‌ها براي مسواک زدن يا نخ دندان کشيدن آسان‌تر است
- ايمپلنت‌ها بسيار پردوام هستند و براي سال‌هاي بسيار و در صورت مراقبت مناسب گاهي حتي تا آخر عمر کار خواهند کرد.
- ايمپلنت‌هاي دنداني مشکل خارج کردن دندان مصنوعي در شب و نياز به استفاده از چسب براي ثابت نگه‌داشتن را ندارند.
ميزان‌هاي موفقيت در نصب ايمپلنت‌هاي دنداني بسته به اينکه در کجاي فک کار گذاشته شوند، متفاوت است، اما به‌طورکلي اين ميزان به 98 درصد مي‌رسد.

چه کساني مي‌توانند ايمپلنت بگذارنددر اغلب موارد هر فردي که سلامتش در حدي باشد که بتواند دندان کشيدن معمولي يا جراحي دندان را تحمل کند، مي‌تواند ايمپلنت دنداني بگذارد.
براي کارگذاري ايمپلنت بيمار بايد لثه‌هاي سالم و استخوان فک در حد کافي براي نگهداري ايمپلنت داشته باشد و همچنين به رعايت بهداشت مناسب دهاني و ويزيت منظم دندانپزشکي ملتزم باشند. افراد سيگاري شديد، افراد دچار بيماري‌هاي مزمن کنترل نشده مانند ديابت و بيماري قلبي، بيماراني که در ناحيه سر و گردن پرتودرماني مي‌شوند لازم است ارزيابي فردي شوند تا معلوم شود امکان گذاشتن ايمپلنت را دارند يا نه.
چطور ايمپلنت را کار مي‌گذارندنخستين گام در روند کارگذاري ايمپلنت تدوين يک طرح درماني براي شما است. اين طرح‌ريزي را دندان‌پزشک متخصص و همکارانش بر اين اساس که گذاشتن ايمپلنت براي شما بهترين گزينه است، انجام مي‌دهند.
مرحله بعدي کارگذاري ايمپلنت ريشه دندان است که يک پست کوچک ساخته‌شده از فلز تيتانيوم است و درون حفره استخواني دندان ازدست‌رفته کاشته مي‌شود. استخوان فک در روند بهبودي‌اش دور اين پست فلزي رشد مي‌کند و آن را به‌طور محکم در فک ثابت نگه‌ مي‌دارد. اين روند ممکن است شش تا 12 هفته طول بکشد.
پس از تثبيت شدن ريشه ايمپلنت درون استخوان فک، يک پست اتصال‌دهنده کوچک به نام پايه يا «اباتمنت» به ريشه متصل مي‌شود که دندان جديد روي آن سوار مي‌شود.
سپس دندان‌پزشکتان براي ساختن دندان از دندان‌هايتان قالب‌گيري مي‌کند و مدلي از همه دندان‌ها، نوعشان و ترتيبشان به دست مي‌آورد. دندان يا دندان‌هاي جديد بر اساس اين مدل ساخته مي‌شوند. دندان جديد که درواقع جايگزين تاج دندان است، به اين پايه متصل مي‌شود.
برخي از بيماران ممکن است به جاي يک يا چند جايگزين ثابت تاج دنداني، بخواهند اتصالاتي روي پايه ايمپلنت نصب شود که بتوان يک دندان مصنوعي قابل‌برداشت را روي آن سوار کرد.
گذاشتن ايمپلنت درد چنداني ندارد. ممکن است در هنگام کارگذاري ايمپلنت بي‌حسي موضعي به کار رود، اما اغلب بيماران مي‌گويند درد گذاشتن ايمپلنت کمتر از درد کشيدن دندان است.
تا مدتي پس از گذاشتن ايمپلنت ممکن است ممکن است درد خفيفي حس کنيد که با مسکن‌هاي معمول قابل‌درمان است.
ايمپلنت دنداني هم بايد مانند دندان طبيعي مراقبت شود و بايد به‌طور منظم براي چکاپ آن به نزد دندان‌پزشک برويد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۲۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با 10 بازیکن تند و تیز لیگ قهرمانان اروپا (+عکس)

با 10 بازیکن سرعتی این فصل لیگ قهرمانان اروپا آشنا شوید.

به گزارش طرفداری، نونو مندس از پاری سن ژرمن، سریع‌ترین بازیکن این فصل از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا بوده است.

سایت یوفا اقدام به معرفی سریع‌ترین بازیکنان لیگ قهرمانان اروپا در فصل 24-2023 کرده که نونو مندس از پاری سن ژرمن با سرعت 37.2 کیلومتر بر ساعت در جایگاه نخست قرار گرفته است.

کریم آدیمی از دورتموند با 36.3 و کیلیان ام باپه هم با سرعت 36.1 کیلومتر بر ساعت به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. حضور سه بازیکن سریع این فصل از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در ترکیب پاری سن ژرمن و دورتموند که هر دوی این دو تیم در حال برگزاری دیدار مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا هستند، می‌تواند نشان از یک بازی سریع را در این دور از مسابقات بدهد. در ادامه نگاهی به 10 بازیکن سریع این فصل از مسابقات چمپیونز لیگ می‌اندازیم.

10 بازیکن سریع لیگ قهرمانان اروپا در فصل 24-2023 کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • حضور ۸۰ دندان پزشک از سراسر کشور در اردوی جهادی شیراز
  • خارج کردن ابزار ۱۳ سانتی دندان پزشکی از معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • مشارکت دانش آموز آباده‌ای در طرح وارنیش فلوراید تراپی
  • آشنایی با 10 بازیکن تند و تیز لیگ قهرمانان اروپا (+عکس)
  • مصدومیت شجاع خلیل زاده پس از برخورد با بازیکن استقلال؛ هشت بخیه و دندانی که شکست!
  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟