Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:16:00 GMT

تزریق آفت کش به گیاه با فناوری نانو

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۷۴۱۱۱

تزریق آفت کش به گیاه با فناوری نانو

تهران - ایرنا - موسسه ای در اروپا با استفاده از فناوری نانو موفق به تزریق آفت کش به گیاه در مزارع تاکستان شده است که با این کار مصرف آفت کش ها کاهش می یابد.

به گزارش ایرنا از ستاد توسعه فناوری نانو، بیماری ‌های قارچی هر سال میلیون‌ها یورو خسارت به کشاورزی اروپا وارد می‌ کند، برای مقابله با این مشکل به طور معمول از آفت‌ کش ‌های شیمیایی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«فردریک ورم» از موسسه ماکس ‌پلانک موفق به تولید ماده‌ای شد که می ‌تواند میزان مصرف این مواد شیمیایی را به حداقل برساند، او برای این کار از فناوری‌ نانو استفاده کرده ‌است.
این فناوری نوعی نانو ذرات سلولزی است که درون آن با آفت‌ کش پر شده ‌است. آفت این نانو ذرات را از بین می‌برد و آفت‌ کش رها سازی می‌شود.
برخی قارچ‌ ها موجب می‌شوند تا ساقه درخت انگور از داخل پوسیده شود، برای مقابله با این نوع قارچ‌ ها نمی‌توان از اسپری مواد شیمیایی استفاده کرد، برای حل این مشکل محققان از نوعی نانو حامل استفاده کردند که گیاه را محافظت کرده و عامل بیماری ‌زا را نیز از بین می‌ برد.
این نانو حامل نوعی نانو ذرات است که با استفاده از فرایند شیمیایی پر می‌شود، داخل این نانو ذرات، آفت‌ کش ضد قارچ تزریق شده که بعد از ورود به داخل گیاه، رها سازی آفت‌ کش‌ انجام می ‌شود، این نانو ذرات به صورت مستقیم به داخل گیاه تزریق می‌شوند.
پوسته این نانو ذرات از ماده‌ای به نام ' لیجنین ' ساخته شده که ترکیب اصلی چوب است، هنگام تزریق این نانو ذرات به گیاه، توسط قارچ تجزیه می ‌شوند و با تجزیه آن، آفت ‌کش رها سازی می‌شود. این نانو ذرات ها همانند اسب تروجان عمل می‌ کنند. یکی از مزیت‌ های اصلی این فناوری آن است که آفت ‌کش به آرامی و در طول زمان رها سازی می ‌شود؛ بنابراین اثر بخشی بالایی دارد.
این ترکیب درون مخازن پلاستیکی کوچک قرار داده می‌ شود تا به داخل گیاه تزریق شوند. نتایج آزمون‌ های اولیه روی گیاهان مثبت ارزیابی شده ‌است بنابراین محققان آن را روی تاکستان ‌های مختلفی آزمایش کرده‌اند. نتایج این آزمون به زودی منتشر می ‌شود اما پایش این گیاهان تا چند سال آتی تداوم خواهد داشت.
این پروژه به صورت مشترک توسط Institute for Biotechnology and Drug Research و Dienstleistungszentrum Ländlicher Raum Rheinpfalz Institutfür Pflanzenschutz انجام شده‌است.
این فناوری توسط ورم و همکارانش به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده‌ است.
علمی 9014** 1701

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فناوري آفت نانو تكنولوژي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، اهالی روستای وازیَک محمودآباد با پرورش گل و گیاه توانستند روستای بدون بیکار مازندران لقب بگیرند.


مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان اینکه از ۹۲ هکتار فضای گلخانه‌ای شهرستان محمودآباد ۳۷ هکتار آن در روستای وازیک واقع شده است گفت: ۱۶۹ نفر در این روستا به پرورش گل و گیاه مشغول هستند.


هادی زاده با اشاره به اینکه روستای وازیک سال ۱۴۰۰ به عنوان روستای گردشگری گل و گیاه مازندران معرفی شد افزود: با پرورش گل و گیاه در این روستا، وازیک روستای بدون بیکار مازندران هم لقب گرفت.


او ادامه داد: پرورش دهندگان گل و گیاه روستای وازیک با تولید و پرورش انواع گل‌های آپارتمانی، درخت و درختچه‌های زینتی در جشنواره‌های متعدد گل وگیاه حضور دارند و محصولاتشان به سایر نقاط کشور نیز ارسال می‌شود.


استان مازندران دارای ۱۱۴۵ هکتار فضای گلحانه‌ای است که در این زمینه، رتبه نخست کشور را دارد.

زینب دیوارگر و گزارشی از روستای بیکار مازندران:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چهارمین نمایشگاه گلخانه‌سازی، گل و گیاه چهارمحال و بختیاری
  • تغییر رنگ و بوی آب پکیج
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است