Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ یکی از مهم ترین صنایع دستی روسیه، عروسک های «ماتروشکا» یا عروسک های تودرتوی کشور روسیه است. این عروسک مجموعه‌ای از عروسک های کوچک‌شونده است که به ترتیب داخل دیگری قرار می‌گیرد.

ماتروشکا عروسک‌های چوبی درون‌تهی معروف روسی است که از چوب درخت زیرفون (کُپ) و در تعداد ۵ یا بیشتر یا کمتر و به صورت تو در تو با تزیینات و رنگ آمیزی متنوعی ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ماتروشکا از اواخر سدهٔ نوزده میلادی به عنوان نماد و هدیه یادگاری روسیه درآمده‌است.

تقریبا در تمامی خیابان های روسی، مغازه ها، فروشگاه ها، حتی دکه هایی برای فروش این عروسک وجود دارد.  

قیمت پایه ماتروشکا از ۶۰۰ روبل آغاز شده و تا ۳ هزار روبل بالا می رود.  

تفاوت قیمت این عروسک به تنوع رنگ آمیزی و اندازه آن و البته محل فروش ماتروشکا بستگی دارد.  

از دیگر صنایع دستی روسی که این روزها فروش خوبی بین هواداران فوتبال و گردشگران خارجی دارد می توان به شطرنج های چوبی، کلاه های «اوشانکا»، کهربای روسی، شال و روسری، «خوخلوما»، جعبه های لاکی، والنکی یا چکمه های روسی، صنایع دستی پوستی، شکلات و شیرینی، لعاب روسی، شال اورنبورگ، سماور روسی و ...اشاره کرد.  

جعبه های لاکی در میان صنایع دستی روسی؛ یکی از زیباترین صنایع  محسوب می شوند. این جعبه های زیبا از مواد مخصوصی ساخته شده و دارای ساختاری از چوب هستند.

همچنین شال و روسری مخصوص روس ها که «پاولوو پوساد» نامیده می شود نیز این روزها به خوبی به فروش می رود. پوساد شهر کوچکی است که فاصله چندانی با مسکو ندارد. کارخانه شال و روسری این شهر که در قرن ۱۸ میلادی تاسیس شده، بسیار معروف است.  

این شال ها معمولاً دارای طرح هایی با گل های روشن هستند و با تنوعی از رنگ های مختلف به فروش می رسند. شال و روسری های روسی در اندازه های بزرگ و زیبا و تقریبا همانند شال و روسری هایی که زنان ایران در شمال شرقی کشورمان به سر می کنند، طراحی شده اند.

«اوشانکا» یا کلاه سنتی خز که یکی از کلاه های سنتی روسیه است، هواداران بسیاری بین هواداران فوتبال و گردشگران خارجی دارد. این کلاه که در رنگ های متنوع طراحی شده اند تا زیر چانه ها و گوش ها رو می پوشاند و در فصل زمستان بسیار گرم و راحت هستند.  

«صوفیا گوتسف» یکی از مغازه داران نزدیک میدان سرخ در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا در رابطه با افزایش فروش محصولات صنایع دستی گفت: به دلیل آغاز بازی های جام جهانی، تعداد گردشگران خارجی بسیار افزایش یافته و ما روزانه بین ١٥ تا ٣٠ درصد افزایش یافته است.  

وی تصریح کرد که با این حال قیمت ها نه تنها افزایشی نداشته اند بلکه برای فروش بیشتر تا ٢٠ درصد تخفیف نیز اعمال شده است.  

با این حال همچنان بسیاری از مشتریان اعتقاد دارند که قیمت های محصولات صنایع دستی روسیه گران است.  

رقیب اصلی در فروش محصولات صنایع دستی اما عروسک های مخصوص جام جهانی است که از پایه قیمتی ٥٠٠ روبل تا ٢ هزار روبل به فروش می رسد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صنایع دستی روسیه جام جهانی ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۴۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایباد با ۷۲ اثر ملی و جهانی میزبان مسافران نوروزی است

نظام الدین کارگزار رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: خطه مرزی تایباد دارای ۷۲ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در سطح ملی و جهانی است و در نوروز و بهار طبیعت، میزبان مسافران و گردشگران خواهد بود.

وی افزود: آرامگاه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، کاروانسرای عباس آباد، میل کرات و مزار شاهزاده قاسم در شهر مشهدریزه از جمله آثار تاریخی شاخص در شهرستان تایباد هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد ادامه داد: کاروانسرای تاریخی عباس آباد که در مسیر تایباد-تربت جام واقع شده است، به عنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در شرق خراسان رضوی شناخته می‌شود.

کارگزار بیان کرد: همچنین تفرجگاه‌های روستا‌های پشته، آبقه، حسینی، سوران، جوزقان و شیزن می‌توانند مکانی مناسب جهت گردش در طبیعت برای مسافران باشند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در شهرستان تایباد ۲ اقامتگاه بومگردی و ۴ خانه مسافر با ظرفیت ۱۵۰ نفر-شب مهیای حضور مسافران هستند و یک مدرسه با ظرفیت ۱۰۰ نفر-شب در ایام نوروز به عنوان ستاد اسکان فرهنگیان نیز تعیین شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در اماکن گردشگری و تاریخی، البته با محوریت ماه مبارک رمضان در این شهرستان پیش بینی شده است.

کارگزار خاطرنشان کرد: حوله‌های حریر، گلیم، قالیچه و پارچه‌های سوزن دوزی از تولیدات صنایع دستی منطقه تایباد هستند که در فروشگاه‌های سطح شهر به فروش می‌رسند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • راه اندازی قطار گردشگری در مجموعه جهانی پاسارگاد
  • زنجان شهر جهانی ملیله/ هنری که اوج ظرافت و زیبایی است
  • نمایش و فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی در بازارچه تربچه
  • قطار گردشگری در محوطه گردشگری جهانی پاسارگاد راه افتاد
  • استان زنجان سرزمینی با رازهای نهفته در هزار توی تاریخ
  • تایباد با ۷۲ اثر ملی و جهانی میزبان مسافران نوروزی است
  • آمادگی تأسیسات گردشگری گیلان برای نوروز
  • برپایی غرفه‌های معرفی و فروش صنایع‌دستی در موزه‌های گلستان
  • افزایش ۶۰۰ درصدی جذب تسهیلات حمایتی از فعالان صنایع دستی زنجان
  • برپایی غرفه‌های نمایش و فروش صنایع دستی در گیلان