Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان > اروپا - همشهری آنلاین:
رئیس جمهور مقدونیه در حالی که نخست وزیر یونان و مقدونیه برای تغییر نام کشور مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی به توافق رسیده بودند، می‌گوید چنین توافقی را نمی‌پذیرد.

جرج ایوانف رئیس جمهوری این کشور در واکنش به توافق نخست وزیرش با الکسیس سیپراس گفت: «من هرگز هیچ فشار و تهدیدی را نمی‌پذیرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید اعلام کنم که هرگز چنین توافق بدی را امضا نخواهم کرد.»

پیشتر اعلام شده بود که سران دو کشور برای تغییر نام جمهوری مقدونیه به «مقدونیه شمالی» توافق کردند.

مقدونیه از زمان استقلال از یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ نام «جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق» را بر خود داشت اما یونان به دلیل نگرانی از ادعاهای ارضی همسایه جدید، از به رسمیت شناختن این کشور نوظهور با این نام، خودداری می‌کرد.

آتن در بیش از ربع قرن گذشته مانع از عضویت مقدونیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا شده بود. هر دو نهاد برای پذیرش اعضای جدید به اتفاق آرا نیاز دارند.

بخشی از مناطق شمالی یونان مقدونیه نام دارد. تسالونیکی، دومین شهر یونان در این منطقه قرار دارد. بسیاری از شهروندان و سیاستمدران یونان نسبت به مقدونیه نظر مساعدی ندارند و این کشور را بخشی از تمدن و فرهنگ و قلمروی سرزمینی تاریخی خود می‌دانند. یک روز پس از اعلام توافق، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که این تصمیم دولت الکسیس سیپراس، شهروندان یونان را نسبت به دیپلماسی آتن، دو پاره کرده است.

مشابه این وضعیت در مقدونیه هم حاکم است و بسیاری از احزاب سیاسی این کشور تاریخی اما نوظهور، با دیده شک و تردید به آن می نگرند.

توافق دو دولت برای تغییر نام کشور مقدونیه باید به تصویب پارلمان‌های یونان و مقدونیه برسد و جمهوری مقدونیه کنونی باید قانون اساسی خود را برای اجرایی کردن، اصلاح کند.

جمهوری مقدونیه از سال ۱۹۹۳ به عنوان عضوی از سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و ۱۴۰ کشور، از جمله روسیه و ایالات متحده آمریکا آن را به رسمیت می شناسند.

در همین زمینه: یونان و مقدونیه بر سر تغییر نام مقدونیه به توافق رسیدند یونانی‌ها دراعتراض به استفاده ازنام مقدونیه راهپیمایی کردند معترضان خشمگین در لسبوس یونان به استقبال نخست وزیر رفتند ریزگردها به یونان رسیدند سوپر لیگ فوتبال یونان تعلیق شد | اسلحه کشی‌ مدیر باشگاه

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۵۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق میان باکو و ایروان نزدیک است

صدر اعظم آلمان اعلام کرد که احتمال توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیشتر از همیشه شده است.

به گزارش مشرق، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد: شانس حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

شولتز، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت: البته قبل از هر چیز در مورد مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان گفت و گو کردیم و اتفاق نظر داریم این مناقشه باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

صدراعظم آلمان خطاب به علی اف گفت: بنابراین بهتر است که شما گفت و گوی مستقیم با «نیکول پاشینیان» [نخست وزیر ارمنستان] داشته باشید.

شولتز افزود: سال ۲۰۲۴ می تواند و باید سال صلح در منطقه باشد. این یک فرصت و یک مسئولیت بزرگ است.

صدراعظم آلمان گزارش‌های اخیر درباره توافق اولیه در مورد تعیین مرز بین دو کشور را دلگرم‌کننده توصیف کرد و گفت که لازم است این روند حفظ شود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!
  • برنامه‌های خود را در فرصت باقیمانده به سرانجام می‌رسانم
  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • ۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است