Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر محمد کاظم رحمتی در نشست علمی تراث امامیه در سنت زیدیه که در کتابخانه علامه مجلسی مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه در قم برگزار شد ، در سخنانی با اشاره به رونمایی از کتاب اقرار الصحابه تالیف ابن المشهدی (متوفای بعد از سال ۵۸۰ قمری) در این نشست اظهار داشت: این کتاب مربوط به بخشی از سنت اهل امامیه در خصوص مسئله امامت است که مولف سعی کرده با رویکرد انتخاب برخی روایات از شیخ صدوق، شیخ مفید و شیخ طوسی و همچنین برخی کتاب‌های دیگر که در موضوع افضلیت و اعلمیت امیرالمومنین علیه السلام به نقل از اهل سنت در میراث شیعه آمده، جمع‌آوری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز داشت: این مطالب در حقیقت در تراث روایی اهل سنت موجود می باشد که وارد کتب روایی شیعه شده است و توجه این کتاب به این مسئله معطوف شده که البته کتابی تخصصی برای محققان به شمار می رود.

رحمتی بیان داشت: برای کسانی که در حوزه تاریخ شیعه و حدیث امامیه تحقیق می کنند این کتاب می تواند ارزشمند باشد البته ممکن است استفاده عمومی نداشته باشد وکتابی تخصصی در حوزه حدیث است .

وی با اشاره به ایام سالگرد ارتحال علامه مجلسی بیان داشت: علامه مجلسی از شخصیت هایی است که در حوزه حدیث آثار متعددی همچون کتاب بحارالانوار دارد که البته کتاب مرآه العقول بیش از سایر کتب ایشان تبحر علامه مجلسی در حوزه حدیث را نشان می دهد که چه پهلوانی در این عرصه است.

عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام ابراز داشت: علامه مجلسی با آن شخصیت عظیم علمی در کنار کتاب های تخصصی که به نگارش در آورده ؛ کتابهایی به زبان فارسی نیز دارد که قابل استفاده برای عموم است و این مسئله نشان می دهد ایشان در عین حالی که چهره علمی برجسته است اما آثاری نیز از خود به جای گذاشته که برای عموم مردم قابل استفاده است.

رحمتی ادامه داد: کسانی که به مرحله ی علمی علامه مجلسی می رسند ممکن است تنها با جامعه علمی در اتباط باشند اما علامه مجلسی هم با جامعه علمی و هم با عموم مردم با نگارش کتابهای مختلف ارتباط برقرار کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رمضان سال آینده ۱۴۰۰ سال از سالروز شهادت امیرالمومین می گذرد افزود: از آنجا که شخصیت امیرالمومنین علیه السلام مورد احترام شیعه و سنی و همه مذاهب است و باید به این بهانه به فکر برنامه‌هایی باشیم که مشترکات بیشتر مورد تاکید قرار بگیرد به خصوص در فضای امروز که ممکن است برخی از مسائل تفرقه افکنانه مطرح شود.

عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام اضافه کرد: شخصیت امام علی علیه السلام این امکان را به ما می دهد همگان گرد ایشان جمع شویم و باید از این فرصتی که سال آینده پدید خواهد آمد با استفاده از رسانه ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و گام هایی بلند در راستای شناختن بیش از پیش شخصت امام اول شیعیان برداریم.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن موسوی برجردی مدیر کتابخانه علامه مجلسی در سخنانی اظهار داشت: یکی از برنامه های این مجموعه چاپ کتابهایی است که تا کنون انتشار نیافته اند و یا اگر در گذشته چاپ شدند ، چاپ سنگی و یا سربی داشتند.

وی گفت: کتابهایی که چاپ می شوند محدود هستند و در حال حاضر نسخ زیادی پس از تحقیق و پژوهش توسط محققان آماده چاپ است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد انتشار انها باشیم.

حجت الاسلام موسوی برجردی افزود: بنا داریم پس از چاپ هر کتاب نشستی علمی با محوریت یکی از مباحث درج شده در آن کتاب برگزار کنیم که نشست علمی تراث امامیه در سنت زیدیه ؛ دومین نشستی است که در کتابخانه علامه مجلسی برگزار می شود.

در این نشست از کتاب اقرار الصحابه تالیف ابن المشهدی با حضور آیت الله نجم الدین طبسی و آیت الله سید محمدرضا حسینی جلالی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم رونمایی شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه حوزه علمیه قم شیعه شیعیان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی

به دنبال راه‌اندازی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و با هدف بسترسازی جهت استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در فعالیت‌های علمی و پژوهشی بخش‌های مختلف این دانشگاه، نشست تخصصی درآمدی بر هوش مصنوعی، با حضور جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد. 

در این نشست که از سوی مدیریت پژوهشی معاونت آموزش و پژوهش با همکاری مرکز هوش مصنوعی این دانشگاه برگزار شد، احسان احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، ضمن معرفی ظرفیت‌های مختلف هوش مصنوعی به ارائۀ توضیحاتی درخصوص مسیر‌ها و بستر‌های مختلفی پرداخت که اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، می‌توانند در حوزۀ هوش مصنوعی طی کنند. 

او همچنین با تشریح زیرساخت‌های ایجاد شده در مرکز نوآوری هوش مصنوعی، از آمادگی این مرکز برای پردازش داده‌های گسترده و همچنین کمک به افزایش اعتبار نتایج مطالعه‌های علمی خبر داد که نیازمند استفاده از بانک‌های داده‌ای با داده‌های متعدد و پرشمار هستند. 

علیرضا راستی، مدیر پژوهشی دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست با تأکید بر اینکه مرکز هوش مصنوعی این دانشگاه فرصت ارزشمندی را برای تقویت فعالیت‌های علمی مرتبط با این حوزه در اختیار دانشگاهیان قرار داده است، از برنامه‌های درنظر گرفته شده برای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی این مرکز خبر داد.

او افزود: به زودی نشست‌های دیگری برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان و یاوران علمی دانشگاه با مقوله هوش مصنوعی برگزار خواهد شد.
راستی گفت: امیدواریم این برنامه‌ها در کنار رویکرد‌های حمایتی مجموعه مدیریتی دانشگاه بتواند زمینه لازم برای آغاز فعالیت‌های مختلف حوزۀ هوش مصنوعی را در سطح شهرستان کازرون و غرب استان فارس، ایجاد کند. 
این نشست، نخستین برنامه از سلسله نشست‌هایی بود که در جهت کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در سطح فعالیت‌های دانشگاهی و همچنین کمک به رفع نیاز‌های جامعه برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی
  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • نشست علمی « وعده صادق و جامعه ایرانی » برگزار می شود
  • انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟
  • گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»