Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم ؛آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به حرمت ماه‌های حرام اظهار کرد: مشرکان گاهی اوقات سعی می‌کردند که با پرداخت رشوه، ماه‌های حرام را تغییر بدهند، این محترم شمردن ماه‌های حرام از سوی مردم و اعراب جاهلی نبوده، بلکه یک امر خدایی است که به بحث حج و عمره مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قانون گذاری کار خداوند است و ما باید از قوانین الهی تبعیت کنیم، هیچ کس حق تصرف در احکام قرآنی و معارف الهی و وحیانی را ندارد.

آیت الله سبحانی گفت: دستگاه تبلیغاتی شیطان به شکلی کار می‌کند که کار زشت مردم در ذهن آن‌ها تغییر کند، خداوند گروه کافر را هدایت نمی‌کند، چون آن‌ها خودشان را برای هدایت الهی آماده نکردند.

این مرجع تقلید هدایت الهی را دو نوع دانست و تصریح کرد: نخستین هدایت عمومی است که شامل همه افراد خوب و بد می‌شود، اگر بشر از هدایت عمومی بهره گرفت، خداوند یک هدایت خصوصی هم برای او در نظر می‌گیرد، اما اگر از هدایت عمومی بهره نگرفت، شامل هدایت خصوصی خداوند هم نخواهد شد.

وی افزود: رسول اکرم(ص) در قضیه جنگ تبوک در ماه رجب اعلام کرد که باید به سمت روم برویم، پیامبر(ص) در این جنگ برخلاف غزوات دیگر مقصد را ذکر کرد، چون راه دور بود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های جنگ تبوک اظهار کرد: در آن جنگ مسلمان واقعی از مسلمان غیرواقعی و مومنان از منافقان جدا شدند، رسول اکرم(ص) در جنگ تبوک ارتش 30 هزار نفری از مسلمانان را برای جنگ با روم آماده کرد، پیامبر(ص) در این جنگ دستور داد که امام علی(ع) در مدینه بماند تا از جان زنان و کودکان حفاظت کند.

این مرجع تقلید گفت: منافقان از شایعه سازی استفاده می‌کنند و در زمان کنونی نیز شاهد شایعه سازی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی هستیم، شایعه سازی ابزار کار منافقان است.

آیت‌الله سبحانی افزود: در آیه 39 سوره توبه به بحث تبدیل سنت عهد و پیمان با خداوند اشاره شد و در صحیح مسلم هم در تفسیر سوره جمعه به این مساله پرداخته شده است، امید است که ایرانیان و کسانی که از ایران برای خداوند قیام کردند شامل این آیه شوند.

انتهای پیام/ش

سخنان آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضای مجازی مراجع تقلید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۷۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهر به دینداری و انکار منافقانه حکم قصاص

تعابیر یک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب دربارۀ حکم الهی و قرآنی قصاص از صرف متوقف ساختن و اجرا نکردن آن فراتر رفته و او رسماً به احکام و دستورات الهی می‌تازد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رجانیوز نوشت: یکی از ویدئو‌های «مدرسۀ آزاد فکری»، گفتگو با عمادالدین باقی درباره «قصاص و دادرسی عادلانه» است. باقی، در این مصاحبه، به‌عنوان فردی مخالف هرگونه اعدام به طرح نظرات خود می‌پردازد. در بین صحبت‌های وی نکات جالبی به چشم می‌خورد. نخست آنکه شاگرد آقای منتظری به‌جای طرح نظرات فقهی و ورود به بحث از دید قصاص به‌عنوان یک قاعدۀ فقهی، شروع به استدلال حقوق بشری و آماری می‌کند و از جهان‌بینی غیر اسلامی به طرح بحث پرداخته و حکم شرعی قصاص را نفی می‌کند تعابیر این شاگرد آیت‌الله منتظری دربارۀ حکم الهی و قرآنی قصاص از صرف متوقف ساختن و اجرا نکردن آن فراتر رفته و او رسماً به احکام و دستورات الهی می‌تازد.

عمادالدین باقی، کارکرد پنهان مجازات اعدام را نه جلوگیری از قتل، که آموزش کشتن می‌داند و مدعی است با اجرای حکم خداوند، کشتن تجویز شده و اجرای حکم الهی توسط جمهوری اسلامی را کشتن توسط حکومت خطاب کرده و قصاص را علت تروریسم می‌داند! او می‌گوید اتحادیۀ اروپا هرچند مجازات اعدام را لغو کرده اما به علت تجویز کشتن در قالب‌هایی، چون قصاص که به زعم او علت تروریسم است، از نسل‌کشی غزه حمایت می‌کند! چنین سفیدشویی به‌نفع سردمداران جنایتکار اروپایی ازجانب حامیان آن‌ها نیز اتفاق نمی‌افتد، اما کسی‌که در این‌جا نام خود را به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و شاگرد آیت‌الله جا انداخته، با مقصر دانستن احکام اسلامی تئوریزه می‌شود.

او در حالی فرض کارآمد بودن قصاص و جلوگیری از ریختن خون‌های بیشتر توسط قصاص را منتفی و غلط دانسته که حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه به صراحت فرموده‌اند «خداوند قصاص را برای حفظ خون‌ها واجب فرمود» (فَرَضَ اللهُ... والقِصاصَ حَقنا للدِّماءِ، نهج البلاغة: الحکمة ۲۵۲). پرسش این است که آقای باقی با چندین سال تحصیل حوزوی همین‌قدر سطحی با مسائل و احکام فقهی برخورد می‌کند یا تعمداً آن‌ها را نادیده می‌گیرد؟

یا در جای دیگر ادعا می‌کند از نظر قرآن این مجازات بازدارنده نبوده و نیست. باید گفت که اولاً مگر ملاک اجرای یک حکم در جامعۀ اسلامی بازدارندگی یا عدم بازدارندگی آن است؟ آیا در کنار منابع مورد قبول فقه برای تشریع و اجرای حکم، فلسفه‌بافی به نام «بازدارندگی» هم اضافه شده است؟ ثانیاً آنکه این سخن آقای باقی با حدیث امام علی (ع) که می‌فرمایند «من چهار کلمه گفتم و خداوند در کتاب خود سخن مرا تصدیق کرد... گفتم: کشتن از کشتن می‌کاهد، پس خداوند عز و جل این آیه را نازل فرمود: و براى شما در قصاص زندگى است» (قُلتُ أربَعا أنزَلَ اللهُ تعالى تَصدِیقی بها فی کتابِهِ... قلتُ: القَتلُ یُقِلُّ القَتلَ فَأنزَلَ اللهُ: و لَکُم فی القِصاصِ حَیاهًْ»، الأمالی‌للطوسی: ۴۹۴/۱۰۸۲) چگونه قابل جمع است؟ باعث تعجب است که چگونه یک فرد مدعی تفسیر قرآن و با تحصیل حوزوی زمانی‌که می‌خواهد دربارۀ یک دستور خداوند صحبت کند، این چنین نسبت به احادیث و آیات بی‌تفاوت است!

در تمام این مصاحبه ۱۴۷ دقیقه‌ای فقط به یک آیۀ قرآن، یعنی «ولا تقتلوا نفس التی حرم‌الله الا بالحق» اشاره می‌شود و باقی آیات قصاص توسط آقای باقی نادیده گرفته می‌شود! همین یک آیه نیز توسط ایشان مورد تحریف قرار می‌گیرد. او می‌گوید، چون حکم قصاص در قرآن تخییری است و اولیای دم می‌توانند به‌جای قصاص، قاتل را عفو کرده یا به دیه مصالحه کنند، پس می‌توان به‌طور کلی آن را کنار گذاشت! این استدلال آن‌قدر مضحک است که نیازی به جواب ندارد و هر انسان عاقل و بالغی می‌تواند سستی چنین مغالطه‌ای بفهمد.

خوب است به ایشان یادآوری شود که پیامبر اسلام (ص) بر «زنده نگه داشتن قصاص» تأکید می‌کنند (أیُّها الناسُ، أحیُوا القِصاصَ، الأمالی للمفید: ۵۳ / ۱۵) و قرآن کریم نیز در قصاص، حیات می‌بیند (وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهًٌْ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ، سورۀ بقره آیۀ ۱۷۹) و قصاص را حقی برای اولیای دم می‌شمارد (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى، سورۀ بقره آیۀ ۱۷۸) (وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً، سورۀ اسراء آیۀ ۳۳).

خوب است آقای باقی نیز در کنار مراجعات متعددی که به آمار قتل و اعدام در کشور‌های دیگر و آثار نویسنده‌های غربی دربارۀ مجازات اعدام دارد، کمی هم به آیات قرآن و احادیث و مبانی تقنین در حکومت اسلامی رجوع کند. شاید به یاد آورد که قرآن کریم فرموده است کشتن یک انسان از روی ناحق به معنی کشتن تمام انسان‌هاست (مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ... فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا، سورۀ مائده آیۀ ۳۲) و قصاص جان برای جان است و کسی که حکم خدا را اجرا نکند ستمگر است (وَکَتَبْنَا عَلَیْهِمْ فِیهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ... وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ، سورۀ مائده آیۀ ۴۵).

دیگر خبرها

  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان
  • پذیرش طلبه در مدرسه علمیه آیت الله دامغانی
  • یاد خدا، مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به آرامش است
  • تصاویر گوسفندی که چای با قند می‌خورد!
  • تظاهر به دینداری و انکار منافقانه حکم قصاص
  • غذای سلف یک دانشگاه که سوژه کاربران فضای مجازی شد + عکس
  • آرامش بازار اردبیل برخلاف شایعات معاندان در فضای مجازی
  • واکنش‌ها به عملیات غرورآفرین «وعده صادق» در فضای مجازی
  • فیلم| واکنش مخاطبان در فضای مجازی به حمله موشکی ایران