Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@14:25:43 GMT

روسیه: خلع سلاح هسته‌ای زودهنگام است

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۸۱۳۸۸

روسیه: خلع سلاح هسته‌ای زودهنگام است

به گزارش جماران؛ معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که آغاز روند خلع سلاح هسته ای جهانی زودهنگام است.

به نقل از خبرگزاری های تاس و ریانووستی، «سرگئی ریابکوف » مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه امروز در کنفرانس «50 سال از گشودن قرارداد کاهش سلاح هسته ای برای امضا: دستاوردها، چالش ها و دورنما» در مورد خلع سلاح هسته ای جهانی گفت: چنین پیشنهادهایی را حداقل زودهنگام می خوانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دعوت می کنیم در مورد موضوع خلع سلاح هسته ای با هوشیاری و واقع بینانه رفتار کرد. 

معاون وزیر خارجه روسیه یادآورشد: حرکت به سوی خلع سلاح هسته ای باید سنجیده و مرحله به مرحله باشد. 

وی توضیح داد که این موضوع بسیار جدید و فوق العاده پیچیده و روند با مسئولیت بالاست که بتوان در مورد آن با احساسات رفتار کرد.

ریابکوف افزود: کاهش تسلیحات هسته ای، نابودی موجودی سلاح های هسته ای کشورها و حذف این نوع سلاح ها و تسلیحات حمل آن از زرادخانه های ملی نمی تواند جدا از تلاش های برای عقد قرارداد جامع خلع سلاح هسته ای تحت کنترل موثر بین المللی تحقق یابد. 

به گزارش ریانووستی، ریابکوف همچنین گفت: نمی توان امکان پیدایش قدرت های جدید دارای توانمندی هسته ای نظامی را رد کرد.

وی ادامه داد: در این شرایط اهمیت قرارداد ان.پی.تی افزایش می یابد.

ریابکوف یادآورشد که قرارداد ان.پی.تی نمونه ای از دیپلماسی چندجانبه موثر و الگوی همکاری جامعه جهانی در طول چند دهه اخیر برای حل دشوارترین مسائل جهانی است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: اگر قرارداد منع انتشار سلاح های هسته ای نبود در شرایط کنونی تا 50 کشور می توانستند به سلاح اتمی دست یابند.

ریابکوف افزود: هر چند که ما نمی توانیم بطور کامل امکان پیدایش قدرت های هسته ای نظامی را ازبین ببریم با این وجود بدون قرارداد منع انتشار سلاح اتمی وضعیت بسیار بد می شد.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: بدیهی است که قرارداد منع انتشار سلاح هسته ای بطور قابل توجهی امکان سیاسی و اقتصادی برای ساخت یا خرید سلاح هسته ای را کاهش داد.

ریابکوف توضیح داد: متاسفیم که قرارداد ان.پی.تی در طول دوره اعتبار خود (در 50 سال اخیر) آزمون سختی را تجربه کرد.

به گفته وی، شرایط کنونی بین المللی بر قرارداد ان.پی.تی تاثیر منفی می گذارد از جمله اختلاف ها بین کشورهای شرکت کننده در این قرارداد تشدید می شود.

کنفرانس «50 سال از گشودن قرارداد کاهش سلاح هسته ای برای امضا: دستاوردها، چالش ها و دورنما» در کاخ ضیافت های وزارت خارجه روسیه برگزار شد و در آن آنتونی گودفری معاون سفیر آمریکا در مسکو، پیتر تش سفیر استرالیا در روسیه و نمایندگان سفارتخانه های ایران، برزیل، سنگاپور و برخی کشورهای دیگر در آن حضور داشتند.

 انبارهای سلاح های هسته ای جهان تا سال 2016 شامل 15 هزار و 195 کلاهک بوده که نزدیک 10 هزار کلاهک در حالت انتظار برای انهدام و پایان عمر قرار داشتند.

آمارهایی که سازمان های علمی آمریکا منتشر کرده، نشان می دهد خطرناکترین این سلاح ها سه هزار و 800 کلاهک است که اکنون در حالت نظامی قرار دارد. 

روسیه و آمریکا بیشترین تعداد کلاهک ها را دارند و سهم هر کشور 4 تا 4 هزار و 500 کلاهک و بمب اتمی است. انگلیس، چین و فرانسه نیز مسلح به چنین جنگ افزارهایی هستند. 

رژیم صهیونیستی نیز بیش از 200 کلاهک اتمی در اختیار دارد که تهدید بزرگی برای امنیت منطقه خاورمیانه محسوب می شود. 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 تسلیحات هسته ای خلع سلاح هسته ای روسیه بمب هسته ای بمب هسته ای روسیه روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۸۱۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،ایالات متحده روز چهارشنبه ۱ مه (۱۲ اردیبهشت) روسیه را به استفاده از «تسلیحات شیمیایی» علیه نیرو‌های اوکراینی متهم کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که استفاده تسلیحاتی روسیه از ماده شیمیایی «کلروپیکرین» علیه نیرو‌های اوکراینی، نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC) است.

این وزارتخانه همچنین اضافه کرده است که روسیه با بهره‌گیری از «گاز‌های ضد شورش و اشک‌آور» در جریان جنگ، معاهدات بین‌المللی در زمینه تسلیحات شیمیایی را زیر پا گذاشته است.

در این بیانیه آمده است: «استفاده از چنین مواد شیمیایی‌ای یک اتفاق منفرد و مجزا نیست و احتمالاً ناشی از تمایل نیرو‌های روسیه برای بیرون راندن نیرو‌های اوکراینی از مواضع مستحکم و دستیابی به دستاورد‌های تاکتیکی در میدان نبرد است.»

نتیجه‌گیری ایالات متحده با شهادت سربازان اوکراینی مطابقت دارد که می‌گویند در ماه‌های اخیر در بخش‌هایی از خط مقدم خود با نیرو‌های روسیه با گاز و سایر مواد شیمیایی محرک مواجه شده‌اند.

نیرو‌های مسلح اوکراین پیشتر در در بیانیه‌ای در ماه مارس اعلام کرده بود که روسیه در بیش از هزار مورد «مواد شیمیایی سمی که برای جنگ ممنوع هستند» را استفاده کرده است. به گفته مقامات اوکراینی، تنها در ماه فوریه ۲۵۰ مورد از چنین حملاتی به ثبت رسیده است.

ارتش اوکراین می‌گوید نیرو‌های روسی علاوه بر کلروپیکرین، از نارنجک‌های پرشده از ماده «سی‌اس» و «سی‌ان» استفاده کرده‌اند. این گزارش می‌گوید که حداقل ۵۰۰ سرباز اوکراینی به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی ضدشورش تحت درمان قرار گرفته‌اند و یک نفر نیز بر اثر خفگی با گاز اشک‌آور کشته شده است.




در حالی که در اعتراضات خیابانی غیرنظامیان معمولاً می‌توانند از گاز اشک‌آور و ضد شورش فرار کنند، سربازانی که در سنگر‌ها بدون ماسک ضد گاز موضع گرفته‌اند یا زیر آتش دشمن هستند در خطر خفگی قرار می‌گیرند.

روسیه قبلا استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ اوکراین را رد کرده بود.

گاز کلروپیکرین به عنوان یک سلاح شیمیایی در جنگ جهانی اول توسط آلمان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. این عامل خفگی توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه برای استفاده نظامی غیرمجاز اعلام شده و اکنون بیشتر در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود.

این گاز ریه‌ها، چشم‌ها و پوست را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود که هفته‌ها طول می‌کشد.

ایالات متحده همزمان اعلام کرده که سه نهاد دولتی روسیه مرتبط با برنامه‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی این کشور و چهار شرکت روسی را که به این نهاد‌های دولتی کمک کرده‌اند، تحریم می‌کند.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. روسیه معاهدات مربوط به أن را امضا کرده و ادعا می‌کند که سلاح شیمیایی ندارد، اما این کشور در سال‌های اخیر متهم به استفاده از عامل اعصاب علیه منتقدان خود نظیر سرگئی اسکریپال و الکسی ناوالنی شده است.

دیگر خبرها

  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم