Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@13:46:18 GMT

صادرات نفت ونزوئلا متوقف می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۸۹۱۰۹

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ۲۱ ماه مه فرمانی را امضا کرد که برخی از معاملات نفتی با ونزوئلا را ممنوع ساخت. اما تحلیلگران شرکت "گلوبال دیتا" معتقدند تحریمهای جدید در مقایسه با تحریمهایی که پیش از این صنعت نفت ونزوئلا را هدف گرفته بودند و صادرات نفت این کشور به آمریکا را محدود می کنند، نمادین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته آدریان لارا، تحلیلگر نفت و گاز شرکت "گلوبال دیتا"، تولید نفت خام ونزوئلا از اواسط سال ۲۰۱۷، هر سه ماه به طور میانگین ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. سناریویی که بر اساس آن، تولید نفت ونزوئلا حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر تا پایان امسال سقوط خواهد کرد، غیرواقع گرایانه نیست. اعمال تحریمهای بیشتر از سوی آمریکا، پیام ژئوپلیتیکی قوی از سوی آمریکا ارسال می کند که این کشور بی ثباتی بیشتری در بازارهای نفت جهان ایجاد خواهد کرد.

شرکت "گلوبال دیتا" پیش بینی می کند که تولید نفت ونزوئلا حدود یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۱۸ کاهش خواهد یافت و این در مقایسه با تولید سه میلیون بشکه در روز که این کشور در سال ۲۰۱۱ داشت، افت فاحشی به شمار می رود.

تولید نفت خام ونزوئلا

پلاتس هفته جاری گزارش کرد ونزوئلا به هشت مشتری بین‌المللی خود هشدار داده است که قادر نخواهد بود به تحویل محموله های نفت خام به آنها در ژوئن عمل کند. شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا تعهداتی برای تامین ۱.۴۹۵ میلیون بشکه در روز نفت برای این مشتریان در ژوئن دارد اما تنها ۶۹۴ هزار بشکه در روز برای صادرات دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ونزوئلا همچنین با تاخیر در تحویل محموله های نفت خود در پایانه های اصلی این کشور مواجه است و در صورتی که این تاخیرها به زودی رفع نشوند، این امر ممکن است تامین قراردادهای PDVSAرا به طور موقت متوقف کند. این شرکت به برخی از مشتریانش اعلام کرده که اگر شرایط تحویل جدید که شامل هزینه بالاتر و انتقال دریایی پرریسک‌تر است را نپذیرند، ممکن است شرایط اضطراری اعلام کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۸۹۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا، در ارتباط با میزان صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید توانست ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است؛ این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به شمار می‌رود و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است.

چالش های صادراتی

طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و ... است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد؛ این در حالی است که در صورت تجمیع میزان صادرات صورت گرفته در گروه فولادمبارکه، این گروه در میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی کشور، رتبه دوم را کسب خواهد کرد.

گفتنی است گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است.

افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات

این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و افت ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد؛ نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903174

دیگر خبرها

  • افزایش تولید نفت به بیش از ۵.۵ میلیون بشکه در روز | جدیدترین آمار از وضعیت صدور کارت سوخت
  • راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است
  • رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • واردات نفت خام آسیا در ماه آوریل کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس