Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:21:40 GMT

آمریکا بدنبال توطئه ای دیگر علیه سوریه

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۹۲۳۴۲

آمریکا بدنبال توطئه ای دیگر علیه سوریه

دمشق - ایرنا - توطئه آمریکا علیه مسلمانان تمامی ندارد و هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد؛ یانکی ها یک روز هواپیمای مسافربری ایران را می زنند، یک روز به عراق و افغانستان حمله می کنند و یک روز دیگر به سوریه؛ هدف مقامات واشنگتن فقط کشتار مسلمان برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.

آمریکا در سال های اخیر بارها به سوریه به بهانه های واهی حمله کرده است؛ بهانه هایی که هرگز ثابت نشده و فقط در ظاهر مجوزی بوده برای سران آمریکا برای کشتن مردم سوریه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


24 فروردین سال جاری (1397) بود که آمریکا در اقدامی مشترک با انگلیس و فرانسه، به بهانه واهی حمله ارتش سوریه به دوما در غوطه شرقی با 103 فروند موشک و راکت 10 مرکز نظامی و تحقیقاتی در این کشور را هدف قرار داد.
پیش از آن در 19 فروردین ماه بود که رسانه های غربی - عربی - عبری به طور هماهنگ خبر حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی سوریه را منتشر و از همان ابتدا و بدون ارائه سندی ارتش سوریه را عامل این حمله معرفی کردند؛ اقدامی که پس از چند روز ثابت شد که اصلا حمله شیمیایی اتفاق نیفتاده و توطئه ای از سوی غرب و رسانه های غربی (کلاه سفیدها) برای صحنه سازی حمله غرب به سوریه برای نجات ترویست ها بوده است.
باید گفت که موج حمله رسانه ای و دیپلماتیک آمریکا در کنار همپیمانان غربی - عربی خود بیشتر از سایر کشورها علیه دولت سوریه به خاطر نسبت دادن این حمله شیمیایی به ارتش این کشور بوده است.
در حالیکه 'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش‌های خبری درباره حمله شیمیایی در «دوما» و اتهام‌زنی‌های مقامات برخی کشورهای غربی و مخالفان دولت سوریه به دمشق اعلام کرده بود که قادر به تایید این گزارش‌ها نیست، رئیس‌ جمهوری آمریکا، دولت سوریه را عامل این حمله خواند.
دونالد ترامپ در فروردین ماه در توئیتری، نمایش حمله شیمیایی در دوما را بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی به دولت سوریه و شخص رئیس‌ جمهوری این کشور نسبت داد و از عبارتی موهن برای تهدید «بشار اسد» استفاده کرد.
'امانوئل ماکرون' رئیس‌ جمهوری فرانسه نیز در تماس تلفنی با «دونالد ترامپ»، رئیس ‌جمهوری آمریکا، حمله شیمیایی در شهر 'دوما' در سوریه را محکوم و بدون ارائه سندی دولت سوریه را به انجام این حمله شیمیایی متهم کرد.
بنابر اعلام کاخ الیزه، سران دو کشور اطلاعاتی با یکدیگر رد و بدل کرده‌اند که استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه یاد شده را تایید می‌کند.
کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ و ماکرون بر لزوم هماهنگ کردن پاسخ 'مشترک و مستحکم' خود به حمله شیمیایی در سوریه تأکید کردند.
بدنبال تهدیدات سوریه از سوی ترامپ و مکرون، روزنامه 'نیویورک‌ تایمز' پس از خبرسازی درباره حمله واهی شیمیایی در دوما در مقاله ای نوشت: به احتمال قوی رئیس ‌جمهوری آمریکا حمله موشکی جدیدی علیه سوری‌ها ترتیب می‌دهد.
نیویورک‌ تایمز در آن مقاله، به بررسی تهدید جدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا علیه دولت قانونی سوریه پرداخته و نتیجه‌گیری کرده بود که وقوع حمله موشکی جدیدی علیه سوری‌ها محتمل است.
پنتاگون نیز در تهدیدی مشخص اعلام کرده بود که پس از حمله سال گذشته به پایگاه الشعیرات از سوی آمریکا، فهرست اهداف مناسب ارتش سوریه برای حمله را بروزرسانی کرده و اگر ترامپ دستور حمله جدیدی را صادر کند، اهداف آماده خواهد بود.
یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا نیز به نیویورک‌ تایمز گفته بود که کشتی‌های جنگی آمریکایی 'طبق عملیات مقرر' در دریای مدیترانه حضور دارند، ولی هنوز دستوری برای نزدیک شدن به سواحل سوریه و آماده شدن برای حمله، دریافت نکرده‌اند.
آمریکا و همپیمانانش سال گذشته نیز به ادعا و بهانه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در خان شیخون در استان حمص اقدام به موشک باران پایگاه الشعیرات در این استان کرد؛ ادعایی که ثابت شد از اساس دروغ بوده است.
ارتش سوریه سال گذشته یک مقر تروریست ها در خان شیخون را هدف حملات هوایی خود قرار داد؛ مقری که ارتش سوریه نیز نمی دانست محل ساخت تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست هاست؛ انتشار گاز متصاعد شده از این مقر موجب کشته شدن شماری از تروریست ها و در عین حال شهروندان سوری اطراف این مقر شد؛ آمریکا و همپیمانانش برای رسوا نشدن به سرعت شروع به جوسازی علیه حکومت دمشق کردند تا تحویل مواد شیمیایی به تروریست ها از سوی واشنگتن و غربی ها که برای هدف قرار دادن ارتش و مردم سوریه صورت گرفته بود افشا نشود و این موضوع را به گردن حکومت دمشق بیندازند.
شواهد موجود حکایت از آن دارد که اقدامات آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه مردم، دولت و ارتش سوریه دنبال دار بوده و با شکست های پی در پی تروریست های تکفیری در جبهه های مختلف، اقدام غربی ها در سوریه دوباره تکرار خواهد شد.
چند روز پیش یک مقام مسئول در کمیته ملی مجری توافقنامه ممنوعیت استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه فاش کرد که آمریکا درصدد توطئه علیه این کشور و برپایی نمایش شیمیایی دیگری در برخی از نقاط سوریه است.
این مقام آگاه سوری که خواست نامش فاش نشود، در گفت وگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) تصریح کرد، دستگاه اطلاعاتی و نظامی آمریکا در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای انجام چنین نمایشی است و برای انجام آن از مزدوران تحت حمایت خود و ابزارهایشان برای بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه مردم بی گناه سوریه به منظور متهم کردن دولت این کشور به انجام چنین کاری سود می جوید.
وی خاطرنشان کرد: این امر در راستای خدمت رسانی به خط مشی تجاوزکارانه واشنگتن علیه ملت و دولت سوریه و تشویق گروه های تروریستی وابسته به آنها و طولانی کردن مدت زمان بحران در این کشور صورت می گیرد.
مقام یاد شده توضیح داد: این کمیته فنی اطلاعات دقیقی دارد که تروریست هایی که در گذشته با گروه تروریستی داعش و هم اینک با نیروهای آمریکایی و به اصطلاح نیروهای دمکراتیک سوریه همکاری می کنند، طراح این نقشه هستند.
وی ادامه داد: این تروریست ها برخی خانواده ها را از مناطق تحت سلطه خود به یک پایگاه آمریکایی موجود در میدان نفتی الجفره آورده اند تا به آنها نحوه اجرای نمایش شیمیایی شدن توسط ارتش سوریه آموزش داده شود.
این مقام آگاه سوری افزود: برخی کشورهای غربی مانند فرانسه و انگلیس نیز در چنین اقدامی دست دارند و می خواهند با این نمایش خیالی بار دیگر سوریه را مورد تجاوز قرار دهند.
این مقام آگاه سوری اظهار داشت: دمشق بار دیگر تاکید می کند که بکارگیری تسلیحات شیمیایی تحت هر شرایط و در هر زمان و مکانی یک اقدام غیراخلاقی و مردود است.

** آیا ارتش سوریه تسلیحات شیمیایی دارد
سوریه تا چند سال پیش یکهزار و 300 تن مواد شیمیایی که در ساخت تسلیحات شیمیایی کاربرد دارد در اختیار داشت، اما طی توافق با سازمان منع سلاح های شیمیایی در چند مرحله که آخرین مرحله آن دوم تیر ماه 1394 بود، همه آن را تحویل این سازمان داد.
پس از تحویل همه مواد شیمیایی متعلق به دولت دمشق به سازمان منع سلاح های شیمیایی، 'احمد ازومچو' (Ahmad Uzumcu) رئیس این سازمان اعلام کرد که وضعیت امنیتی در محل های انبار مواد شیمیایی سوریه اکنون بهبود یافته و این مواد با کامیون به بندر لاذقیه منتقل شدند.
وی افزود که این مواد در دریا و بر روی یک کشتی ویژه و مجهز آمریکایی نابود خواهند شد که چند روز بعد این اقدام انجام شد و ارتش سوریه از آن پس دیگر مواد شیمیایی در اختیار ندارد.
در همان زمان 'جان کری' وزیر وقت امور خارجه آمریکا به هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح شیمیایی برای خارج کردن تمامی مواد شیمیایی از سوریه، تبریک گفت.

** بازی جدید آمریکا و همپیمانانش در سوریه
در 26 مرداد ماه سال گذشته (1396) بود که اخبار جدیدی درباره وجود تسلیحات شیمیایی در سوریه منتشر شد، اما این بار این گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی - عربی بودند که در مظان اتهام قرار گرفتند.
با هدف قرار گرفتن مقر تروریست ها در خان شیخون از سوی بمب افکن های سوری که بعدا مشخص شد محل ساخت تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست هاست، قضیه رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و معلوم شد که آمریکایی ها و انگلیسی ها تروریست ها را به مواد شیمیایی و نحوه ساخت بمب شیمیایی در سوریه مجهز کرده اند؛ این اقدام موجب شد تا روسیه خواستار تحقیقات بین المللی درباره تحویل مهمات شیمیایی آمریکایی - انگلیسی به تروریست ها شود.
فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز چند روز بعد اعلام کرد که آمریکا و انگلیس به تروریست های ضدسوری، مهمات حاوی مواد شیمیایی سمی تحویل داده اند.
مقداد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از تروریست ها در حلب و همچنین نزدیک دمشق مواد سمی CS و CN به دست آمده که توسط دو شرکت آمریکایی و یک شرکت انگلیسی تولید شده است.
'واسیلی نبنزیا' نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد نیز در این باره گفت: باید اطلاعات درباره مهمات انگلیسی و آمریکایی حاوی مواد شیمیایی در سوریه، مورد تحقیق قرار گیرد.
همچنین خبرگزاری 'اسپوتنیک' به نقل از سخنان نبنزیا در نشست شورای امنیت ویژه بررسی مواد شیمیایی سمی در سوریه نوشت: اگر این اطلاعات (تحویل مواد شیمیایی توسط آمریکا و انگلیس به تروریست ها) تایید شود به معنی نقض پیمان خلع سلاح شیمیایی خواهد بود.
در همان زمان سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: آمریکا و انگلیس با تحویل مهمات حاوی مواد سمی به تروریست های ضدسوری، معیارهای قوانین بین المللی را نقض می کنند.
'ماریا زاخارووا' سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مطلبی فیس بوکی با انتقاد از رفتار آمریکا و انگلیس در حمایت از تروریست ها، به کنایه نوشت: شاهد هستیم که آنها چگونه به قوانین بین المللی پایبند هستند و دمکراسی، برتری می یابد!.
وی ادامه داد: آنها در حالیکه تصاویر کودکان سوری کشته شده را (برای محکوم کردن روسیه در شورای امنیت) نشان می دهند، مواد سمی به تروریست ها تحویل می دهند و این اقدام آنها خارج از فهم و غیرقابل درک است.
'بسام ابو عبدالله' رییس مرکز مطالعات راهبردی سوریه دلیل حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه به بهانه ادعایی استفاده ارتش این کشور از تسلیحات شیمیایی علیه تروریست ها را انهدام تاسیسات زیربنایی و ارتش سوریه می داند.
عبدالله در گفت وگو با ایرنا، با محکوم کردن حملات کشورهای غربی به سوریه تاکید کرد: چگونه ممکن است ارتش این کشور در حال پیشروی و پیروزی در نبرد با تروریست ها باشد و بخواهد از تسلیحات شیمیایی علیه آنها استفاده کند.
وی با بیان اینکه همه دلایل و شواهد موجود حکایت از استفاده نکردن ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در مناطق مورد ادعای آمریکا و همپیمانانش در سوریه دارد، افزود: اقدامات کشورهای غربی علیه سوریه به منظور مخدوش کردن چهره حکومت دمشق و ارتش این کشور در برابر اذهان جهانی است.
رییس مرکز مطالعات راهبردی سوریه با بیان اینکه اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه مردم و دولت سوریه در زمان 'باراک اوباما' رییس جمهوری سابق آمریکا آغاز شده و در زمان دونالد ترامپ ادامه دارد، گفت: دولت سوریه تا تیر سال 1394، یکهزارو 300 تن مواد شیمیایی خود را تحویل سازمان ملل داد و هیچ ماده شیمیایی در این کشور باقی نماند، ولی علیرغم آن ادعاهای واهی آمریکا و غرب همچنان در این باره ادامه دارد.
عبدالله در خصوص دلایل وارد کردن اتهام به ارتش سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی در مقابله با تروریست ها از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی، تصریح کرد: دلیل اول، ادامه بحران سوریه است که برای آمریکا و کشورهای غربی دارای منافع است و دلیل دوم هم بهانه حضور و تجاوز این کشور به سوریه است.

** نتیجه
به اعتقاد کارشناسان مسایل سیاسی - نظامی، دلیل فرافکنی غرب علیه ارتش سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما و یا خان شیخون نگرانی سران غربی - عربی - صهیونیستی تروریست ها از شکست پی در پی تکفیری ها و قوت گرفتن ارتش و حکومت مرکزی سوریه است؛ کشورهای غربی - عربی به ویژه آمریکا و عربستان که برای تشکیل، تجهیز و حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی هزینه های بسیار کلانی از ابتدای بحران سوریه در 24 اسفند سال 1389 پرداخته اند به راحتی نمی خواهند جای پای خود را در سوریه و منطقه از دست بدهند.
با نگاهی به گذشته می بینیم که آمریکا بارها و بدون دلیل قانع کننده و فقط از روی خوی استکباری خود به دیگر کشورها همچون ویتنام، افغانستان و عراق حمله کرده است؛ آمریکا در سال 2003 میلادی نیز با ادعای وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کرد، ولی با شکست رژیم بعث صدام مشخص شد که هیچگونه سلاح کشتار جمعی اهدایی غرب در این کشور وجود ندارد.
از این رو با ادامه بحران سوریه می بینیم که توطئه ای غربی - صهیونیستی نیز ادامه دارد و به این راحتی ها دست از سر مردم سوریه بر نمی دارد.
گزارش از مجید جعفری
خاورم**1275**8005 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوريه شيميايي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۹۲۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که آمریکا هنوز در حال تصمیم‌گیری برای محدود کردن کمک‌های نظامی خود به یکی از این ۵ یگان نظامی است که ناقض حقوق بشر تشیخص داده شده‌اند.

به گزارش فارس، با وجود این، آمریکا تلاش کرده با دلیل‌تراشی از انجام اقدامات عملی علیه این یگان‌ها خودداری کند. وانت پاتل روز دوشنبه گفت که از میان این یگان‌ها ۴ یگان «اقدامات خودشان را به نحو موثری اصلاح کرده‌اند.»

وی علاوه بر این مدعی شده که تمامی اقدامات ناقض حقوق بشر قبل از ۷ اکتبر انجام شده‌اند و این یگان‌ها در غزه حقوق بشر را نقض نکرده‌اند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این گفته که کاخ سفید در حال تماس و رایزنی با اسرائیل است.

تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا در طول جنگ غزه به جای انجام اقدامات تنبیهی علیه اسرائیل به انجام اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه این رژیم روی آورده است.

در بیش از ۲۰۰ روزی که از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد آمریکا اصلی‌ترین حامی اسرائیل بوده و با جلوگیری از آتش‌بس، ارسال سلاح و تلاش‌های دیپلماتیک از اتمام این جنگ جلوگیری کرده است.

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • طرح ادامه جنگ علیه غزه در ارتش رژیم صهیونیستی تصویب شد
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه | ویدئو
  • نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • هشدار حماس درباره توطئه‌های صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی