Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-04@20:43:38 GMT

◄ نگران تفسیر به رأی قانون «تن بر کیلومتر» هستیم

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۹۹۶۵۰

◄ نگران تفسیر به رأی قانون «تن بر کیلومتر» هستیم

تین‌نیوز | 

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: نگران آن هستیم اجرای قانون تن بر کیلومتر به ضرر رانندگان تمام شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه حمل‌ونقل به تحلیل اجرای قانون تن بر کیلومتر پرداخت و گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هیچ مخالفتی با تعیین کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگرانی جدی ما این است که این نحوه محاسبه موجبات تفسیر به رأی را فراهم کند و در نهایت هزینه‌های جانبی برای راننده داشته باشد.

او می‌گوید: تن بر کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی بر آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمی‌شود الگوبرداری کرد.

فرامرز مداح موافقت نهایی سازمان با طرحی که نمایندگان اصناف قرار است آن را تهیه و اعمال کنند مشروط به کامل‌ بودن آن می‌داند و می‌گوید: این طرح باید تمام جامعه رانندگان را در نظر بگیرد. 

وی در پاسخ به این سوال که اجرای درخواست رانندگان برای محاسبه قیمت حمل بر اساس تن بر کیلومتر از چه زمانی اجرایی خواهد شد و معایب و مزایای اجرای این قانون چیست؟ گفت: همین حالا هم تن بر کیلومتر در برخی از مناطق کشور اجرا می‌شود. برای مثال وقتی باری از یک معدن به بندر حمل می‌شود وقتی می‌پرسند قیمت حمل چقدر است؟ می‌گویند تنی ۱۰۰ هزار تومان. چون مسافت بین معدن تا بندر مشخص است، وقتی می‌گویند تنی ۱۰۰ هزار تومان، بر مسافت که تقسیم می‌کنیم می‌شود قیمت تن بر کیلومتر. یعنی به ازای هر تنی که حمل می‌شود کرایه می‌دهند. اگر ماشین شما ۲۰ تن باشد ۲۰ تن کرایه می‌دهید و اگر ۴۰ تن باشد ۴۰ تن کرایه می‌دهید. بنابراین اجرای این قانون سابقه دارد اما وقتی پای کالاهای متنوع وسط می‌آید با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم.

مداح گفت:هم کالای سبک داریم هم کالای سنگین که در مقصد خیلی اختلاف کرایه ندارند بنابراین باید همه انواع کالاها طبقه‌بندی‌شده باشند و کارگروه لیست‌برداری کند. انواع وسایل نقلیه‌ای که وجود دارد هم باید قید شود. یک وسیله کوچک تن‌ بر کیلومتر گران‌تری از یک وسیله بزرگ‌تر دارد. وقتی همه این شاخص‌ها را در نظر می‌گیریم پیچیدگی‌ها زیاد می‌شود. موضوع دیگر این است که ماشین‌ها باید توزین شده باشند و وزن کالا دقیق مشخص شده باشد و هنگام تعیین وزن دقیق هزینه‌های جنبی مثل باسکول هم بر راننده تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: این‌ها همه مسائلی است که تهیه و اجرای طرح را به تعویق انداخته است. البته انجمن‌ها قرار است خودشان طرحی را تهیه و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه دهند. 

او در خصوص استفاده از مدل جهانی  قانون تن بر کیلومتر نیز گفت:تن بر کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی روی آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمی‌شود از آن الگوبرداری داشت. حتماً برای ایران باید مدلی را ترسیم کنیم که با شرایط کشور هماهنگ باشد.

مداح تاکید دارد که از نظر ما (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای) محاسبه کرایه‌بها پیچیده است اما اجرای آن غیرممکن نیست.

وی گفت:البته انجمن‌ها دو هفته فرصت گرفته‌اند که این هفته پایان مهلت نهایی انجمن‌ها برای ارائه فرمول مشخص است. ما بعید می‌دانیم توانسته باشند ظرف این دو هفته فرمول مشخصی را تهیه کنند.

 عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سازمان راهداری با کلیت این موضوع مشکلی ندارد گفت:کرایه یک موضوع توافقی است و مجوز توافقی‌بودن آن هم صادرشده است. اکنون کرایه حمل در ایران توافق بین حمل‌کننده کالا و صاحب کالا است بنابراین طبیعی است وقتی این دو با هم توافق می‌کنند بیس این توافق تن بر کیلومتر یا هر چیز دیگری باشد.

او ادامه داد: اما رانندگان اصرار دارند که این توافق باید بر اساس تن بر کیلومتر باشد.این مدل پیچیده‌ای نیست اما وقتی می‌خواهیم به تمام کالاها تعمیم دهیم کار راحتی نیست و اگر اشتباه شود همان موجب اعتراض خود راننده‌ها خواهد شد.

 مداح ادامه داد:نگرانی ما این است که تن بر کیلومتر موجب تفسیر به رأی شود. در پایانه‌ها می‌گویند نحوه محاسبه دیگر تن بر کیلومتر است و سریع می‌خواهند وزن کالا را محاسبه کنند که باید باسکول داشته باشند اگر نداشته باشند هزینه‌ای باید پرداخته شود که تناژ مشخص شود که آن هم مشکلی اضافه بر مشکلات رانندگان است. حتماً باید این طرح کالبدشکافی و کارشناسی شود. این‌طور نیست که زیرساخت برای اجرای این طرح نباشد. باید طرح را ببینیم. ما به موضوع اشراف داریم و تا آنجایی که ما نگاه می‌کنیم پارامترهای زیادی در آن دخیل است.

سمانه واحدی راد

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: توقف بارگیری اعتصاب کامیون داران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۹۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست معارفه با حضور استاندار بوشهر و رئیس دیوان عدالت اداری کشور برگزار و محمد چمکوری، الله‌کرم خواجه و بتول گرگین به‌عنوان اعضای شبکه پیگیری اجرای قانون اساسی در این استان منصوب و معرفی شدند.

استاندار بوشهر بعد از ظهر پنج شنبه در این آئین اظهار داشت: سه نفر از حقوقدانان سلیم‌النفس و با کیفیت به عنوان عضو شبکه پیگیری اجرای قانون اساسی در استان معرفی شده‌اند و امیدوارم در این مسیر به توفیقات مورد نظر برسند.

احمد محمدی زاده افزود: قانون اساسی مظهر اهداف انقلاب اسلامی است و اجرای دقیق آن موجبات اعتلای نظام می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای صحیح قانون اساسی، درمان برخی مشکلات جامعه است و باید اساساً کارها بر معیار قانون اساسی انجام شود.

این شبکه برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده و در حکم انتصاب اعضای شبکه پیگیری اجرای قانون اساسی در استان بوشهر که از سوی معاون قانون اساسی معاون حقوقی رئیس جمهور و دبیر هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی صادر شده، آمده است:

در راستای مردمی‌سازی پیگیری اجرای قانون اساسی موضوع ماده یکم دستورالعمل نحو اعمال مسئولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی ابلاغی سوم مرداد ۱۴۰۱ رئیس جمهور و به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی در حوزه اجرای میثاق ملی (قانون اساسی) موضوع ماده هشتم دستورالعمل فوق‌الذکر و با لحاظ ماده دوم شیوه تشکیل و فعالیت‌های شبکه پیگیری اجرای قانون اساسی در کشور به موجب این حکم محمد چمکوری، الله‌کرم خواجه و بتول گرگین به‌عنوان عضو شبکه پیگیری اجرای قانون اساسی در استان بوشهر منصوب می‌شوید.

کد خبر 6095243

دیگر خبرها

  • سازمان غذا و دارو: بیماران قلبی نگران وارفارین نباشند
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • کاخ سفید: نگران حمله احتمالی اسرائیل به رفح هستیم
  • طرح ملی آبرسانی به شهر تفرش در آینده ای نزدیک بهره برداری می‌شود
  • شرکت در انتخابات هم حق است هم وظیفه
  • نرخ کرایه تاکسی‌های نقده در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند
  • معرفی اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر
  • اجتماع باشکوه مردم گرگان در حمایت از "طرح نور"
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان