Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@08:15:45 GMT

سبد کاغذی مخصوص جشن تولد و مهمانی‌ها بسازید

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۰۴۱۷۳

سبد کاغذی مخصوص جشن تولد و مهمانی‌ها بسازید

در این ساختنی یاد می گیرید چطور با کمک اصول ساده اوریگامی، یک کاغذ مربعی را به سبد کاغذی تبدیل کنید. این سبدهای کاغذی کوچک کاربردهای زیادی دارند. مثلا می توانید در مهمانی ها آنها را پر خوراکی کنید و از سقف آویزان کنید.

سرویس سبک زندگی فردا: در این ساختنی یاد می گیرید چطور با کمک اصول ساده اوریگامی، یک کاغذ مربعی را به سبد کاغذی تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سبدهای کاغذی کوچک کاربردهای زیادی دارند. مثلا می توانید در مهمانی ها آنها را پر خوراکی کنید و از سقف آویزان کنید. یا آنها را در سایز کوچک بسازید و شیرینی و دسر را داخل آنها سرو کنید. ساخت هر سبد کاغذی فقط دو تا سه دقیقه طول می کشد و اصلا هم سخت یا گیج کننده نیست. در ادامه این آموزش را به نقل از کاردستی بخوانید.

 

 

گام اول: وسایل مورد نیاز

 

 

کاغذ مربعی – نوع کاغذ به کاربردی که در نظر دارید، بستگی دارد. مثلا برای سبدهای آویزان مقوای طرح دار بهترین انتخاب است. سبدهایی که در تصاویر می بینید با کاغذهای ۶ اینچی ساخته شده اند.
طناب یا نخ مقاوم
پانچ کاغذ – برای سوراخ کردن چهار لایه کاغذ به صورت همزمان
پاکت بازکن – از این ابزار برای برجسته کردن خطوط تا استفاده می کنیم. می توانید از پشت کاتر، کارت اعتباری و … هم استفاده کنید.
گیره کاغذی بزرگ – برای بسته نگه داشتن تا در حین سوراخ کردن کاغذ
قیچی

گام دوم: کاغذ را تا کنید

 

 

کاغذ را طوری روی میز پهن کنید که پشتش رو به شما باشد.
کاغذ را از قطر تا بزنید و تا را باز کنید.
کاغذ را از قطر دیگر هم تا بزنید و باز کنید تا یک X شکل بگیرد.
حالا کاغذ را برگردانید تا رویش به سمت بالا باشد و سپس آن را وسط تا کنید.

گام سوم: لبه ها را بیرون بکشید

 

 

کناره های کاغذ را بین دو انگشت تان بگیرید و به سمت هم نزدیک کنید تا شبیه تصویر بالا بشود. دقت کنید که تاهای خارجی بیرون می زنند و تاهای داخلی فرو می روند.

گام چهارم: جای طناب را سوراخ کنید

 

 

همین طور تاهای تورفته را بهم نزدیک کنید تا کاملا روی هم بیفتند. این قسمت را با گیره فلزی نگه دارید و با پانچ وسط چهار لایه را سوراخ کنید. محل دقیق سوراخ در تصویر سوم مشخص شده است.

گام پنجم: طناب را وصل کنید

 

 

طناب را در طول دلخواه تان ببرید، آن را از وسط نصف کنید و دو سرش را به هم گره بزنید.
سر بسته طناب را از سوراخ رد کنید، دنباله طناب را از حلقه ایجاد شده رد کنید و کاملا بکشید تا یک گره ایجاد بشود (به تصاویر دقت کنید).
داخل سبد کاغذی کمی خوراکی بریزید و طناب را با دست تان نگه دارید. اگر سبد متوزان بایستد یعنی جای سوراخ ایرادی ندارد.

 

 

سبد کاغذی آماده است

حالا اصول ساخت سبد کاغذی را یاد گرفته اید و می توانید این سبدها را در سایزها و طرح های مختلف بسازید و تزیینات بیشتری به آن اضافه کنید. با ساخت چند سبد کاغذی رنگارنگ دیگر نیاز نیست برای مهمانی و تولد وسایل دکوری و پذیرایی بخرید و می توانید به بهترین شکل از مهمان هایتان پذیرایی کنید.

 

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003U0i

منبع: فردا

کلیدواژه: اوقات فراغت کاردستی جشن تولد مهمانی اوریگامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۰۴۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور با تکه‌ای کاغذ بچه‌ها را سرگرم کنیم؟

همشهری- پریسا نوری: یکی از این تفریحات اوریگامی یا درست‌کردن احجام کاغذی است. اگر در آخر هفته به‌دنبال راهی ارزان و مفرح برای سرگرم‌کردن خود و خانواده هستید و حوصله بیرون‌رفتن و ماندن در ترافیک را ندارید، این صفحه و پیشنهادهایش را از دست ندهید.

اوریگامی از ۲ کلمه «اوری» به‌معنای «تازدن» و «گامی» به‌معنای «کاغذ» تشکیل شده است. ترکیب این دو کلمه شامل هنری می‌شود که از تاکردن کاغذ و تولید اشکال مختلف به وسیله آن یا بهتر بگوییم جان‌بخشی به کاغذهای رنگارنگ به‌دست می‌آید.

چه اشکالی می‌توان ساخت: از پرندگان و حیوانات گرفته تا وسایل خانه و شکل‌های هندسی و اشکال متنوع ... .

قو

یکی از آسان‌ترین مدل‌های اوریگامی، ساخت پرنده است که محبوبیت زیادی هم دارد.

شیوه ساخت:

۱. کاغذ مربعی خود را از قطرهای آن تا و دوباره باز کنید تا کاغذتان به شکل زیر دربیاید.

۲. دوطرف را به سمت داخل تا کنید تا به خط تایی که به تازگی ایجاد کرده‌اید، برسند.

۳. شکل ساخته‌شده را از وسط تا کنید تا به‌صورت زیر در بیاید.

۴. برای ساختن گردن قو، گوشه نوک تیز کاغذ را به سمت بالا بکشید و آن را به سمت بیرون تا کنید. برای این کار همانطور که گردن قو را بالا می‌آورید، تای وسط را کمی باز کنید. در نهایت باید شکلی مانند شکل زیر به‌دست آورید.

۵. حالا نوبت صورت قو است، برای این کار همانند مرحله قبلی کافی است بالای گردن را به سمت بیرون تا کنید.

روباه

یکی از زیباترین نمونه‌های اوریگامی حیوانات و آسان و سرگرم‌کننده است.

شیوه ساخت

۱. کاغذ مربعی شکل خود را از قسمت قطر آن تا و یک مثلث ایجاد کنید. سپس دوگوشه مثلث را به سمت مرکز کاغذ تا کنید.

۲. مربع به‌دست آمده را دوباره از وسط تا کنید. دوطرف مثلث را تا کرده و دو لبه کوچک ایجاد کنید.

۳. قسمت لبه‌های متقارن را روی کاغذ خوابانده و آن را با دست صاف کنید تا سر و گوش‌های روباه ایجاد شود.

۴. در این مرحله فقط دم روباه مانده که برای ساختش گوشه مثلثی شکل سمت چپ را به سمت داخل (با زاویه کمی به سمت پایین) تا کنید.

۵. حالا برای آنکه صورت روباه واضح‌تر باشد، می‌توانید دوچشم زیبا روی آن بکشید.

فیل

ساخت یک فیل اوریگامی نه‌تنها یک مهارت بسیار جالب در کاردستی است بلکه می‌تواند یک هدیه باشد.

شیوه ساخت:

۱. یک کاغذ مربعی شکل انتخاب کرده و با تاکردن گوشه بالا به گوشه پایین، کاغذ را از وسط تا کنید.

۲. دوباره با تاکردن گوشه سمت چپ به گوشه راست، کاغذ خود را از وسط تا کرده و سپس آن را باز کنید.

۳. حالا لبه‌های چپ و راست مثلث را به سمت خط تای مرکزی تا کنید.

۴. هر دو گوشه بالا را به سمت بیرون و با زاویه ۴۵درجه تا کنید.

۵. گوشه‌های کاغذ را مانند شکل به پشت تا کنید.

قایق

شما می‌توانید اوریگامی قایق را با هر طرح و رنگ یا هر اندازه‌ای که دوست دارید، بسازید.

شیوه ساخت:

۱. کاغذ را دقیقا از وسط تا کنید. احتیاط کنید که خط تا کج نباشد. سپس خط تای آن را از بالا تا پایین کمی فشار دهید تا به خوبی عمیق شود.

۲. دو گوشه‌ای که وسط کاغذ هستند را به سمت داخل ببرید و تا کنید تا مثلث‌های کوچکی ایجاد شود. روی دو خط تا را به خوبی با دست فشار دهید. در این حالت سمت دیگر کاغذ دو لبه خواهد بود. لبه بالایی را به سمت مثلث‌ها تا کنید. تا اینجای کار، بادبان قایق و یکی از دو سمت بدنه آن در اوریگامی قایق شکل گرفته است.

۳. در این مرحله از کاغذ را برگردانید و لبه دیگر را هم مانند مرحله قبل به سمت مثلث‌ها (همان بادبان‌های قایق) تا کنید. خط تای ایجاد شده در این مرحله از ساخت اوریگامی قایق را هم فشار دهید تا شکل بهتری پیدا کند. تا این مرحله خط تای بدنه اوریگامی قایق مشخص شده، بنابراین تای آن را باز کنید و گوشه‌های بدنه را به سمت داخل تا بزنید تا مثلث‌های کوچکی ایجاد شود.

۴. همان قسمتی که گوشه‌های آن را تا زدید دوباره به سمت بالا تا بزنید. اگر تا این مرحله را درست پیش برده باشید، گوشه‌های یکی از لبه کاغذ به سمت داخل تا شده و سمت دیگر همچنان ظاهری مانند یک مستطیل باریک دارد. لبه‌های سمتی که تا نشده را زیر لایه مقابلش ببرید.

۵. با دو دست‌تان وسط دو لایه کاغذ اوریگامی قایق را بگیرید و به آرامی به سمت بیرون آن بکشید تا مانند شکل لوزی شود. خطوط لازم را ایجاد کنید و تا بزنید تا لوزی، شکل مشخصی پیدا کند.

۶. وقتی لوزی به‌دست آمد، لوزی بزرگ را از هر دو طرف به سمت بالا ببرید. بعد با دست آن را فشار دهید تا کاملا خط مشخصی پیدا کند.

۷. تای کاغذ را از قسمتی که بادبان قایق قرار گرفته باز کنید و گوشه‌های سمت چپ و راست را به سمت بیرون بکشید. کامل آن را صاف کنید. در این مرحله از اوریگامی قایق کاغذی با قایقی صاف و دو بعدی مواجه هستید که بادبانش کمی ناپیداست. حالا بدنه قایق را به سمت خارج بکشید تا حجم اوریگامی قایق به‌وجود بیاید.

قواعد ۶ گانه اوریگامی

اوریگامی هم مثل هر هنر دیگر، اصول و قواعدی دارد که با رعایت آنها کار آسان‌تر می‌شود. این قواعد شامل نحوه صحیح تازدن کاغذ و انجام مراحل اجرای کار است.

۱-تا کردن کاغذ، باید روی یک سطح صاف و سخت انجام شود.

۲- تمام تاها باید با دقت انجام شود.

۳- تاها باید صاف و فشرده باشد و به‌وسیله ناخن خط انداخته شود.

۴- انتخاب کاغذ باید از نظر رنگ و میزان استقامت، متناسب با شکل موردنظر باشد.

۵- مراحل انجام کار به‌صورت طرح‌هایی ارائه‌شده‌است. برای انجام هر مرحله به طرح مربوط به آن توجه کنید.

۶- پس از انجام هر مرحله، به شکل بعدی نگاه کنید. آنچه را که ساخته‌اید باید مانند آن شکل باشد.

کاغذ مخصوص را بشناسید

کاغذهایی که در بازار با عنوان کاغذ مخصوص اوریگامی عرضه می‌شوند، نازک، صاف و مقاوم هستند و هنگام تاکردن دچار تغییر شکل نمی‌شوند. این کاغذها که در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و مختلف عرضه می‌شوند، وزن کمی دارند، چین و چروک را بسیار خوب نگه می‌دارند و استفاده از آن حتی برای افراد مبتدی بسیار ساده و آسان است. کاغذهای ویژه اوریگامی معمولا به شکل مربع‌های به طول ۱۵ سانتی‌متر و در بسته‌های ۳۰ تا ۱۲۰ تایی در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر عرضه می‌شوند و میانگین قیمت آنها بستگی به جنس، ابعاد، طرح و نقش و تعداد موجود در هر بسته بین ۳۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

چالش ذهنی

هرچند سرگرمی با اوریگامی پیر و جوان نمی‌شناسند و این کار برای همه سنین جذاب و لذتبخش است، اما تحقیقات نشان داده اوریگامی برای کودکان صرفا یک تفریح نیست بلکه با تحریک ذهنی و فیزیکی، ذهن کودک را درگیر کرده و تمرکز، مهارت‌های حرکتی ظریف یا دست‌ورزی و هماهنگی دست و چشم کودکان را پرورش می‌دهد. همچنین نحوه تاکردن کاغذ برای ساخت اشکال گوناگون، کودک را در سطح شناختی به چالش می‌کشد زیرا به ناچار دستورالعمل‌ها را برای یادگیری یک مدل دنبال می‌کند. بنابراین حافظه، تفکر غیرکلامی، توجه، درک سه‌بعدی اجسام و اشکال و تخیل او بیشتر تحریک می‌شوند، زیرا مغز هر مدل اوریگامی اعم از ساده یا پیچیده را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند. از سوی دیگر تماشای یک تکه کاغذ که به چیزی ملموس تبدیل می‌شود، (یک خلقت جدید توسط خود کودک) باعث ایجاد حس افتخار، افزایش اعتماد به‌نفس و رشد مهارت‌های فردی کودکان می‌شود.

نام تفریح: اوریگامی

کشور مبدا بازی: ژاپن

رده سنی: کودکان تا کهنسالان

مدت زمان آموزش: یک تا ۲ ساعت

وسایل مورد نیاز: کاغذ

کد خبر 845931 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازی خبر مهم کاغذ سرگرمی

دیگر خبرها

  • صد و پنجاه و پنجمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • مهمانی اصفهان | در هفته اصفهان چه خبر است؟
  • از جان گذشتگی در عمق چاه
  • چطور با تکه‌ای کاغذ بچه‌ها را سرگرم کنیم؟
  • عکس‌| خانواده بکام در مهمانی تولد ویکتوریا
  • یک دستکش مخصوص با چراغ ضدآب + فیلم
  • صد و پنجاه و چهارمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • ۲ مهمانی خونین در یک روز در آمریکا
  • عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید
  • قدردانی از برگزیدگان مسابقات ملی اُریگامی