Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@17:30:51 GMT

تشدید جنگ تجاری ميان چين و آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۰۶۲۵۴

با اقدام متقابل چین در برابر تعرفه های گمرکی آمریکا مناقشه تجاری بین این دو کشور ابعاد جدیدی پیدا کرده است.
وزارت تجارت چین اعلام کرد این کشور تعرفه گمرکی بیشتری به میزان 25 درصد بر 659 کالای تولیدی آمریکا به ارزش 50 میلیارد دلار اعمال خواهد کرد.
به گزارش امروز خبرگزاری رویترز از پکن، وزارت تجارت چین افزود این تعرفه های گمرکی بر کالاهای آمریکایی شامل محصولات کشاورزی مانند سویا به ارزش 34 میلیارد دلار اعمال خواهد شد و از ششم ژوئیه اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سویا از نظر ارزش بیشترین واردات چین از آمریکا به شمار می رود. وزارت تجارت چین اضافه کرد بر واردات خودرو و محصولات دریایی آمریکا نیز این تعرفه گمرکی اعمال خواهد شد.
فهرستی که 659 کالای تولیدی آمریکا را شامل می شود طولانی تر از فهرست اولیه ای است که 106 کالا را شامل می شد و وزارت تجارت چین آوریل گذشته آن را اعلام کرده بود اما ارزش این محصولات تغییری نکرده و همان 50 میلیارد دلار باقی مانده است.
بر اساس اعلام وزارت تجارت چین، بقیه کالاهای آمریکایی به ارزش 16 میلیارد دلار بعدا اعلام خواهد شد. این واردات، نفت خام و گاز طبیعی و ذغال سنگ و برخی فرآورده های نفتی پالایشی را نیز شامل می شود.
این اقدامات چین در پاسخ به تعرفه گمرکی که آمریکا به همین ارزش بر کالاهای چینی اعمال کرده است صورت می گیرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جمعه اعلام کرد تعرفه های گمرکی 25 درصدی بر واردات کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار اعمال خواهد کرد.
ترامپ گفت این تعرفه گمرکی بر فهرستی از واردات کالاهای چینی که اهمیت راهبردی دارد اعمال خواهد شد و وعده داد اقدامات بیشتری در صورتی که چین به آن پاسخ دهد انجام خواهد شد.
بنا بر برخی شواهد و هم چنین دیدگاه برخی صاحب نظران مناقشه تجاری میان واشنگتن و پکن ممکن است ابعاد منطقه ای و بین المللی گسترده ای داشته باشد و در نهایت از کنترل خارج شود.
از جمله پائولو وون شیراچ، مشاور سابق اتحادیه اروپا، در گفتگو با خبرگزاری اسپونیک هشدار داد این جنگ اقتصادی رو به تشدید ممکن است مانع از تلاش ها برای حل و فصل دیگر مسائل در جبهه امنیتی شود. به گفته وی، با توجه به وجود مسائل جنجال برانگیز دیگر در مورد چین- تحریم ضد کره شمالی و مباحثات درباره دریای چین جنوبی- افزودن یک مسئله مهم دیگر به این فهرست احتمالا پیامدهای سیاسی منفی خواهد داشت که بر رابطه دو جانبه تاثیرگذار خواهد بود.
حتی گفته میشود بالاگرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین مهمترین عامل کاهش اخیر بهای نفت خام در بازارهای جهانی بوده است. به گزارش امروز خبرگزاری فرانسه از نیویورک، در حالی که کارگزاران بازار نفت از پیامدهای ناشی از تنش های ناگهانی میان چین و آمریکا هراسناک هستند، بازار نفت در پایان معاملات روز جمعه با کاهشی چشمگیر روبرو شد.
بر اساس این گزارش، در لحظات پایانی معاملات روز جمعه نفت در بازار لندن، بهای هر بشکه نفت دریای برنت برای تحویل در ماه اوت، دو دلار و 50 سنت کاهش یافته و به مبلغ 73 دلار و 44 سنت به فروش رسید. در همین حال، بهای هر بشکه نفت خام شیرین (وست تگزاس اینترمیدیت) برای تحویل در ماه ژوئیه، یک دلار و 83 سنت کاهش پیدا کرد تا به قیمت 65 دلار و شش سنت به فروش برسد.
به گفته فیل فلین، کارشناس شرکت «پرایس فیوچرز گروپ» بیش از هر دلیل دیگری، هراس ناشی از جنگ تجاری و پیامدهای احتمالی آن بر تقاضای جهانی نفت بر بازار طلای سیاه سایه افکنده است.
شایان ذکر است اروپا نیز در واکنش به تعرفه های گمرکی آمریکا وعده داده است به اقدام متقابل متوسل شود. طبعا با اقدام متقابل اروپا جهان آبستن بی ثباتی اقتصادی با ابعاد عمیق تر و گسترده تری خواهد شد.

--------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تشديد جنگ تجاري آمريکا چين اروپا تعرفه هاي گمرکي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۰۶۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تلاویو درهم شکست
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست