Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:13:38 GMT

آبله مرغان در نوزادان + راههاي درمان

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۰۸۴۸۵

آبله مرغان در نوزادان + راههاي درمان

خبرگزاري آريا -
نوزاد زماني که در معرض ويروس واريسلا قرار مي‌گيرد مبتلا به آبله مرغان مي‌شود.
آبله مرغان منجر به بروز برخي مشکلات از جمله تب بالا و جوش‌هاي قرمز روي بدن مي‌شود. ويروس اين بيماري فوق العاده مسري است و ميتواند گسترش پيدا کند. اما ميزان عفونت آبله مرغان به دليل واکسيناسيون چندان زياد نيست و نوزاد خيلي زود بهبود پيدا مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اين بيماري چيست و چه مراقبت‌هايي نياز دارد؟ و آيا اصلا مي‌شود از آن جلوگيري کرد؟ در ادامه پاسخ اين سوال‌ها را مي‌خوانيد.
چه چيزي باعث آبله مرغان مي شود
آبله مرغان که به آن واريسلا نيز مي‌گويند توسط ويروس واريسلا- زوستر ايجاد مي‌شود که از خانواده ويروس هرپس است. اين بيماري در افراد بالاي 50 سال شيوع زيادي دارد. هرچند اين بيماري اغلب در قشر جوان بروز مي‌کند، براساس آمار مرکز کنترل بيماري‌هاي ايالات متحده اين بيماري مي‌تواند کودکان و نوزادان را نيز تحت تاثير قرار دهد.
نوزاد چطور مبتلا به آبله مرغان مي شود
نوزاد زماني که در معرض ويروس واريسلا قرار مي‌گيرد مبتلا به آبله مرغان مي‌شود. يک نوزاد به روش‌هاي زير در معرض ويروس قرار ميگيرد:
زماني که نوزاد توسط فردي که اين بيماري را دارد لمس شده يا نگهداري شود.
استنشاق قطرات عطسه يا قرار گرفتن در تماس با بزاق فردي که آبله مرغان دارد.
تماس با اقلام شخصي فرد آلوده مانند ظروف، اسباب بازي و ...
علائم آبله مرغان نوزاد
دوره انکوباسيون ويروس واريسلا بين 10 تا 21 روز است. اين به آن معناست که کودک مي‌تواند 21 روز بعد از قرار گرفتن در معرض ويروس علائم را نشان دهد. بثورات قرمز از علائم اوليه آبله مرغان است. بثورات براي اولين بار در سر و صورت ظاهر مي‌شود و در نهايت در سراسر بدن گسترش مي‌يابد. بثورات در 5 مرحله ايجاد مي‌شود و هر کدام به مدت 24 ساعت طول مي‌کشد. اين 5 مرحله عبارتند از قرمزي، ايجاد حباب‌هاي آبدار، حباب‌هاي ابري، باز شدن زخم و ايجاد پوسته‌هاي خشک قهوه‌اي. مجموعه جديدي از بثورات 4 تا 5 روز بعد دوباره ظاهر مي‌شود. بنابراين شما ممکن است هر 5 مرحله را در قسمت‌هاي مختلف بدن ببينيد. ضمن آنکه نوزاد تب بالاي 38 درجه نيز دارد.
علائم سرماخوردگي مانند آبريزش بيني، سرفه و عطسه
درد شکم دائمي يا مکرر و کاهش اشتها
بدن درد و خستگي عمومي نيز در نوزاد ديده مي‌شود
تشخيص آبله مرغان در نوزادان
پزشک متخصص با دو روش مي‌تواند بيماري را تشخيص دهد؛ يکي مشاهده است که پزشک از طريق بررسي بثورات به وجود آبله مرغان پي مي‌برد. روش دوم آزمايش خون است که در صورتي که پزشک درباره تشخيص قطعي مردد باشد آن را تجويز مي‌کند.

آبله مرغان منجر به بروز برخي مشکلات از جمله تب بالا و جوش‌هاي قرمز روي بدن مي‌شود
درمان آبله مرغان در نوزادان
آبله مرغان نيازي به درمان‌هاي پزشکي ندارد زيرا آبله مرغان يک بيماري ويروسي است و بنابراين هيچ درمان پزشکي ويژه‌اي ندارد. بايد منتظر باشيد سيستم ايمني نوزاد اين ويروس را از بين ببرد. پزشک ممکن است به نوزاد آنتي هيستامين تجويز کند تا خارش را کاهش دهد. با اين حال برخي داروهاي ضدويروسي وجود دارد که براي نوجوانان و افراد بزرگسال تجويز مي‌شود که در صورت داشتن شرايط آلرژيک مانند اگزما و آسم قطعا بايد تجويز شود. بدون دارو کودک مبتلا به آبله مرغان طي 5 تا 10 روز از اولين ظهور علائم بهبود مي‌يابد.
کمک والدين به نوزاد مبتلا به آبله مرغان
شما مي‌توانيد اقدامات زير را براي سرعت بخشيدن به بهبود نوزاد انجام دهيد:
استراحت مناسب
مانند هرگونه بيماري ويروسي ديگر در آبله مرغان نيز استراحت به سرعت بهبود کمک مي‌کند. بنابراين اجازه دهيد کودک بخوابد.
مايعات زياد
به تغذيه با شير مادر همچنان ادامه دهيد. اگر کودک بالاي يک سال است ميتوانيد مواد غذايي مانند آب مرغ و سوپ عدس را به او بدهيد. رژيم غذايي مايعات مي‌تواند به تغذيه کودک کمک کند زيرا غذاهاي جامد به دليل درد و زخم معده به سختي قابل خوردن است.
کوتاه کردن ناخن‌ها
کودک به دليل خارش بثورات مدام مي‌خواهد آنها را با ناخن دستکاري کند بنابراين براي پيشگيري از اين اتفاق بهتر است ناخن‌هاي کودک را کوتاه کنيد تا آسيبي به خود نزند.
حمام اسفنجي خنک
استفاده از آبي که در دماي اتاق قرار دارد به صورت روزانه براي شستشوي کودک مي‌تواند به کاهش شدت خارش کمک کند.
مي توان از آبله مرغان نوزاد جلوگيري کرد
واکسن آبله مرغان مي‌تواند کودک را در مواجهه با ويروس محافظت کند. اما ساير اقدامات درماني دور نگهداشتن نوزاد از افراد آلوده است و البته حفظ بهداشت عمومي. محيط اطراف کودک را تميز نگهداريد و مدام دستهاي خودتان را بشوييد و اسباب بازي‌هاي کودک را تميز کنيد زيرا ويروس‌ها مي‌توانند در سطوح بي‌جان همچنان زنده بمانند. گفتني است نوزاداني که واکنش شديد به عوارض واکسن نشان مي‌دهند نمي‌توانند دور دورم واکسن را دريافت کنند. نوزادان مبتلا به ايدز به دليل سيستم ايمني ضعيف نمي‌توانند واکسن دريافت کنند. همچنين نوزادان سرطاني يا آنهايي که حساسيت دارند قادر به دريافت واکسن نيستند.
منبع: ninisite.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۰۸۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان نتیجه گرفتند که ایمن سازی از طریق واکسیناسیون بیش از هر پیشرفت پزشکی دیگری به سلامت و بقای نوزادان کمک کرده است.

به گفته محققان، واکسن سرخک بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ و میر نوزادان داشته است و ۶۰ درصد (۹۴ میلیون) از زندگی‌های نجات یافته توسط ایمن سازی را تشکیل می‌دهد.

این مطالعه می‌گوید به طور کلی، واکسن‌ها در نیم قرن گذشته در هر دقیقه جان ۶ نفر را نجات داده‌اند.

دکتر «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه خبری سازمان گفت: «واکسن‌ها یکی از قدرتمندترین اختراعات تاریخ هستند که بیماری‌هایی را که زمانی قابل ترس بودند قابل پیشگیری کردند.»

گبریسوس گفت: «به لطف واکسن‌ها، آبله ریشه‌کن شده است، فلج اطفال در آستانه ریشه کنی است و با توسعه جدیدتر واکسن‌ها علیه بیماری‌هایی مانند مالاریا و سرطان دهانه رحم، ما مرزهای بیماری را به عقب می‌رانیم. با ادامه تحقیقات، سرمایه گذاری و همکاری، می‌توانیم جان میلیون‌ها نفر را امروز و در ۵۰ سال آینده نجات دهیم.»

محققان دریافتند طی پنج دهه گذشته، واکسیناسیون علیه ۱۴ بیماری به طور مستقیم به کاهش ۴۰ درصدی مرگ و میر نوزادان در سراسر جهان و بیش از ۵۰ درصد در منطقه آفریقا کمک کرده است.

این واکسن‌ها با دیفتری، آنفولانزا، هپاتیت B، آنسفالیت ژاپنی، سرخک، مننژیت A، سیاه سرفه، بیماری ذات الریه مهاجم، فلج اطفال، روتاویروس، سرخجه، کزاز، سل و تب زرد مبارزه می‌کنند.

به گفته محققان، این دستاوردها اهمیت ترویج واکسیناسیون را، به ویژه در میان ۶۷ میلیون کودک تخمین زده شده که در طول سال‌های همه گیری یک یا چند واکسن را از دست داده اند، برجسته می‌کند.

این مطالعه به مناسبت پنجاهمین سالگرد برنامه توسعه یافته ایمن سازی است که در سال ۱۹۷۴ توسط مجمع جهانی بهداشت برای ترویج واکسیناسیون کودکان در سراسر جهان تأسیس شد، انجام شد.

کد خبر 6097579

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • رابطه تاریخ تولد رند و افزایش اوتیسم + فیلم
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟