Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@02:41:25 GMT

طلاق عاطفی دو راهی ازدواج و طلاق

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۰۸۵۱۰

طلاق عاطفی دو راهی ازدواج و طلاق

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، طلاق عاطفی به سردی رابطه ميان زن و شوهر گفته می شود ؛ درواقع در اين رابطه ضعف ارتباط عاطفی زن و شوهر منجر به سردی تمامی روابطی كه يك زوج می توانند با هم داشته باشند  ختم می شود.

اين افراد با فاصله‌ای كه از لحاظ روحی و جسمی با يكديگر دارند خط قرمزهايی را برای همديگر مشخص كرده‌اند و هركدام در خلوت خود ديگری را متهم می كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درك نكردن صحيح از رفتار و گفتار يكديگر، نداشتن شناخت كافی از روحيات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شريك زندگی خود همه و همه ‌دست به دست هم می دهد تا يك طلاق عاطفی را در زندگی زوج‌ها به‌وجود بياورد.

هيچ آمار دقيقی از ميزان وجود طلاق عاطفی در دست نيست.

در هرسنی و با هرشرايطی در زندگی زوجین می توان انتظار به وجود آمدن طلاق عاطفی را داشت، نمی توان گفت كه علت به وجود آمدن طلاق عاطفی خانواده‌ها به هم شباهت دارد؛ اين مشكل می تواند در رابطه يك زوج جوان كه سن ازدواج آن‌ها 2تا 3 سال است بیشتر رواج داشته باشد.

 فرزندانقربانیان اصلی طلاق عاطفی

مهدوی کارشناس مسائل خانواده در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در اين خانواده‌ها افراد نسبت به خانه خود حسی كه بايد داشته باشند را ندارند ؛همه افراد خانواده به هر نحوی می خواهند زمان كمتری را در خانه سپری كنند ، جو سرد، بی روح و سكوت خالی از شور و نشاط در خانه حاكم است و اين جو، همه را فراری  می دهد.

وی با بیان اینکه  بچه‌ها در اين خانه ها بیشترین آسیب را می بینند افزود: معمولا زن و شوهر به طور مجزا  هيچ حس امنيت و آرامشی دريافت نمی كنند و بيشتر تمايل دارند وقت خود را بيرون از خانه و با دوستان خود بگذرانند؛ جامعه ناامن آماده پذيرش اين افراد است و متاسفانه اين بچه‌ها تمايل به استفاده از موادمخدر، ارتباط‌های ناسالم و انجام كارهای خلاف و غيرعرف نشان می دهند و هم به خود و هم به جامعه آسيب وارد می كنند.

مهدوی می افزاید : در این برهه  برخی  نيز دچار افسردگی و در خود فرورفتن می شوند و چنين بچه‌هايی برای آينده خود و تشكيل يك زندگی جديد هيچ الگوی مناسبی پيش‌رو نداشته‌ و شايد آن‌ها نيز در آينده دچار مشكل پدرومادرهای خود شوند.

کارشناس مسائل خانواده عنوان کرد:  طلاق عاطفی معمولا از شكايت و گله‌گذاری زوج‌ها نسبت به هم شروع می شود،انتظاراتی كه گفته می شود ولی برآورده نمی شود درواقع نيازهای 2طرف از يكديگر تامين نمی شود، به نيازها و خواسته‌های ديگری اهميت داده نمی شود طوری كه انگار زن و شوهر يكديگر را می بينند ولی صدای هم را نمی شنوند و اين مرحله آغازين شروع طلاق عاطفی است.

در مرحله بعد نزاع زناشويی رخ می دهد انتظاراتی كه قبلا به آرامی مطرح می شد حالا با صدای بلند و داد و بيداد بيان می شود و آرامش نسبی جای خود را به خشم می دهد؛ خشمی كه خود را به شكل‌های گوناگون نشان می دهد.

خشم درونی تبديل می شود به صدای بلند، پرتاب كردن وسايل و برخورد فيزيكی با توهين و تحقير. پس از اين مرحله اختلاف‌ها بيشتر شده و ديوار سكوت مابين زن و شوهر قرار می گيرد و اين به معنای نشنيده شدن و نديده گرفتن است يعنی هر 2 در مقابل يكديگر ناتوان شده‌اند و هركس به دنيای درونی خود فرو می رود و ديگر اهميتی به طرف مقابل نمی دهد و  كار به جايی می رسد كه برای يكديگر تنها  حكم يك هم‌خانه را بازی می كنند .

 شیوا کامروس روانشناس به پیامدهای طلاق عاطفی اشاره می کند و  می افزاید: توجه نداشتن به مفاهیمی مانند گذشت ، فداکاری و همدلی از عواملی است که موجب طلاق عاطفی می شود ؛ اما قبل از ازدواج توجه به مسائل بالا می تواند از ازدواجی که منجر به طلاق عاطفی یا طلاق واقعی شود جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه این زوج ها تنها هم خانه هستند افزود : هیچ گونه تعامل فکری ، احساسی ، عاطفی ندارند بلکه با رفتارهای بچگانه و با مخالفت های بیهوده و بی دلیل تنها در صدد  سرکوب و احساسات طرف مقابل هستند و هیچ منطقی در رفتار  آنها قابل مشاهده نیست.

کامروس گفت :  فرزندان طلاق عاطفی همیشه نگران چگونگی ادامه زندگی هستند و همواره به ارتباط عاطفی پدر و مادر خود خوشبین هستند.

وی طلاق عاطفی را مقدمه طلاق واقعی دانست و گفت بی عاطفه بودن زوجین به همدیگر به حدی می رسد که طرفین به طلاق واقعی و جدایی می رسند.  

طلاق عاطفی معمولا مقدمه برای جدایی واقعی ؛ طلاقی که به صورت رسمی در شناسنامه دو طرف ثبت می شود. در همین رابطه برای اطلاع از آمار طلاق واقعی  به سراغ مدیر کل ثبت و احوال استان اصفهان رفتیم .

64 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی

 حسین غفرانی گفت: در سال ۹۱، ۹ هزار و ۳۹۹ طلاق، در سال ۹۲، هشت هزار و ۱۴۷ مورد طلاق، در سال ۹۳، ۹ هزار و پنج مورد، سال ۹۴، ۹ هزار و ۹۳۸ و سال ۹۵، ۱۱ هزار و ۶۱ مورد طلاق در استان اصفهان ثبت شده است.

وی بیان داشت: میزان عمومی طلاق در سال های ۹۱ تا ۹۵، در تمامی استان های کشور با افزایش مداومی مواجه بوده است و با توجه به اینکه تعداد خانواده های تشکیل شده افزایش یافته، به تبع آن تعداد خانواده های در معرض طلاق نیز افزایش یافته است از این رو بخشی از رشد میزان عمومی طلاق را باید طبیعی دانست.

وی بیان داشت: روند صعودی تعداد طلاق های ثبت شده در سال های اولیه زندگی، قابل توجه است.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد ۶۴ درصد طلاق ها در پنج سال ابتدای زندگی مشترک زوجین رخ می دهد و بیشترین درصد طلاق ها در فاصله یک تا دو سال بعد از زندگی مشترک صورت می گیرد که معادل ۱۰ درصد است.

وی میانگین اختلاف سن زوجین در طلاق های ثبت شده اصفهان را ۵.۶ درصد دانست و گفت: نسبت ازدواج به طلاق در استان ۳.۳۹ درصد است که نشان می‌دهد در برابر هر یک طلاق ۳.۴ ازدواج ثبت شده است که گاهی این ترکیب متغیر می شود.

غفرانی افزود: میانگین سنی مردان در زمان طلاق ۳۶.۹ درصد و زنان ۳۱.۹۷ سال است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

گزارش از سید امیرمهدی ساب چیان

انتهای پیام/م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ازدواج و طلاق خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۰۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتمین کاروان کمک‌های مصر راهی غزه شد

سازمان‌های مذهبی و خیریه رسمی مصر دیروز دوشنبه هفتمین کاروان امدادی خود را با کمک به فلسطینیان در غزه به عنوان بخشی از یک کمپین بین المللی تحت هدایت و حمایت احمد الطیب، شیخ اعظم دانشگاه الازهر، اعزام کردند.

شیخ احمد الطیب گفت: این کاروان شامل ۱۱۵ کامیون حامل حدود ۲۰۰۰ تن مواد غذایی، به علاوه لوازم پزشکی و اولیه، نیاز‌های کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت و مقدار زیادی لباس و تشک است. 

شیخ الطیب خاطرنشان کرد که این کاروان هفتمین کاروان در کمپین "کمک به غزه" است که او در اکتبر گذشته راه اندازی کرد. وی توضیح داد: بسیاری از کشور‌ها در پاسخ به فراخوان من برای حمایت و کمک رسانی به مردم غزه، به سرعت در آن شرکت کردند.

بیش از ۸۵ کشور از سراسر جهان در آماده سازی کاروان خانه زکات و امور خیریه شرکت کردند.

از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه، مصر از نخستین کشور‌هایی بوده که کمک‌های بشردوستانه خود را به غزه ارسال کرده است. این کشور همچنین تلاش‌هایی برای برقراری آتش بس انجام داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • اهمیت توجه به خودشفقتی در چیست؟
  • هفتمین کاروان کمک‌های مصر راهی غزه شد
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • چرا نرخ طلاق در استان البرز بالاست؟
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم