Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@22:00:04 GMT

5 باور نادرست و رايج درباره آرتروز

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۰۸۸۴۵

5 باور نادرست و رايج درباره آرتروز

خبرگزاري آريا -

آرتروز، به دليل تخريب غضروف هاي مفاصل بروز مي کند
باورهاي غلط درباره آرتروز
باورهاي نادرستي که در خصوص ساييدگي غضروف هاي مفاصل وجود دارد، باعث تاثير منفي در روند درمان بيماري آرتروز مي شود. در اين مطلب سعي داريم در خصوص 5 باور رايج نادرست پيرامون تخريب غضروف ها صحبت کنيم.
آرتروز يکي از آن بيماري هاي دژنراتيو است که به دليل تخريب غضروف هاي مفاصل بروز مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتما مي دانيد که غضروف، استخوان ها را پوشانده و حرکت مفاصل را راحت مي سازد. به اين ترتيب اکثر افراد تصور مي کنند براي جلوگيري از تخريب غضروف ها بايد از حرکت مداوم مفاصل اجتناب کرد تا ساييدگي زودتر اتفاق نيافتد. متاسفانه چنين تصوراتي باعث افزايش شدت و خطرات مربوط به تخريب غضروفي مي شود، چون عدم تحرک مانع از تقويت غضروف ها شده و قدرت آنها را کاهش مي دهد. باورهاي نادرستي که در خصوص ساييدگي غضروف هاي مفاصل وجود دارد، باعث تاثير منفي در روند درمان بيماري آرتروز مي شود.
1- آرتروز ربطي به وزن بدن ندارد
کاملا اشتباه است. افرادي که از چاقي مفرط رنج مي برند، بيشتر در معرض آرتروز قرار مي گيرند. دليل آن نيز فشار روي مفاصل و همچنين افزايش هورمون هاي التهاب زا و تخريب کننده ي سلول ها و غضروف ها است. کاهش شاخص توده ي بدن با در پيش گرفتن رژيم مناسب و ورزش به کاهش علائم التهاب زا و در نتيجه تسکين درد کمک مي کند.
با اين حال اگر فردي به مدت طولاني بي تحرک باشد به سختي به سمت ورزش روي مي آورد. لازم است که تحرک بدني و ورزش مناسب به تدريج وارد برنامه ي روزانه ي چنين افرادي شود.
2- تخريب غضروف ها و آرتروز مشکلي مربوط به سالمندي است
اين يک باور اشتباه و رايج درباره آرتروز است. در واقع درست است که اکثر افراد با افزايش سن از مشکلاتي مانند ساييدگي مفاصل و تخريب غضروف ها رنج مي برند، اما با اين حال نمي توان گفت که تنها دليل ابتلا به آرتروز افزايش سن و پيري است. واقعيت اين است که آرتروز مي تواند در اثر عواملي که بدن را در معرض هر نوع بيماري ديگري قرار مي دهد بروز کند.
تخريب غضروفي مي تواند در اثر افت کيفيت بافت ها به دليل فشار زياد روي مفاصل و همچنين کمبود ويتامين و مواد معدني بدن بروز کند. در نتيجه لازم است که از سنين جواني به فکر سلامت غضروف ها و مفاصل بود. در غير اين صورت آرتروز مي تواند در هر سني فرد را مبتلا کند.

بيماري آرتروز مي تواند در هر سني ايجاد شود
3- ورزش از ساييدگي غضروف ها جلوگيري مي کند
درست است که ورزش و تحرک بدني به پيشگيري از ساييدگي مفاصل کمک مي کند، اما توجه داشته باشيد که ورزش هاي سنگين و نامناسب تاثيري عکس دارند. تمرينات نادرست، ورزش هاي سنگين و روزانه باعث افزايش خطر ساييدگي غضروف ها و مفاصل و درنتيجه ابتلا به بيماري آرتروز مي شود، چون حرکات مکرر و فشار زياد روي مفاصل به غضروف ها آسيب جدي مي زند.
4- بهترين تسکين دهنده درد آرتروز استراحت است
اين نيز يک باور غلط درباره آرتروز است، پس احتياط کنيد. درست است افرادي که از آرتروز رنج مي برند، بايد چند ساعت در روز استراحت داشته باشند تا دردشان تسکين پيدا کند، اما معني اين حرف اين نيست که استراحت بهترين روش مقابله با بيماري آرتروز است. فراموش نکنيد که عدم تحرک بدني و خانه نشيني علائم آرتروز را افزايش داده و درمان و مقابله با آن را دشوارتر مي سازد. بر خلاف چنين باورهايي، محققان به اين نتيجه رسيده اند که داشتن تحرک بدني مناسب مانند پياده روي مي تواند خطر بيماري آرتروز را کاهش داده و به مقابله با آن کمک کند. اين تاثير بويژه در افرادي که شاخص توده ي بدني پاييني دارند بيشتر است.
غضروف از سلول هاي زنده اي تشکيل شده است که بايد توسط مايع سينوويال يا همان مايع بين مفصلي تغذيه شود. زماني که تحرک بدني داريد، فشار حاصل از اين حرکات روي غضروف ها باعث مي شود که اين مايع راحت تر جريان داشته باشد و به اين ترتيب سلول هاي غضروفي بهتر تغذيه مي شوند و مواد مغذي مورد نياز را دريافت مي کنند. اما فقدان فعاليت بدني و عدم جريان اين مايع، به حساس و ضعيف شدن غضروف ها منجر مي شود.
5- براي جلوگيري از پيشرفت بيماري آرتروز کاري نمي توان کرد
هر فردي قدرت اين را دارد که سرعت رشد بيماري را عقب بياندازد و از پيشروي آن جلوگيري کند. با وجود اينکه تا کنون روش قطعي براي معالجه ي بيماري آرتروز کشف نشده است، اما با اين حال داشتن رژيم غذايي متعادل و مصرف برخي داروها مانع از پيشروي علائم بيماري آرتروز شده و کيفيت زندگي را بهبود مي دهد. داروهاي متعدد و درمان هاي طبيعي زيادي وجود دارد که باعث کاهش التهاب شده و از غضروف ها محافظت بيشتري مي کنند.
حرف آخر
حال که با اين باورهاي رايج و نادرست درباره بيماري آرتروز آشنا شديد، بايد بدانيد که ابتلا به مشکل آرتروز آخر دنيا نيست. بسياري از افراد به دليل ناآگاهي و اطلاعات نادرست، بيشتر از اين بيماري آسيب ديده اند. بهتر است آگاهي تان را در خصوص اين مشکل بالا ببريد تا مفاصل تان سالم تر بماند.
اگر اضافه وزن داريد، حتما با بهبود تغذيه و در پيش گرفتن ورزش مناسب، وزن تان را کاهش دهيد. تناسب اندام کيفيت زندگي را بهبود مي دهد و بسياري از بيماري ها از جمله تخريب غضروف ها را به تاخير مي اندازد. حتما تحت نظر يک متخصص قرار بگيريد تا از پيشرفت بيماري آرتروز جلوگيري شود. فراموش نکنيد که براي تقويت غضروف ها بايد ورزش منظم و مناسبي داشته باشيد. اگر هيچ وقت در زندگي تان اهل ورزش نبوده ايد، بايد به تدريج شروع به اين کار کنيد و از گذاشتن فشار دوچندان بر بدن تان خودداري کنيد.
منبع : tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۰۸۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسم نادرست تیراندازی در عروسی پرواز‌های یک استان را لغو کرد!

دادستان مرکز لرستان با اشاره به تیراندازی در تالار افلاک خرم‌آباد گفت: تیراندازی در یک مراسم عروسی این تالار باعث اخلال امنیتی در روند پروازهای فرودگاه خرم‌آباد شد و تعدادی از پروازهای این فرودگاه را لغو کرد.

به گزارش تسنیم، علی حسنوند، ظهر امروز، با اشاره به تیراندازی در تالار افلاک اظهار داشت: تیراندازی در عروسی‌های این تالار باعث اخلال امنیتی در روند پروازهای فرودگاه خرم‌آباد شد و تعدادی از پروازهای این فرودگاه را لغو کرد.

او اضافه کرد: مدیر تالار افلاک خرم‌آباد به تذکرات داده شده برای ممنوعیت تیراندازی توجهی نکرد و این تالار به‌دستور دادستان پلمب شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان عنوان کرد: عده‌ای در سطح خرم‌آباد در مراسم‌های شادی و عروسی اقدام به تیراندازی هوایی می‌کنند که این امر موجب نارضایتی و اعتراض اهالی و شهروندان شده است.

حسنوند تأکید کرد: تیراندازی‌ها هرچند هوایی و با سلاح مجاز مخل امنیت و نظم عمومی است، ایجاد رعب و وحشت می‌کند و با خاطیان برخورد قاطع می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب لرستان اعلام کرد: فرهنگ و رسم تیراندازی در مراسم‌های شادی صرف‌نظر از مخاطرات احتمالی ناشی ازعدم مهارت و خطر در تیراندازی ممکن است صدمات غیرقابل جبران به‌دنبال داشته باشد.

او به استفاده‌کنندگان از سلاح در مراسم‌های عروسی هشدار داد و گفت: خاطیان در این زمینه به اشد مجازات قانونی محکوم خواهند شد و اقدامات قانونی برای ابطال مجوز سلاح انجام می‌شود.

پلمب تالاری که باعث لغو پروازهای فرودگاه خرم‌‌آباد می‌شد

در همین راستا دادستان کردستان از پلمپ تالاری که باعث لغو پرواز های خرم آباد شد، خبر داد.

دادستان  لرستان:  تالار مذکور در نزدیکی فرودگاه خرم آباد قرار دارد و تیراندازی در داخل تالار باعث اخلال امنیتی در روند پرواز‌های این فرودگاه می‌شد.

علیرغم تذکرات داده شده به مدیر تالار و اخذ تعهد، متاسفانه نامبرده توجهی به تذکرات  نداشته، که نهایتا دستور پلمب تالار صادر شد. 

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • رسم نادرست تیراندازی در عروسی پرواز‌های یک استان را لغو کرد!
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟