Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، پژوهشکده شهید طهرانی مقدم دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اولین رویداد کارآفرینی تحت عنوان اتکا را در طی یک ترم تحصیلی برگزار کرد، فرزاد روحانی مسئول این پژوهشکده در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار داشت: اگر چه در سالهای اخیر شاهد برگزاری رویدادهای کارآفرینی در عرصه های مختلف بوده ایم اما هیچ یک از آنها دربرگیرنده فرآیند های منطبق بر دانشگاه از نظر معیارها و شاخص ها نبودند، و براین اساس این پژوهشکده که مستقیما زیر نظر معاونت بسیج دانشجویی فعالیت می کند، اولین رویداد کارآفرینی تحت عنوان اتکا که منطبق بر دانشگاه است را با همفکری شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی طراحی و اجرا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که هدف اصلی این رویداد پوشش ضعف های آموزش های دانشگاهی در ارتباط با کارآفرینی و ارتباط با صنعت و شکل گیری کسب و کار است، گفت: مطالبه گری اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی، هدفمندی فعالیتها و حل تخصصی مسائل چهار چشم اندازی است که در طراحی و اجرای این رویداد دنبال می شود.

مسئول پژوهشکده شهید طهرانی مقدم دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، افزود: این که چه فرآیندی تعریف شود همکاریها و مشاوره هایی با اتاق بازرگانی انجام گرفت و به این نتیجه رسیدیم که باید یک سری کارگاهها، نشستهای تخصصی و رویدادها موازی برگزار شود.

وی ادامه داد: در این راستای، شبکه سازی کار تیمی، بازدیدها، کارگاههای تخصصی و مسیر ایده تا محصول در طول یک ترم دانشگاهی انجام گرفت.

روحانی با اشاره به این که کلمه اتکا بعنوان اسم طرح که در واقع به مفهوم  “متکی بودن به خود” است، گفت: کلمه اتکا ریشه درمخفف کلمات؛ اولویت بندی، توانمندی، کارآفرینی و ارتباط با صنعت در راستای این رویداد دارد، همچنین این شعار در بردارنده رشد چند شاخصه فرهنگ سازی در عرصه کارآفرینی، مطالبه گری، حل تخصصی مسائل و مشکلات در عرصه کار آفرینی کسب و کار هدفمند و هماهنگ  سازی در این عرصه و آموزش توانمندی افراد است.

رضا سعیدی مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اصفهان تصریح کرد: برای این کار هفت هدف شناسایی شد که رویداد کارآفرینی باید این اهداف را پوشش دهد و از آن جمله شناسایی و اولویت بندی مشکلات پیش روی کشور (آب، محیط زیست و سلامت)، توانمند سازی دانشجویان و صاحبان فکر برای ایده پردازی تخصصی جهت رفع مشکلات و اولویت مورد نیاز کشور، کمک  در به نتیجه رساندن ایده های برتر در قالب هسته های تخصصی که در معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی تعریف شده اند، افزایش فرهنگ صحیح کارآفرینی در کشور، افزایش رغبت به کارتیمی و گروهی در بین دانشجویان و بین رشته ای بودن آن، افزایش ارتباط با صنعت، دانشگاه و متخصصین، جلب توجه سرمایه گذاران و کمک به تجاری سازی طرح ها از طریق رویدادهایی که در دانشگاه و یا مجموعه هایی که در سطح شهر برگزار می شود، است.

سعیدی گفت: با این اهداف یک رویداد کارآفرینی توسط دو مجموعه پژوهشکده بسیج دانشجویی و اتاق بازرگانی این رویداد را طراحی کردند. مجموعه پژوهشکده طهرانی مقدم از دانشگاه پیام نور اصفهان رویدادی را طراحی کرده بود، همچنین شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی سبک و رویدادی داشتند که با  همفکری مدلی بنام اتکا طراحی شد که این اهداف را پوشش دهد و این فرایندها را داشته باشد.

وی افزود: با همفکری این دو مجموعه به این نتیجه رسیدیم که این فرآیند بر دانشگاه منطبق باشد، چرا که در این سالها شاهد هستیم که رویدادهایی کارآفرینی در سطح ملی یا بین المللی برگزاری می شود، و هیچکدام منطبق بر دانشگاهها نیست یعنی تطبیق پذیری آن از نظر معیارها و المانهای دانشگاه نیست.

 

تطبیق پذیری بر دانشگاه در رویداد کارآفرینی اتکا کدامند؟

روحانی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: اصولا زمان رویدادهای مختلف محدود، دو، سه و یا چهار روزه است، که منطبق بر دانشگاه نیست بلکه منطبق بر جوانان و فضای بیرونی است، نمی توانند بیشتر از سه یا چهار روز ادامه داشته باشند، پتانسیل اجرایی یا پتانسیل بررسی کار تیمی را ندارند.

وی افزود: فراخوانی زده می شود، افراد در رشته های مختلف ثبت نام می کنند، اما بین رشته ای اتفاق نمی افتد، بعضا جنرال عام نیست و کار می شود، همچنین بازدیدها نمی تواند طولانی شود، امکاناتی مثل بازدیدها را ندارد، امکاناتی مثل اساتید دانشگاهی ندارد، رشته های تخصصی در محورهای اصلی رویداد، و استفاده از پایان نامه های دانشجویی؛ هیچ کدام از این فرآیندها در دیگر رویدادهای کارآفرینی اتفاق نمی افتد.

مسئول پژوهشکده شهید طهرانی مقدم دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان،گفت: یکی دیگر از ویژگیهای این رویداد که در شهر اصفهان و در آینده در سطح استان برگزار می شود، این است که منطبق بر یک ترم تحصیلی بوده، یعنی یکی از المان های دانشگاهی همین است که دانشجو در کنار تحصیل در یک رویدادی یک فعالیتی انجام دهد که خارج از دانشگاه چنین فرایندی امکان ندارد.

وی اذعان کرد: یکی از اصلی ترین قسمتهایی که می تواند در یک رویداد کارآفرینی انجام و منجر به خروجی شود، شبکه سازی یا المان کار تیمی است. در دیگر رویدادهایی که در سطح شهر برگزار می شود، افرادی ثبت نام می کنند و با هم آشنایی ندارند و بعد یک تیم می شوند، یک تیمی که همدیگر را نمی شناسند با تخصصهای هم آشنایی ندارند و شخصی که ایده پردازی می کند، تیمی پیدا می کند که تخصصهای لازم را ندارد و بنابراین بسیار کم اتفاق می افتد که خروجی داشته باشد و بتواند یک مجموعه استارت آپ و یا مجموعه شرکتهای دانش بنیان یا یک کسب و کاری در آن ایجاد کند، خروجی آنها صرفا آموزش است، اما بازخورد محور نیست که معضلات کشور را حل کند. یکی از کلیدواژه هایی که می تواند باعث توسعه شود بحث کار تیمی و شبکه سازی است.

وی ادامه داد: از آنجا که یکی از ویژگیها در این رویداد بحث شبکه سازی است، افراد ثبت نام کرده و در فرآیند شبکه سازی با هم آشنا می شوند همچنین یکی از موضوعات مهم که در این رویداد لحاظ شد لوکال و محلی بودن از خود شهر و استان اصفهان بود، علاوه بر این اولویت های اصفهان هم با دیگر استانها تفاوتهایی دارد که در این رویداد لحاظ شده است، بعنوان مثال یکی از ویژگیهایی که جز اولویت های اصلی است و محوریت هم داشت آب، محیط زیست و سلامت بود.

روحانی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در دانشگاه  اتفاق نیفتاده این است که بستر و مدلی فراهم نیست که رشته های مختلف با هم جمع شوند با هم ایده پردازی و هم افزایی بین رشته ها انجام  دهند این یکی از فرآیندهایی است که در رویداد اتکا لحاظ شده است. 

روحانی تصریح کرد: شرکت کننده گان در دل شبکه سازی مفهوم کار تیمی را یاد گرفتند، همچنین بعد از شبکه سازی باید از دل بازار مشکل و نیاز جامعه شناسایی شود، که بازدیدهایی انجام گرفت، متاسفانه در دانشگاه بازید خیلی محدود است، اما در طی اجرای این رویداد بازدیدهایی از فولاد مبارکه، شهرک علمی تحقیقاتی و مجموعه بزرگ دانش بنیان بهیار صنعت انجام گرفت.

وی ادامه داد: آموزش هایی بسیار تخصصی تر و قبل از روز اصلی رویداد انجام شد. کارگاههای تخصصی خلاقیت، غربالگری ایده، از دل بازار تا ایده برگزار کردیم، فرآیند کارگاهها در طی مدت یک تا دو هفته انجام گرفت.

 

 

روحانی تاکید کرد: بکارگیری پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و در واقع زنده کردن پایان نامه ها یکی دیگر از المانهای این رویداد است، در این رویداد تا حدودی انجام و در رویدادهای بعدی پررنگ تر می شود.

وی ادامه داد: در حین این اتفاق یک سری نشستهای تخصصی هم داشتیم برای این که انگیزه و شبکه سازی را افزایش و فرهنگ را ارتقا دهیم که رویداد تجربه در مسیر را داشتیم و مدیرعامل بهیار صنعت انتقال تجربه کرد.

مسئول پژوهشکده شهید طهرانی مقدم دانشگاه پیام نور اصفهان، بیان داشت:یکی دیگر از ویژگیها که در این رویداد کارآفرینی خیلی متمایز و ویژه دانشگاهی است، همیار کارآفرین بود یعنی تیمی از دانشجویان را فراخوان دادند بنام همیار کارآفرین که اینها در آینده سفیران کارآفرینی در دانشگاه می شوند، این افراد علاوه بر این که در این رویداد شرکت می کنند، متعهد شدند که در راستای رشد دانشجویان فعالیت و نقش ترغیبی داشته باشند، تلاش می شود که همیارکارآفرینها را ارتقا و توسعه دهیم. در طول یک ترم تحصیلی همیار کارآفرینان پیگیریها و ترغیب و انگیزه را انجام می دهند بطوری که دانشگاه خود را دانشگاه کارآفرین کنند و هم سفیران کارآفرینی دانشگاه خواهند شد.

 

سعیدی گفت: ویژگی دیگر فراخوان طرح ها قبل از برگزاری این رویداد است و برای رسیدن به هدف ایده پردازی بصورت تیمی انجام می شود، در تمام رویدادها شخص ایده پردازی می کند در رویداد کارآفرینی اتکا، ایده حاصل دغدغه تیم است نه شخص.

وی افزود: همچنین کارگاههای این رویداد با فعالیت های تحصیلی در دانشگاه متفاوت است و نیازمند فضایی است که از تجربیات و راهکارهای صنعتگران و منتورها؛ افرادی که صفر تا ۱۰۰ کسب و کار را رفته از دل صنعت و کسب و کارها و استارت آپ ها استفاده شود. متاسفانه در ایران وقتی ایده ای داشته باشیم بلد نیستیم طرح بنویسم با این که خیلی کار می کنیم  اما تمام جوانب بررسی نمی شود، باید تفکر جهانی وجود داشته باشد.

سعیدی با اشاره به این که در این رویداد تیم طرح کسب و کار را نوشته و همه جوانب شامل مشتری، شریک، هزینه و غیره  طراحی و بهینه سازی می شود، برای این در مدل بوم کسب و کار، جامعه صنعت و کسب و کار بالای سر دانشجویان بودند، ادامه داد: یکی از دلایلی که خیلی از کسب و کارها به شکست می رسد این است که فنی کارها دانشجویان ما دور هم جمع می شوند اصلی ترین دغدغه می شود تولید یک محصول، وقتی تولید کردند فروش را بلد نیستند، اصلا مشتری را نمی شناسند بنابراین ما تولیدکنندهای خوبی داریم یکی از اصلی ترین مشکلات در جامعه ما فروش است چرا چون هیچ وقت بر اساس طرح کسب و کار تولید انجام نشده است، اکثر تولید کننده گان ما فنی کار هستند.

وی گفت: یکی از المانهایی که در دانشگاه وجود دارد و معمولا در هیچ کدام از رویدادها نیست، وجود اساتید دانشگاه است بعنوان یک محور و بعنوان کسی که علم و تخصصی را در زمینه های مختلفی مانند زمینه های فنی و صنعتی و یا فیزیک، شیمی و غیره داشته و این شخص می تواند برای توسعه یک بحث علمی و یا تولیدی در آن حوزه کار کند. در رویدادهای دیگر هرگز به اساتید دانشگاه نقش اصلی داده نمی شود. در این رویداد جایگاه صنعت، کسب و کار و هم جایگاه دانشگاه تعیین شده است. چرا که برای طراحی حداقل امکان تولید یک محصول بعضی مواقع دانشجویان ابتدایی فکر می کند محصولی را طراحی می کنند که قابل اجرا نیست، اینجا نقش استاد دانشگاه موثر است.

مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه ئیام نور اصفهان، بیان داشت: ویژگی دیگری که در رویدادها نیست و در این رویداد اتفاق می افتد تشکیل هسته های طرح کسب و کار است، یعنی بعد از رویداد کار تمام نمی شود و ایده های طراحی شده بعد از داوری در مرحله اجرایی قرار میگیرند و می روند در مرحله شتاب دهنده ها که در فضای کار اشتراکی، مراکز رشد و شهر علمی تحقیقاتی می تواند اینها را تسهیل کند، در رویداد اتکا بررسی شده که چگونه اینها در ورودی این مراکز  قرار گیرد، در رویداد اتکا انتخاب توسط داورها انجام می شود، مزیت ورودی در مراکز رشد و شهرک علمی تحقیقاتی در رویداد اتکا طراحی شده که در واقع طرح ها برای ورود به مراکز رشد و شهرک علمی تحقیقاتی مشکلی نداشته باشند. تمامی این مراحل در یک ترم تحصیلی اتفاق می افتد.

اتکا رویدادی تولید محور خارج از IT و یا ادغامی از IT و تولید  است

روحانی افزود: دررویدادی مثل استارت آپ ویکند که رویدادی IT محور است، در یک فرآیند سه روزهMVP  نوشته می شود، خیلی کم اتفاق می افتد که مدلهای تولیدی، مدلهای صنعتی و یا مدلهای دیگری که خارج از IT است در سه روز MVP نوشته شود چون باید محصول، نحوه ساخت و تجهیزات بررسی شود بنابراین آنها مدلهای منطبق بر استارت آپ و  IT هستند. اما ما نیاز به رویدادهای داریم که تولید محور باشد و خارج از IT و یا ادغامی از IT و تولید باشد مجموعه خدماتی که صرفا IT نیستند رویداد اتکاه این را محقق می کند که در ایران خیلی کم است.

وی افزود: ما در پژوهشکده دانشگاه هسته های طرح هم داریم که بعد از این تبدیل به هسته هایی می شوند که در کنار دانشگاه و در کنار آزمایشگاهها رشد می کنند و همیار کارآفرینان تلاش می کنند که این هسته ها رشد کنند و شاید ۶ ماه طول بکشد و قرار است که در ترم تحصیلی آینده اینها وارد هسته های کارآفرینی شده و رشد کنند و بعد ورودی مراکز رشد و شهر علمی و تحقیقاتی می شوند و در مجموع ارتباط بین این مجموعه ها باعث موفقیت می شود.

مسئول پژوهشکده شهید طهرانی مقدم دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، در پایان گفت: ۹۵ درصد کل این فرآیندها در طی رویداد اتکا اتفاق افتاده و ۵ درصد در داوری نهایی و اختتامیه تکمیل می گردد. تاکنون ۹ طرح از گروه های مختلف به دست ما رسیده که با توجه به اولویت ها است و از تنوع خوبی نیز برخوردار هستند، این طرح ها وارد مرحله داوری شده است و طرح هایی که حد نصاب فرمت ورودی مراکز رشد و شهرک علمی تحقیقاتی را کسب کنند، معرفی می شوند.

 

انتهای پیام/

معصومه صادقی

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۰۹۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد

ایسنا/اصفهان  مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از برگزاری دومین رویداد تکیه‌گرد با محوریت تکیۀ خاتون آبادی خبر داد.

ابراهیم عمرانی، در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان که امسال با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی» برگزار شد، اظهار کرد: شهر اصفهان از ظرفیت‌های بالایی در زمینۀ گردشگری برخوردار است که بخش عمده‌ای از آن‌ها به حوزۀ تاریخی، فرهنگی، مذهبی و هنری مرتبط است. بخش‌ مهمی از این ظرفیت‌ها مجموعۀ تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد است که هفته فرهنگی اصفهان فرصتی را فراهم کرد تا سرزمین تخت فولاد به‌عنوان یکی سرمایه‌های عظیمِ شهر بیش از پیش معرفی شده و شناسانده شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد ادامه داد: در راستای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، معماری و گردشگری تکایا، مجموعه تخت فولاد تلاش کرد تا رویدادی را با عنوان «تکیه‌گرد» و با تمرکز بر ظرفیت‌های این مجموعۀ تاریخی، فرهنگی و مذهبی برگزار کند.

او با اشاره به برگزاری اولین برنامۀ «تکیه‌گرد» در سال گذشته، خاطرنشان کرد: اولین برنامه از رویداد «تکیه‌گرد» سال گذشته و هم‌زمان با هفته فرهنگی، با محوریت تکیه میرفندرکسی برگزار شد، و قرار است تا دومین برنامه از سلسلۀ رویدادهای «تکیه‌گرد» نیز با محوریت تکیۀ خاتون آبادی برگزار شود که طی آن، شرکت‌کنندگان در این برنامه با روایت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و بناهای معماری این تکیه آشنا خواهندشد.

عمرانی اضافه کرد: در حاشیۀ برگزاری دومین رویداد «تکیه‌گرد»، مسابقه عکاسی با موبایل از بناهای آرامگاهی و معماری و عناصر گردشگری تکیۀ خاتون آبادی برگزار می‌شود و در پایان نیز به برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، برگزاری رویداد «تکیه‌گرد» را فرصتی مغتنم دانست و بیان کرد: این رویداد کمک خواهدکرد تا با دقتی به مراتب بیش از گذشته، به جزئیات و زوایا و ظرفیت‌های تکیۀ خاتون آبادی نگاه شود و نگاه مصرفی به تکیه‌ها و بناهای آرامگاهی تخت فولاد تغییر کرده و تکریم و مرمت و برجسته‌سازی تکیه‌ها رخ دهد.

به گزارش ایسنا، رویداد گردشگری «تکیه‌گرد» پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، ازساعت ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر، در تکیۀ خاتون آبادی برگزار می‌شود و عموم شهروندان و گردشگران می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. ضمن اینکه علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور
  • جزئیاتی از رویداد طراحی و بسته‌بندی محصولات خانگی، صنایع دستی و سوغات
  • انجام ۵ عملیات پلیسی در استان سمنان/ طرح امنیت محله محور اجرا شد
  • تکیه خاتون آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه گرد
  • تکیه خاتون‌آبادی، محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • برگزاری رویداد «خشتانه» در واحد یزد
  • ۴ پروژه شاخص شهری بجنورد در اولویت اجرا است
  • از فردریک تا بازگشت به خان نخست