Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:14:42 GMT

جهاد کشاورزی نهادی عمل گرا با رویکردی جهادی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۰۹۷۷۶

جهاد کشاورزی نهادی عمل گرا با رویکردی جهادی

تهران- ایرنا- جهاد کشاورزی به عنوان نهادی کارآمد توانست تحول اساسی در عرصه های مختلف کشور ایجاد کند و با مدیریت جهادی، نیازها و اولویت های جامعه را در حوزه های گوناگون به ویژه در بخش کشاورزی و آبادانی شناسایی کرد و با سیاستگذاری کارآمد و صحیح به آنها پاسخی شایسته داد تا از این رهگذر بخش های مختلف به خودکفایی برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ نخستین بار جرقه تشکیل جهاد سازندگی‌ با اعزام گروه های کوچک دانشجویی به منطقه های محروم همچون‌ ترکمن صحرا، مسجد سلیمان، گنبد، سیستان و بلوچستان به همراه امکاناتی که ارتش در اختیار آنها قرار می داد، زده شد و پس از آن نتیجه بررسی های این دانشجویان و استادان در طرحی مدون در اردیبشهت 1358 خورشیدی به وسیله آیت الله سید محمد بهشتی به اطلاع امام خمینی(ره) رسید. ایشان نیز به منظور فقرزدایی از روستاها و تامین آسایش این قشر از جامعه در 27 خرداد 1358 خورشیدی فرمان تشکیل نهادی مستقل و مردمی به نام «جهاد سازندگی» را صادر کردند.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال های بعد برای رفع نابسامانی ها و نارسایی ها در بخش کشاورزی، لایحه ادغام جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی را تهیه کرد و این مهم با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. این لایجه در 6 دی 1379 به تصویب نمایندگان رسید و در 10 دی 1379خورشیدی از طرف شورای نگهبان تایید شد تا اینگونه بتوان گامی تازه و نو در حوزه خدمات کشاورزی برداشت.

جهاد کشاورزی در سال های گذشته با توجه با فعالیت هایی که در عرصه های مختلف کشاورزی داشته است توانست با تحول های راهبردی در این حوزه امنیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشور ایجاد کند. برای نمونه در این سال ها، کشور در بعضی از محصول های راهبردی و تعیین کننده مانند گندم به خودکفایی رسید و بخشی از مازاد نیاز هم به حوزه صادرات وارد شد.

همچنین کشور در گذشته در زمینه تولید محصول های لبنیاتی با واردات انبوه روبرو بود اما با تلاش فراوان توانست تولید خود را به 30 کشور دنیا صادر کند. امید است که با کار جهادی در جهاد کشاورزی، بتوان در حوزه های مختلف دیگر نیز به عنوان صادر کننده در جهان مطرح شد.

بنابراین باید در برنامه های توسعه و تصمیم گیری های سیستمی و برنامه ای، بخش کشاورزی در صدر تمامی برنامه ها قرار بگیرد تا بتوان با خودکفایی و رسیدن به صادرات در این بخش، کشور را از شرایط اتکا به صادرات تک محصولی نجات داد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز جهاد کشاورزی با «محمدتقی امان پور» عضو هیات موسس کانون جهادگران جهادسازندگی به گفت وگو پرداخته است.

**فرمان تاریخی امام خمینی برای تاسیس جهاد سازندگی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان به منظور فقرزدایی از روستاها و تامین آسایش این قشر از جامعه طرح مدونی برای امام خمینی(ره) ارسال و ایشان هم بلافاصله فرمان تاسیس جهادسازندگی را صادر کردند. این فرمان به نوعی تاریخی بود زیرا از یک طرف باعث تاسیس یک نهاد شد و از طرفی دیگر محتوای این فرمان منحصر به فرد به شمار می رفت. محتوای فرمان نشان می داد که در کشور به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به ویژه در روستاها فقر گسترده ای وجود داشت؛ یعنی 65 درصد مردم در روستاها زندگی می کردند که از این تعداد 95 درصد آنها از خدمات زیربنایی بی بهره بودند که این شرایط می توانست به عنوان دستاویزی برای ضد انقلاب تبدیل شود تا بتوانند دست به تبلیغات و جذب نیرو بزنند. بنابراین امام خمینی(ره) با فرمان تاسیس جهاد سازندگی علاوه بر خنثی کردن توطئه های ضد انقلاب باعث ایجاد آبادانی و عمرانی در منطقه های محروم شدند.

**جهاد سازندگی؛ ساختاری توانمند و با انسجام همگانی
فرمان امام خمینی(ره) برای تاسیس جهاد سازندگی به لحاظ محتوایی دارای ویژگی هایی بود. این فرمان به خرابی های کشور تاکید داشت و اینکه دولت برای رسیدگی به آن امکانات خاصی در اختیار ندارد. از این رو بازسازی و جبران این کمبودها بر عهده مردم به ویژه جوانان است که باید در این کار پیشتاز و روحانیان باید با حضور در این کار نظارت داشته باشند. امام(ره) این کار را جهادی و مقدس دانستند که به اندازه زیارت اماکن مقدسه ارزشمند است و باید برای آن سازماندهی همگانی انجام شود. بر این پایه ساختاری منعطف، توانمند و بر اساس انتخاب شایسته ترین جوانان و با انسجامی همگانی در تمام کشور برای آبادانی به وجود آمد.

**استفاده از الگوی جهاد سازندگی در معضل های کشاورزی و آب
امروزه کشور در حوزه های مختلف به ویژه بخش های کشاورزی، آب، تولید و ... با مشکل هایی روبرو شده است و برای حل این معضل ها باید به کار و فرهنگ جهادی روی آورد؛ یعنی همان روحیه ای که در دوران فعالیت جهاد سازندگی در میان افراد عضو آن وجود داشت زیرا آنان رویکردهایی داشتند که در هر شرایطی می توان از آن برای حل معضل های کشور استفاده کرد. از این رو باید به معرفی رویکردها را پرداخت تا بتوان از آنها بهره برد. از آن میان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

-افرادی که در جهاد سازندگی حضور داشتند فرمان امام خمینی(ره) را با جان و دل پذیرفته بودند و خود را سرباز امام(ره) و نظام جمهوری اسلامی می دانستند.

-افراد خود را متعهد به یادگیری آموزه های اسلامی می دانستند و آن را در زندگی خود کاربردی می کردند.

-افراد با تکیه بر شعار «همه با هم» که برای جهاد انتخاب شده بود می توانستند با تعامل با مردم زمینه حضور و مشارکت آنها را فراهم کنند.

-افراد می بایست سالم و خستگی ناپذیر به فعالیت خود ادامه دهند تا بتوانند باعث اعتمادسازی میان مردم شوند.

- افرادی که در استان ها و شهرستان ها فعالیت می کردند از اختیار لازم برای اجرای کارهای جهادی برخوردار بودند و با سیاست های مرکز هم هماهنگ عمل می کردند.

بنابراین امروزه استفاده از این الگوها می تواند در بخش های مختلف به ویژه در حوزه کشاورزی، آب، محیط زیست و ... مثمرثمر واقع شود. برای نمونه نمی توان در روستاهایی که با کمبود آب و نبود پتانسیل های کشاورزی روبرو هستند زیرساخت هایی ایجاد کرد که هیچ کاربردی برای مردم نداشته باشد و از طرفی در منطقه های دیگر که این پتانسیل ها وجود دارد این زیرساخت ها وجود نداشته باشد. از این رو رعایت اولویت ها در این بخش می تواند کارساز باشد.

**عملکرد جهاد سازندگی و خودکفایی در کشاورزی و امور دام
جهاد سازندگی از زمان تاسیس تا ادغام در وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه های مطلوبی در بخش های مختلف فعالیت خود رسیده بود. برای نمونه 95 درصد جمعیت روستاها از خدمات زیربنایی بهره مند شدند. بنابراین به عنوان یک نهاد نقش موثری در توسعه روستاها ایفا کرد. در 60 هزار آبادی و روستا، شورای اسلامی برای مشارکت در آبادی و توسعه تشکیل شد. در بخش سوادآموزی تاثیر زیادی در باسواد شدن مردم داشت. در داخل کشور دست به تشکیل جهاد ادارات زد و چند شعبه نیز در کشورهای مختلف ایجاد کرد. اداره شیلات در شمال و جنوب کشور را به دست گرفت و توانست در این حوزه کشور را به خودکفایی و صادرات برساند. در امور دام و منابع طبیعی نیز فعالیت های اساسی انجام داد و کشور را که تا آن زمان در حوزوه های مختلف کشاورزی و دامی وارد کننده بود، به یک صادر کننده در این حوزه ها تبدیل کرد.

**ضرورت احیای فرهنگ و مدیریت جهادی در کشور
امروزه کار جهادی در حوزه های مختلف کشور کارساز است که این الگو را می توان از سخنان امام علی(ع) گرفت. ایشان رعایت «عفت، ورع، اشتهاد، سداد» را به مردم پیشنهاد کرده است؛ یعنی باید پرهیزگاری و تقوای شخصی و اجتماعی را رعایت کنند. با حداکثر تلاش و سخت کوشی خود را در تولید علم و دانش به کمال برسانند و با شناخت و درک درست از جامعه، اولویت های آن را شناسایی کنند و به آن پاسخ دهند.

بنابراین امروزه می توان با داشتن روحیه جهادی، نیازها و اولویت های جامعه را در حوزه های گوناگون به ویژه در بخش کشاورزی و آبادانی منطقه های مختلف شناخت و با مدیریت صحیح به آنها پاسخ داد. از این رو باید فرهنگ و مدیریت جهادی در کشور احیا شود.

**جهاد سازندگی و اقتصاد مقاومتی
جهاد سازندگی در عرصه آب به دستاوردهای مهمی رسید که در سطح جهانی مطرح هستند. از این رو امروزه و با توجه به بحران آب که در کشور وجود دارد با تکیه بر مدل سازی، تولید دانش و ... که جهاد سازندگی در تولید و مدیریت آب در کشور داشته است می توان این مساله را حل کرد. اینک مشکل نبود کارآمدی برای بهره برداری مناسب از بارش ها وجود دارد که اگر بتوان این مساله را به خوبی مدیریت کرد، می توان کشور را از بحران کم آبی نجات داد.

فعالیت هایی که جهاد سازندگی در حوزه های مختلف انجام داده است به طور مستقیم با اقتصاد مقاومتی که اکنون در کشور مطرح است، ارتباط دارد؛ یعنی جهاد سازندگی در خودکفایی، اشتغال، تولید داخلی، صادرات، مشارکت مردم در طرح های مختلف، کارهای دانش بنیان و ... فعالیت هایی انجام داد و در این حوزه ها نیز به موفقیت رسید و توانست کشور را به خودکفایی و صادرات در بخش های مختلف برساند. همین مواردی که در اقتصاد مقاومتی مورد نظر آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری به آنها تاکید شده است. بنابراین با شناسایی و استفاده از تجربه های جهاد سازندگی می توان گام های اساسی در حوزه اقتصاد مقاومتی برداشت.

پژوهش**9370**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مناسبت ها جهاد كشاورزي جهاد سازندگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۰۹۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایت ملی دیم گچساران با مساحت بیش از ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد.
حیدرپور بیان کرد: این سایت به عنوان سایت اصلی به نژادی، معرفی و تکثیر ارقام مختلف گیاهان زراعی شامل گندم نان، گندم دوروم، جو، عدس و نخود، گیاهان روغنی، علوفه و ... برای کاشت در دیمزار‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور است.
نصرت اله حیدرپور افزود: این پردیس تاکنون با مشارکت سایر ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی کشور بیش از ۵۰ رقم مختلف محصولات زراعی را معرفی و در حال حاضر ۱۳ رقم گندم نان و دوروم، ۱۲ رقم جو، دو رقم عدس، دو رقم نخود، یک رقم کلزا، یک رقم خلر، یک رقم ماشک علوفه‌ای در طبقات مختلف بذری تکثیر و بذر پرورشی دو و سه برای تکثیر گسترده به ۱۷ استان کشور منتقل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ لاین در حال معرفی در این پردیس وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط به عنوان ا رقام جدید معر فی خواهند شوند.
حیدرپور ادامه داد: ویژگی ارقام معرفی شده در این پردیس نیاز آبی کمتر در مقایسه با ارقام آبی و تحمل بیشتر به شرایط تنش گرمایی انتهای فصل است و با یک تا سه آبیاری تکمیلی می‌توانند عملکردی برابر و گا‌ها بیشتر از ارقام آبی داشته باشند.
وی اضافه کرد: سطح نفوذ بالای ارقام معرفی شده این پردیس به دلیل استقبال کشاورزان در دیمزار‌ها و حتی در اراضی آبی شده و این پردیس به عنوان یکی از سایت‌های اصلی تولید بذور هیبرید ذرت در جنوب کشور است و هرساله بخش قابل توجهی از نیاز بذری ذرت کاران در جنوب کشور از بذر تولید شده از این پردیس تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • بسیج همراه مردم در جبران خسارت های سیل
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس