Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: متأسفانه در بیش از ۹۵ درصد روستاهای سطح استان حتی منطقه الموت غربی روستاها بافت اصیل خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی در دومین کارگروه میراث فرهنگی استان بیان کرد: در حال حاضر حدود 37 هزار روستا در سطح کشور وجود دارد که دارای توانمندی ‌های گردشگری بالقوه بوده و متأسفانه از این ظرفیت ‎ها برای توسعه گردشگری کمتر استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: البته افراد علاقمند به این حوزه اقدام‌ هایی را برای جذب گردشگر انجام داده ‌اند که به نتایج مطلوبی منجر و به الگویی برای توجه به گردشگری روستایی به شکل عام و ایجاد اقامتگاه ‌های روستایی به شکل خاص در سطح کشور تبدیل شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: الگوی احداث مراکز اقامتی روستایی در سطح کشور با توجه به فرایندی که برای ایجاد اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی در روستاهای حاشیه کویر یا کویری اتفاق افتاده عنوان شد که برای ساماندهی این مراکز مقرر شد در چهارچوب تفاهم نامه ‌های چند جانبه بین ادارات راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، امور اراضی و در برخی موارد محیط زیست موضوع ایجاد اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی بررسی و راهکار ارائه شود که متأسفانه هنوز راهبرد قطعی برای این مهم وجود ندارد و موجب سردرگمی علاقمندان در این حوزه شده است.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌ های موجود در روستاهای سطح استان تصریح کرد: در قزوین 16 روستا به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده که این آمار در مقایسه با یک هزار و 800 روستای هدف گردشگری کل کشور به لحاظ کمی بسیار ناچیز است ولی خوشبختانه به لحاظ سرمایه ‌گذاری و اقدام‌ های صورت گرفته نسبت به بسیاری از مناطق کشور از تراز بالایی برخوردار هستیم که امیدوارم با ادامه این روند بتوانیم به نحو شایسته‌ سطح کیفی ارائه خدمات در 16 روستای مصوب استان را افزایش داده و مشارکت جامعه محلی که از مهمترین اهداف توسعه گردشگری روستایی به شمار می ‌رود را محقق کنیم.

 

حضرتی با اشاره به آشفتگی منظر روستایی در بسیاری از روستاهای قزوین ادامه داد: در فضای روستایی بناها باید متناسب با طبیعت و اقلیم باشند ولی متأسفانه در بیش از 95 درصد روستاهای سطح استان حتی منطقه الموت غربی روستاها بافت اصیل خود را از دست داده و مدل معماری شهری در آنها نفوذ کرده و منظر روستاها را مغشوش کرده است.

 

وی با تأکید بر ضرورت یکسان سازی ارائه خدمات در اقامتگاه‌های بوم‌گردی افزود: در حال حاضر در استان قزوین هفت اقامتگاه بوم‌ گردی فعالیت دارند که دارای تراز یکسانی نیستند که سازمان میراث فرهنگی کشور در صدد است نظامی مشابه با نظام درجه بندی هتل ‎ها، شاخص‎ های اختصاصی برای گردشگری روستایی تعریف کند که امیدواریم با تحقق این رویکرد و درجه‌ بندی فضاهای اقامتی روستایی گامی موثر برای استانداردسازی خدمات در مناطق روستایی، تامین رضایت گردشگران و حمایت از سرمایه گذاران برداشته شود.

 

حضرتی توانمندی مدیران اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی را عامل موثری در رونق و استقبال گردشگران از این مراکز خواند و تصریح کرد: خوشبختانه پنج واحد اقامتی روستایی استان به دلیل توانمندی مدیران واحدها از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده و با درخواست ‌های گردشگران داخلی و خارجی برای اقامت مواجه هستند که تداوم این روند نقش بسزایی در توسعه گردشگری روستا و رونق اقتصادی جامعه محلی خواهد داشت.

 

وی در خصوص نحوه ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران حوزه گردشگری اظهار کرد: ارائه تسهیلات به سرمایه‌ گذاران در بخش گردشگری روستایی باید به نحو شایسته ‌ای مدیریت شود تا بتوانیم افرادی که به درستی در این زمینه فعالیت دارند را شناسایی و پس از پالایش، تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به روند پذیرش مسافر خارجی در اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی افزود: اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی واقع در روستاهای زرآباد، گازرخان، دیکین، شهرک، پرچکوه در منطقه الموت و اقامتگاه عمارت اربابی بهجت آباد واقع در آبیک به لحاظ پذیرش مسافر خارجی بسیار موفق بوده و میزان پذیرش گردشگر خارجی در این مراکز که از کشورهای هلند، استرالیا، فرانسه و انگلیس هستند، 2.5 برابر بیشتر از هتل‌های سطح استان است.

 

وی یادآور شد: رعایت اصول فنی و مهندسی تضمین کننده ایمنی ساکنان با استفاده از مصالح بوم آورد، طراحی داخلی اقامتگاه‌ها مبتنی بر تجهیزات سنتی و بومی و سازگار با اقلیم، رعایت معضلات مربوط به پسماند، الزام استفاده از ابزارهای صرفه جویی در مصرف انرژی، رعایت بهداشت، استفاده از پوشاک بومی، رعایت ذائقه گردشگران، حضور راهنمایان و بلدهای محلی در اقامتگاه‌ها، رعایت موضوعات ارزشی در روستاها، ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقل روستایی به مقاصد گردشگری و ارائه آموزش های لازم به جامعه میزبان از جمله مواردی است که باید در زمینه احداث اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی در نظر گرفته شود.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت عید فطر نماز عید فطر مجلس مساجد صنایع دستی عید سعید فطر رسانه حسن روحانی شهید مدافع حرم اقامتگاه بوم گردی مدیرکل میراث فرهنگی قزوین روستاها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری برای دزپارت خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در این باره به ایسنا، گفت: وجود رودخانه، سد و محصولات و فراورده‌های کشاورزی، لبنی و دامی از جمله ظرفیت‌هایی است که برای گردشگری در آن منطقه وجود دارد.

محمدحسین ارسطوزاده با اشاره به این‌که دزپارت یکی از ورودی‌های استان محسوب می‌شود، بیان کرد: با هدف تقویت گردشگری و بهسازی فضا‌ها و محوطه‌های گردشگری شهرستان، چندین طرح در حوزه روستایی، پشتیبانی و اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران محلی در حوزه گردشگری صنایع‌دستی تعریف کرده‌ایم.

او با تاکید بر استمرار کار در حوزه آموزش افزود: اگرچه در سال گذشته بیش از ۵۰ دوره آموزشی با رویکرد تقویت جامعه روستایی و گردشگری در روستا‌های سطح استان برگزار شد که بخش قابل توجهی از آنها در حوزه شهرستان دزپارت بود، اما این موضوع باید تداوم داشته باشد که به صورت جدی آن رادنبال خواهیم کرد.

ارسطوزاده بیان کرد: برای این‌که جامعه محلی و روستایی برای در دست گرفتن مدیریت و تدبیر گردشگری در ابعاد محلی آماده شود، مستلزم این است که مدیران شهرستانی و ترجیحا بخشداران و دهیاران و نیز شورا‌های روستا‌ها در حوزه گردشگری وارد عمل شوند.

او با اشاره به این‌که بعد از آموزش جامعه محلی، روستا‌هایی که قابلیت گردشگری دارند باید در این زمینه ورود کنند افزود: برای این که اختیار و تدبیر مدیریت امور گردشگری به دهیاران و شورا‌ها واگذار شود، سازوکاری با اداره‌کل امور روستایی تدوین شده است. ضمن این‌که بخش زیرساخت‌ها نیز از راه طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای دولت پیش می‌رود.

دیگر خبرها

  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است
  • تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری برای دزپارت خوزستان
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است