باید برای سینما و تئاتر امروزمان گریه کرد/بازیگری آخر و عاقبت ندارد
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۱۰۶۹۸
خبرگزاری میزان- بازیگر سریال "آرایشگاه زیبا" گفت: این روزها در سینمای ایران مبتدیها کارگردان، بازیگر، نویسنده و تهیه کننده شدهاند. اینها فکر میکنند همه چیز پول است و اگر پول باشد همه کارها پیش میرود اما این اشتباه محض است.
محمود بصیری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص فعالیت های خود در عرصه بازیگری گفت: سال گذشته به طور کامل مشغول بازی در یک تئاتر بودم اما برای عرصه تصویر پیشنهاد مهمی نداشته ام که بخواهم بازی در آن را قبول کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی دلیل کم کاری خود طی سالیان گذشته را اینگونه شرح داد: متاسفانه برخی آثار و پیشنهادات به شدت ضعیف هستند. انگار کارگردانان و فیلمنامه نویسان مرا نمی شناسند که چنین کارهایی را به من پیشنهاد می دهند. برای من بلند و کوتاه بودن نقش هیچ اهمیتی ندارد اما می خواهم در نقشی بازی کنم که بعد از آن از مردم خجالت نکشم.
بازیگر سریال "آرایشگاه زیبا" در همین راستا ادامه داد: من می خواهم در کاری بازی کنم که بر اساس تواناییام انتخاب شده باشم نه اینکه صرفاً به هر قیمتی در قامت یک بازیگر حضور داشته باشم. متاسفانه وضعیت کیفی آثار به شدت کاهش پیدا کرده و من سعی می کنم سر هر کاری حاضر نشوم. میخواهم اگر در یک بخش کوتاه از فیلم هم بازی میکنم آن بخش تاثیرگذار و قابل قبول بوده و من صحنه پرکن نباشم.
وی با نقد حضور برخی تازه کارها در سینما افزود: امروزه هرکسی در سینمای ایران نویسنده و کارگردان شده است. کارگردان سر صحنه حاضر می شود اما نمی داند باید چه کاری انجام دهد. همه عوامل آفیش می شوند و بعد متوجه میشویم که کارگردان خودش هم نمیداند میخواهد چه کاری انجام دهد و همگی معطل وی می شویم.
بازیگر سریال "بدون شرح" با نقد وضع فعلی سینما تاکید کرد: این روزها در سینمای ایران مبتدیها کارگردان، بازیگر، نویسنده و تهیه کننده شدهاند. اینها فکر می کنند همه چیز پول است و اگر پول باشد همه کارها پیش میرود اما این اشتباه محض است. خدا شاهد است که هیچ وقت برای پول کاری را انجام ندادم زیرا می دانم هنر با پول هنر نمی شود.
وی گیشه محور بودن سینما را سمی خطرناک دانست و افزود: باید برای سینما و تئاتر ایران گریه کرد. سینمای ایران دیگر هیچ چیزی برای انتقال به مخاطب ندارد. متاسفانه سینماگران نمیدانند خوشدلی با خوشگلی فرق دارد. از نظر من سینماگر واقعی باید اهل دل باشد و برای دلش فیلم بسازد و نه برای گیشه و پول.
بصیری درخصوص علاقه جوانان به بازیگری خاطرنشان کرد: این روزها تعداد زیادی از جوانان پیش من آمده و میگویند می خواهیم بازیگر شویم. متاسفانه این جوانان نمی دانند که عمر خود را بیهوده تلف می کنند. من به تمامی جوانانی که پیش من میآیند می گویم که اگر می خواهید بازیگر شوید در ابتدا بروید و یک شغل در آمدزا پیدا کنید و بعد به سراغ این حرفه بیایید چون این کار آینده و عاقبت ندارد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: محمود بصیری حاشیه های سینما سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۰۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش میکند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلمهای کمدی میتواند تضمینکننده بازگشت هزینههای تولید آن باشد.
اوج این اتفاق را میتوان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدیها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دستاندرکاران سینما به ساخت فیلمهای کمدی بیش از پیش جلب شود.
فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلمهای کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلمهای کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشقجدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنیهای «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری میکرد که فعلا جایی برای ورود فیلمهای غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.
این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلمهای غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر میرسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم میتواند رتبه نخست را از آن خود کند.
مست عشق و تابوشکنی در گیشه
یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدیسازان نیست و حتما سوژهها و موضوعات دیگری هستند که میتوانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهرهای را روایت میکند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتابهای فارسی دانشآموزان، برنامههای تلویزیونی و ترانههای خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقهمندان به ادب را دگرگون ساخته است.
اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز میکند و این نوید را به دستاندرکاران سینما به ویژه تهیهکنندگان میدهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، میتوان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهرههای محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.
استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟
میرجلالالدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار میدهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»
ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته میشود.
او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلمهای مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را میکنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز میکنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."
اگر حرفهای وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.
انتهای پیام/