Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-03@09:25:19 GMT

ارتباط بلوغ زودرس با استرس های کودکی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۱۱۴۳۵

ارتباط بلوغ زودرس با استرس های کودکی

رکنا: کودکانی که استرس های تلخی را تجربه می کنند زودتر به بلوغ زودرس می رسند.

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد داشتن استرس در اوایل دوران کودکی منجر به بلوغ سریع‌تر مناطق خاص مغز در نوجوانی می‌شود.

به گزارش مدیکال اکسپرس، این مطالعه توسط محققان "دانشگاه رادبود"(Radboud University) انجام شده است. در این مطالعه 37 فرد به مدت تقریبا 20 سال تحت نظارت قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این 20 سال محققان میزان بازی این افراد و میزان تعامل آنها با والدین، دوستان و هم کلاسی‌هایشان را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این کودکان تحت اسکن ام.آر.آی قرار گرفتند و اطلاعات این اسکن محققان دانشگاه رادبود را قادر ساخت تا دریابند چگونه استرس در مراحل مختلف زندگی بر رشد مغز این کودکان تاثیر می‌گذارد.

محققان تاثیر استرس بر بلوغ مغزی را مورد بررسی قرار دادند. در طول نوجوانی، مغز ما یک فرآیند طبیعی را تجربه می‌کند که در آن ارتباطات پیش‌تر ساخته شده بین سلول‌های مغزی پاک می‌شود و امکان ایجاد شبکه‌های مفید و کارآمدتر را فراهم می‌آورد.

محققان دو نوع از عوامل استرس زا - منفی و تأثیرات مخرب آنها بر روی دو مرحله از زندگی را بررسی کردند: دوران کودکی (0-5 سال) و نوجوانی (14-17 سال). آنها این سطوح استرس را به بلوغ "قشر پیش پیشانی"(prefrontal cortex)، "آمیگدال"(amygdala) و "هیپوکامپ"(hippocampus) مرتبط دانستند. این مناطق مغز نقش مهمی در عملکرد اجتماعی و عاطفی ایفا می‌کنند و نسبت به استرس حساس هستند.

استرس ناشی از تجربیات منفی در دوران کودکی، مانند بیماری یا طلاق، به بلوغ سریع قشر پیش پیشانی و آمیگدال در نوجوانی مرتبط است.

با این حال، استرس ناشی از یک محیط اجتماعی منفی در دوران نوجوانی، مانند عزت نفس پایین در مدرسه، به بلوغ آرام ناحیه هیپوکامپ مغز و قسمت دیگری از قشر پیش پیشانی منجر می‌شود.

"آنا تایبروسکا" یکی از محققان این مطالعه گفت: این واقعیت که استرس در دوران کودکی سبب افزایش سرعت بلوغ در دوران نوجوانی می‌شود، با تئوری‌های زیست‌شناسی تکاملی سازگار است.

با این حال، این کار مانع از سازگاری مغز به محیط فعلی می‌شود. به عبارت دیگر، مغز خیلی زود بالغ می‌شود.

این مطالعه در مجله "Scientific Reports " منتشر شد.

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت ماه رمضان مهم ترین های 24 ساعت استرس ام آر آی بازی اطلاعات بیماری عکس حوادث مرد زندگی دختر فیلم پسر لباس من آزار و اذیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۱۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!

یک پیشرفت جدید می‌تواند دستیابی به قدرت خزیدن روی دیوار مرد عنکبوتی را آسان‌تر از همیشه کند. دانشمندان سنگاپور از یک پلیمر حافظه‌دار، چسبی قوی و قابل استفاده مجدد ساخته‌اند که با تغییر دما به سطوح می‌چسبد و از آنها جدا می‌شود.

به گزارش ایسنا، این پلیمر که اپوکسی E44 نامیده می‌شود و در دمای اتاق یک پلاستیک سخت و شیشه‌ای است، پس از گرم شدن، شکلی نرم و لاستیکی به خود می‌گیرد. در این حالت، می‌تواند به شکاف‌های سطوح دیگر نفوذ کند و اگر در همان حال سرد شود، پیوندهای بسیار قوی ایجاد می‌کند.  برای جدا کردن آن تنها کاری که باید انجام دهید، این است که دوباره آن را گرم کنید.

به نقل از نیواطلس، در آزمایش‌هایی که توسط دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU) سنگاپور انجام شد، این چسب توانست بر روی طیف وسیعی از بافت‌های مختلف بچسبد و هیچ اثر چسبنده‌ای از خود بر جای نگذارد. از طریق آزمایش، محققان دریافتند که بهترین شکل برای این ماده، مجموعه‌ای از ساختارهای مو مانند به نام فیبریل است که هر کدام چند میلی‌متر عرض دارند.

به عنوان مثال، در یکی از دستگاه‌ها از فیبریل‌هایی با سطح مقطع ۱۹.۶ میلی‌متر مربع (۰.۰۳ اینچ) استفاده شد که هر کدام می‌توانند تا ۱.۵۶ کیلوگرم (۳.۴ پوند) را تحمل کنند. افزودن فیبریل‌های بیشتر، حداکثر وزنی را که ماده می‌تواند تحمل کند، افزایش می‌دهد.

پروفسور جیمی هسیا (Jimmy Hsia)، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: این فناوری برای دستگیره‌های چسبنده و ربات‌های کوهنوردی بسیار مفید خواهد بود و ممکن است روزی به انسان‌ها اجازه دهد مانند یک مرد عنکبوتی واقعی از دیوارها بالا بروند.

با این حال هنوز برای مرد عنکبوتی شدن زود است. این چسب حافظه‌دار کاملا آماده نیست. برای شروع، این چسب باید تا ۶۰ درجه سانتیگراد حرارت داده شود تا از سطح جدا شود که رسیدن به آن دما با استفاده از سشوار یک دقیقه طول می‌کشد. پس از فشرده شدن روی سطح، حدود سه دقیقه طول می‌کشد تا آنقدر خنک شود که در جای خود قفل شود. این دما و سرعت عمل برای بسیاری از کاربردها مناسب نیست، اگرچه ممکن است برای مصارف صنعتی مانند گیره‌های رباتیک که بارهای سنگین را حمل می‌کنند، کار کند، اما محققان می‌گوید که با کار بیشتر می‌توان این محرک‌ها را تغییر داد.

دکتر لینگهو چانگهونگ (Linghu Changhong)، نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که کاهش زمان انتظار تا چندین ثانیه‌ امکان‌پذیر است و دما را می‌توان به دمای نزدیک بدن کاهش داد که به طور چشمگیری امکان استفاده از آن در شرایط مختلف را ممکن می‌کند. محرک‌های تغییر ماده از یک حالت به حالت دیگر نیز می‌تواند متفاوت باشد، مانند استفاده از جریان الکتریکی یا نور به جای دما.

در نهایت، محققان می‌گویند که این روش می‌تواند برای ساخت ربات‌هایی که می‌توانند از سطوح بالا بروند یا برای وسایل بالا رفتن مانند دستکش و چکمه برای انسان استفاده شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • خلبانی، رویای کودکی هرکول طلایی ایران!
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • آنچلوتی: کمی استرس دارم!
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند