Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- مجله فارين پاليسي در تحليلي به بررسي تاثير بحران خليج فارس بر اوضاع کويت و عُمان پرداخته است.
روزنامه القدس‌العربي چاپ لندن به نقل از مجله فارين‌پاليسي مي‌نويسد: از بيش از يک سال پيش تاکنون چهار کشور عربيِ متحدِ آمريکا– عربستان سعودي، امارات عربي متحده، بحرين و مصر- روابط خود را با قطر که آن هم يکي ديگر از همپيمانان آمريکاست، قطع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چهار کشوري که قطر را تحريم کردنداين چهار کشور عربي با ادعاي اين که قطر از گروه‌هاي مختلف تروريستي حمايت مي‌کند، اين کشور را تحت محاصره زميني، دريايي و هوايي قرار داده‌اند.
ناظران سياسي در آغاز اين بحران، اعتقاد داشتند که اختلافات ديپلماتيک، طي مدت چند ماه، حل خواهد شد زيرا اين اختلافات، نخستين مورد مشاجره قطر با همسايگان خود در خليج فارس نبوده است.
کويت و عُمان، بازندگان اصلي بحران خليج فارس
با گذشت يک سال از آغاز بحران خليج فارس، هيچ نور اميدي براي حل اين بحران در افق مشاهده نمي‌شود.
اکنون قطر به خوبي با تدابيري که چهار کشور عربي براي مجازات آن در نظر گرفته‌اند، سازگارشده است و درعين حال، عربستان سعودي و امارات در تلاشند تا محاصره قطر ادامه يابد زيرا به نوشته فارين پاليسي، ادامه بحران خليج فارس مشکلي براي اين دو کشور ايجاد نخواهد کرد و کويت و عمان به عنوان کشورهاي بي‌طرف خليج فارس که خود را در مرکز اين بحران يافته‌اند، بازندگان اصلي بحران هستند.
بر اساس اين تحليل، کويت و سلطنت عمان، از نظراقتصادي و ژئوپليتيک، از اهميت کمتري برخوردارند.
در سايه شوراي همکاري خليج فارس که اکنون در حال متلاشي شدن است، کويت و عمان نيز مي‌توانستند به فعاليت خود ادامه دهند از اين رو، نجات اين شورا و بقاي آن، به نفع آنها خواهد بود؛ اما با آغاز بحران خليج فارس، اين دو کشور خود را در موقعيتي حساب نشده يافتند.
کويت ناچار شد تا به‌عنوان ميانجي به ايفاي نقش بپردازد و عمان که دچار مشکلات مالي است، به‌عنوان کشوري بي‌طرف، درتنگنا قرار گرفته و از نظر اقتصادي دامنه مبادلات تجاري خود را با قطر که تحت محاصره قرار دارد، تقويت کرده است.
اين مساله سبب شده است تا عربستان سعودي و امارات محافظه‌کارانه عمل کنند به ويژه آن که اين دو کشور عملا از نقش احتمالي (ادعايي) عمان براي انتقال محموله‌هاي تسليحاتي به گروه حوثي‌ها در يمن، گلايه دارند؛ همچنين گزارش‌هاي (ادعايي) وجود دارد که نشان مي‌دهد دولت اوباما براي تبديل پنج ميليارد و 700 ميليون دلار دارايي ايران به ارز عمان، از يک بانک در مسقط (پايتخت عمان) استفاده کرده است.
فارين پاليسي در اين تحليل به اين نکته اشاره دارد که سلطان «قابوس بن سعيد»، پادشاه عمان که امسال 78 ساله مي‌شود، از سال 2014 به سرطان مبتلا شده و هنوز جانشيني براي خود تعيين نکرده است؛ از اين رو مداخله عربستان سعودي و امارات در روند پادشاهي عمان قطعي است.
عماني‌ها حوادث مربوط به بحران خليج فارس در سال 2014 را به خوبي به ياد دارند. با به قدرت رسيدن شاهزاده تميم در قطر، سعودي‌ها و اماراتي‌ها به سرعت براي تاثيرگذاري بر وي، وارد صحنه شدند.
امير کويت و وليعهد وي، در دهه هشتاد زندگي هستند
در رابطه با کويت بايد گفت که اين کشور براي جانبداري از يک طرف و چشم پوشي از بي طرفي خود دربحران خليج فارس، تحت فشار شديد قرار دارد و اگر نسبت به اين مساله بي‌تفاوت باشد ممکن است خشم عربستان و امارات، شامل اين کشور نيز بشود.
از سوي ديگر برخي از مسوولان کويتي درباره احتمال مداخله عربستان سعودي در تعيين جانشين جديد براي امير کويت، ابراز نگراني مي‌کنند؛ زيرا امير و وليعهد کويت هر دو دردهه هشتاد زندگي خود هستند و پارلمان اين کشور نيز پارلماني مردمي است و با ادامه بحران خليج فارس، کويت نيز در معرض خطر قرار خواهد داشت.
بر اساس اين تحليل، فقط کويت و عمان در اين شرايط سخت قرار دارند و ديگر کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس، چنين اوضاعي ندارند.
از نظر اقتصادي، محاصره قطر بر دُبي نيز تاثيراتي داشته است اما اين تاثير، اندک بوده است.
در آغاز محاصره قطر، اين کشورکوچک دچار مشکلاتي شد اما توانست با غلبه بر اين مشکلات، ثبات خود را حفظ کرده و هيچ امتيازي به چهار کشور محاصره کننده خود ندهد.
محاصره قطر، به نفع اين کشور بوده و آن را در شرايط بهتري قرار داده است
شايان توجه است که شرايط بخش بانکي قطر به سبب تزريق 26 ميليارد دلار ارز از سوي دولت اين کشور، رو به بهبود نهاده است.
با آغاز تحريم قطر، اين کشور با ايران و ترکيه روابط تجاري جديدي را برقرار کرد و چه بسا محاصره قطر، انگيزه‌اي براي تسريع در روند اجراي اصلاحات اقتصادي مورد نياز دوحه شد.
از نظر اجتماعي نيز محاصره قطر، سبب تقويت حس ميهن دوستي در ميان مردم اين کشور شد و ترسيم نقاشي هنري از چهره اميرِ جوانِ قطر با عنوان «تميم المجيد» نيز به سمبل اين ميهن دوستي تبديل شد.
نظام دوحه همچنين به سهم خود توانسته است عقيده دولت «دونالد ترامپ» را درباره نظام حاکم بر قطر تغيير دهد.
عمان از محاصره قطر بهره برداري اقتصادي کرده است
بر خلاف کويت که از نظر سياسي و اقتصادي نسبت به بحران خليج فارس بي طرف باقي مانده، عمان با حفظ بي‌طرفي سياسي، دامنه همکاري اقتصادي خود را با قطر، افزايش داده است.
اقتصاد عمان تحت تاثير کاهش بهاي نفت قرار گرفت و اين کشور در مقايسه با ديگر اعضاي شوراي همکاري خليج فارس، دچار ضعف بيشتري است چنانچه در حال حاضر تفاوت ميان دارايي‌ها و بدهي‌هاي خارجي عمان، کمتر از 10 درصدِ مجموع توليد ناخالص داخلي آن است که اين رقم در سال 2014 ميلادي، 55 درصد بوده است.
سازمان‌هاي اعتبارسنجي جهاني نيز سال گذشته در فهرست خود، رتبه عمان را کاهش دادند.
نزديک شدن عمان به قطر براي کشب سود بيشتر
گسترش دامنه تجارت دوحه با مسقط، از نظر اقتصادي براي عمان سودآور بوده است. در9 ماهه نخست سال 2017، صادرات غيرنفتي عمان به قطر، به نسبت 144 درصد افزايش داشته و در دسامبر سال گذشته نيز عمان به مقصد اصلي صادرات غيرنفتي قطر تبديل شد، چنانچه نزديک به 35 درصد از مجموع صادرات قطر، به مسقط بوده است.
در ژانويه گذشته، دوحه و مسقط، تفاهم نامه تقويت روابط دوجانبه اقتصادي و تجاري را امضا کردند. همچنين جايگاه عمان به عنوان مرکزي لجستيکي بهبود يافت و بندر صحار در عمان مورد استفاده بسياري از شرکت‌هاي لجستيکي و باربري قطر قرار گرفت.
به عنوان نمونه، شرکت هواپيمايي عمان از تحريم هوايي قطر بيشترين استفاده را برد. با ممنوعيت استفاده خطوط هوايي قطر از حريم هوايي چهار کشور تحريم کننده آن، شرکت هواپيمايي عمان با استفاده از بي طرفي مسقط، از امکان پرواز در همه کشورهاي حوزه خليج فارس، استفاده کرد.
هيچ يک از دو اردوگاه عقب‌نشيني نکرده‌اند
فارين پاليسي در پايان تحليل خود مي‌نويسد، قطر و چهار کشور محاصره کننده آن، تحريم را آسان‌ترين راه دانسته و آن را حفظ خواهند کرد.
پايان دادن به تحريم قطر، به هر دو اردوگاه بستگي دارد اما اين معادله براي کويت و عمان، متغير است. به هر اندازه که نزاع در خليج فارس ادامه داشته باشد، هزينه‌ها براي اين دو کشور نيز افزايش مي‌يابد و در نتيجه آن‌ها حتي با بي‌ثباتي همسايگان خود، مي‌کوشند مسير خود را حفظ کنند. 134/120
مترجم: محب احمدي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۲۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و جمعی از دانشجویان رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بازدید کردند.

به گزارش شانا به نقل از امور بین‌الملل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در بازدید سیدیحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و جمعی از دانشجویان نخبه رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک و استادان دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی در تشریح دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وظیفه خطیر تأمین بخش عمده‌ای از سبد سوخت کشور را عهده‌دار است و ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، ۱۶ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید، ۲ هزار تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله انواع نفتا و حلال‌ را دارد.

وی ادامه داد: این پالایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین کشور وظیفه و مأموریت خطیر تولید حداکثری و تأمین فرآورده راهبردی بنزین مورد نیاز کشور را عهده‌دار است و همچون گذشته در اولویت برنامه‌های راهبردی این پالایشگاه قرار دارد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: این شرکت در شرایطی که به‌طور مستقیم از سوی استکبار جهانی تحت تحریم قرار گرفت با شگفتی‌ توانست افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای عملیاتی را رقم بزند و عنوان برترین شرکت ایران اسلامی را از آن خود کند.

جعفرپور افزود: شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این مدت با تکیه بر دانش و خلاقیت‌های جوانان این مرز و بوم و برپایی رویداد تقاضامحور نسبت به شناسایی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کرد و افزون بر آن دومین عملیات تعمیرات اساسی واحدهای فرآیندی را به انجام رساند. راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز این پالایشگاه و افزایش یک‌صد هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین‌سازی انواع فرآورده‌های نفتی و فراهم شدن امکان صادرات نفت سفید و افزایش تولید بنزین از دیگر دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بوده است تا شاهد افزایش تولید، صادرات و کیفیت فرآورده‌های بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان باشیم.

وی تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای انجام مطالعاتی جامع با رویکرد ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پالایشگاه، برنامه جامع طرح‌های آتی توسعه‌ای را تدوین کرده و در این طرح، تولید بالغ بر ۴۵۰ هزار تن آمونیاک در سال با استفاده از هیدروژن مازاد تولیدی پالایشگاه در دستور کار قرار گرفته است که از دستاوردهای این طرح می‌توان به جلوگیری از هدررفت هیدروژن در شبکه سوخت پالایشگاه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس بیان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات همواره کسب دستاوردهای نو و ارزشمند در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را دنبال خواهیم کرد تا شاهد درخشش بیش از پیش ایران اسلامی بر قله‌های افتخار باشیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا نیز با تحسین دستاوردها و برنامه چشم‌انداز این پالایشگاه راهبردی کشور و با اشاره به پیشرفت‌های قابل ستاره خلیج‌فارس و شکست تحریم‌ها در این مجموعه عظیم نفتی کشور گفت: آشنایی دانشجویان با پیشرفت‌های صنعت نفت کشور امیدآفرین خواهد بود.

وی گفت: دشمنان ایران اسلامی به‌دنبال ناامیدی جوانان ما هستند، اما ما در این سفرهای علمی در پی این هستیم که حس اعتماد به نفس و اعتماد ملی، خودباوری و «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور بگذاریم.

سرلشکر رحیم صفوی به همراه دانشجویان همراه از بخش‌های مختلف بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان بازدید کردند.

دیگر خبرها

  • یک‌روز برای خلیج همیشه فارس
  • پسوند آبی ها عوض می شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم های عربی!
  • پسوند آبی‌ها عوض می‌شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم‌های عربی!
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد