Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-30@13:22:50 GMT

ماجرای نابودی گردان 300 نفره در کمین انصارالله

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۱۵۰۸۰

ماجرای نابودی گردان 300 نفره در کمین انصارالله

به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس ، عملیات ائتلاف عربستان و امارات برای اشغال نقاط مهم استان الحدیده در ساحل غربی یمن، از حدود 20 اردیبهشت با سروصدای زیاد در رسانه‌های محور سعودی شروع شد. تا الان که بیشتر از یک ماه گذشته، حداقل چهار بار خبر آغاز عملیات در رسانه‌های امپراتوری رسانه‌ای سعودی اماراتی، تکرار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر اسم‌های عملیات خود گویاست؛ از «رعد سرخ» تا «پیروزی طلایی».
 محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان و محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی، که برای یکسره کردن کار یمن تحت فشار انگلیس و آمریکا هستند، از لندن و واشنگتن مهلت گرفتند که کار یمن را تا ماه رمضان یکسره کنند. عجله برای این است که دونالد ترامپ قصد دارد بزودی زود، طرح «معامله قرن» را اعلام عمومی کند؛ طرحی برای کل منطقه که ثقل آن «نابودی آرمان فلسطین» است.

عملیات آغاز شد و ائتلاف به موازات خط ساحل از جنوب استان الحدیده به سوی شمال پیشروی کرد و تلفات سنگین داد و هر چند موفق شد بخشی از خط ساحلی را اشغال کند، اما مکان مهم یا راهبردی تصرف نکرد. هدف این عملیات، قطع دسترسی نیروهای یمنی به کل خط ساحلی یمن است. اینکه می‌گویند هدفشان قطع قاچاق سلاح ایرانی برای یمنی‌ها از بندر الحدیده است، صرفا دروغ و بهانه‌ای است که حضور و کمک آمریکا و انگلیس را توجیه کند. همین الان هم که الحدیده تحت کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی است، هیچ کشتی یا شناوری نمی‌تواند وارد این ساحل شود.
عملیات ادامه پیدا کرد ولی تا ماه رمضان کار مهمی انجام نشد و در طول ماه رمضان هم نتوانستند وارد شهر الحدیده شوند.

فرماندهی این عملیات را امارات بر عهده گرفت. ائتلاف سعودی اماراتی از شبه‌نظامیانی از کشورهای مختلف مثل سودان و دیگر کشورهای آفریقایی و همچنین نیروهایی از جنوب یمن استفاده می‌کند. کار پیش نرفت تا اینکه عربستان و امارات هر دو از آمریکا درخواست کمک کردند. آمریکا، انگلیس و فرانسه و رژیم صهیونیستی از این عملیات پشتیبانی می‌کنند.
ائتلاف سعودی اماراتی عزم جزم کرد که تا عید فطر با اشغال فرودگاه الحدیده کار استان الحدیده را تمام کنند. یک هفته است که ائتلاف دارد نوید تصرف فرودگاه الحدیده را به طرفداران خود می‌دهد تا اینکه صبح روز شنبه (دیروز) شبکه خبری العربیه در توییتر خبر داد «فرودگاه الحدیده تحت کنترل درآمد و کار مین‌روبی آن آغاز شده است». 

تصاویری قدیمی نیز از برج مراقبت فرودگاه منتشر شد. اما طولی نکشید که العربیه این دروغ آشکار خود را شش ساعت بعد یعنی ساعت سه و چهل دقیقه عصر، پس گرفت و توییت کرد، «منابع نظامی میگویند دیر یا زود بر فرودگاه مسلط می‌شویم»؛ یعنی هنوز مسلط نشده‌ایم و خبر صبح، دروغ بود!
خبری که العربیه شش ساعت بعد، خودش را تکذیب کرد
 
واقعیت این است که استان الحدیده مثل استان‌های دیگر کوهستانی نیست. دشت است. اگر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در میدان مسطح به رویارویی دشمنی بروند که از حیث تعداد و تجهیزات برتر است، خود را به قتلگاه وارد کرده‌اند. انصارالله و ارتش یمن اجازه دادند، ائتلاف سعودی ابتدا پیشروی کند تا خوب وارد کمین شود. آنگاه شبه‌نظامیان ائتلاف در کمین‌های موفق، غافلگیر شدند.

در یکی از کمین‌ها که خبر آن دوازدهم خرداد (17 ماه رمضان/ دوم ژوئن) منتشر شد، نیرویی به استعداد یک گردان (300 نفر) به نام گردان ابوهارون از تیپ پنجم عمالقه در منطقه الفازه در جنوب شهرستان التحیتا در جنوب استان الحدیده در کمین نیروهای یمنی افتاد و تمام نیروهای آن تقریبا کشته  و تعداد محدودی نیز زخمی و ده نفرشان نیز اسیر شد. 
رهبر انصارالله هم گفت. گفت می‌توانید وارد شوید، اما عمق جغرافیایی تحت کنترل ماست و دچار جنگ فرسایشی می‌شوید و هرگز نخواهید توانست از این جبهه کار [جنگ] را یکسره کنید.  
همین اتفاق امروز به عینه افتاده است. یک منبع میدانی به المیادین اعلام کرد که دشمن در سه نقطه خط پشتیبانی خود را قطع شده می‌بیند و در محاصره افتاده است. در همه محورها پیشروی آنان متوقف و عقب‌نشینی کرده‌اند. ائتلاف سعودی دچار نوعی سرخوردگی شده و درخواست کمک و اعزام نیرو از سه جبهه تعز، جوف و مأرب کرده است. ائتلاف تلاش کرد به فرودگاه نزدیک شود اما اکنون به سمت ساحل عقب‌نشینی کرده است. 

علاوه بر این «ابتسام المتوکل» رئیس جبهه فرهنگی مقابله با تجاوز ائتلاف سعودی، روز شنبه به شهر الحدیده رفت و ضمن بازدید از این شهر اعلام کرد که وضعیت امنیتی و اجتماعی شهر با ثبات است و بر خلاف اعلام رسانه های سعودی، کسی در شهر نگرانی امنیتی ندارد و زندگی طبیعی در جریان است و مردم حتی اخبار جام جهانی را نیز دنبال می‌کنند. 

ائتلاف سعودی نهایت تلاشش را کرد که تا عید فطر، فرودگاه الحدیده را بگیرد. خواستند کار الحدیده را با گرفتن فرودگاه در فضای روانی رسانه‌ای تمام کنند. نتوانستند و در سه محور «الفازه»، «الجاح» و «الدریهمی» محاصره شدند و باقی به سمت ساحل عقب‌نشینی کردند. 

ائتلاف سعودی حتی اگر ساختمان تقریبا مخروبه فرودگاه الحدیده را هم بگیرد کاری از پیش نبرده است. به قول «عبدالرحمن الراجح» کارشناس امور یمن، اگر فرودگاه الحدیده را بگیرند، تازه جنگ آغاز می‌شود و معنایش این نیست که کار تمام شده، که بخواهند تبلیغ کنند کار را تمام کرده‌اند.ائتلاف سعودی که طی این عملیات از یک ماه گذشته در جبهه ساحل غربی یمن بیش از 700 نفر تلفات داده، تلاش می‌کند هر طور شده برای خود، پیروزی دست و پا کند.

در حقیقت اشغال خط ساحلی یمن و تمام جزایر آن، تلاش برای امن کردن ساحل دریای سرخ است؛ جایی که تاکنون چند کشتی جنگی ائتلاف سعودی هدف موشک‌های یمن قرار گرفته و از گردونه جنگ خارج شده است.

طرح نئوم بن سلمان که هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیارد دلار دارد، و بخشی از خاک شمال غربی عربستان و جنوب اردن و جنوب شرقی مصر و خط ساحلی غرب دریایی سرخ را در بر می‌گیرد و بر اساس همین طرح دو جزیره تیران و صنافیر مصر به عربستان واگذار شد و جزیره سواکن سودان به اجازه ترکیه در آمد، همه مقدمات و ملزومات طرح «معامله قرن» جارد کوشنر داماد و مشاور ترامپ برای فلسطین است. نباید هیچ مانعی راهبردی و سیاسی باقی بماند. بنابراین معنایی ندارد که الحدیده تحت کنترل نیرویی باشد که به ایران نزدیک است.

باید منتظر روزهای آتی ماند و دید که آیا سرنوشت نبرد الحدیده نیز مانند دیگر جبهه‌های یمن خواهد شد یا خیر. تجربه جبهه‌های دیگر نشان داده که مردم یمن در مقابل ائتلاف سراپا مسلح سعودی-آمریکایی کوتاه نخواهند آمد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی نظامی دولت نجات ملی یمن  در ادامه اعلام کرد نیروهای پدافند هوایی یمن یک پهپاد تهاجمی ام‌کیو۹ ریپر ارتش آمریکا را با موشک در حریم هوایی استان صعده در حالی که در حال انجام مأموریت‌های خصمانه بود، سرنگون کردند.

ارتش آمریکا نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد انصارالله سه موشک بالستیک ضدکشتی در دریای سرخ به سمت چندین هدف شلیک کرد که بر اثر آن، نفتکش انگلیسی آسیب دیده است. ارتش آمریکا اما درباره هدف قرار گرفتن پهپاد اظهارنظری نکرد، اما شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا تأیید کرد یک فروند ام‌کیو۹ که حدود ۳۰میلیون دلار قیمت دارد، اوایل روز جمعه در داخل یمن سقوط کرد و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

انصارالله یمن همچنین روز جمعه از هدف قرار دادن یک کشتی اسرائیلی به نام «ام‌اس‌سی داروین» در خلیج عدن و شلیک تعدادی موشک و پهپاد به سمت اهدافی در شهر بندری ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تشدید تحرکات دوباره انصارالله یمن در هدف قرار دادن اهداف دریایی مرتبط با اسرائیل، آمریکا و انگلیس پس از هفته‌ها آرامش نسبی و کاهش محسوس حملات، در حالی صورت می‌گیرد که عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در سخنرانی روز جمعه، این تصور را که کاهش حملات مربوط به تضعیف توان نظامی این گروه است، رد کرد و وعده داد حملات بیشتری در راه است.

حملات انصارالله و خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ
تشدید تحرکات انصارالله در دریای سرخ در حالی صورت گرفته که اوایل روز جمعه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یواس‌اس گریولی، پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ، از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

مسئله‌ای که واکنش مقامات انصارالله را در پی داشت و محمدعلی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران انصارالله با اشاره به خروج ناو آمریکایی از دریای سرخ گفت اگر آمریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است،  این یک خودفریبی مثبت است و اگر آمریکایی‌ها مدعی امن شدن دریای سرخ هستند، می‌توانند کشتی‌های خود را بفرستند تا هدف دلچسبی برای انصارالله شوند.

قدرت موشکی انصارالله، عامل فرار ناوهای آمریکایی
سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس درباره افزایش دوباره تنش‌ها در دریای سرخ، با عجولانه خواندن واکنش آمریکایی‌ها به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دلیلی نداشتن شناخت از روحیه سلحشوری مردم یمن تصور می‌کردند با هدف قرار دادن چند مکان و چند بندر یمن، انصارالله را وادار به عقب‌نشینی و متوقف کردن حملاتشان خواهند کرد، غافل از اینکه توان مقاومت و قدرت بازدارندگی انصارالله بیش از تصورات و برآوردهای آمریکایی‌ها بود.

سید افقهی با اشاره با خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ، علت این تصمیم آمریکایی‌ها را آگاهی و هراس از بُرد موشکی و پهپادی انصارالله دانست و افزود: درواقع آمریکایی‌ها از هدف قرار گرفتن احتمالی ناوها نگران بودند، چرا که حضور آن‌ها در دریای سرخ و آسیب‌پذیر بودنشان، آن‌ها را به یک هدف آسان در برابر انصارالله تبدیل کرده بود و در صورت هدف قرار گرفتن آن‌ها یک بی‌آبرویی بزرگ متوجه آمریکایی‌ها می‌شد. از طرفی به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برنامه‌های دیگری را برای مواجهه با انصارالله در یمن دنبال می‌کنند؛ احتمالاً تحریک و استفاده از گروه‌های نیابتی و تسلیح گروه‌های مخالف برای درگیر کردن انصارالله به یک جنگ داخلی ازجمله این اقدامات خواهد بود.

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات آمریکا، یکی دیگر از دلایل خروج ناوهای آمریکایی را تلاش آمریکا برای کاهش تنش در منطقه و نگرانی از ادامه بحران انرژی در جهان دانست و عنوان کرد: به واسطه بسته شدن دریای سرخ، آسیب‌های جدی به حوزه اقتصادی و انرژی جهانی وارد آمده که می‌تواند در انتخابات پیش رو تأثیرگذار باشد.

پلن بی واشنگتن در مقابله با صنعا
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه نیز با مشروع دانستن اقدامات یمن که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و کشتار صهیونیست‌ها در غزه آغاز شد، اظهار کرد: پس از آنکه تهدیدات آمریکایی‌ها علیه یمن، نتیجه‌ای برای توقف حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی و در ادامه آمریکایی و انگلیسی نداشت به نظر می‌رسد واشنگتن برنامه دیگری را در دستور کار رویارویی با یمن قرار داده است.

قنادباشی با بیان اینکه آمریکایی‌ها افزایش قدرت انصارالله و تسلط آن‌ها بر دریای سرخ را برای منافع اسرائیل و خودشان خطری جدی می‌دانند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها ناوهای خود را به دلیل آسیب‌پذیر بودن از منطقه خارج کردند و در ادامه با تسلیح گروه‌ها و قبایلی که در یمن با انصارالله مخالف هستند، تلاش می‌کنند یمن را وارد یک بحران داخلی کنند تا به این شکل انصارالله را تضعیف کنند.

وی با اشاره به توییت حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن مبنی بر آگاه بودن یمن از طرح‌های متجاوزانه آمریکا علیه این کشور، تأکید کرد: البته در حال حاضر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با ارسال پیام‌هایی برای انصارالله و کشاندن آن‌ها پای میز مذاکره، به نوعی شرایط حاکم بر منطقه و دریای سرخ را هم برای رژیم صهیونیستی هم برای خودشان در آستانه انتخابات پیش رو در آمریکا تعدیل کنند. اما از آنجایی که بعید است آمریکا تسلط یمن و انصارالله که بخشی از نیروی مقاومت در منطقه است را بر شاهراهی حیاتی همچون دریای سرخ تحمل کند، قطعاً در پشت پرده اقداماتی را علیه انصارالله انجام خواهد داد.

سیداحمد موسوی

دیگر خبرها

  • اعزام بالگرد از فرودگاه گرگان برای پیدا کردن کودک مفقود شده در روستای یلی بدراق کلاله + فیلم
  • اعزام بالگرد از فرودگاه گرگان برای پیدا کردن کودک مفقود شده در روستای یلی بدراق کلاله
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • ویدیو/ زهرچشم انصارالله از آمریکا؛ آیا ائتلاف به یمن حمله می‌کند؟
  • شاهکاری دیگر از انصارالله در دریای سرخ و اقیانوس هند/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است
  • ببینید | لحظه انهدام پهپاد MQ9 آمریکا توسط انصارالله یمن