Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اسلام آباد - ايرنا - بالا بودن تعرفه گمرکي صادرات کاشي و سراميک در اندازه بزرگ، توان صادراتي توليدکنندگان ايراني اين عرصه صنعت کشور را براي صادرات به پاکستان گرفته است.

به گزارش ايرنا کاشي و سراميک پس از قير و نفت، دومين کالاي صادراتي جمهوري اسلامي ايران به پاکستان است و صادرات اين محصولات به اين کشور همسايه فرصت مناسبي براي رونق توليد و افزايش توان صادراتي توليد کنندگان و صادر کنندگان کشورمان عنوان مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ميزان مصرف کاشي و سراميک سالانه پاکستان بر اساس آمارها، 100ميليون مترمربع برآورد شده که تنها 20 ميليون مترمربع از اين ميزان در پاکستان توليد شده و 80 ميليون مترمربع آن از کشورهاي ديگر وارد مي شود.
شهر 20 ميليون نفري کراچي پاکستان و ديگر کلانشهرهاي اين کشور نظير لاهور و پايتخت اين کشور نيز مي تواند با بازاريابي مناسب و جلب سليقه مشتريان به عنوان مقصد مناسب صادرايت کاشي و سراميک ايران مطرح شود.
اما ميزان صادرات کاشي، سراميک و مصالح ساختماني ايران به کشور همسايه خود يعني پاکستان با توجه به ظرفيت هاي موجود، افزايش نيافته است.
*** قيمت تمام شده محصول توليدي در کشور بالاست
مدير فروش شرکت بازرگاني ميکائيل يزد و مدير پيشين بازرگاني مجتمع کاشي `امين` يزد در گفت و گو با ايرنا با تشريح مشکلات صادرات کاشي به پاکستان مي گويد: با توجه به شرايط کنوني کشور، مشکلات صادراتي بيش از گذشته افزايش يافته و کار را براي صادرات محصولات به خارج از کشور سخت کرده است.
`مهدي رضايي` مي افزايد: اين روزها به دليل بالا رفتن نرخ ارز، هزينه واردات مواد اوليه توليد کاشي نيز به شدت بالا رفته به گونه اي که با افزايش 15 تا 18 درصدي قيمت مواد اوليه مواجه شده ايم که به صورت طبيعي تاثير مستقيم بر قيمت صادرات گذاشته است.
وي مشکلات رانندگان و اعتصاب اخير کاميونداران را نيز عاملي بر افزايش قيمت نهايي کالا و افزايش 30 درصدي کرايه حمل و نقل عنوان کرد.
اين فعال اقتصادي گفت: رفع نشدن مشکل استفاده از حساب LC نيز باعث شده که تبادل پول بين کشور مقصد را غير ممکن کند.
اعتبار اسنادي LCتعهدي از بانک است که به خريدار و فروشنده داده مي شود.
بر اين اساس بانک متعهد مي شود که ميزان پرداختي خريدار به فروشنده بموقع و با مبلغ صحيح به دست فروشنده خواهد رسيد.هرگاه که خريدار قادر به پرداخت مبلغ خريد نباشد، بانک موظف است باقيمانده يا تمام مبلغ خريد را بپردازد.اعتبارات اسنادي اغلب در معاملات بين المللي به منظور اطمينان از دريافت مبالغ پرداختي مورد استفاده قرار مي گير
رضايي تصريح کرد: در حال حاضر صادرکنندگان از شيوه هايي براي صادرات بهره مي برند به عنوان مثال، حواله ارز از سوي خريدار به حساب تامين کننده مواد اوليه در خارج از کشور براي تسويه بدهي کارخانه صادر شده و حضور فيزيکي در ايران و خريد نقدي کالا از سوي واسطه انجام مي گيرد که اين نورد نيز باعت افزايش قيمت تمام شده محصول مي شود.
مدير فروش شرکت بازرگاني ميکائيل يزد و مدير پيشين بازرگاني مجتمع کاشي `امين` يزد گفت :با توجه به اين مشکلات، توليد کنندگان در پايين آوردن قيمت محصول به دليل پايين آوردن کيفيت مي کنند که اين شيوه نيز باعث شده تا نام محصول ايراني در کشور هاي همسايه به ويژه پاکستان و عراق به عنوان محصول بي کيفيت به مصرف کننده معرفي شود.
*** لزوم افزايش بازارياب در کشور مقصد
رئيس انجمن کاشي و سراميک يزد هم گفت: در کشوري مثل پاکستان که بازار هدف خوبي براي محصولات کشور است، ترکيه حدود 26 نفر بازارياب و متخصص اين امر را دارد؛ و اين در حالي است که جمهوري اسلامي ايران تنها يک نفر را براي اين مهم و پيگيري امور مربوطه به‌کارگيري کرده است.
نصرالله شريف فرد ادامه داد: عوارض گمرکي که در برخي کشورها از صادرکنندگان ايراني دريافت مي شود، زياد است و اين موضوع، توان صادرات را از توليدکنندگان کاشي و سراميک گرفته است که بايد، مسئولان دستگاه ها نظير وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارايي و وزارت امور خارجه در اين موضوع کنند.
***تعرفه صادرات کاشي و سراميک ايراني در اندازه بزرگ بالاست
مدير اجرايي انجمن صنفي توليدکنندگان کاشي و سراميک کشور نيز در گفت و گو با ايرنا ، با تبيين توانمندي هاي صادرات کاشي و سراميک از ايران به پاکستان و تشريح مشکلات پش روي صادرات اين محصولات گفت:ميزان صادرات کاشي و سراميک به پاکستان در سال 1396 حدود 16 ميليون متر مربع و به ارزش 42 ميليون دلار بود که اين ميزان در مقايسه با سال 1395 از نظر وزني حدود 78 درصد و از نظر ارزش 41 درصد افزايش را نشان مي دهد.
`بهنام عزيززاده` افزود: با توجه به بازار بزرگ پاکستان که بيش از 100 ميليون متر مربع واردات کاشي و سراميک دارد، با وجود مزيت هاي ايران در صادرات به پاکستان، عواملي نيز پيش روي صادرات به پاکستان وجود دارد.
وي، وضع تعرفه بالاي واردات کاشي و سراميک در اندازه بزرگ به پاکستان از سوي دولت ايالتي سند و نبود برخي زيرساخت ها نظير امکان نقل و انتقال وجه حاصل از صادرات از طريق ارتباط بانکي به داخل کشور را از مهم ترين مشکلات فعالان اين بخش در صادرات محصول به پاکستان عنوان کرد.
عزيز زاده تصريح کرد: تعرفه صادرات کاشي و سراميک در اندازه بزرگ که از ابتداي سال 1396 افزايش يافته بود، کماکان ادامه دارد و اين مشکل به رغم درخواست انجمن از سرکنسول ايران در کراچي براي پيگيري و حل موضوع، لاينحل باقي مانده است.
اين فعال اقتصادي و صادرکننده کاشي و سراميک ايران به پاکستان گفت: بر اساس قانون گمرک پاکستان، هر اندازه سايز کاشي بزرگتر باشد، تعرفه ورود آن به پاکستان نيز بيشتر است و با توجه به اينکه گرايش مصرف کنندگان به استفاده از اندازه بزرگ بيشتر شده است، لذا اين موضوع از موانع توسعه صادرات کاشي و سراميک به کشور پاکستان است.
مدير اجرايي انجمن صنفي توليدکنندگان کاشي و سراميک کشور در خصوص نبود قابليت نقل و انتقال وجه حاصل از صادرات از طريق ارتباط بانکي به داخل کشور نيز گفت: با وجود اينکه سال گذشته دولت پاکستان قول داده بود که از طريق فعال کردن شعبه حبيب بانک در ايران، نقل و انتقال ارز از طريق شبکه بانکي انجام گيرد و ارز حاصل از صادرات به حساب صادرکنندگان ايراني واريز شود، به دليل ترس از تحريم هاي بانکي آمريکا اين مهم محقق نشد و صادرات به پاکستان کماکان با مشکل عدم ارتباط بانکي و عدم نقل و انتقال وجه حاصل از صادرات به صادرکنندگان انجام مي گيرد.
***کاهش تعرفه هاي گمرکي بر کالاهاي صادراتي ايران را خواستاريم
رئيس انجمن سازندگان و آبادگران پاکستان نيز با تشريح اهميت گسترش روابط تجاري پاکستان و ايران از دولت کشورش خواست تعرفه هاي گمرکي بر کالاهاي ايران را کاهش دهد.
عارف يوسف جيوا در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در کراچي پاکستان با بيان اينکه کالاهاي ايران از کيفيت خوبي برخوردار است، گفت: به عنوان مثال، سراميک و کاشي هاي ايراني به دليل برخورداري از استانداردهاي جهاني درميان مردم پاکستان محبوبيت فراوان دارد.
وي اضافه کرد: کاشي و سراميک ساخت کارخانه هاي ايران در بازارهاي پاکستان از جايگاه مناسبي برخوردار است و رايزن بازرگاني ايران در پاکستان نيز با توليدکنندگان کاشي و سراميک ايران از اداره کل انجمن سازندگان و توسعه دهندگان پاکستان بازديد کرده و درخصوص نحوه واردات سراميک به پاکستان به تبادل نظر پرداختيم.
رئيس انجمن سازندگان و آبادگران پاکستان با بيان بالا بودن تعرفه هاي گمرکي پاکستان براي واردات کاشي و سراميک از ايران گفت: تاجران پاکستان ترجيح مي دهند به جاي خريد اين کالا از کشورهاي اروپايي آن را از کشور همسايه ايران تهيه کنند.
يوسف جيوا علاقه مردم پاکستان به فرهنگ و تمدن ايران را يادآور شد و گفت: وجود چنين اشتراکات غني بين دو کشور عامل اصلي براي فروش کالاهاي باکيفيت ايراني در بازارهاي پاکستاني است و تاجران پاکستان در صورت رفع موانع بانکي و مالياتي از اين ظرفيت ها مي توانند به نحو احسن استفاده کنند.
وي گفت : قرار است بزودي در نشست مشترکي با مسئولان وزارت تجارت و بازرگاني پاکستان با حضور مسئولان ايراني، نحوه گسترش روابط تجاري بين دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد.
احمد محمدي سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در کراچي پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: مشتريان پاکستاني از خريداران عمده کاشي و سراميک ايران هستند و اين محصولات در اين کشور بازار خوبي دارد.
وي از پاکستان و شهر کراچي قلب اقتصادي پاکستان به عنوان مقصد مناسبي براي صادرات محصولات ايراني نام برد و افزود: اگر توليدکنندگان ايراني به بازار بيش از 200 ميليون نفري پاکستان نيم نگاهي داشته باشند، مي توانند سود مناسبي از اين بازار در زمينه صادرات کالا داشته باشند.
وي با بيان افزايش ميزان صادرات کاشي و سراميک ايران به پاکستان طي سال گذشته، تبادل هيات هاي اقتصادي بين دو کشور را از اقدامات سرکنسولگري ايران در کراچي در زمينه معرفي بازار اين کشور به توليدکنندگان ايراني بيان کرد و افزود:سال گذشته (96) بيش از هشت ميليون متر مربع کاشي و سراميک به پاکستان صادر شد.
اين ديپلمات ايراني در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه بازار پاکستان به خصوص ايالت سند، مقصدي قابل توجه براي صادرکنندگان کالاهاي ساختماني است، از توليدکنندگان ايراني براي حضور در اين بازار و صاردات کالاهاي با کيفيت خود دعوت کرد.
محمدي در بخش با تشريح دلايل رونق نگرفتن بازار پاکستان براي صادرکنندگان ايراني، افزود: وجود ديدگاه سنتي به بازار پاکستان، برخي تحريم هاي بانکي و نشناختن بازار از سوي صادرکننده ايراني از اين دلايل است.
محمدي در خصوص پيگيري رفع مشکلات موانع صادراتي کاشي و سراميک توليدکنندگان ايراني به پاکستان نيز قول مساعد داد.
وي تصريح کرد: در مقطعي از زمان از بازار کالايي پاکستان غافل شديم و اين بازار از سوي ديگر کشورها تغذيه شد، ولي واقعيت امر اين است که جمعيت207 ميليوني پاکستان و جمعيت بيش از 20 ميليون نفري شهر کراچي بازار خوبي براي صادرات همه کالاهاي ايراني است.
سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در کراچي پاکستان از مواد غذايي و خوراکي، محصولات لبني، شيرني و شکلات و محصولات ساختماني به عنوان محصولات ايراني مشتري پسند در بازار پاکستان نام برد و گفت: توليد کنندگان و صادرکنندگان کالاهاي ايراني به دليل دارا بودن مزيت هاي هم مرزي دو کشور مي توانند از اين بازار به نحو مطلوب استفاده کنند.
گزارش از :سيدبهادر حسيني
آساق**6125**1663 **
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۵۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است

تین نیوز

معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه که در خاک ایران قرار دارد، گفت: کنسرسیوم توسعه ریلی به خلاف اعلام کرد "واگن بارداری وارد ایران نشده است"، اما چون این واگن ها بارگیری شده بود، با دستور مدیرعامل راه آهن با ارسال آنها موافقت شد که هنوز هم کنسرسیوم تشریفات گمرکی را برای ترانزیت بار انجام نداده است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی جعفری در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه و اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در خصوص سوء مدیریت راه آهن در جمع خبرنگاران بیان کرد: از سال گذشته بر اساس صورت جلسه هایی که مستند است، قرار بر این شد راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای قطارهای عملیاتی جهت اصلاح خطوط و ادامه خط آهن روزنک - هرات مساعدت کند و به افغانستان ارسال کند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این که طی بازدید معاون فنی راه آهن از منطقه، اشکالات در خط آهن موجود را کتباً اعلام کرده و آن را هم برای آقای کاظم قمی -نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور افغانستان- و هم راه آهن کشور افغانستان فرستادیم.

معاون بهره برداری و بازرگانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: نظر بر این بود که اول اصلاحات انجام شود و بعد از انجام اصلاحات، قطار تجاری (افغانستان- ترکیه) راه اندازی شود، اما طبق مستندات اعلامی، تا کنون هیچ اقدامی که منجر به رفع اشکالات شود به راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است و کنسرسیوم فقط به صورت کلی اعلام کرده که کارهایی را در این رابطه انجام داده است.

کنسرسیوم توسعه ریلی، ماشین آلات تخصصی را برای اصلاح خطوط نداشت 

جعفری توضیح داد: البته از قبل هم مشخص بود که با توجه به امکانات این کنسرسیوم، امکان این که بتواند استانداردهای اولیه راه آهن را فراهم کند، ندارد. به این دلیل که رعایت این استانداردها نیاز به ماشین آلات تخصصی خطی دارد و این کنسرسیوم هم این ماشین آلات را نداشتند که بتوانند این اصلاحات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه همواره اعلام کرده ایم این آمادگی را داریم تا با راه آهن افغانستان تعامل داشته باشیم و ماشین آلات را بفرستیم تا به استانداردهای موردنظر برسیم، افزود: اما در آخرین مکاتبه با کنسرسیوم توسعه ریلی در اواخر سال گذشته اعلام کردیم که نتیجه اقدامات تعهدشده هنوز به راه آهن اعلام نشده است؛ اما ما باز هم به جهت تعامل، قطارهای عملیاتی را به این مسیر اعزام می کنیم.

معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن بیان کرد: با ارسال آخرین قطار عملیاتی، به نظر می رسد که کنسرسیوم از حسن نیت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده کرده و واگن های تخلیه شده را بارگیری کرد؛ و بدون اینکه هیچ هماهنگی با راه آهن ایران داشته باشد ارسال کرده است.

کنسرسیوم به دروغ اعلام کرد که واگن بارداری وارد ایران نشده است

جعفری ادامه داد: همان شب زمانی که من مطلع شدم، از مامور مربوطه پرسیدم و با مدیرعامل کنسرسیوم صحبت کردیم و آن ها خودشان اعلام کردند که واگن بارداری وارد ایران نشده است. به جهت اینکه ما هیچ گونه ارتباطی با مرز نداریم و هنوز ارتباطات از طریق تلفن ثابت، بیسیم و تلفن همراه فراهم نیست، فقط به استناد اظهارات آقای مصطفی رضایی -مدیرعامل کنسرسیوم- و مامور ایشان مبنی بر این که لکوموتیو به صورت منفرد وارد کشور شده و واگن بارداری نیامده است، اکتفا کرده و گفتیم قطاری وارد ایران نشده است.

وی ادامه داد: اما بعد از بررسی متوجه شدیم کنسرسیوم همه این موارد را به خلاف گفته است و قطار وارد ایستگاه شمتیغ در مرز ایران و افغانستان شده  و آن ها به خلاف اعلام کردند که واگنی وارد نکردیم. البته فیلمی از ایستگاه روزنک منتشر کردند و برآورد راه آهن این بود که کنسرسیوم توسعه ریلی یک فیلم تبلیغاتی ساخته است.

معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن اظهار کرد: نکته جالب این که مسئولان گمرک هم در این رابطه اظهار بی اطلاعی کرده اند، بنابراین اینکه کنسرسیوم مدعی شده که همه سازمان های مربوطه از ورود قطار به کشور اطلاع داشته اند صحت ندارد. بنابراین اگر غیر از این موارد که به خلاف مطرح شده، مستنداتی دارند، اعلام کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: هیچ هماهنگی در جهت اینکه قرار است قطار ترانزیتی از افغانستان وارد کشور شود، انجام نشده است و به ما اطلاع ندادند. اما پس از اینکه با آن ها صحبت کردیم و گفتند قطاری وارد نشده، وقتی مامور فرستادیم و متوجه شدیم واقعیت را نگفتند و ۱۰ واگن باردار در مرز شمتیغ متوقف شده است. که با دستور مدیرعامل راه آهن با توجه به اینکه این واگن ها بارگیری شده بود، با ارسال آنها موافقت شد.

کنسرسیوم توسعه ریلی تشریفات گمرکی را هم برای ارسال بار انجام نداده است

وی ادامه داد: با وجود این از همان روز که ما با ارسال بار موافقت کردیم، هنوز هیچ اقدامی از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی برای انجام تشریفات گمرکی صورت نگرفته است و حتی اظهارات گمرکی را به گمرک تسلیم نکرده اند. با وجود پیگیری های انجام شده هنوز این کار انجام نشده است. اما با توجه به این که امکان سوء استفاده مجدد کنسرسیوم وجود دارد، فعلاً راه آهن اقدامی در این رابطه انجام نداده است.

معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن بیان کرد: در زمان حاضر در ترکمنستان دو مرز فعال داریم و فعالان بخش خصوصی در آنجا بار ترانزیت را  واردات و صادرات می کنند؛ در مرز رازی و میرجاوه نیز ترانزیت کالا در جریان است و هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما چون کنسرسیوم توسعه ریلی نمی خواهد مقررات راه آهن را انجام دهد، تلاش می کند  جو را به هم بریزد و کارهایی را که خارج از مقررات است، انجام دهد.

جعفری خاطرنشان کرد: بهتر است کنسرسیوم، از مسیر درست کار را پیش ببرند. به جای اینکه بخواهند در رسانه ها خلاف واقع بگویند که راه آهن به آنها مجوز داده، کار را از راه درست انجام دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است