Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@15:03:43 GMT

اثرات منفی اخبار جعلی بر اعتماد به نفس کودکان

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۱۵۶۵۹

اثرات منفی اخبار جعلی بر اعتماد به نفس کودکان

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،  گروه پارلمانی سوادآموزی نمایندگان انگلیس می‌گویند شواهد نشان می‌دهند اخبار جعلی باعث ایجاد حس اضطراب در کودکان و آسیب دیدن عزت نفس آنها می‌شود.طی یک تحقیق برای گزارش اداره سوادآموزی ملی این کشور به بیش از ۲۰۰۰ کودک هشت تا ۱۶ ساله انگلیس شش خبر جدید نشان داده شد که دو خبر جعلی بود و از آنها خواسته شد تا اخبار واقعی و اخبار جعلی را مشخص کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها دو درصد از این کودکان موفق به تعیین اخبار واقعی و جعلی شدند.

 

تقریبا نیمی از این کودکان در تعیین اخبار واقعی و جعلی ناتوان بوده و نتوانستند نظر مطمئن خود را اعلام کنند. همچنین تقریبا دو سوم از آنان اعلام کردند اخبار جعلی باعث شده تا آنها اعتماد خود را نسبت به اخبار از دست بدهند.

 

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در میان این کودکان تلویزیون هنوز محبوبترین منبع اخبار برای آنان است به طوری که سه چهارم از آنان اخبار تلویزیون را تماشا کرده و در این میان ۸۰ درصد به اخبار آن اعتماد دارند. همچنین حدود نیمی از این کودکان به اخبار رادیو گوش داده و از میان آنها ۷۵ درصد به اخبار آن اعتماد دارند.

 

با این وجود حدود نیمی از دانش آموزان متوسطه اعلام کردند اخبار را از طریق رسانه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند و حدود یک چهارم از آنها به مطالب این رسانه‌ها اعتقاد دارند.بر این اساس تمام اینها به ایجاد فرهنگ ترس و عدم اطمینان در میان جوانان منجر می‌شود.

 

این گزارش نشان می‌دهد کودکانی که مهارت‌های سوادآموزی ضعیف‌تری دارند که اغلب شامل پسران می‌شود و افرادی که سوابق محرومیت دارند کمتر قادر به تشخیص اخبار جعلی هستند.این نتایج نشان دهنده فقدان خطرناک مهارت‌های سوادآموزی در کودکان و جوانان برای حرکت در دنیای دیجیتال و تشخیص اخبار جعلی است.

 

این گزارش علاوه بر اینکه یک منشور در مورد اخبار جعلی برای کودکان تهیه کرده که در آن حق ارسال اخبار دقیق از رسانه‌های قابل اعتماد را تقاضا می‌کند خواهان تلاش‌های بیشتری برای تقویت مهارت‌های سوادآموزی کودکان از طیف وسیعی از منابع درسی و تقویت درک کودکان از چگونگی تولید اخبار شده است.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اخبار جعلی اعتماد به نفس گوناگون جام نیوز کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۵۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲ خوزستانی در اردوی تیم ملی کاراته

به گزارش خبرنگار، پس از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی نوجوانان، اسامی نفرات منتخب کادر فنی خارج از مدال‌آوران قهرمانی کشور و نحوه برگزاری رقابت‌های مرتبط با این گروه از سوی سازمان تیم‌های ملی اعلام شد.

بر همین اساس امیر علی بیگدلی در رده نوجوانان وزن منفی ۵۲ و آرمین یوسفی در رده سنی جوانان وزن منفی ۷۶ به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

مرحله دوم انتخابی تیم ملی رده سنی نوجوانان پسران در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کد خبر 6091025

دیگر خبرها

  • جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • اوسمار قبل از بازی با سپاهان چه گفت؟
  • شناسایی صفحات جعلی توسط احراز هویت + فیلم
  • چطور درصد حساب کنیم؟
  • دروازه‌بان استقلالی، دل عنایتی را برد (عکس)
  • کلاهبرداری از طریق پیام‌ها و لینک‌های جعلی
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • حضور ۲ خوزستانی در اردوی تیم ملی کاراته
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری