Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع دکتر محمدامین قانعی‌راد صبح امروز با حضور علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، محمدرضا عارف (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی)، اشرف بروجردی (رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی)، رضا صالحی امیری  و تقی آزاد ارمکی و جمعی از اساتید دانشگاه در انجمن جامعه شناسی در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مراسم اعتمادی‌فر (رئیس دانشکده علوم اجتماعی) درباره شخصیت دکتر قانعی راد گفت: ایشان مجموعه‌ای از فضائل بود که او را در میان اهالی علوم اجتماعی برجسته می‌کرد. قانعی راد هیچ گاه مسائل شخصی خود را مبنا قرار نمی‌داد.

 وی با اشاره به دوره ریاست دکتر قانعی راد در انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: همه می‌دانیم که او در چه دوران خطیری مسوولیت انجمن جامعه‌شناسی ایران را برعهده داشت و از کیان علوم اجتماعی با تمام قدرت دفاع می‌کرد. آن چیزی که از قانعی راد در نزد ما باقی مانده امیدواری اوست و بزرگ‌ترین سرمایه او نیز امید بود.

رئیس دانشگاه علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: قانعی راد پیش از گذشته در میان ما با گفتار و نوشتار خود زنده است.

در ادامه این مراسم دکتر سراج‌زاده (رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران) در سخنانی کوتاه درباره دکتر محمد امین قانعی راد گفت: انجمن جامعه شناسی ایران و اجتماع بزرگ علوم اجتماعی امروز سوگوار از دست دادن انسانی است که با عشق به عدالت و آزادی و توسعه و پیشرفت زیست.

وی ادامه داد: قانعی راد برای رسیدن به اهدافش کنش‌گری علمی در رشته جامعه‌شناسی را برگزید و دانش علمی را برای تشخیص درست مسائل اجتماعی و کمک به حل آنها به کار گرفت.

سراج‌زاده خاطرنشان کرد: قانعی راد همه فعالیت‌های علمی‌اش در ارتباط با انجمن جامعه‌شناسی بود و برای ارتقای انجمن تلاش می‌کرد و به تعامل سازنده بین سه رکن دانشگاه، جامعه و دولت باور داشت و این سه را برای حل مسائل اجتماعی جامعه ضروری می‌دانست.

وی با بیان اینکه قانعی راد نگاه انتقادی عمیق به ساختارهای اجتماعی و سیاسی داشت، گفت: قانعی راد با صراحت انتقاداتش را بیان می‌کرد و با یک مشی اصلاح‌طلبانه اجتماعی – سیاسی اجازه نمی‌داد انتقاداتش به مرزهای ویرانگری نزدیک شود و از ظرفیت‌های سرمایه‌های اجتماعی برای بهبود شرایط مردم استفاده می‌کرد.

سپس در ادامه این مراسم دکتر هادی خانیکی در سخنانی کوتاه گفت: نمی‌خواستم در وداع دکتر قانعی‌راد سخن بگویم اما انجمن جامعه شناسی ایران دومین مدیر و رئیس خود را در طول سالیان گذشته پس از مرحوم دکتر محمد عبداللهی از دست داده است.

وی ادامه داد: قانعی راد در حیات پربار خود خرد و عشق را در هم آمیخت و مرگ ناگهانی‌اش نقطه تجلی این دو شد. وی دو نیمرخ خردمندی و عشق‌بازی را با همه و در همه جا از خانه تا دانشگاه و در عرصه‌های مختلف زندگی وارد ساخت و کنشگری دوراندیش و انگیزه‌مند بود. قانعی راد دغدغه ایران داشت و در اندیشه مردم بود.

وی ادامه داد: او جامعه‌شناسی اندیشمند بود و بیش از هر چیزی به اعتلای جامعه می‌اندیشید و به تعبیر خودش سرزندگی اجتماعی مساله اصلی‌اش بود و به دنبال آن بود که این نیروی حیاتی را در جامعه پیش بگیرد و خود نخستین مفسر این مهم بود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: قانعی راد  خود را در متن سخت‌ترین بیماری‌ها از نو ساخت و تولدی دوباره یافت. امروز روز مرگ او و وداع با او نیست بلکه امروز روز تولد او در انجمن‌های علوم اجتماعی و علمی است.

در ادامه این مراسم پیام تسلیت معاون اول رئیس جمهور در فقدان دکتر محمدامین قانعی راد قرائت شد و سپس غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم پیام دکتر غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری را قرائت کرد.

سپس میرزایی یکی از اساتید پیشکسوت دانشکده علوم اجتماعی با اشاره به دوران آشنایی‌اش با دکتر قانعی راد گفت: قانعی راد جامعه‌شناسی مردم‌مدار، اخلاقی، متعهد و نقاد بود.

وی ادامه داد: خلاقیت ذهن قانعی راد در گفتار و رفتار و مباحثی که مطرح می‌کرد کاملا مشخص و مشهود بود.

در ادامه این مراسم عرفان قانعی راد فرزند مرحوم سیدمحمد امین قانعی راد در سخنانی کوتاه گفت: امروز و در این مراسم درس مهمی گرفتم و آن این است که یادمان باشد وقتی آرزو می‌کنیم آرزوهایمان را دقیق بیان کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین آرزوی من این بود که روزی در مقابل پدرم سخنرانی کنم در حالی که او گوش می‌کند. گویا در میان آرزوهایم نکته‌ای را فراموش کرده بودم چراکه امروز من سخنرانی می‌کنم اما پدرم...

قانعی راد خاطرنشان کرد: جا دارد در اینجا از کسی که نه پس از فوت پدر بلکه از روز اول بیماری در کنار او و در کنار خانواده که در بهت عمیقی بود حاضر شد. یاد کنم دکتر هادی خانیکی عزیز به خوبی رسم برادری، دوستی و همسنگری در جبهه دانش را به جا آوردید.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم اخلاقی پدر طبع بالا و غروری خالی از تکبر بود. او کمتر گلایه می‌کرد و گاه در میان دردودل‌های پدرانه و پسرانه و تنها به قصد آموزش به من به خاطر ذات نقاد و تیزبینش از بعضی گلایه‌ها می‌گفت و من امروز به رسم احترام به طبع والای پدر از بازگو کردن گلایه‌ها صرف‌نظر می‌کنم اما مطمئنم افرادی که در حق پدر جفا کردند امروز در درون خود نهیبی را خواهند شنید.

او با اشاره به یادداشت‌هایی که در روزهای اخیر به مناسبت درگذشت دکتر قانعی راد از سوی برخی افراد منتشر می‌شود، گفت: در بعضی از یادداشت‌ها آمده است که از درگذشت پدر متعجب شدند؛ دوستان آیا واقعا تعجب کردید و باورش برایتان سخت بود و از خون جگر شدن جامعه‌شناسی مردم‌مدار و اصیل با چشمانی تیزبین متعجب شدید؟ به راستی که خانواده‌اش می‌دانست زود یا دیر این اتفاق می‌افتد.

فرزند دکتر قانعی راد با اشاره به بیماری پدرش گفت: پدر معتقد بود درد را جامعه می‌دهد و درمان آن را نیز جامعه ارائه می‌کند. دردی که پدر به آن گرفتار شد درد جامعه بود. پدر نمی‌توانست ببیند و ساکت بماند. این گلایه‌ها به معنی ناسپاسی از دوستان و همراهان نیست.

وی با اشاره به آخرین روز زندگی دکتر محمدامین قانعی راد گفت: پدر دو سال با سرطان جنگید، کار کرد، نوشت، گفت‌وگو کرد و همه را به گفت‌وگو کردن توصیه کرد شما بهتر از من می‌دانید پدر چگونه توانست در این جنگ پیروز شود؛ چراکه دکتر قانعی راد پر بود از رویا.

در حاشیه این مراسم تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان دانشجو مجرم نیست، احکام قضائی تمام دانشجویان باید لغو شود، تجمع کرده بود.

مراسم ترحیم دکتر محمد امین قانعی راد سه‌شنبه 29 خردادماه از ساعت 14 تا 15:30 دقیقه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جامعه شناسی عباس آخوندی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی وزیر راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۵۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایش‌هایم اولویتم دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.

محمدرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ می‌دهد، می‌پردازد. در واقع این نمایش نشان‌دهنده بخشی از جامعه و عده‌ای از انسان‌ها است که شخصیت‌های نمایش به تعریف آن می‌پردازند.

وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه می‌روند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.

اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبال‌ها بسیار خوب و راضی‌کننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق می‌افتد، تحلیل‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.

وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامه‌های مختلفی را مطالعه می‌‎کنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا می‌کنم.

اربابی اضافه‌ کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایش‌هایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی می‌تواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغه‌های جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایش‌هایم اولویت‌ام دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است.

اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است

وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کرده‌ام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدی‌ام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.

اربابی اضافه‌ کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربه‌ای متفاوت بود و سعی می‌کنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.

وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: به‌عقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آن‌ها هستم.

اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند

کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آن‌ها بایستند.

اربابی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا می‌توان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیش‌بینی کرد؛ چراکه نمایش‌های روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایش‌هایی با حضور نسل جوان دیده‌ام که به نظرم می‌توان امسال و سال آینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.

عکس تزئینی است

یکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند

رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهده‌دار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونه‌ای آفتاب‌پرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.

این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب می‌شود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل می‌کنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیم‌گیرنده دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته‌ دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنش‌ها نشان می‌دهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمده‌ام، بیان کرد: بر اساس مشورت‌هایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیده‌اند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.

سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهده‌دار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز می‌کنم.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالش‌ها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.

سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفه‌ای را به خوبی رعایت می‌کنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه می‌شد بود.

وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار می‌شد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد می‌کنند، ایشان با متانت آرامش را  در گروه حاکم می‌کرد و من از کار در کنارش لذت بردم.

نمایش‌های روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفته‌اند

این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایش‌های روی صحنه بهتر ازسال‌های گذشته است و نمایش‌ها به سمت رئالیست پیش رفته‌اند و می‌توان گفت نسبت به نمایش‌هایی که قبلا اجرا می‌شد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ  کیفیت متن و نمایشنامه‌ها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم.

سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایش‌های روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سال‌ها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایش‌هایشان فروش خوبی دارد و دیده شده‌اند.

تربیت نابازیگر در کارگاه‌های آموزشی نامعتبر

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط افراد بی‌سابقه باعث لطمه به تئاتر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش بازیگری برگزار می‌شود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره می‌شوند و به ظاهر بازیگر آموزش می‌دهند که در واقع اینگونه نیست.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری می‌شوند باید پس از گذراندن کلاس‌های آموزشی در بخش‌های کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکس‌ها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربه‌های بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.

بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است

سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایش‌های اصلی نقشی را ایفا می‌کنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمی‌توانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • لزوم واگذاری امور فرهنگی به مردم/ پیری جمعیت دغدغه جدی است
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است