Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان > اروپا - همشهری آنلاین:
فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به آتش بس میان دولت افغانستان و نیروهای طالبان به مناسبت عید فطر، در بیانیه ای اذعان داشت: مردم افغاستان مستحق صلحی پایدار هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: 'آتش بس تاریخی بین دولت افغانستان و گروه طالبان در جریان عیدفطر به مردم زمان فراغت از جنگی 17 ساله را داد؛ چیزی که بسیار به آن نیاز داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمایت ها از این ابتکار عمل فراگیر بوده اند: تبریک عید گفتن ها و نماز خواندن های افغان ها از هر طرف، مقام های حکومتی، سربازان و طالبان با یکدیگر، به همه تصویری از صلح ارائه داده است'.

این بیانیه می افزاید:' اتحادیه اروپا هر دو طرف را به پایبندی به تعهداتشان فرا می خواند. تصمیم اخیر اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مورد تمدید این آتش بس نیز گام شجاعانه دیگری در راستای ایجاد زمینه برای رایزنی های صلح است و ما از گروه طالبان می خواهیم با این رویه همسو شود. مردم افغانستان مستحق صلحی پایدار هستند'.

در 14 خرداد ماه جاری بیش از دو هزار تن از علمای افغانستان طی همایشی در شهر کابل پایتخت این کشور گردهم آمدند و ضمن صدور فتوای جمعی در نامشروع بودن جنگ جاری در افغانستان از دو طرف درگیر خواستند که به حرمت ماه مبارک رمضان آتش بس اعلام کنند.

دولت دو روز بعد از در خواست علما، 27 ماه مبارک رمضان را تا پنج روز بعد از عید فطر به عنوان زمانی برای آتش بس یک طرفه خود با گروه تروریستی طالبان به استثناء القاعده و داعش و تروریست های خارجی اعلام کرد.

طالبان نیز دو روز بعد از دولت، سه روز عید فطر را به عنوان زمان آتش بس به نیروهایش ابلاغ کرد و برای نخستین بار بعد از حدود 17 سال مردم افغانستان امیدوار شدند بتوانند روزنه ای را به سوی صلح حتی برای چند روز تجربه کنند.

البته در حد فاصل روز 27 ماه رمضان تا پنجشنبه شب گزارش های متعددی از حملات طالبان علیه نیروهای دولتی در استان های مختلف منتشر شد که پر تلفات ترین آن مربوط به کشته شدن 20 نیروی ارتش در بدخشان بود.

امروز تا زمان مخابره این خبر، هیچ خبری از درگیری میان طالبان و نیروهای دولتی نیست و البته نیروهای دولت افغانستان نیز در آمادگی کامل هستند.

بنا به گزارش رسانه های محلی، نماز عید فطر در همه 34 استان افغانستان اقامه شده و برخی بر این باورند که به واسطه جایگاه ویژه ای که این عید به عنوان مهمترین عید اسلامی در نزد ملت افغانستان دارد، باب آتش بس باز شده است و امید دارند که تداوم یابد.

به گزارش رسانه های خبری، رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در سخنرانی خود خطاب به ملت، آتش‌بس حکومت افغانستان با طالبان را تا مدت نامعلومی تمدید کرد.

در همین زمینه: اتحادیه اروپا طرح بودجه دفاع مشترک را بدون بریتانیا اجرایی می‌کند موگرینی: اتحادیه اروپا متعهد به حفظ توافق هسته‌ای است حمله انتحاری در غزنی افغانستان با ۳۱ کشته و زخمی ۱۲ کشته در حمله انتحاری کابل | داعش مسئولیت را بر عهده گرفت اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۱۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف

سفارت طالبان در مالزی اعلام کرد: رئیس سازمان بررسی و توسعه اتاق تجارت مالزی از نقیب‌الله احمدی، سفیر طالبان در این کشور برای حضور در کنفرانس بین‌المللی وقف که به میزبانی مالزی برگزار می‌شود، دعوت کرد.

این سفارت افزود: این مقام مالزیایی اظهارداشت که سرمایه‌گذاران مالزی خواهان سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا رویکرد محوری دولت سیزدهم است
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است