Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: دوران نوجوانی را باید مهم دانست چراکه در این دوره رشد تفکر انتزاعی انسان آغاز می شود و می‌توان گفت نوجوانان آسیب پذیرترین قشر جامعه از لحاظ سازگاری اجتماعی و فرهنگی هستند.

به گزارش ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام مهدی کریم‌زاد رئیس اداره امور همایش های معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جمع مبلغان گروه تبلیغی نسیم مهر، با توجه به شروع ایام تعطیلات تابستان گفت: یکی از وظایف مبلغان افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان با فرهنگ غنی اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به افزایش انواع وسایل ارتباطی و این‌که یکی از منابع مهم الگوهای رفتاری در خانواده‌ها همین ابزارهای ارتباطی شده است، لذا نباید نگاهی خنثی به رسانه داشت و باید بپذیریم که هر لحظه مسائلی نوپدید از آنها ناشی می‌شود که بر تمامی ارکان جامعه اثرگذار است.

کریم‌زاد با اشاره به پیشرفت‌های رسانه‌های جمعی اظهار کرد: امروزه کانال‌های مختلف شبکه‌های پیام رسان، سایت‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و همه رسانه‌های نوین نقش مهمی در پیدایش عادات تازه و تغییر رفتار و خلق و خوی انسان‌ها ایفا می‌کنند.

وی با عنوان برخی آسیب‌های رسانه‌ها گفت: گرایش به خشونت، مد و تجملات، آسیب‌های عقیدتی و فرهنگی، ترس از آینده و سطحی‌نگری همه از آسیب‌های مخرب برخی از این رسانه‌هاست.

وی با اشاره به بحث بحران فرهنگی در جامعه تاکید کرد: طبق آمارها بیش از ۱۹میلیون نوجوان زیر ۱۸ سال با فضای اینترنت ارتباط دارند و این یعنی ارتباط با آموزه‌های مختلف فرهنگی و مشکل ساز شدن یکپارچگی فرهنگی در جامعه دینی کشور و این باعث زمینه سازی بحران فرهنگی در جامعه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دوران نوجوانی را باید مهم دانست چراکه در این دوره رشد تفکر انتزاعی انسان آغاز می‌شود و می‌توان گفت آسیب‌پذیرترین قشر جامعه از لحاظ سازگاری اجتماعی و فرهنگی هستند.

کریم‌زاد توجه به فرصت تعطیلات ایام تابستان را مهم دانست و افزود: ایام تابستان فرصت مناسبی است تا این قشر را بیشتر دریافت و با توجه به ویژگی‌های خاص این دوره از زندگی انسان، برنامه‌هایی در جهت افزایش مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی باید اجرا کرد.

وی با اشاره به نیازهای متنوع دوران نوجوانی گفت: مبلغان نیازهای روز نوجوانان را شناسایی کنند و با استفاده از ابزارهای نوین مسیر ارتباطی مستمر با مخاطبان برقرار کنند تا به عنوان یک مرجع پاسخگوی مطمئن در کنار نوجوانان باشند.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی توجه به آموزش خانواده‌ها را مهم دانست و اضافه کرد: برگزاری جلسات برای خانواده‌ها در جهت آگاهی دهی از ضررها و آسیب‌های برخی رسانه‌ها و آموزش مهارت‌های نظارتی به آنها نیز راهکار مهمی در خصوص هدایت فکری نوجوانان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: تنوع، شادابی، استفاده از ابزارهای ترغیبی و تشویقی و جامع نگری در برنامه‌ها که مناسب شور و نشاط ایام نوجوانی است باید جزو اساس برنامه‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۱۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا صدا و سیما با تبلیغات دروغ کالاهای آسیب رسان به سلامت مدارا می کند؟

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به واقعیت های تبلیغات محصولات غذایی و خوراکی در رسانه ملی، توضیحاتی داد.

عبدالعظیم بهفر، گفت: قوانین منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت به مانند "حروف والی" در زبان عربی هستند که گرچه نوشته می شوند اما خوانده نمی شوند. بنابر این، با وجود اینکه قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالاهای آسیب رسان و غیر مجاز اعلام می شوند اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می گیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه ها هستیم.

وی افزود: عدول از این قانون هم به روش های مختلف صورت می گیرد و ادعاهای غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می کنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده می شود؛ اما با تساهل و مداراهای اخیر برخی از شرکت‌ها و نشان های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زُل می زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب رسان به سلامت دعوت می کنند.

بهفر در همین ارتباط به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت ها عنوان می کنند که صحت سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه ای است، اما آنچه اظهر من الشمس است، اینکه "هدف نمی تواند توجیه گر وسیله باشد"؛ شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتماً با مولفه غذاهای مضر مماس است و حتماً تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است.

وی افزود: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین ناظران در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می کنند؛ اما فرد فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد.

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعاهای نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح می شود که برخی از آن ها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغن های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می شود؛ چرا که روغن های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن های حیوانی وجود دارد.

بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیرهای استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد.

وی افزود: به هر حال بسیاری از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آب‌میوه ها و نوشیدنی هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می کنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد.

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالاهای آسیب رسان وجود دارد و برخی آن را بعنوان یک چالش بحساب می آورد کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگان‌های مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخص های کمی قابل سنجش و اندازه گیری بروز رسانی کنند و دستورالعمل جدید را با جدیدت عملیاتی کنند

بهفر در پایان افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • چراغ سبز رسانه ملی به کالا‌های آسیب‌رسان سلامت
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • چرا صدا و سیما با تبلیغات دروغ کالاهای آسیب رسان به سلامت مدارا می کند؟
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند