Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-16@06:52:59 GMT

یخدان‌های دو قلو سیرجان مرمت می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۲۱۷۷۵

یخدان‌های دو قلو سیرجان مرمت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ غلامرضا فرخی با بیان اینکه یخدان های دوقلو و بازار تاریخی سیرجان از محل اعتبارات استانی در حال مرمت هستند، افزود: خوشبختانه تا کنون مرمت این دو بنای تاریخی 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تجدید اندود کاه گل مخروط پاچال و دیوار سایه انداز یخدان های دوقلو در این طرح مرمتی در حال انجام است، اظهار کرد: سقفهای آسیب دیده و بخشهایی از پشت بام راسته بازار، بازار تاریخی شهرستان سیرجان نیز در حال مرمت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخی با بیان اینکه بازار تاریخی سیرجان قریب به 200 سال قدمت دارد، تصریح کرد: قدمت یخدان های دوقلو این شهرستان نیز به دوره قاجاریه برمی گردد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: استان کرمان دارای 7 هزار اثر شناخته شده، 700 اثر ثبت ملی و 7 اثر ثبت جهانی است که امیدواریم بتوانیم با همکاری برخی از نهادها، دستگاهها و بخشهای خصوصی که علاقمند به مرمت بناهای تاریخی این خطه از کشورمان هستند، تعدادی از آنها را مرمت وجهت فعالیتهای گردشگری به بخش خصوصی واگذار کنیم.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان کرمان بخش خصوصی شاخص صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۱۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب بعدازظهر دوشنبه در نشست با مسؤولان میراث فرهنگی اردبیل با اشاره به عملکرد این اداره در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ۳۵ بنا طی سال ۱۴۰۲ توسط میراث فرهنگی اردبیل به صورت مستمر مرمت و بازسازی شد.

وی با اشاره به تعداد آثار ثبتی استان در سال ۱۴۰۲، گفت: با توجه به ثبت پرونده کاروانسراهای ایرانی در فهرست آثار جهانی، کاروانسرای سنگی صائین نیر به عنوان دومین اثر استان پس از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت و فرصت مناسبی برای حفاظت از این اثر مهم تاریخی و جذب گردشگران داخلی و بین‌المللی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۵ اثر استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند که از این میان ۸ اثر غیرمنقول، ۸ اثر منقول، ۶ اثر ناملموس و ۳ اثر طبیعی هستند.

محمدی ادیب همچنین با اشاره به ثبت یک پایگاه ملی، افزود: مجموعه تاریخی جمعه مسجد اردبیل یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی استان است که با تلاش‌های صورت گرفته این مجموعه به عنوان سومین پایگاه ملی میراث‌فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی همچنین با اشاره به مرمت بناهای تاریخی ادامه داد: در طول سال ۱۴۰۲ در پنج محوطه تاریخی استان اردبیل کاوش و مطالعات باستان‌شناسی انجام یافت که کاوش باستان‌شناسی در تپه بریس نمین، تپه قلعه کورائیم نیر، گورستان اولتان قالاسی مغان و تاتار تپه روح کندی بیله‌سوار و همچنین بررسی باستان‌شناسی در بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار از آن جمله هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه کارگاه مرمت ۳۵ بنای تاریخی استان در سال ۱۴۰۲ فعال بوده است، افزود: کار مرمت و تثبیت آثار موجود در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی یک امر مستمر است و همواره در طول سال کارگاه‌های مرمتی در بخش‌های مختلف مجموعه فعال هستند.

کد خبر 6079102

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ۲۲ مصدوم در سوانح رانندگی کرمان
  • انحراف اتوبوس از جاده در کرمان ۳۵ حادثه‌دیده برجای گذاشت
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • بازسازی و مرمت عمارت سیف الدوله در ملایر
  • مرمت حمام خواجه نصیر در مراغه
  • تلاش برای مرمت حمام خواجه نصیر مراغه
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • مرمت و بازسازی سالانه ۳۵ بنای تاریخی در استان اردبیل
  • مرمت ۵۰ اثر تاریخی در آذربایجان‌غربی