Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@21:06:24 GMT

1200 هکتار اراضي بياباني استان بوشهر احيا شد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۲۳۸۷۰

1200 هکتار اراضي بياباني استان بوشهر احيا شد

خبرگزاري آريا - بوشهر- ايرنا- رئيس امور بيابان اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان بوشهر گفت: سال گذشته با اجراي هلالي هاي آبگير يکهزار و 200 هکتار از زمين هاي بياباني و فقير اين استان احيا شد.

به گزارش ايرنا، پرويز دانش پور يکشنبه به مناسبت روز جهاني بيابان زدايي در جمع خبرنگاران افزود: حاصل احداث اين هلالي هاي آبگير ذخيره يک ميليون و 200 هزار مترمکعب آب و اصلاح، تقويت و بارورسازي خاک بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: در شرايطي که مناطق مختلفي از استان بوشهر با چالش کم آبي و حتي بي آبي دست و پنجه نرم مي کنند مديريت روان آب هاي سطحي حاصل از بارندگي و ذخيره بارش ها در نقطه فرود مي تواند راهبردي براي غلبه بر بحران کاهش سطح آبهاي زيرزميني استان باشد.
وي اظهار داشت: اجراي هلالي هاي آبگير براي جلوگيري از سيلابي شدن بارش ها در استان، از دست رفتن آب، جلوگيري از فرسايش خاک، نفوذ به درون خاک و استفاده هرچه بيشتر از حداقل بارش ها در مناطق خشک و نيمه خشک نيز مي تواند بسيار حايز اهميت باشد.
دانش فر با تاکيد براينکه در کنار اجراي روش هاي جبراني بايد برداشت را کنترل کرد، ادامه داد: يکي از روش هاي اجرايي براي انجام اين استراتژي ايجاد مانع جلوي اين روان آب ها احداث هلالي آبگير براي کاهش سرعت و فرصت نفوذ آب است که يک پروژه تجربه شده موفق در استان بوشهر به شمار مي رود.
دانش پور در مورد شيوه اجراي طرح آبگير در عرصه هاي بياباني استان بوشهر گفت: در اين طرح با بيل مکانيکي يا دست (بسته به نوع خاک) بخشي از خاک رويي برداشت و در جلوي گودي ايجاد شده ريخته مي شود و به وسيله کارگر به شکل نيم دايره کمپکت داده شده و شکل مي يابد.
وي بيان کرد: حداقل شرايط لازم براي اجراي اين طرح زمين بايد فاقد پوشش و يا حداقل پوشش و شيب کمتر از 20 درصد و خاک داراي نفوذ پذيري باشد.
دانش پور ادامه داد: ميانگين هلالي هايي که تاکنون در استان اجرا شده به قطر پنج متر، طول 10 متر و ارتفاع پشته 80 سانتي متر است که هر هلالي مي تواند 10 مترمکعب آب در خود جاي دهد.
وي با اشاره به شرايط توپوگرافي مناطق وسيعي از زمين هاي ملي در استان بوشهر گفت: بسياري از زمين هاي بياباني اين استان مستعد اجراي هلالي آبگير طوريکه حدود 100 هلالي در هر هکتار مي توان احداث و هزار مترمکعب آب ذخيره کرد.
دانش پور افزود: علاوه بر ذخيره آب با توجه به اينکه خاک بانک بذر است با هر بارندگي بذرها به درون هلالي ها هدايت شده و با توجه به مهيا بودن شرايط، اين بذرها سبز و در درون هر هلالي پس از بارندگي پوشش گياهي ايجاد مي شود.
وي بذرکاري داخل اين هلالي ها را از ديگر اقدامات مهم اين طرح عنوان کرد و گفت: با اجراي هلالي هاي آبگير پس از يک سال و تنها با يک بار بارندگي، منطقه عاري از پوشش گياهي داراي پوشش علفي و بوته اي و توالي اکوسيستم شروع مي شود و در مرحله بعد حاصلخيزي و تکامل خاک مي يابد.
وي با تاکيد بر ضرورت ادامه، اجرا و توسعه طرح هلالي آبگير با توجه به کم آبي در استان بوشهر افزود: اين روش در مقايسه با روشهاي ديگر براي ذخيره آب ارزان تر تمام مي شود طوريکه هر هلالي حدود 100هزار ريال هزينه دارد و در صورت مشارکت بهره بردار اين هزينه کاهش مي يابد.
6047/6043**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۳۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار شالیزار آمل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مهرداد فولاد گفت: طرح تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار اراضی شالیزاری شهرستان آمل با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال در حال اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل افزود: توسعه سطح اراضی تجهیز و یکپارچه سازی شده در این شهرستان موجب بالا رفتن ضریب مکانیزاسیون، کاهش تلفات منابع آب پس از لاینینگ، کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها و افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید محصول در واحد سطح می‌شود.

فولاد تصریح کرد: سالانه ۴۳ هزار هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان در کشت اول و سپس به پرورش رتون و کشت مجدد اختصاص پیدا می‌کند که سهم مهمی در تولید برنج منطقه و تامین امنیت غذایی کشور دارد.

وی با بیان اینکه عملیات خزانه گیری در اراضی شالیزاری این شهرستان انجام شد، گفت: تاکنون ۶۰ مورد آزمون خاک از این زمین‌های شالیزاری صورت گرفت.

دیگر خبرها

  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار شالیزار آمل
  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان طارم
  • پیش بینی ذخیره سازی بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در لرستان
  • تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاز سوم پروژه‌‎های زودبازده
  • پرورش میگو در ۸ هزار هکتار اراضی ساحلی بوشهر/تولید افزایش می‌یابد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رفع تصرف ۳ هکتار از اراضی ملی در اشنویه 
  • تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد