Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@15:13:02 GMT

محافظان خوشمزه کبد و لوزالمعده را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۲۶۱۹۱

محافظان خوشمزه کبد و لوزالمعده را بشناسید

این نکته ثابت شده که شیوه زندگی و رژیم های غذایی مدرن، با سلامت کبد و پانکراس هماهنگ نیست.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، مطالعات نشان داده که سیگار، بی تحرکی، مصرف قند، انتخاب آب میوه های بسته بندی شده به جای میوه های طبیعی و ... منجر به حساسیت و در معرض خطر قرار گرفتن این اندام های حیاتی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا با ۷ ماده غذایی که باعث حفظ عملکرد پانکراس یا همان لوزالمعده و کبد می شود، و از این اعضای مهم مراقبت می کند؛ معرفی شده است:

آووکادو: سرشار از گلوتاتیون است و به کاهش سموم در کبد و پانکراس کمک می کند. فراموش نکنید که آووکادو غنی از چربی های غیر اشباع است که به عنوان چربی های خوب نیز شناخته می شوند. این چربی ها منجر به سلامت دیواره های شریانی می شوند و کلسترول بد را نیز کاهش می دهند.

روغن زیتون: حدود ۹۰ میلیون آمریکایی مبتلا به کبد چرب هستند و این یک عامل خطر عمده برای دیابت، حملات قلبی و حتی سرطان است. پژوهشگران اخیرا به این نتیجه رسیده اند که روغن زیتون مانع تجمع تری گلیسیرید در کبد می شود. تحقیق دیگر خواص مفید روغن زیتون در مبارزه با آسیب های مزمن کبدی اثبات شده است. دلیلش این است که روغن زیتون دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و توانایی تنظیم کار سلول کبد برای سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن را دارد. انواع روغن های دیگر از قبیل روغن کنجد، روغن دانه کتان و ... خاصیت روغن زیتون را برای حفظ سلامت کبد و پانکراس دارند.

چغندر قند و آب هویج: التهاب کبدی به نام هپاتومگالی، همراه با علل مختلف است؛ از جمله تجمع بیش از حد چربی در کبد، ویروس یا هپاتیت. پزشک شما بهترین درمان ها را در صورت ابتلا پیشنهاد می کند با این حال مصرف برخی گزینه های غذایی طبیعی نه تنها به حفظ سلامت کبد کمک می کند، یک گزینه عالی برای بهبود عملکرد پانکراس نیز هست. یک عدد چغندر را همراه با یک هویج و مقادیری آب لیمو و آب گرم در وعده صبحانه میل کنید تا شاهد تاثیرات آن بر سلامت این دو اندام حیاتی باشید. تحقیقات نشان داده بتالائین، یک نوع آنتی اکسیدان موجود در چغندر باعث کاهش چشمگیری میزان چربی کبد و التهاب آن می شود.

چای سبز: یک نوشیدنی عالی برای ترویج سلامت پانکراس و کبد است و آنهم به علت خواص ضد التهابی اش. کاتچین موجود در چای سبز، نوعی آنتی اکسیدان است که عملکرد کلی کبد و پانکراس را بهبود می بخشد. این نوشیدنی به کاهش چربی کبد نیز کمک می کند.

سیب زمینی: این سبزی مفید شاخص گلیسمی پایینی دارد و به حفظ سلامت پانکراس و کبد کمک زیادی می کند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است نشان می دهد که این ماده نشاسته ای نارنجی رنگ باعث تحریک و بهبود عملکرد پانکراس شده و خطر ابتلا به سرطان آن را به میزان ۵۰ درصد کاهش می دهد.

کنگر فرنگی: محافظ سلامت کبد، پانکراس و کیسه صفرا است. مصرف کنگر فرنگی باعث هضم چربی ها می شود و التهاب را کاهش می دهد. این سبزی عملکرد کبد تنبل و چرب را نیز بالا می برد. مصرف این سبزی باعث از بین رفتن سموم در ارگان ها شده و حرکات روده را نیز بهتر می کند.

پاپایا: محتوای بالای فلاونوئیدها در آن مانند کریپتوکسانتین، باعث کاهش کلسترول بد شده، روند اکسیداسیون سلولی و در نهایت التهاب کبد و پانکراس را نیز کاهش می دهد.

منبع: آوای سلامت

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۶۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین، معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور درباره مصرف قارچ های سمی هشدار داد و از مردم و طبیعت گردان خواست به هیچ وجه این قارچ ها را مصرف نکنند.

چندی پیش سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۵۳ نفر در سه استان کشور بر اثر مصرف قارچ های وحشی خبر داد و اعلام کرد که امسال نسبت به سال های پیش، میزان مسومیت ها سه برابر افزایش یافته است. درهمین راستا نیز معاون اورژانس کشور هشدارهایی را به مردم ارائه کرده است.

دکتر حسن نوری ساری در گفت‌وگو با ایسنا درباره قارچ های وحشی گفت: هر ساله در ایام بهار، در استان‌هایی که بارش در آن مناطق زیاد است و خاک خوبی دارند؛ قارچ های مختلفی به صورت خودرو رشد می‌کنند. این قارچ ها در جنگل‌ها ،دامنه کوه‌ها، دشت ها و حتی باغچه ها نیز قابل مشاهده است و در این ایام تعداد آنها بسیار زیاد است. در واقع در تمام استان‌ها این قارچ ها یافت می‌شوند و تنها در مناطق کویری قارچ وحشی رشد نمی‌کند.

فقط قارچ‌های کارخانه‌ای را مصرف کنید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: قارچ هایی که این چنین به صورت خودرو در طبیعت رشد می‌کنند؛ به «قارچ‌های وحشی» معروف‌اند و غیرقابل خوردن هستند و تنها قارچ‌هایی که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند قابلیت مصرف برای انسان ها را دارند.

نوری با اشاره به علت غیرقابل خوردن این قارچ ها گفت: این قارچ ها را هیچ انسان و حتی حیوانی نمی‌تواند مصرف کند، چرا که اکثر این قارچ‌ها سمی هستند. برخی از این قارچ ها تنها عوارضی مانند اسهال و تهوع دارند و بعضی از آنها به شدت سمی هستند و باعث کشته شدن فرد مصرف کننده می‌شوند.

وی به طبیعت گردان و گردشگران توصیه کرد که به هیچ وجه هیچ قارچی را که در طبیعت مشاهده کرده‌اند؛ نخورند و حتی به آنها دست نزنند زیرا اکثر این قارچ ها قابل تشخیص نیستند.

قارچ‌های سمی با چشم قابل تشخیص نیستند

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: متاسفانه قارچ‌های سمی با چشم و بدون انجام آزمایش از قارچ‌های غیرسمی قابل تشخیص نیستند. یعنی هیچ مشخصه ظاهری مانند اندازه، رنگ، شکل کلاهک و ... وجود ندارد که بر اساس آن بتوان این دو نوع گروه قارچ را از هم شناسایی کرد بنابراین نباید به هیچ وجه این قارچ‌ها را مصرف کرد.

در صورت مسمومیت با قارچ چه کنیم؟

نوری در پاسخ به این پرسش که اگر فردی اشتباهی این قارچ‌ها را خورد بهترین کار چیست؛ به ایسنا گفت:بهترین روش این است که فرد را به استفراغ کردن مجبور کنیم تا قارچ از بدن وی کاملا خارج شود سپس مراجعه به مراکز درمانی بسیار مهم است.

عوارض قارچ‌های موسکاریا چیست؟

وی با اشاره به انواع قارچ‌ها افزود: برخی قارچ‌ها مانند «قارچ های موسکاریا» ممکن است در بدن فرد آبریزش ایجاد کنند. به این صورت که فرد بسیار عرق می‌کند. بزاق دهان زیاد می‌شود. آبریزش از چشم و بینی نیز اتفاق می‌افتد. همچنین ادرار نیز بسیار زیاد می‌شود که با دارو قابل درمان است.

مراقب توهم قارچ‌های جادویی باشید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: نوع دیگری از قارچ ها به نام «قارچ‌های جادویی»، توهم زا هستند. به صورتی که ممکن است به جای مواد مخدر نیز مصرف شوند.

نوری با بیان اینکه این نوع از قارچ مسخ شخصیت می‌آورد؛ گفت: متاسفانه آسیب این قارچ به حدی است که در شخصیت فرد تغییراتی ایجاد می‌کند. به صورتی‌که ممکن است یک استاد دانشگاه بسیار آرام و متین، در صورت مصرف این قارچ‌ها، در عرض چند ساعت به قدری در شخصیتش تغییر ایجاد شود که فرزند خود را به قتل برساند و تا پایان عمر پشیمانی به وجود آورد.

قارچ‌های آمانیتا و خطر مرگ با از کار افتادن کبد

این متخصص طب اورژانس افزود: قارچ دیگری به نام «قارچ های آمانیتا» وجود دارد که باعث اسهال و استفراغ در فرد مصرف کننده می‌شود. اگر این عوارض بعد دو ساعت خود را نشان دهند با یک سرم تراپی درمان انجام می‌شود.

وی با اشاره به «قارچ های آمانیتا» افزود: اما اگر این عوارض بیشتر از شش ساعت بعد مصرف خود را نشان دهند، معمولا تا دو روز ادامه خواهند داشت و به یکباره تمام می شوند اما باعث از کار افتادن ناگهانی کبد و در نتیجه مرگ خواهند شد.

اگر با قارچ مسموم شدید با اورژانس تماس بگیرید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: اگر علائم این مسومیت‌ها بسیار شدید بود؛ باید با اورژانس تماس گرفت تا همکاران ما بلافاصله برای درمان اقدام کنند.در غیر این صورت باید سریعا به مرکز درمانی مراجعه کرد.

نوری خطاب به افراد محلی و طبیعت‌گردان گفت: برخی قارچ های سمی توسط مراکز مربوطه شناسایی شده‌اند اما چون همه قارچ‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند به مردم هشدار می دهم که تصور نکنند قارچ‌ها را می‌شناسند؛ زیرا اکثر قارچ های وحشی سمی بوده و نمی توان آنها را از ظاهر تشخیص داد.

وی در پایان از مردم خواست که به هیچ وجه قارچ‌های وحشی را که در طبیعت یافت می‌شوند مصرف نکنند. همچنین در صورت مصرف سریعا آن را استفراغ کرده و بیمارستان مراجعه کنند.

٢٣٣٢٣٦

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902629

دیگر خبرها

  • (ویدیو) طرز تهیه نان پیده ترکی، یک نان خوشمزه برای صبحانه
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • خواب عجیب آیت الله هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • غذای پزشکی تولید شد
  • تاثیر مخرب دروغگویی بر سلامت مغز
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه