Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@14:44:09 GMT

حالا وقتش رسیده که زیره به کرمان ببریم

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۲۸۵۸۰

اقتصاد > کشاورزی - روزنامه جام جم نوشت:استان کرمان در حالی قطب اصلی تولید و برداشت زیره سیاه در کشور محسوب می‌شود و ضرب‌المثل معروف «زیره به کرمان بردن» نیز بر این اساس شکل گرفته است که حیات این گیاه دارویی ارزشمند طی سال‌های گذشته به دلیل عوامل متعدد در معرض خطر جدی قرار گرفته و امسال نیز شاهد کاهش 100درصدی برداشت زیره سیاه در این استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در گذشته مناطق مختلف استان، دارای پوشش نسبتا وسیعی از گیاه زیره بود، ولی اکنون عوامل متعددی همچون خشکسالی و چرای بی‌رویه دام‌ها موجب کاهش رویشگاه‌های طبیعی این گیاه و به تبع آن کاهش برداشت زیره و نابودی یکی از منابع درآمدی بخشی از مردم ساکن مناطق رویشگاه شده است و از آنجا که امسال برداشت زیره به صفر رسیده، می‌توان تصور کرد هیچ درآمدی نصیب مردم این مناطق نخواهد شد.

رئیس اداره بهره‌برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به این‌که به دلیل خشکسالی امسال اصلا رویش و برداشت زیره کرمانی در رویشگاه‌های این گیاه در استان کرمان صورت نگرفته است، به جام‌جم می‌گوید: امسال حدود 80 درصد کاهش رویش زیره داشته‌ایم و حدود 20 درصدی هم که سبز شده، به مرحله بذردهی نرسیده است. نعمت مددی می‌افزاید: سالانه به طور میانگین بین 3000تا4000کیلوگرم زیره کرمانی توسط مردم از مراتع برداشت می‌شد، ولی امسال در هیچ نقطه‌ای از استان کرمان برداشت زیره نداشته‌ایم. وی مناطق رویش گیاه زیره در استان کرمان را نقطه خط برف در ارتفاعاتی همچون کوه‌های سیرچ، جوپار، دهبکری، سربیژن، خبر بافت، کوه خواجه سیرجان، کوه پنج بردسیر و ارتفاعات زرند می‌

داند که امسال در این مناطق گیاه زیره اصلا رویش نداشته است.

 

45302

کلید واژه‌ها : استان کرمان - محصولات کشاورزی - کشاورزی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان کرمان محصولات کشاورزی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۸۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در کرمان

تاک معاون اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: سیزده هزار دانش اموز در رقابتی با موضوع نوجوان سالم ثبت نام کردند که ۲۲ هزار اثر در جشنواره پذیرفته شد و در نهایت امروز ۲۵۴ برگزیده تقدیر میشوند که تابستان امسال هم برگزیدگان کشوری معین میشوند.

وی افزود: سال قبل دانش آموزان کرمان ۱۱ رتبه کشوری کسب کردند و امسال نیز در ۹ رشته مثل نقاشی فیلم موشن‌گرافی ایده پردازی هوش مصنوعی کتاب مقاله داستانک رقابت امکانپذیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • برداشت جو قصیل در قم
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در کرمان
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد