Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجحاف خودروسازان دولتی به مردم در جریان گرانی‌های اخیر در حالی است که دولت دو سال پیش با اختصاص ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از بیت‌المال، انبار‌های انباشته این شرکت‌ها از خودرو را خالی کرد و آن‌ها را از رکود خارج کرد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ۲۵ مهر ۹۴ درحالی‌که رکود اقتصادی ازجمله درمیان شرکت‌های خودروساز دولتی در حال تشدید بود، مدیران ارشد دولت از بسته مالی دولت برای تسریع در رونق اقتصادی، در نهاد ریاست‌جمهوری رونمایی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن زمان اعلام شد ۳۵ هزار میلیارد تومان قرار است در چند ماه آینده و تا پایان سال به طرح‌های عمرانی اختصاص می‌یابد و تسهیلاتی به کالا‌های بادوام و خودرو پرداخت می‌شود. آقای نوبخت در این نشست، از اختصاص ۱۰ میلیارد دلار ظرف ۶ ماه آتی برای سرمایه‌گذاری در تولید و تحریک تقاضا خبر داد. در همین نشست رئیس بانک مرکزی از وام ۲۵ میلیونی برای خرید خودرو رونمایی کرد.
با این اقدام و اختصاص ۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان پول از منابع بانک مرکزی، ۱۳۰ هزار خودرو ظرف ۶ روز به فروش رفت، پارکینگ ایران‌خودرو و سایپا در بهار ۹۵ جارو شد و این شرکت‌های دولتی به برکت جیب مردم رونق گرفتند؛ هرچند این میزان پول تزریق شده موجب رشد ۱/۸ درصدی پایه پولی شدو با در نظر گرفتن ضریب فزاینده پولی، ۱۶ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه گردید؛ رقمی که می‌توانست اثرات تورمی داشته باشد.
گفتنی است خودروسازان دولتی سال ۹۴ با رکود شدیدی دست و پنجه نرم می‌کردند، به نحوی که بالغ بر ۱۵۰ هزار خودرو در انبار این شرکت‌ها خاک می‌خورد و خریدار نداشت و تولید این شرکت‌ها ۱۷ درصد کاهش یافت. زیان انباشته خودروسازان دراین دوره، ۴۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شد. مهرماه همان سال دولت درحالی از بسته حمایت از تولید و ایجاد رونق اقتصادی رونمایی کرد. اما بخش خصوصی کمترین سهم را از بودجه اختصاصی داشت.
دو سال پس از آن کمک ویژه دولت به شرکت‌های خودروساز و درحالی‌که برعکس شعار انحصارزدایی در عرصه صنعت خودرو عملی شده، شرکت‌های دولتی مذکور در ایجاد بازار سیاه و گران شدن چند میلیونی تا چند ده میلیونی قیمت خودرو به موازات دلالان - نقش ایفا می‌کنند و دولت جز نکوهش‌های لفظی بی‌خاصیت، هیچ اقدام بازدارنده‌ای انجام نمی‌دهد.
آیا این اتفاق را باید به نگاه درآمدزایی دولت نسبت‌داد که در ماجرای رها شدن بازار ارز برای چندماه هم مشاهده شد یا به ذی‌نفع بودن برخی مدیران اجرایی در مورد شرکت‌های مذکور و یا سوءتدبیر در «مدیریت حرف»؟!

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سایپا ایران خودرو سفره مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت در نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، کار پالایش و پتروشیمی گفت: نمایشگاه از تاریخ ۱۹ لغایت ۲۲ اردیبهشت ماه در محل بین‌المللی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود نمایشگاه نفت سالانه بزرگترین رویداد کشور و یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های غرب آسیا است که این موضوع مسؤولیت ما را دو چندان می‌کند.

مدیر نمایشگاه نفت با اشاره به اینکه امسال با حضور و استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شدیم، خاطر نشان کرد: امسال میزبان ۱۱۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی خواهیم بود. که نشان دهنده حضور دوبرابری شرکت‌های خارجی در بیست و هشتمین دور از نمایشگاه است که نشان دهنده اعتماد به صنعت نفت ایران است.

وی بیان داشت: علیرغم تمام تحریم‌ها علیه دیپلماسی انرژی و صنعت نفت این میزان استقبال نشان می‌دهد اعتماد به صنعت نفت افزایش می‌یابد و تمایل شرک‌های خارجی برای مشارکت با صنعت نفت ایران در حال افزایش است.

به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران از ۱۲ کشور جهان شرکت کننده که شامل چین، المان، روسیه، کانادا، هند، فرانسه، ژاپن، آرژانتین، بلاروس و… در این دور از نمایشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و فناور در این نمایشگاه حضور دارند در حاشیه این حضور پر رونق رویدادهای جانبی هم داریم که بسیاری از آنها به انعقاد تفاهم نامه و قرار داد مخصوصاً در بخش خصوصی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای نمایشگاه اتصال بخش خصوصی به بخش دولتی است، ارتباطی بدون واسطه برای ایجاد بازار کار برای شرکت‌های نوپا است که می‌تواند که گردش مالی منجر شود.

جمالی خاطر نشان کرد: شعار ما جهش تولید و بهینه سازی فناورانه است که در راستای این شعار از برخی از محصولات و تجهیزات بار اول رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال کسانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند بستری مجازی ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: دو سالن به حوزه فناوری و دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کرده است که ۸۰ شرکت دانش بنیان و بخشی در اختیار شرکت‌های استارت آپ قرار گرفته است که با توجه به ظرفیت در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.

به گفته جمالی یکی از برنامه‌های مهم این رویداد رویدادهای جانبی از برنامه‌های مهم این نمایشگاه است مه سال گذشته در همین رویدادها ۱۵۰ تفاهم نامه و قرارداد به امضا رسیده است.

کد خبر 6098414 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ضرب الاجل وزارت صمت به ایران خودرو و سایپا
  • نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی
  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • تاثیر مردمی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم