Web Analytics Made Easy - Statcounter

خوابیدن برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی-اسکلتی انسان‌ها به شدت اهمیت حیاتی دارد. اگر صبح زود می‌خواهید قبراق و سرحال بیدار شوید، نیاز است که در شب خوب بخوابید. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه غذای مناسب میل کنید.  به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، خوابیدن برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی-اسکلتی انسان‌ها به شدت اهمیت حیاتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر صبح زود می‌خواهید قبراق و سرحال بیدار شوید، نیاز است که در شب خوب بخوابید. اما برخی از افراد با مقوله خواب مطلوب و در وقت مناسب مشکل دارند. این امر باعث کم خوابی یا بی خوابی می‌شود که عملکرد بهتر بدن در طی روز را تحت تاثیر قرارداده و بر روی وزن هم کنترل و دقت اعضا تاثیر منفی می‌گذارد. اما برعکس خواب کافی و مناسب برای حفظ رژیم غذایی و کاهش وزن خیلی مهم است. مسئله‌ای که هنگام بی‌خوابی یا کم‌خوابی برای شما به وجود می‌آید این است که متابولیسم بدنتان تغییر می‌کند.

بهتر است همیشه دقت کنید با خوردن چه غذا‌هایی قبلا خواب بهتری داشته‌اید و به هنگام تغذیه همان غذا‌ها را مصرف کنید. باید بدانید هیچکدام از رژیم‌های غذایی سریع که در آن ورزشی انجام نمی‌شود درست کار نخواهند کرد و به شما اجازه نخواهند داد که درست به خواب بروید. اگر هم ریفلاکس اسیدی دارید شب‌ها غذا‌هایی بخورید که برای معده شما مشکلی ایجاد نکند و آن را تشدید نکند یا هنگام غروب غذا خورده تا با خوابتان تداخل پیدا نکند. سعی شود با روش‌های طبیعی معده‌تان را درمان کنید بعد بی‌خوابی آسان‌تر درمان می‌شود.

مطمئنا غذایی خاص و منحصر به فردی وجود ندارد روی بهتر خوابیدن همه افراد تاثیر یکسان بگذارد. اما بعضی اوقات خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب به خیلی از افراد کمک می‌کند تا شب خواب راحت‌تری داشته باشند. اما کسانی که بدنشان با لاکتوز شیر سازگاری ندارند برعکس این اتفاق رخ داده، اذیت شده‌اند و تمام شب بیدار خواهند بود. در طول روز با افزایش تعداد وعده‌های غذایی خود و در عین حال استفاده از یک رژیم غذایی سالم و به میزان کم، روی کم خوابی خودتان هم کنترل بهتری پیدا خواهید کرد. افرادی که شب‌ها غذا نمی‌خورند و در روز مواد غذایی رژیمی مصرف می‌کنند شب‌ها در هنگام خواب بدنشان کالری کافی ندارد و اکثرا در نیمه شب بیدار شده و به خوردن مشغول می‌شوند. قانون مهم دیگر این است؛ هر روز فقط یک بار بخوابید و یک بار بیدار بشوید. بهتر است ظهر‌ها نخوابید.

هرگز با شکم پر به رختخواب نروید. احتمالا برای ساعت‌های طولانی کار می‌کنید، دیروقت به خانه برمی‌گردید و دیر غذا می‌خورید و بلافاصله بعد از خوردن غذا سعی می‌کنید به رختخواب بروید؛ اگر با این مشکل مواجه هستید که شب‌ها با شکم پر می‌خوابید. آن وقت بدن شما مانند زمانی که ساعت ۷ بعد از ظهر غذا خورده باشید رفتار می‌کند، زیرا فقط مواد غذایی را درون آن قرار داده‌اید و عمل هضم درست و حسابی روی آن انجام نگرفته است. محققان توصیه می‌کنند از ماست کم‌چرب یا بدون چربی برای قبل از خواب استفاده کرده و آن را حداقل ۲ ساعت قبل از خواب بخورید.

هرگز با شکم گرسنه به رختخواب نروید. اگر در ساعت ۱۹ شام بخورید مطمئنا ساعت ۱۰ یا ۱۱ که به رختخواب می‌روید احساس گرسنگی دارید. چیزی را بخورید که معده‌تان را تحریک نکند. مثلا قبل از اینکه به خواب بروید یک لقمه نان و پنیر میل کنید.   کجا بخوابیم؟
محل خواب شما باید با مزاج شما از نظر حرارت و برودت سازگار باشد. یعنی اگر جوان و گرم مزاج هستید هوای اتاق خوابتان باید کمی خنک و اگر در سنین بالا یا سرد مزاج هستید دمای هوای اتاق باید کمی گرم باشد. همچنین خوابیدن روی زمین سرد و نمناک باعث درد پشت و احساس سستی و خوابیدن بدون روانداز حتی در هوای گرم مانع از خواب عمیق می‌شود. به همین دلیل در هوای گرم هم باید از یک ملحفه نازک پنبه‌ای استفاده کنید تا خوب بخوابید.

چرا نسخه گیاهی؟
افرادی که برای درمان بی‌خوابی سراغ دارو‌های شیمیایی می‌روند در دراز مدت به درمان این دارو‌ها عادت می‌کنند و مقاومت نشان می‌دهند؛ بنابراین بیمار با تجویز پزشک مجبور است دوز دارو را افزایش دهد و این موضوع موجب افزایش عوارض جانبی دارو بیشتر می‌شود. این درحالی است که توصیه‌های طب سنتی برای درمان مشکلات خواب کاملا بی‌خطر است.

گام اول کاهو درمانی
متخصصان طب سنتی اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن موادغذایی بالطبع مرطوب را بهترین روش برای جبران کاهش رطوبت بدن و خواب خوب می‌دانند. به اعتقاد آن‌ها افرادی با مزاج گرم باگنجاندن کاهو، جو و بادام خام به برنامه غذایی‌شان می‌توانند میزان رطوبت مورد نیاز بدن خود را تامین و به درمان بی‌خوابی کمک کنند؛ بنابراین اگر در طول تابستان عادت کرده‌اید تا دیر وقت بیدار بمانید کافی است یک و نیم ساعت پیش از خواب یک ظرف سالاد کاهو بدون سس بخورید. ادامه این روند به مدت یک هفته تا ۱۰ روز ریتم خواب شما را به حالت طبیعی برمی‌گرداند.

از شیر کمک بگیرید
در طب سنتی ایرانی و همچنین طب چینی و هندی برای درمان اختلالات خواب به مصرف یک لیوان شیر گرم که در آن یک قاشق غذاخوری عسل حل شده باشد، اشاره شده است. این موضوع به ویژه به خانم‌های بارداری توصیه می‌شود که به دلایل مختلفی مثل سنگین شدن در ماه‌های آخر، مشکلات گوارشی، کمردرد و ... خواب شبانه راحتی ندارند. پس از همین امشب نیم ساعت پیش از خواب این معجون را امتحان کنید و منتظر نتیجه باشید. البته نکته مهم این است که زود به رختخواب بروید نه اینکه مثل شب‌های گذشته دیر وقت بخوابید.

این دمنوش‌ها را امتحان کنید
بر اساس توصیه‌های طب سنتی ترکیب گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب یکی از بهترین آرامبخش‌های گیاهی محسوب می‌شود. برای تهیه این دم‌نوش باید ۴ قاشق غذاخوری گل‌گاوزبان را با یک قاشق سنبل‌الطیب درون ظرف ریخته و با ۲ لیوان آب سرد مخلوط کنید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن یک فنجان از این دمنوش نیم ساعت پیش از خواب هم باعث ایجاد حس خواب آلودگی می‌شود و هم شما خواب شبانه آرام و باکیفیتی خواهید داشت.
نوشیدن یک فنجان عرق بیدمشک خنک یک ساعت پیش ازخواب تاثیر زیادی در بهبود کیفیت و عمق خواب دارد. البته یادتان باشد تاثیر این نوشیدنی سنتی به اندازه گل گاوزبان نیست.
یکی از توصیه‌های سنتی برای رفع مشکل بی‌خوابی، نوشیدن دمنوش به‌لیمو و نبات است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای قرص‌های خواب‌آور باشد. برای تهیه این دمنوش می‌توانید یک قاشق به‌لیموی خشک شده را با ۲ لیوان آب دم کنید و نیم ساعت پیش از خواب بنوشید.
نوشیدن یک فنجان چای ترخون باعث می‌شود تا ریتم طبیعی خواب به حالت اولیه برگردد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زود خوابیدن و زود بیدار شدن عادت کنید. برای تهیه این دمنوش باید مقداری ترخون تازه را با کمی نبات داخل آب جوش بریزید تا حدود ۱۵ دقیقه دم بکشد و آماده مصرف شود. به گفته حکمای طب سنتی بابونه گیاه آرام‌بخش طبیعی است، به طوری که مصرف یک فنجان چای بابونه تاثیر به سزایی در درمان بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب دارد.

ممنوعیت بابونه برای خانم‌های باردار و شیرده
متخصصان طب سنتی می‌گویند افرادی که بیماری فشارخون دارند و همچنین خانم‌هایی که در دوران حاملگی از فشار خون بالا رنج می‌برند، هرگز نباید از گیاه بابونه استفاده کنند، زیرا مصرف آن باعث افزایش فشارخون می‌شود. همچنین استفاده از گل بابونه برای خانم‌های باردار و زنان شیرده توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث درد‌های شکمی یا سقط جنین شود. در عین حال باید از خوردن چای بابونه هنگام رانندگی خودداری کنید، زیرا حس خواب آلودگی را تشدید می‌کند. البته فراموش نکنید برای مصرف دمنوش بابونه باید از میزان مصرف کم شروع و رفته رفته میزان آن را بیشتر کنید.
بر اساس توصیه‌های طب سنتی نوشیدن دم کرده خرفه پیش از خواب هم در رفع مشکل بی‌خوابی و هم در تنظیم ساعت خواب موثر است. برای تهیه این دمنوش ۲۵ گرم گیاه خرفه را در یک لیترآب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن میل کنید.

باور‌های سنتی خواب
· خواب معتدل نباید از ۱۰ ساعت بیشتر باشد.
· بهترین زمان خواب پیش از نیمه شب و بهترین زمان بیدار شدن هنگام طلوع خورشید است.
· کمبود خواب موجب تیرگی رنگ پوست می‌شود.
· کم‌خوابی بیش از حد از بین رفتن رطوبت بدن، اختلال هضم و خشکی مغز را به همراه دارد.
· محیط خواب باید آرام و کم نور باشد.
· خواب کوتاه قبل از اذان ظهر، قیلوله نام دارد وخوب است، اما خواب عصر بلغم‌زاست و افراد را خسته‌تر می‌کند.
· بیشترین ضرر خواب روز متوجه سرد مزاجان است.   حسین نجار

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مشکلات خواب کم خوابی بی خوابی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۹۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین ،اگر متوجه شدید که به مکمل های ملاتونین معتاد شده اید یا از عوارض جانبی آنها رنج می برید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

چه مدت طول می کشد تا ملاتونین وارد بدن شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:با دوز توصیه شده ملاتونین (۱-۳ میلی گرم)، حدود ۱-۲ ساعت طول می کشد تا القای خواب شکل بگیرد؛ بنابراین، شما باید مکمل ملاتونین را ۲ ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

اگر می خواهید ملاتونین مصرف کنید تا دچار جت لگ (پرواز زدگی) نشوید، باید از چند روز قبل از سفر شروع به مصرف قرص کنید. هنگامی که به منطقه زمانی جدید رسیدید، ۲ ساعت قبل از رفتن به رختخواب از داروهای خواب آور ملاتونین استفاده کنید.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در چرخه خواب و بیداری شما نقش دارد و عمدتا توسط غده صنوبری واقع در مغز سنتز می شود.

ملاتونین در پاسخ به تاریکی آزاد می شود و توسط نور سرکوب می شود. با غروب خورشید و افزایش تاریکی، غده صنوبری شروع به ترشح ملاتونین می‌کند که معمولاً بعد از ساعت ۹ شب اتفاق می‌افتد. افزایش سطح ملاتونین در خون سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند که هوشیارتر شود و احساس خواب آلودگی کند.

ترشح ملاتونین در نیمه های شب (بین ساعت ۲ تا ۴ بامداد) به اوج خود می رسد و در نیمه دوم شب به تدریج کاهش می یابد. نزدیک به ۸۰ درصد ملاتونین در شب سنتز می شود.

تولید و ترشح ملاتونین در پاسخ به نور خورشید شروع به کاهش می کند و باعث می شود شما هوشیار باشید و صبح از خواب بیدار شوید.

برای افراد مبتلا به مشکلات خواب، ملاتونین به عنوان مکمل خواب به شکل قرص، مایعات و جویدنی در دسترس است.

کدام غذاها حاوی ملاتونین هستند؟

به دلیل محتوای ملاتونین، غذاها و مایعات زیر می توانند شما را سریعتر بخوابانند و کیفیت خواب شما را بهبود بخشند:

گوجه فرنگیها گردو بادام ها زیتون برنج جو توت فرنگی گیلاس شیر گاو موز آناناس پرتقال

استفاده از مکمل های ملاتونین چه شرایطی دارد؟

مشکلات زیر می تواند از مصرف مکمل های ملاتونین سودمند باشد:

جت لگ: سفر در چندین منطقه زمانی باعث ایجاد جت لگ می شود و الگوی خواب شما را مختل می کند.

اختلال خواب شیفت کاری: اختلال نوبت کاری می تواند ناشی از کار در شیفت های شب، شیفت های چرخشی یا حتی شیفت صبح زود باشد که منجر به کم خوابی و ناتوانی در به خواب رفتن در مواقع ضروری می شود.

بی خوابی: مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب

اختلال فاز خواب تاخیری (DSPD): شما نمی توانید سریع بخوابید، بنابراین در نهایت بعد از نیمه شب بیدار می مانید و در صورت نیاز صبح زود بیدار می شوید.

پزشکان همچنین مکمل های ملاتونین را برای شرایط زیر توصیه کرده اند:

اختلالات خواب و برخی اختلالات رشدی و رفتاری در کودکان

اختلالات خواب در بزرگسالان که بیماری های آلزایمر، زوال عقل، اختلالات دوقطبی، روان‌گسیختگی و یا افسردگی و ...دارند

قبل و بعد از جراحی برای کاهش اضطراب

چه کسی می تواند ملاتونین تجویز کند؟

ملاتونین یک مکمل غذایی در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که نسبت به داروهای بدون نسخه یا بدون نسخه، توسط FDA تنظیم می شود.

ملاتونین گاهی اوقات توسط متخصص اطفال برای شرایط خاص سلامتی یا رفتاری تجویز می شود. این شرایط شامل:

اختلال نقص توجه و بیش فعالی ( ADHD ) و بی خوابی

آسم

اختلال طیف اوتیسم

درماتیت آتوپیک

در بزرگسالان، ملاتونین ممکن است به کسانی که دچار جت لگ هستند کمک کند

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899694

دیگر خبرها

  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • برای خواب خوب مقررات بگذارید
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • چگونه در قطار خوابی آسوده داشته باشیم؟
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • عادت عجیب زرافه‌ها در خوابیدن؛ زرافه چطور می‌خوابد؟
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • خواب آلودگی راننده پژو جان پاکبان گرگانی را گرفت