Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، توسعه ارتباط دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی و اینکه چرا کشاورزی مازندران علمی نیست و با وجود پتانسیل‌های مناسبی که در استان وجود دارد ولی  جایگاه واقعی دانش در حوزه کشاورزی دیده نمی‌شود.

استفاده از شیوه‌های سنتی منسوخ شده هنوز در کشاورزی استان به وفور دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دلائل تمایل کشاورزان به فروش اراضی به صرفه نبودن تولید محصولات کشاورزی است،هزینه دخل و خرج کشاورزان با میزان تولید برابری نمی‌کند.

عدم پیگیری مباحث علمی در تولیدی یکی از اقداماتی بوده که در این سال‌ها مغفول مانده و همین امر همچنان ادامه دارد.

عدم نقش پذیری دانشگاه‌ها و مراکز علمی در توسعه کشاورزی مبحث جدی است که با وجود نظریه‌های متعدد در ارتباط با آن فاصله جدی بین مراکز تحقیقاتی و اراضی کشاورزی وجود دارد.

اسدالله تیموری رئیس دانشگاه کشاورزی مازندران در ارتباط با مشکلات که در حوزه کشاورزی استان وجود دارد، اظهار کرد:

بنا داریم به صورت علمی در توسعه کشاورزی مازندران ورود پیدا کنیم و استاندار مازندران یکی از ماموریت راهبردی این دانشگاه را تقویت تولید با استفاده از نظریات علمی تعریف کرد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی استان چند مشکل کلان وجود دارد که دانشگاه می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد.

ورود دانشگاه کشاورزی به مباحث کلان حوزه کشاورزی مازندران 

رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری، اضافه کرد: بعد از مسائل کلان مشکل تامین نرم افزارهای تولید است، که دانشگاه در این مسیر هم می‌تواند نقش فعالی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در مسائل کلان کشاورزی تابع تغییرات اقلیمی و منطقه‌ای بوده و با بحران‌های مواجه هستیم که باید برای آن تدبیر کنیم،گفت:  بحران کم آبی، فرسایش خاک و از دست دادن سرزمین برای کشاورزی که یکی از آفت‌های اساسی است، در دنیا استراتژی‌های استفاده شده است و حرکت به سمت کشاورزی پایدار و حفاظتی باید مد نظر قرار گیرد.

 تیموری در پاسخ به این دغدغه که از سال‌های گذشته مباحث شعاری در ارتباط با توسعه کشاورزی در استان مطرح شده و عملیاتی نشده است، واکنش نشان داد و افزود: در مسائل کلان دانشگاه اصلا وارد نمی‌شود اما بنا داریم که ورود پیدا کنیم.

نداشتن درک درست از کشاورزی حفاظتی

وی با اعلام اینکه درک درستی از کشاورزی حفاظتی در استان وجود ندارد،یادآور شد: در دنیا به سمت کشاورزی بدون شخم پیش می‌روند، در دانشگاه و یا جهاد کشاورزی کارشناسی که در حوزه کشاورزی حفاظتی ورود پیدا کند دیده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطر نشان کرد: دانشگاه وارد مباحث راهبردی سطح استان نشده است و اقدامی هم انجام نشده است، طی سی سال گذشته اگر اخبار حوزه کشاورزی استان رصد می‌شود که راهبرد خاصی در استان وجود ندارد.

وجود ۱۴ هزار فارغ التحصیل بیکار 

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها در حوزه کشاورزی نتواسته ورود پیدا کرده و در ارتباط با مباحث اساسی نظر بدهند،وجود  ۱۴ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی و منابع طبیعی و عدم جذب آنها در حوزه کشاورزی نشان از مشکلات جدی این بخش است.

تیموری با اعلام اینکه یکی از دغدغه‌های آینده در حوزه دانشگاه کشاورزی جذب فارغ التحصیلان این بخش به صنعت کشاورزی استان باید باشد، گفت:  آمار موجود در کشور نشان می‌دهد که سن کشاورزان ما در کشور بالای ۶۰ سال است و فقط  سه درصد آنها سواد دارند.

وی با اعلام اینکه سهم بخش کارشناسان که دخیل در بخش کشاورزی باشند بسیار کم است، گفت: باید دغدغه پرورش کشاورز آینده را داشته باشیم و در مازندران اصلی‌ترین مشکل این است که سهم دانش در واحد سطح و تولید بسیار کم است.

رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطر نشان کرد: اصول کشاورزی در استان مازندران رعایت شود آورده ما در این بخش بسیار چشمگیر است، تفاوت بخش کشاورزی مدرن و سنتی در توسعه دانش است، کشاورزی که از ۲۵ درخت هلو چهارتن محصول تولید می‌کند از سطح دانش مناسب‌تری برای تولید برخوردار است، دانشگاه در حوزه تولید محصولات کشاورزی باید ورود پیدا کند.

اوضاع گل و بلبلی متولیان بخش جهاد کشاورزی

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، بنا بر اظهارات متولیان بخش کشاورزی مازندران، بخش کشاورزی حدود ۳۱ درصد صادرات غیر نفتی ( بدون میعانات گازی)، ۱۳ درصد اشتغال، ۱۴ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و تامین کننده حدود ۸۰ درصد نیاز غذایی کشور و ۹۰ درصد نیاز مواد اولیه صنایع کشاورزی کشور است.

 

این بخش از نظر تولید، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و خدادادی، توسعه تحقیقات و فنآوری ها و توسعه مشارکت های مردمی، یکی از ارکان مهم اقتصاد و امنیت کشور به حساب می آید.

 

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

 

مازندران، ۲۶٫۷ درصد تولید ناخالص و ۲۳ درصد اشتغال استان را داراست و سالانه حدود ۶ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تولید می کند که بیش از ۱۰٫۵ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور و حدود ۴٫۵ برابر میانگین کشور است.

 

مازندران رتبه اول ضریب کشت (شاخص بهره وری از زمین) کشور (۱٫۴) را دارد که دو برابر میانگین کشور (۰٫۷) است و سبب شده تا زمین های زیر کشت سالانه استان به بیش از ۶۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

 

این استان همچنین در تولید ۱۴ محصول زراعی، باغی و شیلاتی دارای رتبه برتر کشوری است.

 

مازندران رتبه اول ضریب اسمی مکانیزاسیون کشور ( مجموع توان به سطح زیرکشت) را با رقم ۱٫۶ اسب بخار در هکتار از آن خود کرده است.

 

با توجه به آمار گل و بلبلی بخش کشاورزی مازندران در حال حاضر  ۱۰ هزار فارغ التحصیل بیکار بخش کشاورزی جذب بخش کشاورزی استان نشده  مشکل ، عدم جذب جوانان، نداشتن برنامه مدون  پس از فروش محصولات،هزینه سنگین مدرن سازی بخش کشاورزی، عدم جذب جوانان جویایی کار به بخش کشاورزی، نداشتن آمایش سرزمینی در حوزه کشاورزی از مباحث جدی است که بخش کشاورزی مازندران را به شدت آزار می‌دهد.

انتهای پیام/

 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۹۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از دپوی سیب زمینی در انبارها خبر داد و گفت: علی رغم افزایش هزینه های تولید، کشاورزان سیب زمینی کار بدلیل مازاد تولید با زیان روبرو هستند.

به گفته او، با توجه به افزایش هزینه های کارگری، حمل و نقل، بذر، دنباله بندها و ... قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان است، درحالیکه کشاورزان در فروش با زیان ۵ تا ۶ هزارتومانی روبرو هستند.

نیازی سرانه مصرف سیب زمینی را ۴۵ تا ۴۶ کیلو اعلام کرد و افزود: بنابر آمار سالانه ۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی بدون احتساب صنایع مورد نیاز است.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، گفت: بنابر آمار بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شده که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

او گفت: بنابر آمار طی ۵ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف صادر شد چراکه صادرات سیب زمینی مازاد تنها راهکار تنظیم بازار و جلوگیری از زیان کشاورزان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بزرگترین طرح نوسازی شالیزارهای مازندران درآمل نیمه خرداد تحویل می‌شود
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید
  • تولید لاستیک افزایش یافت/ فروش سایزهای بالای ۱۵ زیر قیمت مصوب
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • حدود ۵۰ هزار نفر در بخش دامپروری قم مشغول به‌کارند