Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@05:05:22 GMT

کارگردان‌های چند نسل در یک فصل

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۲۹۷۹۵

کارگردان‌های چند نسل در یک فصل

با پایان ماه رمضان و همزمان با شروع فصل تابستان، تماشاخانه‌های پایتخت، میزبان اجراهایی از چند نسل از نویسنده‌ها و کارگردان‌های تئاتر است. طیفی که هم نویسنده‌های نسل اول و دوم مانند بهرام بیضایی، اکبر رادی و محمود استاد محمد را در خود جای داده است و هم کارگردان‌های کارکشته نسل‌های میانی تئاتر مانند کیومرث مرادی، حسن معجونی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... در این میان تجربه‌های اولیه کارگردان‌های تازه نفس تئاتر نیز دیده می‌شود. وحید رهجوی روزنامه نگار

ایران آنلاین / تئاتر شهر:در سالن چارسو، کیومرث مرادی، کارگردان شناخته شده تئاتر بعد از شش سال دوری از تئاترشهر، دو سه روزی است که نمایش دیر راهبان را به‌ روی صحنه برده است.

نمایشنامه‌ای برگرفته از رمان دیر راهبان فرایرا دکاسترو که پیشتر و در اواخر دهه هفتاد، توسط کارگردان نخبه گرای سال‌های نه چندان دور تئاتر، دکتر فرهاد مهندس‌پور اجرا شده و مورد استقبال اهالی تئاتر قرار گرفته بود.
مرادی این بار و برخلاف چند نمایشی که پس از بازگشت به ایران به‌ روی صحنه برده، سراغ بازیگران شناخته شده تئاتر نرفته است و با گروهی جوان، نمایشنامه مشترک فرهاد مهندس پور و محمد چرمشیر را به‌ روی صحنه برده است که هرشب ساعت 20:30 اجرا خواهد شد.
سالن سایه نیز میزبان دو نمایش است. تئاتر قجری به نویسندگی و کارگردانی داریوش رعیت که داستانش را در حال و هوایی فانتزی و در بستر تاریخ معاصر ایران تعریف می‌کند. اجرای دیگر سالن سایه، پلاس پلاس به توان دو است که به نویسندگی و کارگردانی سینا شفیعی روی صحنه اجرا می‌شود. نمایش  تو مشغول مردنت بودی  به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی مژگان خالقی نیز از 27‌  خردادماه هرشب ساعت 20:00 در تالار قشقایی به‌روی صحنه می‌رود. نکته قابل توجه این نمایش که درمورد انتقام گرفتن یک دختر جوان از مادرش است، نمایشنامه آن است که در دو جشنواره معتبر تئاتر فجر(دوره سی و چهارم) و بنیاد ادبیات نمایشی ایران به‌عنوان بهترین متن برگزیده شده است.
ایرانشهر
نمایش همه چیز درباره آقای ف، به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی و با بازی احمد مهرانفر کماکان به اجراهای خود در سالن سمندریان ادامه می‌دهد.
آمیزقلمدون که یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌های اکبر رادی محسوب می‌شود از 24 خرداد و به کارگردانی هادی مرزبان در سالن ناظرزاده به‌روی صحنه رفته است. ایرج راد و فرزانه کابلی که در اکثر آثار مرزبان حضور داشته‌اند در این اثر نمایشی نیز به ایفای نقش می‌پردازند. مرزبان این نمایش را بیست و چهار سال قبل نیز در سالن سنگلج به روی صحنه برده است.
تالار مولوی
تماشاخانه مولوی که روال و سیاست کلی‌اش، تمرکز بر آثار دانشجویان و جوان‌های تئاتر است، در ماه اول تابستان میزبان کار اولی هاست. نمایش‌های شکیل اونیل به نویسندگی و کارگردانی مشترک امیر کامران و علی حسین‌زاده در سالن کوچک و نمایش پرده خانه به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی شیما اسدی نیز در سالن اصلی این مجموعه به روی صحنه می‌روند. دیگر اجرای سالن اصلی تالار مولوی، نمایش آقا محمد خان به کارگردانی نوید معمار است که پیش از این، تجربه حضور در جشنواره یونی درام کشور آلمان را دارد.
عکس خانوادگی استاد محمد در تالار سنگلج
عکس خانوادگی به نویسندگی محمود استاد محمد و کارگردانی رضا بهرامی نیز چند روزی است اجراهای خود را در تالار سنگلج آغاز کرده است. در این نمایش که از معدود آثار اجرا نشده محمود استاد محمد است، پرستو گلستانی، مهران امام بخش و.. . به ایفای نقش می‌پردازند.
پردیس شهرزاد که مدتی است در بین تماشاخانه‌های خصوصی، گوی رقابت را در جذب مخاطب ربوده است به نظر می‌رسد امسال هم با توجه به حضور ستاره‌ها، تابستان داغ و پررونقی را سپری کند. حضور نوید محمدزاده که ستاره بی‌رقیب این روزهای تئاتر است در کنار حسن معجونی در اجرایی به کارگردانی معجونی به‌ نام «فلیک » می‌تواند گواه این مدعا باشد. این نمایش که جایزه پولیتزر 2013 را برای نویسنده‌اش آنی بیکر به‌همراه آورده، قرار است از هفته اول تیر در سالن اصلی شهرزاد به‌ روی صحنه برود. نمایش پرستاره دیگری به‌ نام یک دقیقه و سیزده ثانیه، به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی شهرام گیل آبادی با حضور پانته آ بهرام، لادن مستوفی، سیما تیرانداز هم قرار است اجراهایش را از 31  خرداد ماه در این پردیس تئاتری به روی صحنه ببرد./روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

به‌ گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم‌های کوتاه «زوزه»، «پَر ویز»، «کورتیزول» و «فلس»، در ششمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روی پرده سینما بهمن می‌روند و با حضور مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، نقد و بررسی می‌شوند.

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، نویسنده و منتقد سینما، به‌عنوان کارشناس این جلسه، پس از اکران آثار با کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده به گفت‌وگو می‌نشیند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

محمد محمدی نیز به عنوان مجری‌کارشناس برنامه حضور خواهد داشت.

«زوزه» فیلمی است به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیر نجفی. «پَر ویز» به نویسندگی و کارگردانی پیمان فخرایی ساخته شده و کاوه فخرایی این فیلم کوتاه را در ژانر فانتزی تهیه و تولید کرده است. «کورتیزول» را دانیال نوروَش، نویسندگی و کارگردانی کرده و به‌تهیه‌کنندگی کردمان پویش، در ژانر درام ساخته شده است. «فلس» اثری درام است به‌نویسندگی و کارگردانی هومن نادری. انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر اصفهان، مولود معظمی و دینا اثباتی، تهیه‌کنندگان این اثر هستند.

ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز - پخش رویش، یکشنبه ۲ اردیبشت‌ ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود و شامل نمایش آثار و جلسه نقد و بررسی خواهد بود.

حضور برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

کد خبر 6082144

دیگر خبرها

  • نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»
  • اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • نمایش ۴ اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه
  • نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • فروش ۴ میلیاردی نمایش بهرام افشاری در هفته اول اجرا
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است