Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-07@23:11:32 GMT

کشف آثار ذوب فلزات در شمال غرب ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۳۰۳۱۸

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی؛ صلاح سلیمی افزود: طرح بررسی و شناسایی محوطه‌های فلزکاری کهن فقط در دو شهرستان مهاباد و سردشت و در محدوده روستا‌های کانی رش و باریکایه به وسعت حدود ۱۰ کیلومتر مربع که از اوایل خرداد شروع شده است همچنان ادامه دارد.

وی گفت: این محدوده‌ها از جمله مناطق کوهستانی و صعب العبور هستند که از نظر معادن فلزات مناطق مستعدی به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلیمی افزود: در نخستین هفته‌های انجام طرح بررسی، آثار قابل توجهی از سایت‌های ذوب فلزات کشف و مستند نگاری شد.

وی گفت: این بررسی به طور عمده بر روی محوطه‌های ذوب آهن تمرکز دارد و سختی مسیر بررسی، باعث طولانی شدن مدت زمان این طرح خواهد شد.

سلیمی مهمترین اهداف بررسی و شناسایی محوطه‌های فلزکاری محدوده روستای کانی رش شهرستان مهاباد و باریکایه شهرستان سردشت را مشخص کردن گاهنگاری محوطه‌های ذوب فلزات از طریق گاهنگاری نسبی و در صورت لزوم انجام آزمایش‌های ترمولومینسانس، بررسی ارتباط معادن با محوطه‌های ذوب فلزات و استفاده از تحلیل‌های سنجش از دور و تهیه نقشه‌های GIS منطقه برای مکان یابی سایت‌های ذوب فلزات اعلام کرد.

این باستان شناس گفت: شناسایی دقیق موقعیت و پراکنش آثار در مجموعه مورد نظر برای تکمیل نقشه باستان شناسی منطقه از دیگر اهداف این طرح است.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه تاکنون در حوزه شمال غرب ایران بررسی‌های باستان شناسی چندانی در ارتباط با محوطه‌های ذوب فلزات انجام نشده است ابراز امیدواری کرد که انجام این بررسی نقطه آغازی برای مطالعات فلزکاری در محدوده شمال غرب ایران باشد.

بررسی و شناسایی محوطه‌های فلزکاری محدوده روستای کانی رش شهرستان مهاباد و باریکایه شهرستان سردشت - شمال غرب ایران با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: فلزات شمال غرب ایران باستان شناس مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک در مسیر بازگشت از شمال/ جوی آرام در دیگر جاده‌های کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره وضعیت ترافیکی راه‌های کشور پس از پایان تعطیلات ۳ روزه در کشور گفت: در طول تعطیلات اخیر شاهد افزایش حجم سفرهای برون شهری بودیم و در همین راستا نیز همکاران من در پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی در آماده‌باش کامل قرار داشتند. روند سفرهای برون شهری نیز از روز چهارشنبه آغاز شده و در حال حاضر نیز شاهد تداوم روند بازگشت که از صبح دیروز آغاز شده بود؛ هستیم. در همین راستا نیز گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهور در سراسر کشور حاکی از آن است که ترافیک در مسیر شمال به جنوب محور چالوس در حدفاصل ولی آباد تا هریجان و مسیر شمال به جنوب محور هراز در محدوده‌های وانا، شاهاندشت، گزنک و آب اسک نیمه سنگین است.

وی ادامه داد: در آزادراه قزوین – کرج – تهران در محدوده کمالشهر و حدفاصل مهرشهر تا پل کلاک و برخی از مقاطع محور شهریار – تهران ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است. در محدوده حکیم آباد آزادراه قم – تهران نیز وضعیت مشابه گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور نیز گفت: گزارش‌ها حاکی از جوی آرام در تمامی جاده‌های کشور است.

شیرانی با اعلام شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ و ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از آغاز سفر حتماً با این شماره‌ها تماس گرفته و ضمن اطلاع از وضعیت جوی، ترافیکی و انسداد محورها، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای سفر خود انتخاب کنند.

کد خبر 6096905

دیگر خبرها

  • فرایند الحاق زمین به محدوده ۲۰ روستای دشتستان انجام شد
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • ترافیک سنگین جاده‌ها و ورودی‌های تهران
  • ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به تهران حتی یک‌روز پس از تعطیلات
  • ترافیک در مسیر بازگشت از شمال/ جوی آرام در دیگر جاده‌های کشور
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور
  • محدودیت ترافیکی کندوان لغو شد
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستا‌های تختان و خربزان دهلران در حال انجام است
  • محدودیت ترافیکی کندوان لغو شد/ ترافیک نیمه سنگین