Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد یک سال است تعطیل شده، بیش از ۱۸۰ کارگر آن اخراج و مطالبات آن‌ها هنوز پرداخت نشده و سفره‌های کارگران در ومیان وعده‌ها همچنان خالی است. ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ استانها لرستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، یکی از مشکلاتی که امروز در کشور و به‌تبع آن در لرستان با آن مواجه هستیم مشکل تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار‌شدن کارگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان لرستان واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی وجود دارد که تعطیل شده‌اند و این تعطیلی و غیرفعال شدن سبب بیکاری هزاران کارگر شده و این در حالی است که این کارگران ماه‌ها حقوق معوق نیز طلب دارند.

یکی از این واحدهای تولیدی که در سال‌های اخیر در لرستان دچار مشکل شده، کارخانه صدر فولاد است که زمانی 600 هزار تن تولید سالانه داشت و قرار بود این تولید 2‌.5 برابر شود و به یک ملیون و 500 تن افزایش یابد اما به‌گفته مسئولان ناکارآمدی سرمایه‌گذار این واحد و همچنین مشکلات بانکی نه تنها اجازه ارتقا و توسعه این واحد را نداد، بلکه سبب بیکارشدن 180 کارگر نیز شد.

امروز این کارگران حدود 3 میلیاردتومان طلب دارند و چندین‌بار نیز برای احقاق حقوق خود در محل استانداری و همچنین در کارخانه تحصن و تجمع کرده‌اند اما این اقدامات بی‌فایده بوده و هنوز نتوانسته‌اند مزد زحمتی که بیش از 10 ماه در این واحد کشیده‌اند را دریافت کنند.

سود بالا و جرائم بانکی تسهیلاتی که سرمایه‌گذار این کارخانه گرفته است، همچنین ناتوانی در پرداخت آن این واحد تولیدی مهم در لرستان را با چالش جدی مواجه کرده و وضعیت اسفناکی را ایجاد کرده است.

داد کارگران

یکی از کارگران کارخانه صدر فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: از چند سال گذشته کارخانه صدر فولاد چندین بار تعطیل شد و سرانجام از یک سال قبل به صورت کامل به حالت تعطیل درآمد. در این مدت 10 ماه حقوق معوق داریم که پرداخت نشده و امروز یک سال است که بیکار هستیم و شغلی برای ما نبوده و مشکلات معیشتی زیادی داریم.

این کارگر اخراج شده که خواهان شغل و رهایی از بیکاری بود، عنوان کرد: هر چقدر تلاش می‌کنیم بی‌فایده است، مسئولان خود را جای ما بگذارند، ما حقمان را می‌خواهیم و از آن‌ها می‌خواهیم مطالباتمان پرداخت و کارخانه دوباره روی کار بیفتد.

تلاش‌های بی نتیجه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خصوص مشکلات این کارخانه اظهار داشت: این کارخانه 184 نفر پرسنل دارد و این افراد چندین ماه از حقوق خود را از این کارخانه طلب دارند؛ همچنین این کارخانه به شرکت‌های خدمات‌رسان آب و برق بدهکار است که باید مشکلات این بدهی‌ها و همچنین بیمه آن برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه تلاش زیادی شده که مشکلات این کارخانه برطرف شود، عنوان کرد: هیچ‌کدام از این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است و فقط سبب خریدن زمان برای این کارخانه شده است.

عامل تعطیلی صدر فولاد

محمدرضا صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار‌تسنیم در خرم‌آباد درباره این کارخانه اظهار داشت: کارخانه صدر فولاد طی چند سال گذشته با مشکلات مدیریتی مواجه شده بود و حل مشکلات و تعطیلی این کارخانه یکی از دغدغه‌های مسئولین است.

وی افزود: تجهیزات و دستگاه‌های این کارخانه جز تکنولوژی‌های روز دنیا بوده و کیفیت محصول تولیدی این کارخانه در حدی بود که تولیدات بلافاصله به فروش می‌رسیدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: یکی از مشکلات این کارخانه بازپرداخت سود تسهیلاتی بود که این کارخانه گرفته و این تسهیلات دارای سود بالایی بودند و مدیریت آن توان پرداخت آن را نداشت به طوریکه 50 میلیارد تومان تسهیلاتی که به نام کارخانه گرفته شده بود به 130 میلیارد تومان تبدیل شد.

وعده پرداخت مطالبات کارگران

وی خاطرنشان کرد: چند روز گذشته مالک کارخانه در این کارخانه حضور یافته بود که با تجمع و تحصن کارگران در راستای دریافت حق و حقوق خود رو به رو شد.

صفی‌خانی اظهار داشت: در این راستا با پافشاری و پیگیری بسیار زیاد توانستیم که 2 میلیارد تومان سفته از‌ مالک کارخانه بگیریم تا در روزهای آینده حقوق کارگران را پرداخت کند. 150 کارگر این کارخانه مجموعاً 3.5 میلیارد تومان از کارخانه طلب دارند که 2 و نیم میلیارد مربوط به کارگران شرکت در خرم‌آباد است.

وعده راه‌اندازی مجدد کارخانه

گودرز امیری نیز درباره این کارخانه اظهار داشت: طی جلسه‌ای که ماه گذشته با سرمایه‌گذار قبلی و جدید، برگزار‌ کردیم مقرر شد که با همکاری دستگاه‌های اجرایی مطالبات کارگران این کارخانه هر چه سریعتر پرداخت شود.

وی افزود: همچنین نقل و انتقال سهام این‌کارخانه پس از طی مراحل قانونی خود به سرمایه‌گذار جدید واگذار خواهد شد و سرمایه‌گذار جدید نیز توانمند است. پس از این مراحل کارخانه مجدداً راه‌اندازی  و علاوه بر آن طرح توسعه آن نیز در نخستین فرصت محقق خواهد شد.

پیش از این نیز خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان «کارخانه "صدر فولاد" خرم‌آباد تعطیل شد؛ اخراج 180 کارگر دیگر» به مشکلات این واحد تولیدی پرداخت.

گزارش از سیده یاسمن موسوی‌نژاد

انتهای پیام/ ز

R41450/P41362/S6,72/CT8

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۲۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 

به گزارش قدس خراسان، سید حسین رسولی در نشست خبری که ظهر امروز در خانه کارگر مشهد به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، اظهار کرد: ما مشکل قانون نداریم، مشکل در اجرای قانون است، در قانون تکلیف همه مدیران، کارفرمایان و کارگران مشخص است اما در نهایت کارگران به حقوق خود نمی‌رسند. سالیان سال  است که در این مورد صحبت می‌شود اما همچنان مسائل کارگری به قوت خود باقی است.

وی افزود: مشکلات کارگران بر کسی پوشیده نیست و همه نسب به آن آگاهی دارند و بارها به گوش مسئولان و نمایندگان مجلس رسیده اما موضوع مهم این است که قوانین وجود دارد اما اجرا نمی‌شود و سه جانبه گرایی در زمینه تحقق حقوق کارگران رعایت نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان رضوی با اشاره به نقش اساسی کارگران در جامعه ادامه داد: امروز شاهد این هستیم به دلیل دستمزد کم دیگر افراد رغبت ندارند که به کارگری بپردازند و شاهد این هستیم که کارفرما از نیروی اتباع استفاده می‌کنند که باز هم تبعات خود را دارد.

رسولی مشکلات حوزه درمان را یکی از مشکلات مهم کارگران دانست و گفت: کارگران به محض ورود به کارخانه باید بیمه شوند و حق بیمه خود را پرداخت کنند این در صورتی است که به نحوه مطلوب نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای و درمان استفاده کنند.در حال حاضر یک درمان مستقیم و یک درمان غیرمستقیم وجود دارد. در درمان مستقیم تامین اجتماعی موظف است در درمانگاه‌ها و مراکز خود به درمان بیمه شدگان خود بپردازد اما این قضیه به دلیل نبود زیرساخت ها، نبود مراکز درمانی و بیمارستانی اتفاق نمی‌افتد و کارگر مجبور است از شرایط درمانی خارج از شبکه تامین اجتماعی استفاده کند و متحمل هزینه شود.

وی افزود: نوبت دهی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی به سختی صورت می‌گیرد در صورتی که سازمان تامین اجتماعی باید صفرتا صد کارگران را درمان کند اما این کار به طور کامل انجام نمی‌شود و در نهایت دوباره کارگران هزینه بیمه تکمیلی هم پرداخت می‌کنند تا بتوانند از هزینه‌های درمان خود کم کنند و این یعنی بار اضافه به جامعه کارگری.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی خواستار حمایت از حقوق کارگران طبق قوانین شد و گفت: براساس قانون کار باید سه جانبه گرایی متشکل از حضور دولت، نماینده کارگری و کارفرمایان اتفاق بیفتد اما در جلسه شورای عالی کار بدون حضور نماینده کارگران برای حقوق و دستمزد کارگران تصمیم گیری و حقوقی برای جامعه کارگر مشخص شد که کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد و باید منتظر تبعات این اتفاق بود.

وی تصریح کرد: دولت به عنوان مجری قانون در اجرای قوانین باید در شرایط بی طرف قرار بگیرد اما ۷۰درصد منافع کارگری در دست دولت است و همین باعث شده تا قانون به درستی اجرا نشود.قانون کار ۲۰۳ ماده و ۱۲۰تبصره دارد که اگر به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات جامعه کارگری حل خواهد شد.

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • موفقیت‌های فولاد اکسین با دستان کارگران گره خورده است / امانت فولاد اکسین را به دست آیندگان برسانیم
  • کارگران فولاد اکسین ثابت کرده‌اند در عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری پیشرو هستند / همه روزهای سال، "روز کارگر" است
  • برگزاری آیین نکوداشت هفته کارگر در شرکت فولاد اکسین/ تجلیل از کارگران نمونه
  • عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران
  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند
  • تجلیل از کارگران شهرداری بندرعباس + فیلم
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • آیا فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برای کارگران تعطیل است؟
  • روز کارگر برای کارگران تعطیل است