Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، در روزهای اخیر که شاهد گران شدن برخی کالاها از جمله طلا، سکه، ارز و همچنین خودرو بوده‌ایم، کمپینی از جانب برخی افراد راه افتاده و از مردم درخواست می‎شود که تا زمانی‌که مسئولان ناچار به کاهش قیمت این کالاها نشوند از خرید طلا و سکه و همچنین خودروی صفر، خودداری کنند. چند سال قبل نیز چنین کمپینی برای نخریدن خودروی صفر راه افتاد و مورد استقبال مردم قرار گرفت اما در نهایت قیمت خودرو کاهش پیدا نکرد و صرفا دولت مجبور شد وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی بیشتر آثار و نتایج چنین کمپین‌هایی با مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به گفت‌وگو نشستیم.
تقوی در گفت‌وگو با ایکنا، در این‌باره اظهار کرد: فرض کنید که مردم این کالاها را خریداری نکنند، در این صورت اولین اتفاقی که با این روند رخ می‌دهد این است که تقاضا برای کالاهای واحدهای تولیدی وجود ندارد و در نتیجه ناچار می‌شوند تولید خود را کاهش دهند و اگر تولید کاهش پیدا کند، آنان هم دست به اخراج نیروی کار خواهند زد.
وی ادامه داد: بنابراین باید حواسمان باشد که هرچقدر تولید افزایش پیدا کند، منجر به افزایش اشتغال هم خواهد شد و اگر اشتغال هم افزایش پیدا کند، درآمد عده‌ای بیشتر شده و هم رشد اقتصاد افزایش پیدا کرده و هم نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند.
تقوی در پاسخ به این پرسش که با وجود افزایش تولید، چرا قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده است؟ اظهار کرد: در این مورد باید نرخ رشد جمعیت را هم در نظر بگیریم. نرخ رشد جمعیت در کشور ما بین 3 تا 4 درصد است و این امر، تقاضا را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر اگر تولید، رشد 2 درصدی داشته باشد بنابراین قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.
این اقتصاددان تأکید کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که قیمت‌ها در هیچ کشوری ثابت نیست و در همه جای دنیا قیمت‌ها حالت صعودی و افزایشی دارد. هنگامی‌که بنده در سال 1350 تدریس در دانشگاه را شروع کردم مبلغ 3500 تومان حقوق دریافت می‌کردم اما اکنون این رقم توان خریدی ندارد. البته قبول دارم که قدرت خرید مردم اندازه قدرت خرید در اروپا نیست اما باید توجه داشت که مردم ما هم اندازه مردم اروپا کار نمی‌کنند.
وی یادآور شد: از سوی دیگر مسئولان ما هم قابل قیاس با مسئولان اروپایی نیستند. آنان داری احزاب حاکم هستند و مسئولان آنها از درون این احزاب بیرون می‌آیند و افراد خبره‌ای هستند و کلی تجربه و دانش کسب کرده‌اند اما ما چنین چیزی نداریم.
تقوی اظهار کرد: امسال حداقل 10 درصد به میزان دستمزدها اضافه شده است و در این در حالی است که به گفته مرکز آمار ایران و اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی، نرخ تورم در حدود 8/5 درصد است؛ بنابراین افزایش دستمزدها میزان تورم را پوشش می‎دهد و ما نسبت به سال‌ها قبل فقیرتر نمی‎شویم. از سوی دیگر افراد خاصی مبادرت به خرید خودرو می‎کنند که عمدتا افراد پردرآمد هستند و ماشین‌های ارزان‌قیمت هم بیشتر از میزان 10 درصد افزایش قیمت پیدا نکرده‌اند اما اگر 50 درصد افزایش قیمت پیدا کنند، آنگاه می‌توان به کار آنها ایراد گرفت.
این اقتصاددان تأکید کرد: بنده در سال 1350 با مبلغ 3500 تومان پیکان هم خریدم و مُسَلَم است که نرخ‌ها صعودی است بنابراین تورم در هر جامعه‌ای وجود دارد و از سوی دیگر افزایش حقوق هم وجود دارد که البته در برخی جوامع بالاتر یا پائین‌تر است. تورم در برخی دولت‌ها در کشور ما به 40 درصد هم رسید و اکنون 8/5 درصد است؛ بنابراین با وجود افزایش حداقل 10 درصد حقوق‌ها، 1/5 درصد به قدرت خرید ما افزوده شده است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه علامه طباطبایی درباره تأثیر تهدیدات ترامپ علیه ایران و خروج آمریکا از برجام یادآور شد: متأسفانه ترامپ به اقتصاد ما شوک وارد کرد اما اروپا که کاری به ما ندارد. اخیرا هم گفته شده که رنو به کار خود در ایران ادامه می‎دهد اما همه این افزایش قیمت ناشی از اقدامات ترامپ نیست.
تقوی در پایان درباره عاقبت چنین کمپین‌هایی اظهار کرد: بنده معتقدم چنین کمپین‎‌هایی عقلایی نیستند. همانگونه که عرض کردم اگر شما خودرو نخرید، آنگاه ایران‌خودرو و سایپا توان فروش محصولات خود را ندارند و در نتیجه نیروی کار آنها از کار بیکار خواهند شد. در مورد چند سال قبل هم راه‌حل دولت این بود که 25 میلیون تومان وام خرید خودرو پرداخت کند اما در نهایت مردم باید خودرو بخرند و قسط وام پرداخت کنند اما مسئله این است که اگر مردم پول خرید خودرو ندارند پس چرا باید وام بگیرند. مردم می‎توانند از وسایل حمل و نقل عمومی هم استفاده کنند اما کسانی‌که هوس خرید خودرو و رانندگی دارند بروند بخرند و بهره آن را هم پرداخت کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا سیاست و اقتصاد مهدی تقوی خرید خودرو کمپین طلا سکه رشد اقتصادی تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۴۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده

ایسنا/گیلان رئیس سازمان چای، بهای برگ سبز چای در سال گذشته را ۱۸۶۸ میلیارد تومان دانست که تاکنون بالغ بر ۱۸۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده و خاطرنشان کرد: دولت ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده و کارخانجات چایسازی موفق به پرداخت ۹۷.۲ درصدی شده‌اند که میانگین آن به ۹۸ درصد می‌رسد.

حبیب جهانساز امروز، هشتم اردیبهشت ماه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز چین بهاره برگ سبز چای از روزهای آینده، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و سرمای اوایل سال، شاهد تاخیر در چین اول هستیم، اما به زودی برداشت را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت خرید تضمینی برگ سبز و عقد قرارداد با کارخانجات فراهم شده است، افزود: چین بهاره تا پایان خردادماه ادامه دارد، اما در مجموع چهار چین در سه فصل بهار، تابستان و پاییز انجام می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به فاصله یک ماهه تا ۴۵ روز بین هر چین، اضافه کرد: ۹۰ درصد باغات چای در اراضی شیبدار و دیم بوده و لذا شرایط اقلیمی در زمان برداشت اثرگذار است.

جهانساز بهای برگ سبز چای در سال گذشته را ۱۸۶۸ میلیارد تومان دانست که تاکنون بالغ بر ۱۸۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده و خاطرنشان کرد: دولت ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده و کارخانجات چایسازی موفق به پرداخت ۹۷.۲ درصدی شده‌اند که میانگین آن به ۹۸ درصد می‌رسد؛ البته شرط عقد قرارداد با کارخانجات در سال جدید، تسویه کامل مطالبات است.

وی با اشاره به مشکلات کارخانجات در فروش و بازاریابی و تامین نقدینگی، اضافه کرد: سال گذشته، واردات چای به شرط خرید چای داخلی بود که بالغ بر ۱۰ هزار تن چای از کارخانجات خارج شد و بخشی از نقدینگی کارخانجات را برای سال جدید تامین کرد.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه چای‌سازی کارخانجات به ویژه برندها کیفی‌تر شده است، عنوان کرد: شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید تضمینی برگ سبز در سال جدید را تصویب کرد و شاهد افزایش ۳۰ درصدی بها به صورت میانگین هستیم؛ یعنی بهای برگ سبز درجه یک از ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ هزار تومان و بهای برگ سبز درجه دو از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

وی یکی دیگر از مصوبات شورای قیمت‌گذاری را واردات چای به شرط خرید چای داخلی دانست و ادامه داد: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری، پنج درصد از ارزش بهای برگ سبز با توجه به ظرفیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۳ برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه صنعت چای تعلق می‌گیرد.

جهانساز افزایش ۳۰ درصدی تولید چای خشک را نتیجه قیمت متناسب خرید برگ سبز و پرداخت به موقع مطالبات و ارائه تسهیلات ارزان قیمت اصلاح و احیا و به‌زراعی باغات و بهسازی کارخانجات دانست و یادآور شد: برای سال جاری برداشت ۱۴۵ هزار تنی برگ سبز و تولید ۳۲ هزار تنی چای خشک را پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت مساعدت اقلیمی، افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان چای با تاکید بر لزوم کنترل قیمت و حجم واردات چای، اضافه کرد: سال گذشته شاهد واردات ۴۲ هزار تنی چای بودیم که به بازار چای داخلی کمک کرد؛ این در حالی است که نیاز کشور به چای خشک ۸۵ هزار تن بوده و تولید داخل فقط ۳۰ درصد این نیاز را تامین می‌کند.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در برندسازی چای داخلی و بازاررسانی آن، تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد چای تولیدی وارد بازار مصرف می‌شود؛ همچنین سالانه شاهد صادرات ۱۰ هزار تنی چای ایرانی هستیم.

جهانساز یکی از شاخصه‌های بارز چای ایرانی را عدم استفاده از سموم دانست و خاطرنشان کرد: باغات ما دچار آفات خسارت‌زا نیستند و هیچگونه توزیع سم شیمیایی نداریم، اما در صورت لزوم از سموم بیولوژیک استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صاحب خودرو شوید!
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم