Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ دوست رییس اداره مرتع و بیابان زدایی گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: پیشروی بیابان‌ها و فروسایی زمین نواحی خشک، نیمه خشک و مناطق نیمه مرطوب را دربرمی گیرد و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هکتار از مراتع پایین دست استان تحت تاثیر پدیده بیابان زایی قرار دارند که دلیل اصلی آن استفاده بیش از حد و بهره برداری نامناسب از منابع طبیعی و تغییر آب و هوا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در استان شوره زار‌های بسیاری از گمیشان تا مراوه تپه وجود دارد که بهره برداری سنتی از مراتع، افزایش جمعیت انسانی و دامی بیشتر متکی بر مرتع و عدم رعایت اصول زراعت موجب افزایش آن شده است.

فرهنگ دوست ادامه داد: از بین رفتن پوشش گیاهی، ضرر زدن به اقتصاد افراد بومی، کاهش محصولات دامی، کاهش تولید علوفه مرتعی، فقر اقتصادی برای مردم مرز نشین، مهاجرت و کوچ افراد بومی از جمله تاثیرات منفی پدیده بیابان زایی است.

رییس اداره مرتع و بیابان زدایی گلستان ادامه داد: پارسال و پس از انجام مطالعات پیرامون مناطق بیابانی طرح‌هایی مانند احداث سازه‌های هلالی آبگیر در سطح ۷۵۰ هکتار در شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و آق قلا به منظور تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی و تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌شود.

وی در ادامه گفت: اقدام دیگر بوته کاری در سطح ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار در این مناطق و همچنین تولید گونه‌های مرتعی و بیابانی به تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله شامل انواع آتری پلکس‌ها، قره داغ، قیچ و آلن گاتوم است.

فرهنگ دوست افزود: از دیگر طرح‌های اجرایی زمان بندی چرا برای دامداران، کاشت نهال، گل محمدی و جنگل کاری در منطقه ترسیب کربن در شهرستان آزادشهر و گالیکش و آموزش حدود ۱۰ هزار نفر ساعت از افراد بومی این مناطق است.

وی ادامه داد: در حاضر ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از مراتع استان تحت حفاظت کامل قرار دارند.

انتهای پیام/فا/م

 

در بیش از ۳۰۰ هکتار از مراتع گلستان خطربیابان زایی وجود دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۵۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستان: تحقیقات برای دستگیری عوامل مفقودی «یسنا» ادامه دارد

دادستان کلاله در شرق استان گلستان گفت که تحقیقات تا زمان شناسایی و دستگیری عوامل دخیل (احتمالی) در مفقودی «یسنا» دختر چهار ساله اهل این شهرستان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا از دادگستری گلستان، سید جواد میردوستی پنجشنبه شب اظهار کرد: بلافاصله پس از اعلام مفقودی کودک کلاله‌ای عملیات جستجو و اقدامات قضایی و پلیسی برای بررسی موضوع آغاز شد که در ادامه با توجه به ظن بازپرس پرونده مبنی بر ربوده شدن طفل تقویت و در پی تحقیقات با دستور قضایی چند نفر به عنوان مظنون به پلیس آگاهی احضار شدند.

دادستان کلاله با یادآوری پیدا شدن این کودک در یکی از مزارع کشاورزی نزدیک محل مفقودی گفت که یسنا در سلامت کامل به سر می‌برد و تحقیقات قضایی پرونده نیز در حال تکمیل است.

وی از تلاش شبانه روزی اهالی منطقه، هلال احمر و پلیس برای بازگرداندن کودک به آغوش خانواده قدردانی کرد.

در همین رهگذر مسوولان محلی از انتقال این کودک به بیمارستان برای اطمینان خاطر از صدمه ندیدن کودک و تاثیر ترس یا گرسنگی در طول ۵ روز مفقودی خبر دادند.

پیدا شدن این خبر موجی از شادی را در بین مردم ترکمن منطقه به دنبال داشت.

خانواده این کودک عصر یکشنبه نهم اردیبهشت هنگام کار در مزارع روستای «یلی بدراق» متوجه گم شدن کودکشان شدند و بلافاصله موضوع توسط بخشداری مرکزی کلاله به جمعیت هلال احمر گزارش و از همان زمان جست و جو برای یافتن یسنا آغاز شد که عصر امروز پنجشنبه توسط یک خلبان کایت سوار نتیجه داد.

شهرستان کلاله در شرق استان گلستان واقع است.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • برداشت گل محمدی از گلستان‌های کاشان + تصاویر
  • دادستان: تحقیقات برای دستگیری عوامل مفقودی «یسنا» ادامه دارد
  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • فیلم عملیات هوایی برای یافتن دختر گمشده در گلستان بعد از ۵ روز
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • پیش بینی باران بهاری برای امروز
  • مین‌زدایی ۳.۵ میلیون هکتار از مناطق مرزی غرب و جنوب غرب توسط ارتش
  • ‌اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان