Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-27@20:41:16 GMT

کولرها، آب استان یزد را می بلعند+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۳۶۱۸۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد ، این روزها در گرمای جانفرسا و جهنم سوزان یزد، مرکزی ترین استان کویری ایران ، کولرهای آبی رایحه بهشت را منتشر می کنند. دستگاهی که با تبخير آب، هوا را خنک مي کند و در اين روزهاي گرم در اکثر خانه ها، کارگاه ها، مغازه ها و ادارات وجود دارد . تعدادش در استان یزدکم نيست، چيزي بيش از 400 هزار دستگاه که البته سهم قابل توجهي از مصرف انرژي را هم به خود اختصاص می دهد
 کولرهایی که تشنه آب و برق هستند
مدير دفتر مديريت مصرف ابفاي استان ميگويد هرکولر آبي در هرساعت بين 30 تا 45 ليتر آب مصرف ميکند يعني در هر شبانه روز حدود 700 ليتر آب .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته پاکدل ، در شرايطي که با کمبود شديد منابع آبي مواجهيم اين 400 هزار کولر سالانه 18 ميليون متر مکعب آب مي بلعند.
از سوي ديگر هر کولر آبي نيم کيلووات برق هم مصرف مي کند تا خنکاي آن آسايش و آرامش ما را فراهم کند. مدير دفتر مديريت مصرف شرکت توزيع برق استان مي گويد هر خانوار در طول سال چيزي حدود 190 هزار تومان بابت استفاده از هر کولر آبي هزينه برق پرداخت ميکند . هزينه اي که به گفته مير شمسي عمدتا در طي ماههاي خرداد تا شهريور است و موجب ميشود قبوض برق مشترکان تا سه برابر هم افزايش داشته باشد.
 کولرهای آبی، راهکارهایی برای کاهش مصرف آب و انرژی
در حالی که کولرهای آبی با مصرف زیاد آب و برق ، استان یزد را بیشتر از همیشه درگیر مشکل خشکسالی می کنند با اقداماتي به ظاهر ساده ميتوان تا حدودي از مصرف آب و برق در اين وسيله مورد نياز اکثر خانواده ها کاست و هم راندمان آن را افزايش داد. اصلي ترين کار نصب سايه بان مناسب روي کولرهای آبي است که به گفته مدير دفتر مديريت مصرف ابفاي استان نقش قابل توجهي در کاهش مصرف اب دارد .
پاکدل ميگويد اگر همه 400 هزار کولر استان داراي سايه بان شوند بيش از 220 ليتر آب در هر ثانيه صرفه جويي ميشود و اين معادل آب 11 حلقه چاه آب شرب استان است. زارع يکي از کساني است که سالهاست در خيابان سلمان يزد فروش قطعات کولر آبی را از پدرش به ارث برده و خود نيز در اين زمينه تبحر بالايي دارد. او مي گويد اصلي ترين کار براي افزايش راندمان کولر علاوه بر نصب سايه بان، خالي کردن آب آن در هر 45 روز، سرويس به موقع، روغن کاري و نصب اصولي پوشال هاست .
 اما در اين شرايط که انرژي برايمان اهميت بالايي دارد برچسب انرژي روز کولر هاي آبی هم مهم است تا با خريد کولر هاي با مصرف انرژي کم در مسير مديريت مصرف حرکت کنيم.
 کولرهای گازی جایگزینی برای کولرهای آبی
يکي از اصلي ترين روشها برای رهایی از مصرف زیاد آب در کولرها، آنگونه که شهروندان يزدي ميگويند استفاده از کولر هاي گازي است . کريمي يکي از اين شهروندان است که ميگويد اگر چه مصرف برق در اين کولر ها 8 برابر کولر هاي آبي است اما مهم اينست که ما خودمان در استان توليد کننده و حتي صادر کننده برقيم و از اين منظر مشکلي نداريم . دره زرشکي يکي دیگر از شهروندان يزدي است که ميگويد بايد دولت يارانه برق براي استانهايي چون يزد که با مشکل آب مواجهند پرداخت کند تا مردم به راحتي بتوانند از کولر گازي استفاده کنند.
موضوع را با مدير عامل شرکت توزيع نيروي برق استان در میان گذاشتم. صحتی می گوید ما در استان یزد 2 هزار مگاوات برق توليد مي کنيم که در حال حاضر 1430 مگاوات آن در استان مصرف ميشود و مابقي به استانهاي ديگر منتقل مي شود.
وی می گوید: پيک مصرف برق استان با افزايش گرما و استفاده بيشتر از کولر هاي ابي احتمالا امسال به 1600 مگاوات هم برسد. با این حال، مدير عامل شرکت توزيع نيروي برق استان موافق ترویج کولرهای گازی نیست . او معتقد است در شرايطي که ما با کاهش بارندگي و پايين آمدن آب پشت سد ها در کشور مواجهيم اصلا توليد برق در کشور با مشکل مواجهه خواهد شد . وی می گوید پيش بيني شده امسال با حدود 5 هزار مگاوات کاهش توليد برق در کشور روبرو باشيم، در چنین شرایطی ما بايد به فکر مديريت مصرف و صرفه جويي باشيم نه افزايش مصرف برق از طريق کولر هاي آبي  و حتي افزايش توليد برق از انرژي خورشيدي در استان را بسيار محدود مي داند و مي گويد توسعه نيروگاههاي خورشيدي بسيار سرمايه بر و محدود است ولي در بلند مدت ناچاريم به فکر گسترش آن در کشور باشيم.
 فردا دیر است اگر امروز نجنبیم
در حالی که بحران آب روز به روز در استان یزد وسیعتر می شود حفظ قطره قطره آب این استان بیشتر از هر زمان دیگر ضروری به نظر می رسد. با اين شرايط شايد در آينده اي نزديک ديگر استفاده از کولر هاي آبي مقرون به صرفه هم نباشد. روزگاري نه چندان دور در گذشته يزدي ها از بادگير براي خنک کردن خود در اين فصل استفاده ميکردند . سازه ای که که هيچ انرژِيی مصرف نميکرد و البته خنکاي دل چسبي هم داشت. تنگنای کمبود آب در استان یزد شاید دوباره فکرهایمان را به کار اندازد تا روشی نوین برای رهایی از گرمای سوزان استان پیدا کنیم. روشی که هم مقرون به صرفه باشد و هم به اندازه کافی کارآمد.
 
نویسنده: غلامرضا استاد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: صدا وسیما یزد کولر کولر آبی خشکسالی گرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالامیر یاقوتی افزود: ما دنبال آن هستیم که فرصت‌ها و مولفه های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی کنیم و تعرفه های برق به گونه ای طراحی شود که هم رفاه و آسایش مردم را تامین کنند و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مد نظر قرار گیرد که یکی از مولفه های مهم مصرف، سامانه های سرمایشی و کولرها است.

وی افزود: تعرفه برق در ایران به ۵ اقلیم دسته بندی شده که ٤ اقلیم آن گرم و دارای ویژگیهای خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده ای از کشور را شامل می شود و حدود ٨٠ درصد مشترکان را در خود جای داده است.

یاقوتی اضافه کرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و ... عمدتا در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمایشان و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب، کولرهای آبی می توانند دما مطلوب بین ٢١ تا ۲۵ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین کنند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است. میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود ١٥٠ تا ١٨٠ کیلووات ساعت را شامل می شود، مصرف برق ماهیانه در ماه های گرم سال را به دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می رساند.

به گفته یاقوتی الگوی مصرف مناطق عادی نیز ٣٠٠ کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، یعنی ٧٥ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماههای گرم سال بین ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت از مجموع ٣٠٠ کیلووات ساعت را به خود اختصاص می دهد.

وی در ادامه با اشاره به این که یک قبض معمول برای زیر الگوی مصرف طوری طراحی شده که متناسب با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می کنند باشد، خاطرنشان ساخت: این قبض معمولاً در یک ماه ٣٥ هزار تا ٣٧ هزار تومان می شود و از آنجایی که قبضهای ما هر دو ماه یکبار صادر می شود، به طور متوسط در تابستان حدود ٧٠ هزار تومان و به همراه ارزش افزوده و سایر مؤلفه های موجود حدود ٨٠ هزار تومان پیش بینی می شود.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در عین حال تاکید کرد: با همه این اوصاف اگر مشترکی از کولر گازی استفاده کند معمولاً مصرف سرمایش آن حدود ۶ تا ٧ برابر این مقدار می شود و با توجه به ویژگی خاص کولر گازی که به صورت نقطه ای خنک می کند، حداقل ٨٠٠ کیلووات ساعت صرفاً برای مصرف سرمایشی در یک خانه معمولی استفاده می شود که با توجه به مصرف سایر تجهیزات برقی، متوسط مصرف ماهیانه قریب ٩٠٠ تا ١٠٠٠ کیلووات ساعت خواهد شد که بیش از ٣ برابر مصرف مشترکی با همان ویژگی‌ها و همان تجهیزات خانگی است که به جای کولر گازی از کولر آبی استفاده می کند.وی در عین حال تصریح کرد: این مقدار مصرف موجب افزایش پلکانی تعرفه برق مصرفی می شود، یعنی وقتی که در پله های بیش از الگو قرار می گیرد به صورت نمایی نرخ برق زیاد می شود. در واقع در دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت هر کیلووات ساعت به طور متوسط ١٢٠ تومان در قبوض برق مشترکان محاسبه می شود، اما در دامنه ٩٠٠ یا ١٠٠٠ کیلووات ساعت، مشترک باید به ازای هر کیلووات ساعت ١٠٠٠ تومان یعنی حدود ٨ برابر بیشتر هزینه برق را بپردازد، بنابراین مصرف ٣ برابر و افزایش نرخ ٨ برابری سبب افزایش ٢۴ برابر قبض برق مشترکانی که کولر گازی استفاده می کنند خواهد شد. به عبارتی قبض برق این مشترکان در دوره ٢ ماه بیش از ٢ میلیون تومان می شود.

یاقوتی در پایان تاکید کرد: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می کند بالای ٢ میلیون تومان پیش بینی می شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899607

دیگر خبرها

  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • آموزش نصب کولر صنعتی آبی
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند