Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-معاون کارگروه اول هیات بین‌المللی تغییر اقلیم سازمان ملل « IPCC» با بیان اینکه در 150 سال شاهد افزایش غلظت گازهای گلخانه ‌ای هستیم،گفت: این گازها در این مدت باعث افزایش 18 درجه ‌ای دمای زمین شده اند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، ادوین آلدریان روز دوشنبه در نشست اطلاع ‌رسانی و آموزشی هیات بین‌ المللی تغییر اقلیم در سازمان هواشناسی افزود: تغییر اقلیم یک مساله جهانی است و هیچ کشوری از پیامدهای آن در امان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: پیامدهای تغییر اقلیم در هر کشور و نقطه ای از جهان متفاوت است شاید در ایران به شکل بیابان ‌زایی باشد اما می دانیم که سایر کشورها نیز تحت تاثیر این پدیده و مخاطرات جوی به شکل های مختلف قرار دارند.
آلدریان تاکید کرد: تغییر اقلیم مشکل مشترک جهان است در واقع یک مساله جهانی است و باید با کمک یکدیگر آن را حل و یا حداقل تاثیراتش را کم کنیم.
معاون کارگروه اول هیات IPCC گفت: علم اقلیم بسیار گسترده است و متخصصان زیادی در این زمینه فعالیت می کنند، بسیاری از این متخصصان با علم سیاست ، اقتصاد، صنعت و حتی علوم اخلاقی آشنا هستند اما بحث بر سر این است که به چه صورت و چه زوایایی به موضوع تغییر اقلیم بپردازیم.
وی اظهار داشت: بر این اساس IPCC مدل تغییر اقلیم را مد نظر قرار داده و به دنبال آن است که مشخص کند در سامانه‌ های اقلیمی چه اتفاقی در حال وقوع و مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم به چه شکلی است همچنین چگونه می‌توان این مخاطرات جوی را کاهش داد.
آلدریان با اشاره به تاثیر تغییر اقلیم روی پدیده ‌های مختلف جوی از جمله بارش برف اظهار کرد: این پدیده روی یخ‌ ها و یخچال‌ ها، همچنین اقیانوس ‌ها تاثیر داشته است علاوه بر این به دلیل فعالیت ‌های انسانی ترکیبات جوی تغییر می‌کند و بر اثر استفاده از سوخت ‌های فسیلی، گازهای گلخانه ‌ای انتشار می‌یابد و همین موضوع بر افزایش آلودگی هوا نیز اثر گذار است.
معاون کارگروه اول هیات بین‌المللی تغییر اقلیم گفت: درختان را برای رفع نیازهای خود قطع می کنیم در واقع از ابتدای تاریخ همینطور بوده است، اما از سوی دیگر شاهد جنگل زدایی و بیابان زایی هستیم که بر روی یخچال ها و قطب تاثیر گذاشته است در واقع این پدیده‌ ها در مناطق مختلف دنیا در حال وقوع است که بر میزان منابع آبی مناطق نیز اثر منفی گذاشته است.
آلدریان ادامه داد: در کشور من یعنی اندونزی در حال حاضر فصل خشکی است شاهد هستیم که بارش ‌ها همچنان ادامه دار است چون فصول تغییر کرده است، شاید در ایران پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم به شکل ‌های دیگر از جمله بیابان زایی خود را نشان داده است.
معاون گروه اول IPCC با اشاره به ارتباط تغییر اقلیم با مصرف انرژی و سوخت اظهار کرد: افزایش جمعیت یکی از مشکلات جدی در حوزه تغییر اقلیم است که طبیعتا باعث افزایش مصرف انرژی و سوخت و در نتیجه تولید گازهای گلخانه‌ ای بیشتر می ‌شود.
آلدریان افزود: در مدت 150 سال گذشته ترکیب جوی تغییر کرده و شاهد افزایش غلظت گازهای گلخانه ‌ای هستیم. از دهه 1980 به بعد تغییر اقلیم وارد ادبیات جهان شد.
این عضو هیات بین‌المللی تغییر اقلیم تاکید کرد: فعالیت ‌های انسانی باعث افزایش دمای کره زمین شده است و طبق برآوردها حدود دو یا حتی سه درجه دمای زمین افزایش یافته است، واضح است که وقتی گاز دی اکسید کربن افزایش می‌یابد سیستم زمین گرم می ‌شود اما مسئله آن است که گرمایش جهانی تاثیرات متفاوتی بر بخش ‌های مختلف جهان دارد. بیابان‌زایی، تغییرات سطح آب دریاها از جمله عوارض گرمایش زمین و تغییر اقلیم است.
وی با اشاره به اینکه اگر دمای کره زمین 4 درجه افزایش یابد تاثیرات گسترده‌ای بر روی سیستم غذایی و محصولات کشاورزی خواهد داشت، گفت: شاید تغییرات ناچیز دما خیلی اثرگذار نباشد اما تغییرات شدید دما طی بازه زمانی نیم قرن تاثیرات گسترده‌ ای خواهد داشت و مسلما تغییرات دمای اقیانوس ‌ها میلیاردها نفر را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.
معاون کارگروه اول IPCC اظهار داشت: هیات بین‌المللی تغییر اقلیم سه پیام کلیدی در حوزه تغییر اقلیم دارد؛اول اینکه بدانیم تاثیر انسان در پدیده تغییر اقلیم بسیار حائز اهمیت است، دوم اینکه قصد داریم بدانیم چه عواملی باعث ایجاد چنین شرایطی می ‌شود و سومین پیام IPCC آن است که امکان دارد تغییر اقلیم تاثیرات غیرقابل برگشتی داشته باشد.
آلدریان افزود: بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی جهانی بعد از سال 2000 فقط طی دو سال بالاترین دما را ثبت نکرده ‌ایم اما غیر از این دو سال دمای کره زمین بسیار بالا بوده است، طبیعی است که این افزایش دما بر کاهش یخ ‌های اقیانوس‌ ها و تشدید آلودگی ‌ها اثرگذار خواهد بود، تهران در فصل زمستان شاهد افزایش آلودگی هوا است چون چرخه هوا در این فصل کافی نیست.
وی با اشاره به دیگر پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم در ایران گفت: وقوع سیل یکی از مهمترین مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم در ایران است، واضح است که همه مناطق دنیا اعم از کشورهای فقیر و غنی از تغییر اقلیم تاثیر می ‌گیرند اما کشورهای فقیر قطعا در برابر تغییر اقلیم آسیب پذیرتر هستند.
9014**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست تغيير اقليم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۶۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ میلیون هکتار از اراضی بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی است

وحید جعفریان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تغییر اقلیم و پیامدهای آن از جمله تخریب سرزمین منجر به کاهش حاصلخیزی خاک و از دست رفتن ظرفیت حیاتی سرزمین به عنوان یکی از دغدغه زیست محیطی جهان محسوب می‌شود.

به گفته او، یکی از اثرات سوء پدیده تغییر اقلیم حوزه های نه تنها اکولوژیک بلکه اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد که می تکاند چالش امنیت غذایی و زیستی ایجاد کند.

جعفریان ادامه داد: یکی از اهداف کلان و تعریف شده در برنامه توسعه جهانی مقابله با تخریب سرزمین و بیابانزایی تعریف شده است، بدین منظور برنامه گسترده ای در حوزه درختکاری و احیای پوشش گیاهی داریم که با طرح یک میلیارد درخت کشور ما در این فرآیند قرار گرفت.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی افزود: ایجاد پوشش گیاهی در کانون فرسایش بادی علاوه بر اثرات مثبت بهبود حاصلخیزی خاک نقش جدی در جلوگیری از طوفان شن و ماسه دارد. بدین منظور برنامه کاشت یک میلیارد درخت هدف گذاری مشخصی در ۲۲ استان بیابانی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کشور بیابانی است، گفت: ۳۰ میلیون هکتار از اراضی بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی است و ۱۴ میلیون هکتار به لحاظ ایجاد خسارت به منابع انسانی کانون بحرانی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • سبزترین بازی‌های المپیک جهان کدامند؟
  • افزایش دمای هوا در جنوب غرب خوزستان
  • کنفرانس بین‌المللی مهار آب در افغانستان
  • ۳۰ میلیون هکتار از اراضی بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی است
  • پیش‌بینی هوای تهران در چند روز آینده
  • افزایش دمای هوای صبحگاهی در همدان 
  • دمای هوا در آذربایجان‌غربی افزایش می‌یابد
  • هشدار سطح زرد هواشناسی برای وزش باد گرم در گیلان/ دمای هوا ۶ تا ۱۲ درجه افزایش می‌یابد
  • افزایش نسبی دمای هوای اردبیل نسبت به سال های گذشته