Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@14:31:06 GMT

کودکانی که تشنه آغوش گرم پدر و مادر هستند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۳۷۴۱۱

کودکانی که تشنه آغوش گرم پدر و مادر هستند

بجنورد- ایرنا - پدر و مادرش کجا هستند، تنها می داند که مربیان جای پدر و مادرشان را پر کرده اند و آنان هر روز صبح بخیر و شب بخیر عزیزم را بر زبان می آورند و مجبورند محبت و گرمای وجود آنان را حس کنند.

به گزارش ایرنا، شاید هم اصلا این کودکان در دنیای کوچک خود معنای پدر و مادر را ندانند و فکر کنند فقط این دنیا در فضای شیرخوارگاه و در کنار دیگر همبازی هایشان خلاصه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با دیدن این فرزندان در تنها شیرخوارگاه خراسان شمالی در شیروان بار سنگینی از غم و اندوه بر دوش احساس می کنی و ناخودآگاه اشک در چشمانت حلقه می زند که اینها چطور بدون مهر و محبت پدر و مادر زندگی را سپری می کنند.
یکی از بچه ها را دیدم که پرستار مرکز گفت، قرار است سال آینده به دبستان برود و اما نمی داند که باید بدون حضور پدر و مادر و دور از محبت آنها پای به مرکز تعلیم و تربیت بگذارد، چشمانی پر از غم دارد، نمی داند که اینجا چه می کند.
چشمان مظلوم کودکانی که بدون سرپرست یا بد سرپرست نظاره گر فردا هستند، دل را پر از غصه می کند.این فرزندان از کمک های مادی خیران و افراد نیکوکار بی نصیب نیستند اما آنها نیاز مبرم به محبت و عاطفه دارند، چرا که آنها آغوش گرم مادر و مهر، صفا و صمیمیت پدری را نچشیده اند.
کاش می توانستیم حداقل بخشی از خواسته های این کودکان را با حضور در این مرکز و با خریدن هدیه ای تامین کنیم تا آنها در جامعه احساس انزواو ناامیدی نداشته باشند.
یک روانشناس در خراسان شمالی در این زمینه گفت: تمام روانشناسان بر این اتفاق نظر دارند که اعتمادی که از طریق رابطه صمیمانه پدر و مادری ایجاد می شود، گستره اعتماد فرد را نسبت به محیط و اطرافیان که شامل اعتماد و عزت نفس است، بیشتر می کند.
سمیرا شادمیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: رابطه پدر و مادری با فرزند کمک می کند تا کودکان بهترین جایگاه را در آینده داشته باشند.
وی ادامه داد: اما متاسفانه اگر شیرخوارگاه بهترین پرستار را هم داشته باشد نمی تواند آن محبت و رابطه فرزند با پدر و مادر را به کودک منتقل کند.
این روانشناس افزود: حداقل در تعداد بسیاری از این کودکان اعتماد به نفسی که از رابطه فرزند با پدر و مادر شکل می گیرد، ایجاد نمی شود حتی آزمایش ها نشان داده اند که این کودکان به لحاظ جسمی نیز رشد متعادلی ندارند.
شادمیر گفت: امکان دارد که برخی از کودکان به لحاظ کمبود محبت دچارافسردگی شوند.
وی از خیران و نیکوکاران درخواست کرد که از جنبه معنوی و عاطفی و روانی این کودکان را حمایت کنند، با خواندن قصه و شعر، انجام بازی های فکری و نوازش آنها را همراهی کنند تا بخشی از کمبودهای آنها جبران شود.
کارشناس مسئول شبه خانواده اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در این زمینه گفت: سالانه به طور میانگین حدود 100 کودک در شیرخوارگاه شهرستان شیروان پذیرش می شوند که این میزان در 2 ماه امسال 18 نفر بوده است.
فرزانه بازخانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هم اکنون به دلیل ترخیص کودکان، تنها 31 کودک در مرکز شیرخوارگاه شیروان نگه داری می شوند که از این تعداد 18 نفر پسر و مابقی دختر هستند.
بازخانه با بیان اینکه بیشتر کودکانی که در این مرکز نگهداری می شوند، بدسرپرست هستند و خانواده هایشان اعتیاد دارند گفت:این کودکان پس از پاک شدن و ترک اعتیاد والدینشان به خانواده بازگردانده می شوند.
وی افزود: سال گذشته 88 کودک در قالب تحویل به خانواده و یا پذیرش فرزندخواندگی از شیرخوارگاه ترخیص شدند.
بازخانه اظهارداشت: تعدادی از کودکانی که در این مرکز نگهداری می شوند نیز مجهول الهویه هستند و شناسنامه ندارند، در این صورت کودکانی که دادگاه حکم می دهد و واجد شرایط هستند، به متقاضیان فرزندخواندگی تحویل داده می شوند.
وی اضافه کرد: سالانه بین 10 تا 30 کودک قابلیت تحویل را به متقاضیان فرزندخواندگی دارند.

*فرزندخواندگی 32 کودک
کارشناس مسئول شبه خانواده اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: سال گذشته 32 فرزند به فرزندخواندگی پذیرفته شده اند.
وی تعداد متقاضیان پشت نوبت فرزندخواندگی در خراسان شمالی را 430 نفر عنوان کرد و درباره شرایط اقدام به فرزند خواندگی توسط خانواده ها افزود: ابتدا درخواست شخصی مبنی بر پذیرش فرزند خواندگی به بهزیستی شهرستان مربوطه ارایه می شود و کارشناس مربوطه پس از بازدید وتهیه گزارشی کامل و جامع در صورت تایید خانواده اقدام به جمع آوری مدارک ومعرفی به دادگاه خانواده برای صدور حکم صلاحیت خانواده می کند.
وی اضافه کرد: برای صدور حکم صلاحیت خانواده عدم اعتیاد، سوءپیشینه، تاییدیه پزشکی قانونی و سلامت جسم وروان نیز بررسی وپس از تکمیل پرونده و تایید صلاحیت خانواده، پرونده در کمیته تخصصی استان مطرح و درصورت تایید، فرزند به خانواده تحویل می شود.
بازخانه اظهار داشت: خانواده ها برای فرزند خوانده باید اقدام به افتتاح حساب بانکی کرده و حداقل یک سوم اموال را به نام فرزند سند زده و بیمه عمر کنند.
وی گفت: بیشتراین کودکان از طریق مراجع قضایی به این نهاد معرفی می شوند و تعدادی را خانواده ها سر راه قرار می دهند که با همکاری نیرو انتظامی گزارش تهیه شده و حکم قضایی صادر می شود.
بازخانه افزود: تعدادی از فرزندان هم به علت بد سرپرست بودن والدین مبنی بر گزارش اطرافیان و بازدید مددکاران اداره کل بهزیستی استان، جهت جلوگیری از بروز آسیب و کودک آزاری به شیر خوارگاه و یا دیگرمراکزمنتقل می شوند.
وی توضیح داد: کودکانی که از مادران معتاد متولد شده اند و کودکان بدسرپرستی که والدین معتاد دارند، مبتلا به اعتیاد هستند که اقدامات مربوط به سم زدایی و درمان برای این کودکان انجام می شود.
وی در بخش دیگری به مشکلات موجود در شیرخوارگاه اشاره کرد و افزود: هزینه درمان کودکان در این مرکز بسیار بالا است و اعتبارات اداره کل بهزیستی استان پاسخگوی نیاز نیست.
بازخانه گفت: کودکانی که دارای شناسنامه هستند از خدمات بیمه درمانی بهره مندند اما کودکان مجهول الهویه کامل، بیمه درمانی ندارند و هزینه درمان آنها بسیار بالا است.
وی از مسئولان مربوطه و از خیران درخواست که کودکان شیرخوارگاه را کمک کرده و به پرسنل آن اعتماد کنند و به صورت نقدی این مرکز را یاری دهند تا بخشی از مشکلات این کودکان حل شود.
در خراسان شمالی یک شیرخوارگاه در شهرستان شیروان فعالیت دارد و شیرخوارگاه مرکز استان نیز به علت مشکلات زیرساختی هنوز افتتاح نشده است.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شيرخوارگاه كودكان بدسرپرست خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۷۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟

علی اکبر محزون گفت: شروع کاهش نرخ باروری در کشور ما به حدود دهه چهل بر می‌گردد. در نخستین سرشماری کشور که سال ۱۳۳۵ اجرا شد و پس از آن در سال ۱۳۴۵ برای نخستین بار در ایران نرخ رشد جمعیت محاسبه شد که آن زمان ۱/۳ درصد بود. از همان سال‌ها هشدارهای رشد جمعیت آغاز شد. سال ۴۶ بیانیه تهران در خصوص تنظیم خانواده و ضرورت کنترل جمعیت تصویب شد و ساز انقلاب هم در دهه شصت بحث جمعیت دوباره مطرح شد. در برنامه توسعه سال ۱۳۶۷ طرحی با عنوان سیاست تحدید موالید مطرح شد.

وی افزود: هدف این طرح چنین بود که اگر در سال ۱۳۶۷ میانگین هر خانواده ۵/۶ فرزند بود تا سال ۱۳۹۰ این عدد به ۴ فرزند کاهش یابد. در سال ۷۲ قانون تنظیم جمعیت در مجلس شورای اسلامی تأیید شد که طبق این طرح فرزند چهارم به بعد محروم از فعالیت اجتماعی شود. سال ۱۳۷۳ و به میلادی ۱۹۹۴ اجلاس بین‌المللی جمعیت و توسعه در قاهره با مشارکت ۱۷۹ کشور جهان از جمله ایران برگزار شد و معاهده طرح کنترل جمعیت در سطح بین‌الملل با عنوان International Conference on Population and Development تصویب شد. ریشه اصلی کاهش نرخ رشد جمعیت در دنیا و کشور ما از اینجا آغاز شد.

وی افزود: علت شدت این کاهش در ایران به این دلیل بود که علاوه بر کنترل اجتماعی، کنترل فردی نیز به وجود آمد. خانواده‌ها از دهه ۶۰ بنا به عوامل مختلف مانند کاهش مرگ و میر کودکان و شانس زنده ماندن بالا، تصمیم به فرزندآوری کم‌تر گرفتند چرا که قبلاً پنج فرزند متولد می‌شد که لااقل سه نفر از آن ها زنده بمانند. دیگر نیازی به چنین اقداماتی نبود پس همان سه فرزند متولد می‌شدند.

وی در ادامه گفت: اما اینها حاصل یک نگاه مالتوسی بود بحث نخست تنگ دستی به عنوان مانع افزایش فرزند و بحث دوم جریان اجتماعی بود. افراد با استمرار فرایند توسعه وارد مباحثی شدند که موجب پیشرفت فردی آن ها شود و به تحرک اجتماعی پرداختند و فرزندآوری را مانع این پیشرفت دیدند. بحث فردگرایی در جامعه موجب شد تحرک اجتماعی و فرزندآوری در مقابل هم قرار گیرند و در مرحله سوم جایگزینی برای نهاد خانواده و تغییر نهاد خانواده که حاصل تغییر نگرش‌ها در جوامعی مثل ایران شد روند رشد را به شدت کاهش داد.

محزون تاکید کرد: بر روی مبانی فکری و نظری موضوع باید بیشتر تمرکز کرد و اقدامات اساسی صورت بگیرد. در دنیا هم برای موضوعات مهم همین‌طور عمل می‌کنند. باید الگوی یک خانواده کامل را بسازیم، مبنی بر نظریه شهید مطهری از انسان کامل این قالب را در مبانی فکری خانواده جای دهیم و در ادامه به تعهد به خانواده بپردازیم. جامعه دانشگاهی و حوزه علمیه نیز می‌تواند در حوزه شناسایی مسائل و ترسیم وضع مطلوب کمک شایانی به این راهبرد داشته باشد.

نقش جایزه ملی جمعیت در مرحله نخست ایجاد انگیزه است و برای اثرگزاری بهتر می‌تواند به اصطلاح، کف میدانی‌تر، در محله‌ها و مراکز عمومی باشد. تا انگیزه نخبگان را در جامعه عمومی بیشتر کند. چرا که بحث خانواده است و حتی می‌تواند الگویی شود تا هم محلی‌ها و خانواده هم به نخبگان رجوع کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • بازگشت زندانی جرایم غیر عمد به آغوش خانواده
  • ترکمن‌های گلستان غرق در شادی؛ یسنا در آغوش مادر آرام گرفت
  • کودکان گمشده غزه در حسرت دیدار پدر و مادر
  • اولین واکنش دادستان پس از پیدا شدن یسنای ۴ ساله
  • مادر شهید اسحق مددی، به دیدار فرزند شهیدش شتافت
  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • ۲۵۰۰ یادواره محله‌محور و خانه‌محور در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده
  • مادر روحانی شهید گیلانی به فرزند شهیدش پیوست